Deca vai Royal?

Kerro omasta projektistasi
-ansis-
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Tammi 2013 15:19
Location: Koijärvi

Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja -ansis- »

Alkaa taas olla aika hommata yleisharrasteajoneuvo ja kiinnostavia laitteita on jo vuosia tullut vilkuiltua deittikoneesta. Taas siellä on myynnissä kaksi Deca hetkuScaniaa ja kauan ollut mahuriVolvo Royalin korilla. Molemmista edellämainituista koreista on kokemusta ajoilta, jolloin niillä ajettiin tosissaan eikä ne olleet kuin miljoonan ajettuja muutaman vuoden vanhoja. Kuinkahan korit on kestäneet ilmeisen nykyisen ajomäärän, yli 3/4 miljoonaa km? Edellinen Sisu Ajokki 5000 Leylandin 680 mahurilla ei ollut 20 vuoden aikana päässyt kovinkaan kämäseen kuntoon, mutta oli aika valmis 30 vuotiaana. Pääkaupunkiseudun paikkurit taas oli aika finaalissa jo muutaman vuoden vanhana miljoona mittarissa.

Kulkuriin on siis tarve laittaa autotalli, muuten valinta olisi pirun paljon helpompi.

11 vuotta taukoa kultaa muistot retkeilybusseista, mutta uskaltaako Kutterin rosteriin ja Ajokin galvanointiin enää luottaa?
Viimeksi muokannut -ansis-, 26 Helmi 2013 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Moro !
Itse kallistuisin tohon Royaliin, eikä se johdu siitä että mulla itsellä on sellainen, vaan kävin katteleen pariakin tollasta Decaa ja niissä on sitä rosteria vissiin vaan tuolla tavaratiloissa ja patarautaa ylempänä korissa, molemmissa oli ruosteessa ikkunoiden alla olevat palkit ainakin :wink: . Royalista ei ole löytynyt vielä korin kehikosta mitään korjattavaa. Onnea aihion etsintään :D
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jotenki tuo Royal on varmemman oloinen. Ajettu sekä F112 ja B10M alustoilla. Hyvät ja huonot puolensa molemmissa. Ite kallistuisin Volvo Ajokkiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Palstalla on ainakin yksi Deca, johon on tehty ikkunan aluspalkit uusiksi, ja taitaa ne palkit puuttua liki kaikista ja ikkunat roikkuu yläkehikon sekä kylkipeltien varassa... (Ei ollu ihan vartin remontti) Royaliin itse kääntyisin, eikö ne ole yhden 10v uudempia muutenkin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Addica
Rattimajuri
Viestit: 181
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja Addica »

Melkolailla vastaavia asioita mietin pari vuotta sitten.
Decat, ne on nättejä kattella, näyttää uudemmilta oikeastaan kuin ovatkaan. :)

Mutta kiitos tämän foorumin, luettuun pohjautuen sitten kurkistelin Royalia "sillä silmällä", se oli siinä.

Toki tässäkin tuli korjattavaa. Eteen ilmapussin vastinlevy koriin ja takana sisälokarien uudelleen kiinnitys.
Muualla on galvanointi kestänyt ja suojannut.
-ansis-
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Tammi 2013 15:19
Location: Koijärvi

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja -ansis- »

Lahti32 kirjoitti: Ajettu sekä F112 ja B10M alustoilla. Hyvät ja huonot puolensa molemmissa.
F112 mulla taitaa olla kokemusta vain jonkun myyntiauton siirrosta, sekin vuodelta 96, eikä muutenkaan olla hetkuilla ajettu. Tuupparina taas jonkin verran enemmän, samoin B10M eri versioineen ;)
Joten lisäinfo noista kakkossarjan keulakonekaanioista olisi tervetullutta. Voima ja ajettavuus on toki jäänyt mieleen myös rahtikaanioista.
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja b12m »

Lahti32 kirjoitti:Jotenki tuo Royal on varmemman oloinen. Ajettu sekä F112 ja B10M alustoilla. Hyvät ja huonot puolensa molemmissa. Ite kallistuisin Volvo Ajokkiin.
Tarkoitatko F112 -alustaista Ajokki Royalia? En ole kuullutkaan, että olisi yhtäkään nokkakone-Royalia Ajokilta valmistunut :o

Mitä sitten alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin Royaliin kallistuisin itsekin juuri Kutterin "rosterirakenteen" vuoksi. Deca oli tuotannossa 1986-1988, Royalia valmistettiin (ehkä -85 protoyksilöitä lukuunottamatta) n. 1986 alkaen viimeisten valmistuttua joko 1991 tai 1992...
-ansis-
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Tammi 2013 15:19
Location: Koijärvi

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja -ansis- »

Kuten täälläkin arveltiin, molemmissa kutterissa löytyi ruostetta ikkunoiden alta. Launokorpi kertoi sen heti puhelun alussa ja Hietala käveli auton luo ja hetken kaiveltuaan siitä löytyi havaintoja. Eli lappalaisessa on kunnon remontti heti tiedossa ja affenanmaalaisessa tuurilla vähän pienempi. Roaylista taas ei ole tällä hetkellä leveystietoa, myyjä selvittää sen reissustaan palatessa. Kutterit taas on 253 leveitä, joten eipä saa kevyellä kortilla ajettavaksi niitäkään, mutta Royalia muistelen ajaneeni 2,6 leveänä :/

Pisteet myyjille, jotka ei pimittäneet puutteita ja mahdollinen ihmettely/hankintareissu ei tuota suuria tunteita, mutta toivottavasti aihion. Harmi vaan, kun foorumin decan projektikuvat on kadonneet, mutta onneksi ruoste ei ole tuntematon muissakaan työnalla olevissa projekteissa. Mutta bussiluokan hitsaustalkoot pakottavat jo hankkimaan raitisilmamaskin.. Saa tarjota sitäkin, jos edullinen löytyy ;)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Onks se Royal se Tampereen Helluntaisrk:n vehe, mikä on ollu Nettikoneessa myynnissä jo tovin?

Se on 13m pitkä.

Neppi
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja janne »

Minun Royalin otteessa lukee leveys 250 ja on vm87, oisko nuoremmat leveämpiä. Toisaalta se ex ahvenanmaalainen on tosi vähillä kilsoilla. Sitten se meidän perältä kotoisin oleva on varmasti nähnyt tietä ja lujasti, vaikkakin on kotoisin talosta jossa huolehditaan autoista.
-ansis-
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Tammi 2013 15:19
Location: Koijärvi

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja -ansis- »

Srk:n se Rojali on, näyttää kuvissa vaan pyörät olevan kovin syvässä lokarin reunoihin verrattuna. Paunun ex 106 muistaakseni? Noin 3 miljoonaa ajettu. Lappalainen vissiin 4? Saaressa taas ei älyttömiä ole kertnyt ja suomessa se on vain 9 vuotta ollu ja siitäkin suuren osan vara-autona puun alla. Jotain kertoo åålannin meiningistä 12 auton firman kolmen asentajan miehitys? Mutta olen ajanut uusillakin kiinalaisilla paskoilla, joten ikä ja kilometrit ei pelota, paitsi edessä olevat..
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3097
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mä sille Tampereen jampalle soittelin joskus syksyllä ja se mulle luki rekkarista niitä speksejä. 2,50 se tais juu olla leviä / kapia.

N
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja b12m »

-ansis- kirjoitti:Srk:n se Rojali on, näyttää kuvissa vaan pyörät olevan kovin syvässä lokarin reunoihin verrattuna. Paunun ex 106 muistaakseni? Noin 3 miljoonaa ajettu.
Oikein muistelet. Ajomääräkin lienee miljoonan tarkkuudella oikein. Kilometrejä Paunun aikoina kertyi kaiketi hieman vajaa 3 miljoonaa, tuskin sillä montaa mittarinkiertoa on sen jälkeen ajeltu.

Paunulla oli noita Royaleita sekä 250 että 260 leveitä yksilöitä, jotenkin muistelisin että tämä olisi ollut juuri yksi kolmesta 260 leveästä...
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Ite kanssa kallistusin royalin kannalle, meidän decaan on edellinen omistaja tehnyt aika mittavan remontin ikkunoiden alle, onhan se mahdollista tehdä mutta on tehtävä itse tai tuplaantuu auton hinta. Deca on aika lämmin talvella ja myös kesällä.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
-ansis-
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Tammi 2013 15:19
Location: Koijärvi

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja -ansis- »

Rojali paljastui 260 leveäksi, ei siis sovi aihioksi meille. Harmi, kun noi erään projektin kuvat on kadonneet eikä tekijäkään ole vuoteen foorumilla käynyt.. No toisaalta hyvää kannattaa hakea pitkäänkin, vaikka minarcmig onkin hankittuna..
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mikä siinä 10cm lisälevveyttä on pahana?
Se kemppi on hyvä, mutta ku alat miettiä rojektia, niin eti hyvä ihminen eri auto. En haluu maalata piruja seinille, ku olenhan pelittäny ja maalannu omanikin, mutta ku joudut repii kylkipellit irti, tai tehä sisä kautta, niin kyljet pullahtaa kun auto painuu kasaan. Ainoo oikee ois leikata kori kahtia, nostaa ikkunoita myören pois, tehä seinät kuntoon ja ja nostaa katto lasineen takasi, hitsata kasaan, suojata hitsit, liimata lasit, pellittää ja maalata. Kyllähän tuon parissa illassa (kuukaudessa, kesässä) tekee, mutta... Ehjempiäkin on.
Mielelläni makaan auton alla ja lievepellien palkkeja vaihtelen tai luukun kehyksiä, mutta siitä ylöspäin en. Betukankin korotus oli melko hermoja raastava homma, mutta todella mitätön tuohon ikkunankarmin vaihtoon!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Osta lahtikko. Rajoittuu hitsihommat alustaan, siis sinne minkä on Volvo tai Scania tehnyt. Korille ei tarvi tehdä koskaan mitään.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Lahti32 kirjoitti:Osta lahtikko. Rajoittuu hitsihommat alustaan, siis sinne minkä on Volvo tai Scania tehnyt. Korille ei tarvi tehdä koskaan mitään.
Mitenkäs toi menikään :?: Kun tietä jolta pääsee lentokentän kiitoradalle ei saa suolata useata kilometriä lähenpänä kiitorataa etteivät nämä alumiiniset koneet syöpyisi pilalle. :shock:

kyllä alumiini on ihmeellinen aine :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
TN62
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
Truck: Bürstötähti
Location: Nummela
Member id: 84

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja TN62 »

Eikös alumiini kestä hapanta mutta ei emästä. Eloksoitu alumiini on pinnasta hapetettu, eli siinä on oksidikerros. Kumpaas se maantiesuola on? Eikös suolat ole jotain hapon ja emäksen jätöksiä?
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Kyllä lahtelainenkin mätänee siinä missä moni mustanraudankin auto, toki ei pintapelleiltään. Tavaratilan pohjat, korin ja alustan väliset palkit, lattian aluspalkit on monesti kadonneet. Eli ei mikään ikiliikkuja sekään vaikka varmasti parempi kuin moni umpimätä mustanraudan auto.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
-ansis-
Kippari
Viestit: 62
Liittynyt: 19 Tammi 2013 15:19
Location: Koijärvi

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja -ansis- »

Reddewil kirjoitti:Mikä siinä 10cm lisälevveyttä on pahana?

..Ainoo oikee ois leikata kori kahtia, nostaa ikkunoita myören pois, tehä seinät kuntoon ja ja nostaa katto lasineen takasi, hitsata kasaan, suojata hitsit, liimata lasit, pellittää ja maalata...
Tuo leveys rajoittaa käyttöä ulkomailla ja lopettaa sen 2020 täälläkin.

Tuosta korjausmenetelmästä tuli idea, että leikkaisi kopan ruuman yläpuolelta irti ja tilalle sopiva FRC luokitukseltaan vanhentunut kylmäkori tilalle. Orkkis keulaa vain tarvittavien istuinpaikkojen verran jäljelle. Voisi olla nopeampaa tehdä ja saisi varmemmin lämpimän :idea: Onhan noita sekajunia koritehtaillakin rakennettu, mutta onko kylähullut?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Siis 7v ja nuo yli 2500mm leviät katoo liikenteestä. Millähän verukkeella ne saa poistettua ne suomen teiltä, katsastuksessa ei anna leimaa vai miten? Jotenki en jaksa uskoa muuhunku siihen ettei rajan yli välttämättä pääse, tai sais mennä. Onko tästä jossain jotain viralista?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja janne »

VANHOOL kirjoitti:Kyllä lahtelainenkin mätänee siinä missä moni mustanraudankin auto, toki ei pintapelleiltään. Tavaratilan pohjat, korin ja alustan väliset palkit, lattian aluspalkit on monesti kadonneet. Eli ei mikään ikiliikkuja sekään vaikka varmasti parempi kuin moni umpimätä mustanraudan auto.
Juuri näin, puolitoistavuotta sitte kun, siirryin tieltä pajalle töihin niin aika monen bussin alla käynyt ja kyllä lahtikkojakin on hitsailtu, ja ihan 90-luvun kamppeitakin.
Mutta jos vaihtoehdot on Deca tai Royal niin vaikkea sanoa , decasta ei kokemusta, oma royali -87 eikä korissa oo ruskeita osia oikeen pahasti. Ainoa on tuo Royalin keula päivittäin mietin mitä sille tekis, joku siinä häiritsee ainakin liian keskelle sijoitetut valot....
Kun ois rahaa haluaisin ehdottomasti 02-sarjan Carruksen on ilo silmälle....myös alustasta.
janne
Kokenut kuljettaja
Viestit: 122
Liittynyt: 10 Tammi 2011 18:12
Truck: Scania L113 Vähämaa
Location: rovaniemi

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja janne »

Nii joo tuo 260-leveys koskee linja-autoja vuonna 2020, vaikka onhan tuohon aikaa että ehtii moni asia muuttua.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 922
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Deca vai Royal?

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Olen käsittänyt että 260-leveiden kielto tulee koskemaan vain linja-autoja, ei M1 matkailuautoja?
Vastaa Viestiin