L5e - unelma
L5e - unelma
Kyselin toisaalla foorumissa, voiko koppimopon päälle rakentaa matkailukorin.
Asia on edelleen vähän epäselvä.
Suunnitelma on kuitenkin alkua pitemmällä.
Saa kommentoida.
Asia on edelleen vähän epäselvä.
Suunnitelma on kuitenkin alkua pitemmällä.
Saa kommentoida.
- Liitteet
-
- apena.pdf
- (3.67 MiB) Tiedosto ladattu 707 kertaa
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: L5e - unelma
Huament päivää 
Tyhmä kysymys... Mut onko noissa "helmoissa" sen verran tilaa että saisit akun, kaasupullon ja harmaaveden tiputettua edes vähän lattiatason alapuolelle... Ja mahd lähelle takaakselia... Tää vaan ton "painojakauman" takia...
meinaan vaan ku jos ne on kovin edessä ja lattian yläpuolella (kaasu ja akku) se nostaa ja siirtää painopistettä kuitenki sinne "tuettomalle keulalle"... 

Tyhmä kysymys... Mut onko noissa "helmoissa" sen verran tilaa että saisit akun, kaasupullon ja harmaaveden tiputettua edes vähän lattiatason alapuolelle... Ja mahd lähelle takaakselia... Tää vaan ton "painojakauman" takia...


Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 89
- Liittynyt: 27 Loka 2014 17:57
- Truck: Volvo B57 -81 /Wiima
- Location: Laukaa
- Member id: 250
Re: L5e - unelma
Kysymykseesi en osaa vastata, et saako...
Kaikkeahan varmasti saa, mutta hyväksytäänkö se tässä maassa virallisesti, on eriasia.
Aika huikee idea sinulla! Toivon todella että pääset sen toteuttamaankin!!
Tsemppiä!
Kaikkeahan varmasti saa, mutta hyväksytäänkö se tässä maassa virallisesti, on eriasia.
Aika huikee idea sinulla! Toivon todella että pääset sen toteuttamaankin!!
Tsemppiä!
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: L5e - unelma
Suunnitelma on selkeesti alkua pidemmällä. Arvaappa kuinka monella täällä on suunnitelmia edes paperilla saati sitten pahvimallia niistä
Jos kaipaa tilankäyttöideoita kulkuneuvoon, niin kannattaa kattella "youtubesta off road camper" hakusanoilla varsinkin australialaisten ratkasuja. Ne ahtaa esim. peräkärriin jota voi kiskoa maastossa ihan käsittämättömän määrän toimintoja. Hyödyntävät joka tilan.
https://www.youtube.com/watch?v=SpKGm3TC5jc

https://www.youtube.com/watch?v=SpKGm3TC5jc
Rosmo
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: L5e - unelma
Mä tein ensimmäisen suunnitelman Legoista. Olisi pitänyt ottaa kuva....
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: L5e - unelma
Olen itsekin ollut vähän huolissani tuosta painojakautumasta. Sitä on syytä vielä miettiä.-LÄTSÄ- kirjoitti:Huament päivää
Tyhmä kysymys... Mut onko noissa "helmoissa" sen verran tilaa että saisit akun, kaasupullon ja harmaaveden tiputettua edes vähän lattiatason alapuolelle... Ja mahd lähelle takaakselia... Tää vaan ton "painojakauman" takia...meinaan vaan ku jos ne on kovin edessä ja lattian yläpuolella (kaasu ja akku) se nostaa ja siirtää painopistettä kuitenki sinne "tuettomalle keulalle"...
Piaggion kantavuudeksi luvataan mallista riippuen 650-700kg. Moottori on taka-akselin tienoilla ja painopiste ainakin tyhjänä melko alhaalla. Itse olen yrittänyt suunnitella kaiken painavamman mahdollisimman alas.
Ajattelin kuitenkin rakentaa "kevyesti" tehdasrungon päälle. Jos runkoon ja lavarakenteeseen pitäisi tehdä isompia muutoksia loppuu minulta taidot, tilat ja välineet.
On myös ajatuksena että tarvittaessa matkailukorin voisi ottaa pois ja ajella originaalilla - tai myydä joskus pois.
Re: L5e - unelma
Laskeskelin, että pelkkä kuori painaa n. 50kg, riippuen paljonko laittaa lasikuitua pintoihin. Korkeus ei liene suurin ongelma - on myös tuulikuorma, ilmanvastus jne. Ei olisi hauskaa olla ojassa aina kun rekka ajaa ohi.
Kuormaamatonta Piaggiota ei tiemmä saa kaatumaan eikä keulimaan. On siis mietittävä mitä se kohtuudella voi päällään kantaa.
Kuormaamatonta Piaggiota ei tiemmä saa kaatumaan eikä keulimaan. On siis mietittävä mitä se kohtuudella voi päällään kantaa.
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: L5e - unelma
Heips taasen... 
Varotan jo etukäteen että tulee pirun tyhmä "vertaus" mutten osaa sitä muuten selittää...
No tässä se tulee...
Kolmijalkainen saunajakkara on pirun tukeva voimakkaasti kaatavalla alustalla... (oikein tehtynä ei keiku yhtään kun ei ole neljättä jalkaa kantamassa korkeimmalta kohdalta...ja eikä se myöskään kaadu vaikka "astuisi reunalle")
eli tyhmä "ehdotukseni" on... jos sen alustan miettii "kolmioks" (siis se "geometrinen" muoto...ei kerrostalo asunto...
) ja siihen kolmion päälle miettii ne painavammat kiinteät tavarat ettei ne menis kovinkaan "ohi reunoilta" (varsinkaan siellä kärjen osalla) Eli ehkäpä se akku ja kaasupullo sinne taka-akselin päälle/taakse...(toimisko ne siellä jopa pikkasen "vastapainona"...en tiiä, en oo insinööri...
)
ja mitä tulee tohon lavarakenteeseen... onks se kiintee osa tota "runkoo" vai onko sen alla oma runko että sen lavan voi ottaa pois... Tämä tyhmäkyssäri vaan sen takia et jos se on tämmönen "bolt on" osa ja sen saa pois... ni josko sen nyppäis poies kokonaan ja tekis sen matkakopan siihen kokonaan uusiks... (voi myydessä antaa orggis lavan mukaan) ja jos se on yksinkertaisesti kiinni ni sittenhän sen voi vaihtaa ku tarvii kuljettaa "mottikaupalla halkoja"
Eiköhän sen matkailukopinkin voi saada siihen mielikuvituksella tukevasti ja suht helposti irrotettavaks...
(ai niin...pitäähän sen täyttää lainkirjainkin. se saattaapi tuua mukanaan lisää mietittävää... onks tossa vuosikatsastusta? ) Enkä ny tarkota tolla sitä et jos sitä ei oo ni sen voi tehä miten vaan. mun mielestä kaikkien tiellä liikkuvien kikottimien rakentaminen pitää alottaa turvallisuudesta, niin omasta kuin muidenkin. 
Monenlaista ongelmaa saa miettiä... onhan tossa myös tota "purjepinta-alaa" eli sekin pitää huomioida...
Sorry "kohlaaminen" mut hirmuhauskaa on leikitellä ajatuksella "yhenmiehen/naisen minikulkurista"

Varotan jo etukäteen että tulee pirun tyhmä "vertaus" mutten osaa sitä muuten selittää...

No tässä se tulee...

eli tyhmä "ehdotukseni" on... jos sen alustan miettii "kolmioks" (siis se "geometrinen" muoto...ei kerrostalo asunto...


ja mitä tulee tohon lavarakenteeseen... onks se kiintee osa tota "runkoo" vai onko sen alla oma runko että sen lavan voi ottaa pois... Tämä tyhmäkyssäri vaan sen takia et jos se on tämmönen "bolt on" osa ja sen saa pois... ni josko sen nyppäis poies kokonaan ja tekis sen matkakopan siihen kokonaan uusiks... (voi myydessä antaa orggis lavan mukaan) ja jos se on yksinkertaisesti kiinni ni sittenhän sen voi vaihtaa ku tarvii kuljettaa "mottikaupalla halkoja"

Eiköhän sen matkailukopinkin voi saada siihen mielikuvituksella tukevasti ja suht helposti irrotettavaks...


Monenlaista ongelmaa saa miettiä... onhan tossa myös tota "purjepinta-alaa" eli sekin pitää huomioida...
Sorry "kohlaaminen" mut hirmuhauskaa on leikitellä ajatuksella "yhenmiehen/naisen minikulkurista"

Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- -LÄTSÄ-
- Ajoneuvos
- Viestit: 697
- Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
- Truck: scania k92
- Location: Järvenpää
- Paikkakunta: Keski-uusimaa
Re: L5e - unelma




Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: L5e - unelma
Kun nyt on tarve tehä foami/lasikuitu komposiittirakennetta, niin miks sitä ei käyttäs muaallakin kun ulkokuoressa. Esim kaappien sivuseinät ja ovet. Puukehikko ympäri saranointia yms. varten. Keskelle foami ja lasikuitu molemmin puolin. Samoten pöytä, punkka yms. Lennokkiharrastajana tiedän että foamirakenne voi olla 2cm paksu ja kestää vetää silmukan 300km/h ilman että siipi edes taipuu.
Esimerkki jäykistämisestä. Tarvitaan jäykkä pöytälevy että sen päälle voi könytä seisomaan. Leikataan foami 10cm suikaleiks ja leikataan 0,4-1mm vanerista pöytälevyn paksusia suikaleita. Liimataan foami ja vanerisuikaleet vuorotellen niin että vanerit jää sinne väleihin. Todennäkösesti esim. 30mm paksuna tää kestää miehen painon jo tässä vaiheessa, mutta kulutuspinnaks vetästään milli kaks lasikuitua siihen pintaan molemmin puolin. Kun hartsin värjää, ei kuitu tuu heti näkyviin kun saa naarmun aikaseks. Liimana foamin kanssa ei saa käyttää pvac liimoja, eli näitä valkosia puuliimoja(erikeeper) vaan pitää olla polyuretaani puuliima. Esim http://www.casco.fi/index.php?contentID ... tcatID=113
On muuten pirun hyvä liima muuhunkin liimaamiseen kolojen täyttökykynsä ansiosta. Sumutinpullosta pikkasen vettä pintaan ennen ko laittaa kappaleet vastakkain. Aktivoi vaahtoontumisen ja kuivumisen nopeammin ko pelkkä ilman kosteus.
Homman voi tehdä myös toispuoleisessa muotissa, jos esim. haluaa kaapinoviin jonkun kuvion. Alipainesäkityksellä saa parhaan lopputuloksen, mutta tässä kun paino ei oo se kriittisin juttu verraten esim. lennokkiin voi käyttää paria muovilevyä jotka ei tartu lasikuituun ja tasanen paino päällä. No levyn ei tarvii olla edes muovia kun vetää siihen pakkausteipin pintaan.
Rakenteen jäykkyyttä voi testata vaikka niin että laittaa normaalia paperia foamisuikaleitten väliin sillä polyuretaaniliimalla ja vertailee sitä vastaavaan foaminpalaan. Jäykkyydessä on huomattava ero näinkin ja idea konkretisoituu paremmin ilman mitään hankintoja.
Esimerkki jäykistämisestä. Tarvitaan jäykkä pöytälevy että sen päälle voi könytä seisomaan. Leikataan foami 10cm suikaleiks ja leikataan 0,4-1mm vanerista pöytälevyn paksusia suikaleita. Liimataan foami ja vanerisuikaleet vuorotellen niin että vanerit jää sinne väleihin. Todennäkösesti esim. 30mm paksuna tää kestää miehen painon jo tässä vaiheessa, mutta kulutuspinnaks vetästään milli kaks lasikuitua siihen pintaan molemmin puolin. Kun hartsin värjää, ei kuitu tuu heti näkyviin kun saa naarmun aikaseks. Liimana foamin kanssa ei saa käyttää pvac liimoja, eli näitä valkosia puuliimoja(erikeeper) vaan pitää olla polyuretaani puuliima. Esim http://www.casco.fi/index.php?contentID ... tcatID=113
On muuten pirun hyvä liima muuhunkin liimaamiseen kolojen täyttökykynsä ansiosta. Sumutinpullosta pikkasen vettä pintaan ennen ko laittaa kappaleet vastakkain. Aktivoi vaahtoontumisen ja kuivumisen nopeammin ko pelkkä ilman kosteus.
Homman voi tehdä myös toispuoleisessa muotissa, jos esim. haluaa kaapinoviin jonkun kuvion. Alipainesäkityksellä saa parhaan lopputuloksen, mutta tässä kun paino ei oo se kriittisin juttu verraten esim. lennokkiin voi käyttää paria muovilevyä jotka ei tartu lasikuituun ja tasanen paino päällä. No levyn ei tarvii olla edes muovia kun vetää siihen pakkausteipin pintaan.
Rakenteen jäykkyyttä voi testata vaikka niin että laittaa normaalia paperia foamisuikaleitten väliin sillä polyuretaaniliimalla ja vertailee sitä vastaavaan foaminpalaan. Jäykkyydessä on huomattava ero näinkin ja idea konkretisoituu paremmin ilman mitään hankintoja.
Rosmo
Re: L5e - unelma
Ihmettelisin kyllä vähän Piaggion suosiota Intian markkinoilla, jos ajokki olisi yhtä kiikkerä kuin Alvar Aallon 3-jalkainen jakkara. Kuvista päätellen rahtarit lastaavat siellä ajokkeihin aivan järjettömiä kuormia! Ei kai niin tehtäisi, jos tiedettäiisiin, että ojassa ollaan jo seuraavassa mutkassa.
Laskeskelin vielä haihattelujeni painoja ja painojakatumia. Lastin kokonaispainoksi summasin n. 360 kg, josta taka-akselin etupuolelle tulee n. 200kg. (Kantavuus siis n. 650kg)
Laskuissa on mukana tuon hököytksen runko, kaasupullo 17kg (=täysi 10kg komposiitti), jääkappi 15kg, vedet 30kg, lämmitin 7kg, hupiakku 35kg, portapotti 25kg, sisustan rakenteet 50kg, "alkovin" 30kg matkatavarat ja punkan alla 80kg tavaraa.
Tuo "alkovin" 30 kg tulee vanhasta muistista: sen verran jaksoin joskus nuorempana kantaa selässäni tunturiin parin viikon reissulle.
Mielestäni hupiakku ja käyttövedet tulevat kutakuinkin taka-akselin päälle, joten niitä en ottanut mukaan painojakautumaan. Otetaanhan huomioon myös kärpässarjan kuski, 65 kg/ 168 cm.
Laskuissani laskin, että 1 neliö seinää painaa n.4kg. Tekee yhteensä 85kg. Sandwich-rakenne tehdään eri tavalla kuin lasikuituvene - kerrokset ovat ohuempia ja kuitu on pitempää.. se on aika paljon kevyempi ja jäykempi kuin katkokuitumatto veneenrakennuksessa.
Laskeskelin vielä haihattelujeni painoja ja painojakatumia. Lastin kokonaispainoksi summasin n. 360 kg, josta taka-akselin etupuolelle tulee n. 200kg. (Kantavuus siis n. 650kg)
Laskuissa on mukana tuon hököytksen runko, kaasupullo 17kg (=täysi 10kg komposiitti), jääkappi 15kg, vedet 30kg, lämmitin 7kg, hupiakku 35kg, portapotti 25kg, sisustan rakenteet 50kg, "alkovin" 30kg matkatavarat ja punkan alla 80kg tavaraa.
Tuo "alkovin" 30 kg tulee vanhasta muistista: sen verran jaksoin joskus nuorempana kantaa selässäni tunturiin parin viikon reissulle.
Mielestäni hupiakku ja käyttövedet tulevat kutakuinkin taka-akselin päälle, joten niitä en ottanut mukaan painojakautumaan. Otetaanhan huomioon myös kärpässarjan kuski, 65 kg/ 168 cm.
Laskuissani laskin, että 1 neliö seinää painaa n.4kg. Tekee yhteensä 85kg. Sandwich-rakenne tehdään eri tavalla kuin lasikuituvene - kerrokset ovat ohuempia ja kuitu on pitempää.. se on aika paljon kevyempi ja jäykempi kuin katkokuitumatto veneenrakennuksessa.
Viimeksi muokannut Apena, 04 Syys 2015 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: L5e - unelma
Rantarosvo: kiitos vinkeistä! Kaikkiin rakenteisiin ei aina tarvita mitään täytettä. Olen esim. tehnyt niin, että 9mm vanerikappaleesta sahaan sisukset pois: vain reunoihin ja helojen kohtiin jää jotain. Sitten molemmin puolin liimataan vaikka 1,5mm ohutlevyvaneri (=ennen sanottiin lennokkivaneri). Tuloksena on suorempi ja jäykempi rakenne kuin 15mm vaneri, eikä paina siitä puoliakaan.
Viimeksi muokannut Apena, 04 Syys 2015 16:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: L5e - unelma
Intiassa ajetaan moottoripyörälläkin koko perhe kyydissä. Oon nähny jossain 6 henkeä yhen kakspyöräsen kyydissä. Siellä siis pikkasen eri kulttuuri 
On noi erilaiset rakenteet tuttuja ja lennokki tai lentokonevaneriks niitä ohkasia sanotaan edelleen. Jos pelkkä kuitu, niin foami välissä hyvä, kun ei tuu painoo paljoakaan ja sitä foamia vastaan on hyvä lätkiä lasikuitua. Mainitaan nyt vielä, vaikka sie jossain rakosessa mainitsitkin, että foamin kanssa ainakin eka kerros pitää olla epoksihartsilla. Polyesterillä se foami kummasti katoaa
Itellä odottamassa 50mm foamilevyjen ohentaminen 30mm kuumalankaleikkurilla. Levyyn laitetaan vaan molemminpuolin 30mm listat ja niitäpitkin kuumalangalla levy ohuemmaks. Pitäs työkalupakin lattia eristää ja 50mm levyä sattuu olemaan. Pikkasen kriittinen korkeuden puolesta, niin pitää säätää. Pien homma ko sais aikaseks alottaa :p

On noi erilaiset rakenteet tuttuja ja lennokki tai lentokonevaneriks niitä ohkasia sanotaan edelleen. Jos pelkkä kuitu, niin foami välissä hyvä, kun ei tuu painoo paljoakaan ja sitä foamia vastaan on hyvä lätkiä lasikuitua. Mainitaan nyt vielä, vaikka sie jossain rakosessa mainitsitkin, että foamin kanssa ainakin eka kerros pitää olla epoksihartsilla. Polyesterillä se foami kummasti katoaa

Itellä odottamassa 50mm foamilevyjen ohentaminen 30mm kuumalankaleikkurilla. Levyyn laitetaan vaan molemminpuolin 30mm listat ja niitäpitkin kuumalangalla levy ohuemmaks. Pitäs työkalupakin lattia eristää ja 50mm levyä sattuu olemaan. Pikkasen kriittinen korkeuden puolesta, niin pitää säätää. Pien homma ko sais aikaseks alottaa :p
Rosmo
Re: L5e - unelma
1,5mm vaneri + 9mm runko + 1,5mm vaneri olen tehnyt mm. kaapin ovia. Hyvin kestävät käytössä.
Tuohon matkailukoriin aattelin käyttää ytimenä 30mm finnfoamia, johon päälle pitkäkuituista lasikuitukangasta epoksilla 2-3 kerrosta molemmin puolin 0+45+90 astetta, n. 200g/m2 per kerros. Finnfoamin päälle en kyllä laittaisi polyesterihartsia, vaikka olisi mikä eristekerros: eihän sitä enää näe, haihtuiko foami pois, jos eriste oli huonosti tehty.
Tuohon matkailukoriin aattelin käyttää ytimenä 30mm finnfoamia, johon päälle pitkäkuituista lasikuitukangasta epoksilla 2-3 kerrosta molemmin puolin 0+45+90 astetta, n. 200g/m2 per kerros. Finnfoamin päälle en kyllä laittaisi polyesterihartsia, vaikka olisi mikä eristekerros: eihän sitä enää näe, haihtuiko foami pois, jos eriste oli huonosti tehty.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: L5e - unelma
Ootte te kyllä melekosia seppiä. Ite näin kerran lasikuitua yhessä veneessä...
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: L5e - unelma
Nyt tuli Räät nekusta
tuota täytyy muistaa että kaveri rakennellu lennokkeja vissii ni tietää lujuuksia aika paljon.

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: L5e - unelma
Tee seinät okumevanerista ja kapalevystä. Ei paina juuri mitään ja on jäykkää.
Epoksi ei sulata polystyreeniä. On kalliimpaa kuin polyesterihartsi, mutta vesitiiviistä ja lähes hajutonta. Tuolla polyesterihartsilla, jos tekee haisee kioski bajamajalle maailman tappiin.
Mielenkiintoinen hanke...
Epoksi ei sulata polystyreeniä. On kalliimpaa kuin polyesterihartsi, mutta vesitiiviistä ja lähes hajutonta. Tuolla polyesterihartsilla, jos tekee haisee kioski bajamajalle maailman tappiin.
Mielenkiintoinen hanke...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: L5e - unelma
Se pitää muistaa epoksista että ei haise, mutta on hengitettynä jopa vahingollisempaa kun polyesteri. Lisäksi erittäin allergisoiva, joten on käytettävä hanskoja jopa liimaa sekottaessa. Sille tulee allergiseks toistuvista ihokosketuksista käytännössä kaikki jossain vaiheessa ja sen jälkeen sitä ei tartte käyttää. Saattaa haitata harrastustoimintaa jos epoksia tarttis. Lasikuitupajoilla jossa epoksia enemmä käyttävät, pitää kenkienkin olla tarkotukseen sopivat, ettei haitalliset mömmöt imeydy pohjan läpi.
Mie sekotin epoksihartsin sekaan hiekkapuhallushiekkaa ja liimasin sillä tohon työkalupakkiin eristelevyt kylkiin. Ei rämise pellit enää, mutta muuten kyllä
Mie sekotin epoksihartsin sekaan hiekkapuhallushiekkaa ja liimasin sillä tohon työkalupakkiin eristelevyt kylkiin. Ei rämise pellit enää, mutta muuten kyllä

Rosmo
Re: L5e - unelma
Oho. Itse olen aina vain aatellut että onpa vittumainen aine, joka ei lähde käsistä kuin kulumalla.
Nyt jos aloittaisin uraani, käyttäisin aina suojavälineitä: kuulosuojaimia, silmäsuojaimia, hengityssuojaimia, suojakäsineitä jne. Olis se kyllä hankalaa.
Ja olinpa jopa luullut, että epoksi on polyesteriin verrattuna luomutuote.
Nyt jos aloittaisin uraani, käyttäisin aina suojavälineitä: kuulosuojaimia, silmäsuojaimia, hengityssuojaimia, suojakäsineitä jne. Olis se kyllä hankalaa.
Ja olinpa jopa luullut, että epoksi on polyesteriin verrattuna luomutuote.
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: L5e - unelma
Se on valitettavan yleinen luulo. Miullakin senverran vaikuttaa et jos käytän epoksia useampana päivänä peräkkäin, rupee tulemaan verta nenästä. Noitten lennokkien kanssa liimaillessa ko ei oo muuta paikkaa ko kotona sisällä.
Rosmo
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: L5e - unelma
Joo tuli ehkä hieman ympäripyöreästi kirjoitettua tuon epoksin käytöstä. Käyttötiedotteen ja varoitukset pönikän kyljestä voi kukin lukea itse. Pyssystä tulee kuula piipusta ja puupuoli laitetaan kainaloon. Tämä vinkkini oli lähinnä osastoa. Kansi auki, vanha viidakkoon, uuttä tilalle ja kovaa ajoa
Voi olla, että kohta epoksiakaan ei saa myydä EU:n alueella kotikäyttöön. Näin kävi, ehkä maailman parhaalle lakalle ( nitroselluloosalakka ). No pitäisi jo nimestä päätellä, että on julma aine. Nykyää tuota nitroa myydään ainoastaan ammattikäyttöön. Ykköstuote soitinrakennuksessa ja vanhojen huonekalujen ehostamisesta. Onneksi ostin Diccoa talliin talteen. Kyllä maalin pitää haista - eihän muuten kukaan tajua, että täällä on töitä tehty.
Kokeilkaa jotain aqua-litkua julkisen tilan lattiaan niin ymmärrätte mitä tarkoitan...

Voi olla, että kohta epoksiakaan ei saa myydä EU:n alueella kotikäyttöön. Näin kävi, ehkä maailman parhaalle lakalle ( nitroselluloosalakka ). No pitäisi jo nimestä päätellä, että on julma aine. Nykyää tuota nitroa myydään ainoastaan ammattikäyttöön. Ykköstuote soitinrakennuksessa ja vanhojen huonekalujen ehostamisesta. Onneksi ostin Diccoa talliin talteen. Kyllä maalin pitää haista - eihän muuten kukaan tajua, että täällä on töitä tehty.
Kokeilkaa jotain aqua-litkua julkisen tilan lattiaan niin ymmärrätte mitä tarkoitan...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: L5e - unelma
Toi miun kommentointi epoksin haitoista ei liittyny Rosvolinnan kommenttiin milläänlailla
Siks toisekseen se on totta, polyesteri haisee helvetin pitkään ja sentakia miekin käytän epoksia autossa. Kuivuttuaan ne haitalliset höyryt vähenee, mutta haju ei.
Miusta hinta/laatu suhteeltaan ihan ok epoksia saa biltemasta. Oon käyttäny sitä usiamman vuoden eikä pahaa sanottavaa. Kevrasta kun tilaa, niin rahti nostaa pienen määrän hinnan kohtuuttomaks. Mokomaa kun ei kannata kotiin varastoon paljoa ostaa. Toki sinolilla voi pikkasen ohentaa ja jatkaa ikää, mutta se on vaan tekohengitystä. Sinoli toimii sit liimassakin.
Kevrasta tilatessa ainoo rahtimuoto on matkahuolto, vaarallisesta aineesta kun kyse. Koomista miusta et auto jolla ajetaan vain postia ei saa kuljettaa, mutta linja-auto jossa jopa 50 ihmistä kyydissä saa kuljettaa.
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... 000020523/ ja löytyy siis reilun 4l pönikässäkin.
http://www.kevra.fi
Alkuperäselle kysyjälle, miksi et käytä kudottua lasikuitukangasta? Jos haluaa saada kylän mopopojat kusemaan hunajaa, niin päällimmäiseks hiilikuitu
toki 10krt kalliimpaa kun kudottu lasikuitu.
Mie käytän lennokeissa 48g/neliö painavaa kudottua ja se on känsäsillä käsillä jo hiukka haastavaa käyttää. Tarttuu joka skröpöön mikä käsistä löytyy kiinni ja muuttaa muotoa. Lisäks kun epoksi on "painavaa" niin lennokkihommissa pitää ylimääränen hartsi imeä pois. Onnistuu vaikka talouspaperilla. Järjen mukaan lasikuitunkangas tarttuu kiinni paperiin ko sitä töpöttelee, mut ei se mokoma tartu. Oon imeny joskus muissakin tuotoksissa hartsia pois, niin saa tasasemman alustan maalille. Se kun on joka kohdasta samanlainen se pinta. Hankala saada kangas kostutettua joka kohdasta just samalla tavalla ja sit pitää hioa kauttaaltaan ennen maalausta.

Miusta hinta/laatu suhteeltaan ihan ok epoksia saa biltemasta. Oon käyttäny sitä usiamman vuoden eikä pahaa sanottavaa. Kevrasta kun tilaa, niin rahti nostaa pienen määrän hinnan kohtuuttomaks. Mokomaa kun ei kannata kotiin varastoon paljoa ostaa. Toki sinolilla voi pikkasen ohentaa ja jatkaa ikää, mutta se on vaan tekohengitystä. Sinoli toimii sit liimassakin.
Kevrasta tilatessa ainoo rahtimuoto on matkahuolto, vaarallisesta aineesta kun kyse. Koomista miusta et auto jolla ajetaan vain postia ei saa kuljettaa, mutta linja-auto jossa jopa 50 ihmistä kyydissä saa kuljettaa.
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... 000020523/ ja löytyy siis reilun 4l pönikässäkin.
http://www.kevra.fi
Alkuperäselle kysyjälle, miksi et käytä kudottua lasikuitukangasta? Jos haluaa saada kylän mopopojat kusemaan hunajaa, niin päällimmäiseks hiilikuitu

Mie käytän lennokeissa 48g/neliö painavaa kudottua ja se on känsäsillä käsillä jo hiukka haastavaa käyttää. Tarttuu joka skröpöön mikä käsistä löytyy kiinni ja muuttaa muotoa. Lisäks kun epoksi on "painavaa" niin lennokkihommissa pitää ylimääränen hartsi imeä pois. Onnistuu vaikka talouspaperilla. Järjen mukaan lasikuitunkangas tarttuu kiinni paperiin ko sitä töpöttelee, mut ei se mokoma tartu. Oon imeny joskus muissakin tuotoksissa hartsia pois, niin saa tasasemman alustan maalille. Se kun on joka kohdasta samanlainen se pinta. Hankala saada kangas kostutettua joka kohdasta just samalla tavalla ja sit pitää hioa kauttaaltaan ennen maalausta.
Rosmo
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: L5e - unelma
Ainoa vika tuossa epoksissa on se, että siinä ei ole yhtään pintajännitystä. Litku on kaikkialla muualla paitsi siellä mihin sen haluaa. Vaakatasoon, kun laittaa ja kampaa kuplat pois voi jopa onnistua. Komponentit kannattaa säilyttää jääkaapissa - kylmat aineet antaa peliaikaa lisää. Pitkäsanaisella hepulla jämähtää pensseli paljuun...
Polyuretaani 2k venelakka voisi myös toimia. Sitä olen käyttänyt kitaroihin. Soittimen kanteen olen liimannut puuvillakankaan ja siilen päälle 2-3mm kerros lakkaa. Ensimmäinen kerros 50% ohennettuna ja loput niin paksulla kuin ruiskusta läpi menee. Laatulakka tajuaa itse kiristää pintansa ja loppuhiontaa / kiillotusta jää vähemmän.
Polyuretaani 2k venelakka voisi myös toimia. Sitä olen käyttänyt kitaroihin. Soittimen kanteen olen liimannut puuvillakankaan ja siilen päälle 2-3mm kerros lakkaa. Ensimmäinen kerros 50% ohennettuna ja loput niin paksulla kuin ruiskusta läpi menee. Laatulakka tajuaa itse kiristää pintansa ja loppuhiontaa / kiillotusta jää vähemmän.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun