Sivu 1/5

Bussia etsimässä....

Lähetetty: 12 Helmi 2016 23:53
Kirjoittaja Poutapilvi
Moi kaikille!
Nyt ois kullanarvoiset neuvot tarpeen, koska allekirjoittanut on täysin noviisi bussihommissa, mitä nyt yrittänyt vähän tätä foorumia kahlata läpi....
Haussa siis 12m bussi, josta matkailuauto. Yksi tässä on kiikarissa, Volvo B9M Star 302 vm-95 rosterikorilla ja keskimoottorilla. Auto vaikuttaa ihan hyvältä, huollettu, uutta osaa laitettu paljon, manuaalilaatikko ja 1,2mkm menty ilman koneremonttia. Hinta alle 10ke. Voisko tällanen bussi olla järkevä ekaks projektiksi? Toi sisäkorkeus (n.190cm) mietityttää mua ihan käytön kannalta, onko riittävä? Mitä muuta mun pitäis nyt tässä osata huomioida? Tavaratilathan tossa mahurissa ei niin kummoiset ole, mut on kuulemma vakaa ajettava...? Kuvittelen, että rosterikorin johdosta vähemmän hitsattavaa tiedossa, pitääkö paikkaansa? Toki tässä vaiheessa voi tarjota myös muita vaihtoehtoja, koska kauppoja ei ole tehty vielä....Nii ja myyjä katsastaisi bussin lisämaksusta, kannattaako? Meinaan et jos pitää kohta muutoskatsastaa kuitenkin niin miten käy leimalle...? Kiitos kaikista vinkeistä jo etukäteen!

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 00:12
Kirjoittaja Jule
1,2miljoonaa ei pitäisi olla ongelma B10M koneelle, jos se on jokseenkin normaalisti huollettu. Kylmäkäynnistyksessähän sen pakoputken päästä näkee missä kunnossa kone on. Tosin jos kone lakkaa savuttamasta kun lämmöt lähtee viisarissa nousemaan, niin siellä on vielä muutama satku suht huoletonta ajoa.

Mistä se sisäkorkeus on mitattu? Jos käytäväsyvennyksen pohjalta, niin tasaisen lattian tekeminen edellyttää koko lattian madaltamista (tai sitten sisustaa sen niin että käytävä jää).

Katsastettuna ostamisessa on se etu että auto ei ole ainakaan hengenvaarallinen, vaikkei katsastus mikään varsinainen kuntotae olekaan. Tosin jos bussiin ottaa "pitkän leiman" eli linja-autolle 18kk, niin se katsastus ei ole enää "voimassa" jos sen muutoskatsastaa matkailuautoksi, jossa pitkä leima on max 16kk (tää pätee vain jos leima-aika on juuri tuon 2kk sisällä). Muutoskatsastus itsessään ei ole vuosikatsastus, eikä siinä tehdä oikeastaan mitään vuosikatsastukseen tarvittavia toimenpiteitä, ja monella konttorilla hintakin on ihan sama tekee katsastuksen ja muutoksen yhtäaikaa tai erikseen. Tosin bussia katsastaessa voi tulla eteen piirturiin ja rajoittimeen liittyviä tarkistuksia joita matkailuautolle ei tarvitse tehdä.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 00:59
Kirjoittaja Poutapilvi
On kuulemma ajettu parhailla öljyillä ja kaikki huollot oli oikein huoltokirjassa. Täytyy tsekata se kylmäkäynnistys vielä kun meen kattoon uudestaan. Sisäkorkeus oli käytävän pohjalta silleen et ku oon 187cm pitkä niin pipo hipoi kattoa mut mahtui toki vielä kävelemään. Jotenkin tuntuis et sais olla vähän korkeampi, mut mitenkähän nää yleensä on...? Mites toi rosterikori, onko merkityksellinen? Ja jos myyjä katsastaa nyt ja mä teen sit muutoskatsastuksen esim. kuukauden päästä niin milloin on seuraava leima ja millä perusteella?

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 01:21
Kirjoittaja Reddewil
Vuosikatsastus määräytyy rek.päivän mukaan. M1:n oot siitä tekemässä? Onhan tuo 302 matalin nuista turistimalleista ja vaikuttanee sisäkorkeuteen ainakin etuosassa. Mikä sen rekkari on niin katellaan mikä on miehiään? =D
Huuda tää, niin jää rahaa remonttiinkin: http://www.lainvoima.com/kohde.php?id=5119 :lol:

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 01:34
Kirjoittaja Wonderi
Käytäväkorkeus on suurimmassa osassa busseja samaa luokkaa. Erona se että Star 302:ssa sitä ei pääse juuri pudottamaan, ja lattiaa käytävän viereisiä lattioitakin tasoittaessa taitaa lokasuojat pistää heti esiin. Star 502 tai 602 on korkeampia versioita samasta aiheesta. Tavaratilaakin on korkeissa enemmän, myös moottorin päällä. Rosteri on älyttömän hyvä asia, mutta on siellä siitä huolimatta aika paljon ruostuvaakin rautaa. Jos yksilö osoittautuu hyväkuntoiseksi (muutenkin kuin katsastus hyväksytty) ja korkeusasiat sopii omiin ajatuksiin niin kuulostaa hyvältä valinnalta.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 09:06
Kirjoittaja Poutapilvi
Tässä ois linkki myynti-ilmoitukseen.... http://www.nettikone.com/volvo/b9m/1421692
Tota tavaratilan riittävyyttä tosiaan mietin, kun sitä on ainoastaan tuolla perällä. Ja sinne jos pitää saada mahtumaan tekniikka, seitsemän ihmisen polkupyörät+muut romut ni tiukkaa tekee. Polttoainetankki näytti vievän vielä ison osan sieltä perältäkin...
Jotenkin hirvittää noi huutokaupat, autosta ei tiedä sitäkään vähää kun et ostais suoraan liikennöitsijältä.... :?
Ja tätä katsustusasiaa mietin sen takia, etten nyt maksa siitä turhaan, jos joudun sen kohta taas katsastamaan. Näin oli muistaakseni jollekin täällä foorumilla käynyt....
On tää kulkuripöpö kyllä helposti tarttuva ja vakava sairaus. Vaikka talous ois jo valmiiks kuralla, talonrakentamiset kesken ja perheenlisäystä vielä tulossa niin ei muuta kun pakko on saada auto pihaan ja vielä mahollisimman nopeasti..... :lol: :lol:

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 09:44
Kirjoittaja Rantarosvo
Tossa nettikoneen autossa pisti silmään leveys. 250cm, yleensä kun on 255 tai 260cm. Kannattanee kattoa rekisteriotteesta, ettei oo vaan hatusta tempastu. Mie en 260 leveeseen puuttus ollenkaan.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 10:00
Kirjoittaja kulkuri
tervetuloa joukkoon :D

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 12:19
Kirjoittaja neppi
Kyllä leveys tais yleisemmin olla 250 noissa vähän vanhemmissa.

Osta Horrori. Siinä on rekallinen kamaa mukana, eikä tarvii kaikkea tehdä alusta asti. Rosteriaki on ainaki leivänpaahtimessa ja tiskikoneen sisäpinnassa. Ja tiskialtaassa. Onhan siinä!

ostaosta

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 13:00
Kirjoittaja Rosvolinna
Röllissä on rosteriset koirankupit tai osa taitaa olla muovia.

Nätti tuo ilmon B9M, mutta hieman hinnankiroissa. Saatta tulla kaikki lautasrempat yms kylkiäisenä, kun tuota ikää ja maileja on taulussa.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 13:52
Kirjoittaja Zuikkis
Sisäkorkeutta arvioidessa kannattaa huomioida että busseissa usein lattia laskee auton eteenpäin.. Oskussa on takana 175cm, edessä 210cm.. Niin paljon laskee lattia! En tiedä carruksista toisaalta..

Hinta on minustakin vähän kova, kun alv 0 vielä. Ei se sinänsä paha ole, mutta pieni ylihinta saisi tuoda jotain spesiaalia kanssa.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 13 Helmi 2016 17:26
Kirjoittaja Carrus502
http://www.nettikone.com/volvo/502-b10m/1479647

Ehdottaisin että ostaisit tämän. Olisi hiukan arvokkaampi mutta sille rahalle saa vastientta , ei tarvitse perusremontteja tehdä vaan voit keskittyä rakentamiseen. Auto on todella hyvä !

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 14 Helmi 2016 01:33
Kirjoittaja Lahti32
Äläpä sitten sokaistu ostoksilla. Vaikka bussi maksaisi 50000€ voi siinä vuotaa katto, olla lattiavanerin tilalla multaa ja vuotaa kaikkia mahdollista myös maahan. Liian hyvääkään ei välttämättä tarvitse, sääli heittää huippusiistit penkit nuotioon.

Käy aja ja tutki ja kokeile. Mukavampi ostaessa huomata remontin tarpeet mitä siinä vaiheessa kun ollaan jo lähdössä reissuun.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 14 Helmi 2016 10:05
Kirjoittaja Poutapilvi
Kiitos kaikille neuvoista! Hylkäsin sen 302n liian matalana. Kävin eilen ajamassa saman ikäistä, saman verran ajettua, B12M 602. Oli vähän halvempikin ja huomattavasti korkeampi ja tilavampi. Kori oli aika siistin oloinen ja pohjassakaan ei kauheita ruosteita näkynyt. Jostain venttiilikannen välistä tiiviste vuoti öljyä, myyjä lupasi korjata. Onko paha? Jotenkin rujo ääni oli tossa Volvon koneessa, verrattuna ainakin 3-sarjan Scaniaan mikä mulla oli hiab-autona. On kuulemma ominaisuus, onko? Ei oo muuten helppoa tää auton valinta ku pitäs saada hyvä halvalla. Onko toi 7-8ke lähelläkään keskihintaa, millä tällaset bussit on yleensä vaihtanu omistajaa? Ei oo tullu kauheen kauaa seurattua markkinoita...

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 14 Helmi 2016 11:08
Kirjoittaja neppi
Kyllä kaheksalla tonnilla jo ihan kivan työmaan saa. Siihen sit kymppitonni rakennusrahaa.

Toinen vaihtoehto on pistää se kymppitonni lisää hankintaan ja siihen sit vielä toinen kymppitonni rakennusrahaa... Ü

Joka tapauksessa rahaa menee vähintään kymppitonni enemmän ku oot ikinä kuvitellu.

Ja koska tässä on vielä vähän tilaa, kirjoitan vielä kerran "kymppitonni".

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 14 Helmi 2016 12:40
Kirjoittaja B9M
Mitä sitten ajattelitkin tehdä määrätyssä ajassa, kerro se viidellä :mrgreen: Paljonko ajattelit raotaa lompakkoa, kerro se ainakin kahdella :mrgreen: Saat makustella sitten viiden vuoden päästä, kumpi oli järkevampää. Kun rahaa on kiinni 15k€ alunperin 7k€ tai 17k€ alustassa. 8) Omia et tule saamaan myydessä takaisin, ja omalle työlle tulee se 0 € :shock:

Jos löytyy valmiiksi jo asiallisesti tehty auto niin ei mielestäni hullumpi vaihtoehto :wink: Jos itseä miellyttää. Pääsee heti baanalle ja joku jo laittanut rahaa kiinni :shock: Tekemistä riitää kumminkin omanmakuiseksi muuttelemalla. :wink: T. Arill

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 14 Helmi 2016 14:23
Kirjoittaja Lahti32
Kovasti se on siitä kiinni mitä halutaan. Monelle riittää neljän tonnin bussi, siihen tonni varusteisiin ja retkelle.

Ei ole ihme jos menee 70000€ . Satakin menee helposti ja oikein hyvän saa kun laittaa 200000€ mutta eihän siinäkään saunaa ja autotallia ole.

Kokemusta on :)

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 14 Helmi 2016 16:30
Kirjoittaja Rosvolinna
Heti pitää päästä reissuun - sopii ainakin minulle. Penkit pois ja runkopatjat tilalle. Selviää tykkääkö koko harrastuksesta - me tykättin ja noin vuoden päästä auton hankinnasta aloin kalustamaan sitä kunnolla.

Seuraavalle tulen tekemään samoin, mutta siihen on vielä muutama vuosi aikaa.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 14 Helmi 2016 19:30
Kirjoittaja -LÄTSÄ-
Moro :)
Oon minä "kuullu" semmosestaki pöhelöstä joka vuosia on haaveillu omasta liikkuvasta kodista...
Ja sitte ku semmosen loppuviimein löytää... Se osoittautuukin paljon huonommaks mitä sen piti olla. Alottaa pikkurojektin minkä kimpussa "saakin" sitten touhata just niin paljon ku ehtii, jaksaa, viittii ja raha antaa myöten...
Eli ota näiden viisaampien "neuvosta vaari"... Ekaks mahd pienillä... Ja sitten hakemaan pikkusen sitä "lopullista" haavetta... "nimim. kokemusta omaava"
Vaikka itellä ei oo varsinaisesti motivaatio tähän rakkaaseen harrastukseen viel loppunukkaan, silti on semmosia ajanjaksoja millonka sitä motivaatiota saa ihan tosissaan haeskella sieltä mielensopukoista. :D
Ei muutaku onnee auton etsintään... Ja sitten ku se löytyy ni "bodia ja stemppistä" rakentamiseen... :)
"peeäss" Jahka löydät rojektin ja alat sitä touhaa ni... kansa ja kanssapökelöt vaatii... KUVIA :D (ei oma turaaminen ärsytä läheskään niin paljon ku tietää että ei oo ihan itekseen painimassa samankaltaisten ongelmien kanssa.) tää on silleen hyvä tsemppi foorumi että nää jaksaa aina "rakastavasti" naureskella ja muutenkin auttaa ku sormi menee suuhun. :)

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 15 Helmi 2016 12:29
Kirjoittaja Bussiton
Joo remonttiin saa aina varautua, mulla on tuossa Royalissa sinkitty korikehikko ja sille ei ole tarvinnut tehdä mitään mutta takapään ilmapussien ylälevyt joutui korjaan. Tuossa Carrus 602:ssa on rosteria kori mutta nyt on jo korjattu etu iskari/ilmapussi palkki :wink: eli tavan rautaakin näistä löytyy.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 15 Helmi 2016 15:09
Kirjoittaja Lahti32
Volvon B12M ja B12B alustat taitaa olla kaikkein ruostumattomimmat. Ainakin niissä on rosteria eniten, jousilautasista lähtien.

Ja voimaa on niin että tuntuu ja hyvät mahdollisuudet ohjelmoida ulos vaikka 600 hevosvoimaa. Vähän enämpi hörppää, 26-28L/100 mutta sanotaan vaikka että tyhjä ei paukahda

Mutta jos haluat tehdä itse eikä tuhansien eurojen huoltolaskut kiinnosta niin mars 20-30 vuotta vanhempaan kalustoon. Osat on poistokorissa alehintaan ja purkaamossa puoli-ilman, remonteissa edessä on 80% vähemmän piuhaa ja putkea eikä kytkentäkaavioita tarvita. Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa

Oliko hyvin analysoitu? En tarkistanut tuota 80% paikkaansapitävyyttä mutta eihän nykyään haittaa sanotaanko 90% vai 10%, jos haittaa niin "sori siitä" :lol: :lol: :lol:

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 15 Helmi 2016 15:13
Kirjoittaja Lahti32
Jule kirjoitti:Kylmäkäynnistyksessähän sen pakoputken päästä näkee missä kunnossa kone on. Tosin jos kone lakkaa savuttamasta kun lämmöt lähtee viisarissa nousemaan, niin siellä on vielä muutama satku suht huoletonta ajoa.
Eipä tämä savutus kerro mitään. Uudetkin THD 100-102 sarjan koneilla Volvot puskee kylmänä sinistä. Ehjä kone lämmetessään lakkaa savuttamasta.

Ominaisuus.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 15 Helmi 2016 16:09
Kirjoittaja mikko
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa
Nyt oli upein lausunto mitä olen kuullut aikoihin. En kysele lupaa, vaan totean käyttäväni tätä missä parhaaksi katson.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 15 Helmi 2016 16:11
Kirjoittaja mikko
mikko kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa
Nyt oli upein lausunto mitä olen kuullut aikoihin. En kysele lupaa, vaan totean käyttäväni tätä missä parhaaksi katson.
Noniin. Mulla ei ennen ollutkaan allekirjoitusta.

Re: Bussia etsimässä....

Lähetetty: 15 Helmi 2016 17:23
Kirjoittaja Jule
Lahti32 kirjoitti:
Jule kirjoitti:Kylmäkäynnistyksessähän sen pakoputken päästä näkee missä kunnossa kone on. Tosin jos kone lakkaa savuttamasta kun lämmöt lähtee viisarissa nousemaan, niin siellä on vielä muutama satku suht huoletonta ajoa.
Eipä tämä savutus kerro mitään. Uudetkin THD 100-102 sarjan koneilla Volvot puskee kylmänä sinistä. Ehjä kone lämmetessään lakkaa savuttamasta.

Ominaisuus.
Hemmetti, mitäköhän vikaa tossa mun vehkeessä on kun se 1,1M ajettuna ei savuta. 0°C kelissä peilistä ehtii nähdä pöllähdyksen, mutta jos koittaa kipittää heti startin jälkeen ulos katsomaan niin ei ehdi.