Sivu 1/3

VanHool

Lähetetty: 28 Loka 2013 10:33
Kirjoittaja Zyke64
Taas uusi projekti starttasi, 14,5m VanHool Volvo B10M, 3-akselia ja pitkä takaylitys, tulee hulppeat tavaratilat kamoille :P

Re: VanHool

Lähetetty: 28 Loka 2013 11:57
Kirjoittaja Bussiton
On näköjään takalattia hävinnyt :lol: Ei muuta tsemppiä projetille, taitaa alkaa jo sujua kun on tullut harjoiteltua ?

Re: VanHool

Lähetetty: 28 Loka 2013 13:52
Kirjoittaja Reddewil
Oli vissiin rapiaa?
Miten tuo perä pysyy ryhdissään, eikö nitkaha alas päin tossa vaiheessa? Villaa Vanhoolin eristeenä?

Re: VanHool

Lähetetty: 28 Loka 2013 15:14
Kirjoittaja Zyke64
Ei se tuosta tipahda, onhan siinä hallitunkki alla :roll: Siis täytyy todeta, että yllättävän terve yksilö, ei paljoa rapeaa löydy. Purku vain siksi, että teen vahvemman rungon tavaratilan alle tulevaa käyttöä silmälläpitäen. Ei sit kuormassa nyrjähdä perä tielle. Eristeenä villaa ja styroksia. Välilattiassa Finnfoamit, eli paremmin eristetty ku kotimaiset valmisteet :lol:
Ja joo, on näitä jo sen verran tullu harjoiteltua, että osaa purkaa heti riittävästi, niin selvii vähemmällä työllä :mrgreen:
Pitää laitella kuvia ku projekti etenee :D

Re: VanHool

Lähetetty: 30 Loka 2013 09:01
Kirjoittaja Zyke64
Pikkuhiljaa rakentamaan uutta :wink:

Re: VanHool

Lähetetty: 01 Marras 2013 18:49
Kirjoittaja AtAi
Reddewil kirjoitti:Oli vissiin rapiaa?
Miten tuo perä pysyy ryhdissään, eikö nitkaha alas päin tossa vaiheessa? Villaa Vanhoolin eristeenä?
Meinaakko että vanhooli olis pehmeempää kun kutteri ysi?
Kutteriysiä sai takakatosta nostaa trukilla niin että takapyörä nousi maasta, ja ainoo tukeva osa oli enää katossa olleet pari palakkia mihin ei ollu kulunu isolaikkakaan ylettänä :mrgreen:

Mukavan näköstä tuo alottaa tuosta väsäämään kuin että konttailee auton alla paikkailemassa joka vuos, vois itekkin aina ottaa 4m/vuosi työn alle :mrgreen:

Re: VanHool

Lähetetty: 08 Marras 2013 14:29
Kirjoittaja Zyke64
Nonniin, jotain korjattavaa sentään löytyi :shock: . Sen verran oli telin jousen yläosasta pehmennyt, että päätin tehdä uusiksi, eipä tarte sit aprikoida, että pysyykö perä ylhäällä :mrgreen:

Re: VanHool

Lähetetty: 08 Marras 2013 15:12
Kirjoittaja Bussiton
Ei ole yhtään huono ajatus korjata noita, kun on paikat edes vähän auki.

Re: VanHool

Lähetetty: 09 Marras 2013 10:53
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuonne on hyvä liimailla uutta. Rungossa näyttää olevan materiaalia jäljellä vuosiksi eteenpäin. Tuommoisesta sokkelosta löytyy aina paikkoja, jonne hiekka ja tiesuola jää muhimaan.

Lamellilaikkaa, pohjamaalia ja massaa. Parempi kuin uutena. Tehtaalta lähtiessä tuossa ei ilmeisesti ole ollut kuin pohjamaali.

Nuo Keski-Eurooppalaiset ovat olleet aika säästelijäitä tuon ruostesuojausaineen käytössä. Ei ole ollut suunnittelun pääkriteerejä tuo korroosionkestävyys.

Re: VanHool

Lähetetty: 09 Marras 2013 15:00
Kirjoittaja Zyke64
Nonniin, siinä pussia vailla valmis. No sekin on jo paikoillaan mutta en jaksanu kuvaa enää ottaa :shock: Ja rataski on paikoillaan.
Nyt keskitytään taas tavaratilan runkoon ja takaoven tekoon. Meinasin tehdä myös sivuoven tai ovet. Son vielä mietinnässä :mrgreen:

Re: VanHool

Lähetetty: 10 Marras 2013 16:21
Kirjoittaja Zyke64
Meinasin tuon toisen puolen jättää, ku oli paremmassa kunnossa, mutta ei antanu luonto periks. Ei sitä paripuolia tehä, koko akseli samalla ku kerran alkaa :) Eli rälläkkä kykykeen ja palasiks. Ja olihan se ylälevy sen verran korrodoitunut että hyvä oli vaihtaa seki :lol: Huomenna liimataan uudet osat paikoilleen. Onneksi tein valmiit osat etukäteen molemmille puolille :mrgreen:

Re: VanHool

Lähetetty: 13 Marras 2013 07:33
Kirjoittaja Zyke64
Telin jousitus valmis, pitäs mennä sen puolesta seuraavat 50 vuotta :mrgreen:

Re: VanHool

Lähetetty: 13 Marras 2013 12:36
Kirjoittaja Reddewil
Hieno tuli.
Laitoikko muuten maalia ton massan alle?
Asiaa sivuten kun raavin volvosta palkiston massoja, niin vesi matkaa aika kauas siellä välissä ja yleensä palkissa olevan reijän vaurio ylettää 10-50cm kaemmksi ennen kuin alkaa löytyä täysin ehjää. Esim. joitakin pikkuautoja ei saa suojata massalla juuri sen takia. Toki kun suojaus on ehjä, niin se on hyvä, mutta pienestä vauriosta vesi menee väliin tekemään tuhojaan. Sulla nuo pätkät on niin lyhkösiä ettei niin väliä mutta tässä miettiny että mikä olis kestävin, joku epoxi varmaan.

Re: VanHool

Lähetetty: 13 Marras 2013 13:39
Kirjoittaja Zyke64
Reddewil kirjoitti:Hieno tuli.
Laitoikko muuten maalia ton massan alle?
Asiaa sivuten kun raavin volvosta palkiston massoja, niin vesi matkaa aika kauas siellä välissä ja yleensä palkissa olevan reijän vaurio ylettää 10-50cm kaemmksi ennen kuin alkaa löytyä täysin ehjää. Esim. joitakin pikkuautoja ei saa suojata massalla juuri sen takia. Toki kun suojaus on ehjä, niin se on hyvä, mutta pienestä vauriosta vesi menee väliin tekemään tuhojaan. Sulla nuo pätkät on niin lyhkösiä ettei niin väliä mutta tässä miettiny että mikä olis kestävin, joku epoxi varmaan.
Juu, maalasin ensin melko lirulla Rostexilla, ja kosketuskuivana massat päälle, ja kunnon kerros massaruiskulla :P . Pitää nuo kaikki palkit vielä koputeella irtoruosteesta vapaaksi ja hiekkapuhallus tavaratilarungon kanssa yhtä aikaa. niihin vedetään sit epoksihartsi ja massat päälle lopuksi koko hoitoon :mrgreen:

Re: VanHool

Lähetetty: 21 Marras 2013 08:19
Kirjoittaja Zyke64
Pärkkele, rikoin takimmaisen sivuikkunan, ku irrottelin ylimääräisiä härpäkkeitä lasitolpista :roll: . Ei kestäny ottaa hartialla tukia. Nyt mietinki, että jos poistai 3 viimeistä fönsteriä molemmin puolin. Mutta mikä olis viisan tapa piiottaa reijät??

Lasithan saa kohtuuella irti, mutta niiden kantava vaikutus koriin varmaan täytyy kompendoida jotenkin :shock:
Ja pintapellin kiinnitys?? kun ei ole pistehitsiäkään... :?

Re: VanHool

Lähetetty: 21 Marras 2013 08:42
Kirjoittaja Reddewil
Pelliä ei varmaan saa nätisti, jos ei tee tukia, tai no millinen pysyy kyllä ihmeen hyvin tällissä ku kaarevahan tuosta tulis. Hitsaa pellin reunaan täpin, alla sikaliima ja listat saumojen päälle.
Kannattanee joku ristikkäistuki lasin tilalle kehitellä, toki voihan sen ikkunan vaikutusta kopin jäykkyyteen kysellä koritehtaalta!
Eikö tullu mojova jysäys ku meni särki =D

Re: VanHool

Lähetetty: 21 Marras 2013 09:52
Kirjoittaja Rosvolinna
2mm alumiinilevy + 12mm Kapa-levy + 2mm alumiinilevy. Rakennusliimalla nippuun. Näin minä lähestyisin asiaa, jos vastaava paikka olisi edessä.

Onnistuu tuo varmaan sinkkipellliläkin, mutta tuli tuo alumiini mieleen - kivaa materiaalia = jää siihen muotoon mihin vääntää.

Re: VanHool

Lähetetty: 29 Marras 2013 08:58
Kirjoittaja Zyke64
Runko alakas olemaan maalia vailla. Seuraavaksi sen jälkeen lattiaa ja ovien tekoa :P

Re: VanHool

Lähetetty: 29 Marras 2013 09:05
Kirjoittaja Reddewil
No ny näyttää siltä ku kuuluu, ei siltä että vähä uutta tuohon vanhan pitsin viereen =) Komiaa! Siihen menee muuten yllättävän monta metriä matskua, mistä sait tuon häsäkän selville vai ihanko päästä vetäsit? Teräväkulmasta, monen millin seinällä?

Re: VanHool

Lähetetty: 29 Marras 2013 09:53
Kirjoittaja Zyke64
Reddewil kirjoitti:No ny näyttää siltä ku kuuluu, ei siltä että vähä uutta tuohon vanhan pitsin viereen =) Komiaa! Siihen menee muuten yllättävän monta metriä matskua, mistä sait tuon häsäkän selville vai ihanko päästä vetäsit? Teräväkulmasta, monen millin seinällä?
Ihan omasta päästä 25v kokemuksella :lol: Teräväkulmaset 2mm seinällä, RHS paksumpaa (runkoaisat keskellä). Eipä olleet hääppöstä alkuperäiset palkit, ja määrässä oli säästetty siinäkin. No matkatavaratilalle varmaan ollut ihan riittävä. Nyt pitäs kestää kampetta lastata reilumminkin :mrgreen:

Re: VanHool

Lähetetty: 29 Marras 2013 10:14
Kirjoittaja Rosvolinna
Hienolta näyttää.

Tuli vaan mieleen, jos tuohon kestävyyttä lisää haluaa. Sivuseinille voisi laittaa palkit lasin alareunasta takakulmaan. Tällöin takarampin rasitus ei kohdistuisi lasien liimauksiin. Riippuu tietenkin minkä painosta roipetta paksiin tungetaan.

Re: VanHool

Lähetetty: 29 Marras 2013 10:35
Kirjoittaja Bussiton
Todella upeen näköstä :D meinaatko käsitellä putket sisäpuolelta ?

Re: VanHool

Lähetetty: 29 Marras 2013 10:48
Kirjoittaja Zyke64
Rosvolinna kirjoitti:Hienolta näyttää.

Tuli vaan mieleen, jos tuohon kestävyyttä lisää haluaa. Sivuseinille voisi laittaa palkit lasin alareunasta takakulmaan. Tällöin takarampin rasitus ei kohdistuisi lasien liimauksiin. Riippuu tietenkin minkä painosta roipetta paksiin tungetaan.
Tämmönen on juuri mielessä, myös etummaisten sivuluukkujen reikiin vinotuki etualanurkasta ylöspäin :)

Tuo putkien sisäpuolien käsittely on mietinnässä vielä. Massaruiskuun on kyllä kotelomassausletku.
Mutta oma homma alakaa reijittään ehyitä putkia ja tuo kestää kyllä seuraavat 50 vuotta ilmankin. Ja sitähän ei tiijä, kauanko näillä vanhoilla kamppeilla saadaan liikkua :mrgreen:

Re: VanHool

Lähetetty: 02 Joulu 2013 08:19
Kirjoittaja Zyke64
Perän runko massattu :)

Samalla kattokanavien purku käyntiin. Olipas kosteus tehnyt nannaa vanereille, :oops:
Meinasin aluksi eteen jättää kanavaa paikoilleen, mutta näyttää vahvasti siltä, että kaikki lähtee :lol:
Ja onneksi vanerikanava on helppo ja nopea purkaa :wink:

Re: VanHool

Lähetetty: 02 Joulu 2013 09:13
Kirjoittaja Reddewil
Tuo takarunko on kyllä hieno!
Jaa vanhoolissa on fanerikanavat, tollasen kyydissä ku on joku säännöllisesti matkustanu, niin en ihmettele jos on ollu krooninen flunssa tai muuta outoa :shock: No mutta kuten sanottua niin helppo purkaa :lol: