Sivu 1/2

MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 11 Maalis 2014 09:07
Kirjoittaja tolone
Tämä projekti oli eiliseen asti myynnissäkin, mutta koska (omasta mielestä) sopivia tarjouksia ei tullut, ja kevät tekee tuloaan, kulkurihenki voitti ja päätin ottaa auton itse työn alle.

Lähtökohtahan on ikäisekseen erittäinkin hyvä, nimittäin vuoden 1980 608D, jolla ajettu vasta 105tkm!

Auto on ollut Päijät-Hämeen pelastuslaitoksella järvipelastusyksikön autona, josta se siirtyi parin yksityisomistajan kautta minulle kesällä 2012.

Rekisteriotteessa lukee tällä hetkellä kuorma-auto 1 + 4 henkilöä, ja mikäli inssi ei ajatusta vastusta, meinasin myös pitää sen sellaisena. Noin vanhassahan ei väliseinävaatimustakaan ole? Jos tulee ongelmia pitää kuorma-autona, niin M1-luokkaanhan tuo sitten menee että heilahtaa.

Sisusta oli tuolloin osittain rakennettu retkeilykäyttöön, mutta kevyt purkaminen paljasti kaikenlaista.
Takapyöränkotelossa oli reikä, ja sen seurauksena seinä- ja lattiarakenteet olivat vuosien saatossa päässeet kastumaan.
Myös rakennustavat olivat kauheaa katseltavaa. Alkuperäisen vanerilattian ja muovimaton päälle oli jossain vaiheessa laitettu toinen vaneri, ja uusi muovimatto. Voitte arvata, missä kunnossa alin kerros oli, kun purin lattiaa irti.

Pienen (noin viiden minuutin) pohdinnan jälkeen päätin purkaa auton sisustan kokonaan. Kyllä kannatti, koska seinistä löytyi mm. mustaksi homehtunutta lasivillaa. Muuten seinien kunto yllätti positiivisesti. Alkuperäinen pohjamaali oli tallella.

Runko on lähes uudenveroisessa kunnossa, tekniikasta puhumattakaan. Kuitenkin hitsattavaakin on päässyt syntymään.
Vasen takapyöränkotelo täytyy rakentaa aika pitkälti kokonaan uusiksi. Myös lavanaluspalkit takapyöränkoteloista taaksepäin kaipaavat uusimista. Muuten mersu vaikuttaa ryhdikkäältä.

Projekti oli paikkakunnanvaihdoksen ja muiden kiireiden takia jäissä syksystä 2012 tähän päivään asti, ja autoa lähinnä siirreltiin puuhakilvillä säilytyspaikasta toiseen. Tilan- ja ajanpuutteen vuoksi aioin myydä auton, mutta toisin kävi!

Nyt autolla on ainakin toistaiseksi säilytyspaikka hitsausmahdollisuudella, ja sitä mahdollisuutta aletaankin hyödyntämään lähiviikkoina.
Tarkoitus on tehdä hitsaustyöt kerralla valmiiksi, ja sen jälkeen pääsee eristys- ja vanerointihommiin.
Tämän jälkeen on vähän helpompi touhuta, vaikkei hallipaikkaa koko ajan olisikaan. Kevät koittaa ja tarvittaessa lämpöpuhallinta sisälle niin tarkenee :D

Sisustasta sen verran, että makuupaikat olisi tarkoitus saada neljälle. Lisäksi keittiö, pöytä, wc ym. perusvarusteet. Sitä, laitanko autoon kaasut, mietin parhaillaan. Toisaalta tuolla varaston nurkassa olisi Wallaksen 2-levyinen valopetrolikäyttöinen keitin, ja siihen lämpöpuhallinkansi. Kellään kokemusta tällaisen "venelieden" toiminnasta matkailuautossa? Turvallinenhan tuo tietty olisi, ja saa itse asentaa, toisin kuin kaasuvehkeet.

Seinien eristykseen mietin ensin Finnfoamia, mutta nyt olen päätymässä SPU Sauna-Satun kannalle (30mm kostean tilan uretaanilevyä). Sitä siis seiniin uretaaniliiman kanssa, ja päälle vanerointi.

Lattian eristys on vielä mietinnässä. Autoa tullaan käyttämään myös talvisin, joten eristää se lattiakin täytyy, mutta toteutus on vielä hämärän peitossa. Alunperin tuohon oli koritehdas laittanut 18mm filmivanerin, joka oli yllättävän hyvin kestänyt noiden muiden kerrosten alla 34 vuotta. Sellainen ratkaisu oli mielessä, että 10mm filmivaneri, väliin joku eriste (mikä?) ja päälle toinen 10mm filmivaneri.
Ehdotuksia ja ideoita tämän tiimoilta ja tietty muutenkin otetaan vastaan!


Jos joku jaksoi lukea tänne asti, niin kuviakin varmaan halutaan näkyville?
Täältä niitä löytyy: https://www.flickr.com/photos/119987554 ... 185835565/


Kevättä odotellen ja kommentteja ja neuvoja kaipaillen...

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 11 Maalis 2014 09:42
Kirjoittaja Bussiton
Tsemppiä rakenteluun ! Hyvinhän tollanen veneliesi toimii, mulla oli edellisessä Dometic Origo 3000 ja olin siihen niin tyytyväinen, että tähän "uuteen" tulee samanlainen mutta upotettava malli.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 11 Maalis 2014 10:37
Kirjoittaja neppi
Hieno auto! Erityisesti tykkään vetokoukullisesta takaterassista, kattoterassista ja porraskäytävästä edellisten välillä.

N

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 11 Maalis 2014 11:11
Kirjoittaja Reddewil
Nonii marsulle uus elämä! Lattian sämpylärakenne kuulostaa hyvältä, eristeen vahvuus riippuu sitten siitä kuinka hyvin haluat lämmön pysyvän pirtissä? 50mm EPS tai vaikka kivivilla niin ei ihan heti varpaat jäädy. Villan kanssa joutuu koolailemaan ja kylmäsiltoja tulee, toisaalta taas eristäs ääntä ja ois helppo vetää piuhoja sinne levyn alle tai vaikka lämpöputket. Tarviiko peltiä vasten olla vaneri, jos eriste olisi suoraan lattialla ja faneri sen päälle? Seinissä riittä ihan EPS ja voi laittaa 50mm, ei se kastu jos ei tule vettä mistään, saunasatu on kallista (ylihinnoiteltua) enkä itse keksi mitä etuja sillä saavutetaan? Ducaton tein niin että puoleen kylkeen asti laitoin EPSin ja loput seinästä ja katto villalla. Meteli pieneni kummasti eikä kylmä tai kuuma tule niin herkästi sisälle, mutta kaikki paljaat metallipinnat täytyy olla piilossa, eikä ruuveja saa tulla pintaan koska kylmä johtuu ja tippa tulee =)

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 11 Maalis 2014 16:15
Kirjoittaja tolone
Sehän tuossa on, että vanerin joutuu laittamaan myös eristeen alle. Noissa mersuissa kun ei ole peltipohjaa "tavaratilassa", vaan pelkästään "lavanaluspalkit", joiden päälle on yleensä laitettu vanerilattia.

Kävin tänään vähän kyselemässä hintoja, ja laatuja, ja päädyin siihen, että 9mm filmivaneri siihen palkkien päälle, jonka jälkeen eristelevy, ja päälle toinen 9mm. Se vaan on edelleen kysymysmerkkinä, että mitä eristettä tuohon käyttäisin, ettei lattia nouse entisestään senttitolkulla ylöspäin? Tuohonkin jos lyö vanereiden väliin jonkun 30mm finnfoamin/eps:n/sauna-satun, niin lattiallahan on äkkiä paksuutta 48mm. Muunlaisia eristeitä sinne sitten saisi koolaamalla, mutta tuskin paljon ohuemmaksi jäisi.

Onko kellään kokemusta/tietoa, onko olemassa mitään järkevää, n. 10mm paksua eristelevyä, jonka voisi laittaa tuonne lattiavanereiden väliin? Muitakin ehdotuksia lattian eristämiseen otetaan edelleen vastaan.

Seinät näillä näkymin selvät, eli 30mm saunasatua uretaaniliimalla kiinnitettynä + rakoihin mahdollisesti vaahtoa. Tuohan ei kai niin tiiviisti asetu peltiä vasten, etteikö siellä hieman ilma kiertäisi? Seinäpinnoiksi 9mm havuvaneria, johon sitten päälle verhoilumattoa / messumattoa / jotain (ehdotuksia?)

Kovat on suunnitelmat, mutta pitänee malttaa aloittaa hommat siitä hitsaamisesta :D
Nuo muutamat mädäntyneet lavanaluspalkit meinasin tehdä ihan neliskanttisesta kalusteputkesta, mutta pyöränkotelossa piisaa savottaa. Toivottavasti löytyis jostain kokonainen ehjä kotelo. Uusia ei ilmeisestikään saa..

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 11 Maalis 2014 17:19
Kirjoittaja neppi
10mm halpisvaneeri, 20mm Finnfoam ja siihen päälle vaik laminaatti?

Finnfoamia voi halutessaan käyttää lattialämmitysputken asennustelineenä.

N

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 11 Maalis 2014 18:15
Kirjoittaja salainenagentti_007
Moro.
Jos korirunkoa lattian alle uusi, vetäse saman tien kokonaan uusiksi, ei se virheetöntä enää muuallakaan ole, nimim. kokemusta on. Oon tossa pari vuotta kohta moista Mersua tehnyt ja osimoilleen juur tollasen, kun mikä sulla suunnitelmana on, ensin luurangoksi ja sitten nippuun.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 12 Maalis 2014 00:39
Kirjoittaja tolone
Onko tuota Finnfoamia saatavilla alle 30mm vahvuisena? Itse en oo löytänyt ohuempaa.

salainenagentti_007, huomasinkin tuon sun sivun fb:ssa ja laittelin sinne liittymispyyntöä :)

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 12 Maalis 2014 01:28
Kirjoittaja neppi

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 12 Maalis 2014 06:00
Kirjoittaja tolone
Näyttäähän tuota olevan, ja pikaisen googlettelun jälkeen löytyy näköjään muualtakin. En enää itsekään tiedä, mistä tuli tuo käsitys, että Finnfoamin minimipaksuus olisi 30mm :D


Sen verran piti tässä vaiheessa kevättä satsata myös tekniikkapuoleen, että tilasin uuden kytkimen työsylinterin. Vanhassa on pientä vuotoa kytkintä painettaessa, ja vetää aina pakkasilla ilmat järjestelmään.

Uusi sylinteri Mister-autolta n. 100e toimituskuluineen. Kyseinen firmahan sijaitsee Ranskassa, mutta toimitus tuntuu pelaavan. Maanantaina tilasin, ja tiistai-iltana sain viestiä, että tuote toimitettu, sekä UPS:n seurantanumeron. Pitäisi olla vielä tällä viikolla täällä Pohjois-Karjalassa.

Muutenhan tuohon on kytkinpaketti uusittu heti oston jälkeen kesällä 2012 Tallinnassa. Eestin pojat tilailivat Puolasta kytkinpaketin, ja vaihtoivat nopeasti ja edullisesti :)

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 12 Maalis 2014 07:30
Kirjoittaja housetruck
Meillä lattia on tehty ponttilaudasta, sen alla vaneri. Eristeitä ei lattiassa ole minkäänlaisia. Auto on ollut meillä 10 vuotta ja sitä käytetään ja siinä asutaan kovillakin pakkasilla.Villasukkien kanssa on pärjätty tähän asti eikäpähän kotonakaan lattia paljoa lämpimämpi ole.. Lämpöhän ei karkaa lattiasta vaan katosta ja seinistä. Liiat ikkunat hukkaavat lämmön kanssa tehokkaasti. Jos nyt välttämättä pitää jokin eriste sinne saada niin olisko ohut routamatto tai telttapatja sinne kerrosten väliin asiallinen. Minusta ei kannata mitään paksuja eristeitä lattiaan laitella, kaikki on sisäkorkeudesta pois ja katon eristyksestä joka lopultaan on tärkeämpi kuin lattia.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 12 Maalis 2014 09:46
Kirjoittaja tolone
Totta tuokin! Täytyy nyt pähkäillä noita eri vaihtoehtoja, lisääkin saa toki ehdottaa. Toteutustapojahan on niin monta, kuin on tekijöitäkin :)

Tällä viikolla jos pääsis alkuun noiden hitsaushommien kanssa, ja katsotaan, miten pitkälle homma laajenee :D

Jos jollakulla on purettua 508/608 -raatoa, jossa olisi kovat takapyöränkotelot (ne sisemmät, noissahan on kaksi koteloa päällekkäin), niin kiinnostaisi kyllä. Oma hommansa lähteä itse tekemään, ja vaikka muita peltiosia saksanmaalta saakin, niin noihin en oo törmännyt vielä missään.

Tuo aiemmin mainittu kattoterassi on kyllä loistava idea, kun kerran tikkaatkin on valmiina! On kieltämättä käynyt mielessä vanerin ja kaiteiden laitto tuonne kattotelineeseen, mutta mietitään vielä :D

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 12 Maalis 2014 12:19
Kirjoittaja housetruck
Vanhasta peltitynnyristä saa jalostettua pyöräkotelot. Sellaset on meidän mersussa jo edellisten omistajien toimesta toteutetut ja toimii. Vanhasta kuorma-auton muovilokarista tein vielä lokarit pyöräkotelon sisälle, eli siis "oikeat sisälokarit" kuin paremmissakin autoissa... Hyviä sisälokarin aihioita löytyy tienvarresta kun katselee...Suojaa hyvin roiskeelta ja suolavedeltä. Tuosta lattiasta tosiaan, ettei mitään onkelmaa ole ollut vaikkei eristettä ole sen kummempaa, hyvin on tarettu monta talvea reissata. Tossa korissa ei nimittäin ole lopultaan paljoakaan ylimääräistä korkeutta varsinkin jos menee M1 luokan vehkeeksi. Katon kunnollinen eristäminen on tärkeämpää, sieltä lämpö karkaa ja jos kylmäsiltoja jää niin tippuu kondenssivettä niskaan. Hommaat hyvät villasukat tai huopatossut niin ei jalat palele...

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 13 Maalis 2014 07:40
Kirjoittaja tolone
Kiitos jälleen kerran neuvoista :) Tuo muovilokarihomma täytynee kyllä toteuttaa!

Piti muuten ihan ruveta kyselemään, onko noissa edes alunperin kahta pyöränkoteloa päällekkäin, vai onkohan joku jo kertaalleen fiksaillu nuo kotelot? Tuolla ainakin on kaksi peltiä päällekkäin, kun alkaa tuota sisempää, tehtaan tekemää kaivelemaan auki.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 13 Maalis 2014 10:38
Kirjoittaja housetruck
Enpä osaa sanoa mitä alunperin on ollut. Meillä on vain ne tynnyristä tehdyt peltikotelot ja sitten nuo muovilokarit. Tynnyrikotelot on eristetty sisältä liimaamalla niihin routamattoa päälle. Muuta kotelointia ei niissäkään ole.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 17 Maalis 2014 10:11
Kirjoittaja tolone
Huomenta kaikille!

Kävinpä tuossa viikonloppuna harrastamassa vähän viimeisiä purkuhommia mersun lattian suhteen, ja hitsattavaahan sieltä "vähän" löytyi, kuten arvata saattoi.

Lattian purkaminen oli mielenkiintoista, kun vanha 18mm vaneri oli ruuvauksen lisäksi liimattu korimassalla kiinni, eikä ruuvitkaan ilman väkivaltaa halunneet lähteä irti. Päädyin sitten sahaamaan pistosahalla ensin pois kaiken, mikä lähtee, ja vasta sen jälkeen vääntelemään loput irti korirungon palkeista.

Näyttäisi siltä, että korirungosta pitää uusia noin puolet, eli parin metrin matkalle sitä joutuu rakentelemaan. Etupää oli uskomattoman hyvässä kunnossa, kun oli vielä maalit päällä osassa palkeista :D

No, hitsaushommia vaan, ja siitä tää homma etenee!
Hitsari vielä puuttuu, ellen sitten itse ala treenaamaan tuota sähköliiman käyttöä laajemmassa mittakaavassa.
Parin tutun kanssa olen käynyt neuvotteluja asiasta, mutta niiltä puuttuu se tietty hulluus lähteä toteuttamaan tätä projektia, ja nähdä tässä jotain järkeä :?
Jos innokkaita löytyy kylähullujen joukosta tältä suunnalta, niin saa ilmoittautua!
Halli ja koneet on käytettävissä, mutta kyllähän tuo tarvittaessa siirtyy puuhakilvillä paikasta toiseen!

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 17 Maalis 2014 10:38
Kirjoittaja Reddewil
Näänkö ihan oikein että tuossa on oikee runko ja sit tuo huonokaluputkihässäkkä? Toihan on helppo sit tehä, ei muuta ku alat täppäilee uutta palkistoo kiinni vaan! Latijousen etukiinnikkeen etupuolelle ei tarvii ku putsaus ja uus maali?

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 17 Maalis 2014 10:48
Kirjoittaja tolone
Joo, niinhän tuo noissa menee, eli rungon päällä on tuo "korirunko", jonka päällä yleensä vanerilattia.

Ja positiivinen yllätys oli tosiaan, että nuo palkit on etummaiselta puoliskolta täysin terveitä. Pientä suojausta / maalausta vaan, takapäähän uutta palkkia ja baanalle 8)

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 17 Maalis 2014 16:19
Kirjoittaja housetruck
Eihän tuo näytä ollenkaan pahalle. Uutta palkkia sinne ja tynnyreistä muotoilet uudet lokasuojakotelot. Näkyy olevan tuossa jo takana kallistuksenvakaajakin, meillä ei vielä ole. Ja nyt tuossa olisi sitten sekin mahdollisuus, että käytävältä otat lattiaa vähän alemmas kuin mitä alunperin oli, nimittäin jos menee M1 luokkaan niin sisäkorkeutta ei ole yhtään ylimääräistä kun katonkin eristää.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 17 Maalis 2014 16:46
Kirjoittaja mikko
Joo ei näytä yhtään rapealta. Hitsausvehkeet käyntiin ja reenaamaan; on nopeasti valmis, luulen.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 17 Maalis 2014 17:32
Kirjoittaja Reddewil
Mitä jos tuohon koteloi sellasen poteron lattiaan että 40% / 40cm / 190cm sääntö täyttyy, sitten normikäytössä sen lattiapoteron päällä on levy jolla lattia on tasalattia koko autossa? Eikö tuohon rungon väliin sais kivan kotelon vesivanerista tehtyä ja sais eristettyä ulkopuolelta. Sehän ois sellanen tavaratila. Ja ite kyllä eristäisin tuon lattian tuolta palkkien välistä muutenkin, palkkien ja lattiafanerin väliin sit routamatto lisäksi että ei palkit niin kovasti hohka läpi.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 17 Maalis 2014 17:44
Kirjoittaja housetruck
Tuo ajatus on hyvä. Kotelossa voi kuljettaa vaikka suksia tai onkivapoja, aseita ym. pitkää tavaraa. Joka tapauksessa kannattaa lattiaa ottaa käytävältä alaspäin, muuten ei jää pelivaraa katon eristyksiin. Säilytystilaa ei yleensä muutenkaan ole liikaa, siksi tuo kotelo on hyvä idea.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 17 Maalis 2014 18:16
Kirjoittaja wiima63
hitsaa ite nii opit. ei oo vaikeeta ollenkaan ja ihan kivaakin kun sen oppii. joku kaveri vaan kuka osaa säätää mikin valmiiksi ja kertoo miten se pelittää mm langansyöttö ja virta. sit vaan vetelee testipaloja toisiinsa ja ku oppii käyttää virtoja ja lankaa niin ei muuta ku auton kimppuun vaan.

vesisankoja vaan viereen ja muutama märkä rätti ja sammutin niin niillä pääsee pitkälle. eikä yks ylimääränen valvojakaan kyllä huono oo ku alkaa autoa hitsailemaan ettei pääse paikat palamaan. akku/akut irti sit ettei mikki särje laturia!

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 19 Maalis 2014 07:03
Kirjoittaja callex
Onpahan tutun näköinen maailma tuo "riisuttu" alusta. Aivan samannäköistä kuin omassani, samat paikat syöpyneet jne. Tuo minuakin ihmetytti tuo alusta taka-akselista eteenpäin; rungossa maalit tallella, etupyötän kaarissa virheettömät massaukset jne. Pitihän sitä massausta raaputtaakkin ja alta paljastui maalipinta. Uskomatonta tuossa 34v vanhassa, omassa, 19v, sekin ihmetytti.
Minulla nuo takapyörän kotelut olivat senverran kuosissaan, että puhdistin sisäpuolelta ja maalasin tervamaalilla ja lasikuitu päälle. Luulisi kestävän jonkin vuoden. Alapuolelle tuli sitten tuo pellavaöljy/terva/tervamaali seos ja sen päälle kuivuttua, kiveniskumassa. Etukoteloihin ei olisi tarvittu sitä massaakaan, niin hyvä se oli. Konetila sitten+ovet+liukuoven kynnyskotelo tarvitsivatkin erityisapua huomattavasti enemmän.
Niin ja kun tuo Wiima63, väitti hitsauksen oppivan helposti; kyllähän vanhoilla päivilläni opettelin ja täytyy sanoa, työlästä oli mutta niinhän sanotaan, että kaiken muun oppii paitsi syömättä olemisen, juuri kun sen oppii, kuolee pois.

Re: MB 608D takaisin työn alle!

Lähetetty: 29 Maalis 2014 16:46
Kirjoittaja tolone
No niin!

Sen verran tuli suunnitelmiin muutosta / lykkäystä, että mersun hitsaus- / säilytyspaikka vaihtui, ja uudesta paikasta löytyi luokkahitsarikin tekemään priimaa jälkeä :D Viikon päästä ois tarkoitus alkaa työstämään korirunkoa, jonka tekemiseen on varattu 12 metriä 60x60 putkipalkkia 4mm seinämällä. Noin puolethan tuosta nyt uusitaan.
Kyllähän tuota omaakin hitsaustaitoa olis hyvä kehittää, mutta kun aikaa on rajallisesti ja tilat käytössä miten on, niin annan nyt toisten touhuta.

Tuossa lattian laskemisessa olis kyllä ideaa, mutta ainakin yhden ongelman löysin heti. Kallistuksenvakaajan tanko tulee tuossa taka-akselin kohdalla niin ylös, ettei ainakaan sillä kohtaa ole varoja laskea lattiaa yhtään. No, suunnitellaan suunnitellaan.

Hienosti hörähti mersu tulille puolen vuoden seisomisen jälkeen, kun vaan virtaa sai akkuihin. Jarrutkaan ei olleet jumissa, ja jopa käsijarru toimi!
Hieman meinas korvissa soida kun ilman lattiaa ja katkenneella pakoputkella laskin menemään 40km matkan, mutta siitä huolimatta rakenteluinto vaan kasvoi tuon lauantaiajelun jälkeen!

Hitsaustöiden jälkeen ois tarkoitus vaneroida lattia, vaihtaa kytkimen työsylinteri ja korjata pakoputki, jonka jälkeen pääsis tarjoamaan tuota leimalle. Rakentelupaikan vaihto onnistuu leimatulla pelillä huomattavasti mukavammin :D