Sivu 1/1

609D

Lähetetty: 20 Helmi 2016 19:10
Kirjoittaja Lasipallo
Nonnii. Onko tämä niin sanottu välimallin kohnotus ennen lopullista hulluuntumista eli onko seuraava, sitten se 12 metrinen?
Nyt kuntoonsaattamisen kohde on vm.-88 MB 609D.

Asiaan!
Marsu on seissyt muutaman vuoden katsatamattomana ja tietysti ulkona. Pimeänä helmikuisena arki-iltana hiipuvan otsalampun valossa se näytti sanoakseni ohiajosiistiltä. Kaupat kuitenkin tehtiin ja kävin noutamassa sen siirtolapulla seuraavan viikonloppuna kotiin. Ohjaustehostimen remmi pois, uudet akut, nesteiden tarkistukset, etunakkeihin hieman ilmaa ja eiku baanalle.
Ohjaustehostimen remmi oli otettava pois koska ohjaustehostimen pumpunkiinnitys oli pettänyt. Tämä vika oli tiedostettuna ennen ostoaktia. No, joo ja paljon muuta mistä myöhemmin lisää.
Ajoltaan Marsu oli ihan kohtuullinen, eli sitä ei oikeastaan tarvinnut "ajaa" vaan se tuli sillai itsestään. Kerran pysähdyin matkalla ja koittelin navat.....eivät lämmenneet. Kotopaikkakunnalla olin sopinut valmiiksi Marsulle hallipaikan, mikä edellisiin pohjolanhalli rojekteihin verrattuna on todellista nannaa. Halli on lämmittämätön, mutta tilava, betonilattia, kohtuullisen hyvät valot ja pitkä rasvamonttu.
Jätin Marsun halliin lepäämään.

Ensimmäinen kohde oli tuo ohjaustehostimenpumpun kiinnityksen korjaus. Purettuani niin paljon, että sain tuon loivan U:n mallisen kiinnitysraudan pois suutinputkien välistä alkoi iskemään pienehkö vatutuksen ja huokauksien sarja. U-rautaa oli yritetty kiinnittää pulttien petettyä ilmeiseti puikkohitsillä. Eip olluna onnistunut :shock:

Kuva
U-rauta

Otin yhteyttä tuttuun, joka on tehnyt kaikenmuailman remontteja kysyäkseni häneltä kulmaporaa. Hänen poikettua katsomassa Marsua lupautui hän poraamaan pultit kannesta. Porauksen onnistumiseksi on syyläri, keulapala, suutinputket jne.. purettava pois tieltä.

Kuva
Porauskohdat

Tuulettajan siivistä kokeillessani kuului vesipumpusta "klonks". Vesipumppu pois ja uusi tilalle. Jatkuuuuuuuuuuuuuuu

Re: 609D

Lähetetty: 21 Helmi 2016 00:26
Kirjoittaja Rosvolinna
Onnea projektiin. Joku hajanainen muistikuva on, että edellinen omistaja olisi päässyt myös tuohon vaiheeseen asti... Edellisen omistajan kulmapora ei tuottanut tulosta. No samalla vaihtuu kätevästi tuo vesipumppu.

Ei Deuzerlilla tähtiin.

Re: 609D

Lähetetty: 21 Helmi 2016 16:32
Kirjoittaja Iski
Voimia vaan projektiin, jep valuraudan hitsaaminen on hiukan haasteellista ja valurautapuikotkin on kallita, hitsausliikkeet myy niitä kappaleittain, onnistuminen vaatii myös esilämmitystä ja naputtelua ym, parempi kun saat pulteilla takasin kiinni.

Re: 609D

Lähetetty: 21 Helmi 2016 17:31
Kirjoittaja Pukaatti
Ei pysty rakentaa itte koko palikkaa? Iha latikasta liimailis?

Re: 609D

Lähetetty: 21 Helmi 2016 18:00
Kirjoittaja Lasipallo
Tällähetkellä on visiona saada tuo alkuperäinen U-rauta takaisin omalle paikalleen. Siihen on kiinnitetty pumpun lisäksi polttoaineenputsari, lasikuppi, käsipumppu ja öljytikunsuojaputkentueta.
U-raudasta taytyy hioa ja porata pois hitsausknöölit. Kannesta on ainakin jossainmäärin hiottava knöölejä.
Suutinputket on otettava pois, jotta porausaktille saa lisätilaa. (Rullamitalla mitattuna tilaa on noin 18 cm) Olisin jo nuo poistanut, mutta minulla ei ollut suojatulppia syöttöpumppuun.

Re: 609D

Lähetetty: 21 Helmi 2016 18:30
Kirjoittaja Lasipallo
Iski kirjoitti:Voimia vaan projektiin, jep valuraudan hitsaaminen on hiukan haasteellista ja valurautapuikotkin on kallita, hitsausliikkeet myy niitä kappaleittain, onnistuminen vaatii myös esilämmitystä ja naputtelua ym, parempi kun saat pulteilla takasin kiinni.
Hitsasin joskun taannoin Valmetin trukissa olleeseen Perkins-dieselin starttimoottorin kiinnityskorvaa. Hain Tampereelta (muistaakseni liike, joka myy AGA:n kaasuja Nekalassa) valupuikkoja muuntajaan. Sain korvan pysymään kiinni, mutta helppoa se ei ollut. Hitsaupinnat puhdistin huolellisesti asetonilla ja avarsin hitsattavaa kohtaa vinkulla. Luulen hommassa olleen enemmän säkää kuin rautaista-ammattitaitoa. Startti pysyi kiinni, kunhan muisti aika-ajoin tsekata pulttien kireydet.
Nyt, kun muistelee tuota-aikaa ja tehtyjä remotteja niin ihmettelen kuinka aika riitti kaikkeen. Rakennettiin pari hallia ja omakotitalo. Jatkuvasti oli jokin koneista remontissa tai parentelussa. Lavaa kuorma-autoon, traktori reppasi aina jostain: syyläriä, hydraulipumppua, sähköjä, kansiremonttia, polttoaineet hyytyivät talvella. Henkilöautona taisi olla jokin vanhahko Volkkari, jota haettiin trailerilla sieltä sun täältä sen hajottua. Eka matkailuauto viriteltiin ajoon. Jossain vaiheessa ehdittiin mökille saunaan. Kaiken lisäksi tai päällimmäiseksi tehtiin töitä, töitä ja töitä omassa firmassa.

Tämä taisi mennä nyt "hieman" aiheesta sivuun, mutta..

Re: 609D

Lähetetty: 21 Helmi 2016 19:46
Kirjoittaja Rosvolinna
Lasipallo kirjoitti:.....Startti pysyi kiinni, kunhan muisti aika-ajoin tsekata pulttien kireydet.
Nyt, kun muistelee tuota-aikaa ja tehtyjä remotteja niin ihmettelen kuinka aika riitti kaikkeen. Rakennettiin pari hallia ja omakotitalo. Jatkuvasti oli jokin koneista remontissa tai parentelussa. Lavaa kuorma-autoon, traktori reppasi aina jostain: syyläriä, hydraulipumppua, sähköjä, kansiremonttia, polttoaineet hyytyivät talvella. Henkilöautona taisi olla jokin vanhahko Volkkari, jota haettiin trailerilla sieltä sun täältä sen hajottua. Eka matkailuauto viriteltiin ajoon. Jossain vaiheessa ehdittiin mökille saunaan. Kaiken lisäksi tai päällimmäiseksi tehtiin töitä, töitä ja töitä omassa firmassa.

Tämä taisi mennä nyt "hieman" aiheesta sivuun, mutta..
Tuota aikaa on tapana kutsua nuoruudeksi. Ole varovainen noiden suutinputkien kanssa.

Huhun mukaan nuo hitsaukset kestivät parhaimmillaan kuukausia ja huonoimmillaan kaksi päivää. Eli pultit ovat paljon parempi ratkaisu.

Re: 609D

Lähetetty: 22 Helmi 2016 18:18
Kirjoittaja ThePete
Tuolta vertaistukea Matkamersuhulluuteen... https://www.facebook.com/groups/7926285 ... =bookmarks

Re: 609D

Lähetetty: 22 Helmi 2016 19:17
Kirjoittaja Lasipallo
ThePete kirjoitti:Tuolta vertaistukea Matkamersuhulluuteen... https://www.facebook.com/groups/7926285 ... =bookmarks
Kiitoksia vaan! Vertaistukea tarvitaan aina, mutta nyt liippasi alueelle jota en ole koskaan tehnyt enkä ole ajatellut tehdäkkään: vierailla tuolla vasepuukissa.

Re: 609D

Lähetetty: 22 Helmi 2016 22:39
Kirjoittaja jooseppi
hahahaha onnesk muitaski täällä jokka ei suosi vasepookkia etten oo ainut :) hyvä periaate hhaha

Re: 609D

Lähetetty: 23 Helmi 2016 11:02
Kirjoittaja Rantarosvo
Hep!

täältä löytyy myös lärvikirjaton yksilö :)

Re: 609D

Lähetetty: 23 Helmi 2016 14:00
Kirjoittaja matkalintta
Samoin täällä koko matkalintan porukka :D

Re: 609D

Lähetetty: 23 Helmi 2016 20:23
Kirjoittaja Lahti32
Itekki lopetin koko Facebookin. Eipä oo tarvinnut puoleen vuoteen siellä roikkua. Tunnuksetkin meni kiinni ihan pyynnöstä vaikka epäilin että jäävät kumminkin taustalle kyttäämään

Re: 609D

Lähetetty: 27 Helmi 2016 23:16
Kirjoittaja Lasipallo
"Pulttiprojekti" jatkukoon!

Kuvassa alla on helposti lähteneet pultin jämät jo poistettu. Kuvassa teonalla oikealla olevat rei`ät, joihin on räitty hitsillä. Niistä ei pulttien jämät eivät lähteneet koska hitsaamalla oli sulatettu pultin- ja kannen- ja hitsauspuikonmetallia yhteen. Näihin kohtiin porattiin uudet rei`ät ja väännettiin jengat. Koko hommaan ei mennyt kolmea tuntia. Edestä oikealla alimmainen pultinpaikka on hieman sinnepäin ja suunnitelmana on tehdä lisätuki. Se on vielä suunnittelussa.

Kuva

Katkenneen pultin irroittamiseen käytimme kulmaporaa, akkukonetta, pop-niititerää, Torx-hylsyä, vasaraa ja 1/4" räikkää. Ensin pultinpäähän noin 5mm syvä reikä poraamalla. Reikään sopivankokoinen Torx-hylsy vasaralla kiinni ja räikällä hissukseen auki. Helppoa kuin heinänteko.

Kuva

Kulmaporan hankin Honkkarista. Se maksoi noin 25 ekee ja oli hintansa väärti. Sen sijaan samasta paikasta hankituilla pop-niitinterillä ei saanut pultinpäähän oikein edes jälkeä (alla olevassa kuvassa terät oikealla). Kuvassa kulmaporauslaite ja Pilipalatemasta hankittu vinku+terät. Pilipalatemalaiset terät olivat oikein hyviä.

Kuva


Alla olevassa kuvassa esiintyvä pop-niittiterämerkki upposi pultinpäähän kuin kuuma veitsi sulaan voihin.

Kuva

Re: 609D

Lähetetty: 28 Helmi 2016 01:33
Kirjoittaja Reddewil
Pakko kysyä notta jos täällä ei porukka halua mennä FB:hen niin pitsköhän perustaa joku foorumi myös Ducatoille? Mulla on kokemusta ja pihassa -97 -07...

Re: 609D

Lähetetty: 28 Helmi 2016 12:14
Kirjoittaja Lasipallo
Reddewil kirjoitti:Pakko kysyä notta jos täällä ei porukka halua mennä FB:hen niin pitsköhän perustaa joku foorumi myös Ducatoille? Mulla on kokemusta ja pihassa -97 -07...
Mitä!!!??!!! :shock: :shock: :shock: :shock: :?: :?: :?:

Re: 609D

Lähetetty: 28 Helmi 2016 12:20
Kirjoittaja Lasipallo
Rälläkkä laulamaan ja hitsausknöölejä pienemmäksi. Tiukemmista paikoista vinkulla. Seuraavana olisi U-mallisen kiinnitysraudan putsaus samoista knööleistä ja sovitusta.
Sain vinkkinä, että U-rautaa ei kannata kiinnittää tavallisilla pulteilla vaan pinnapulteilla. Eli kanteen pinnapultit sopivasti pohjaan ja U-rauta muttereilla kiinni. Taitaa olla hyvä konsti.

Tuosta seuraavasta kuvasta ei oikein erota mitään, mutta siinä rälläköidään kannen etupäästä juuri noita hitsausknöölejä. Kipinöi vaan niin komiasti, et laitoin kuvan. Nii ja onhan kuvia mukava katsella :D

Kuva

Re: 609D

Lähetetty: 28 Helmi 2016 15:28
Kirjoittaja Jule
Lasipallo kirjoitti: Katkenneen pultin irroittamiseen käytimme kulmaporaa, akkukonetta, pop-niititerää, Torx-hylsyä, vasaraa ja 1/4" räikkää. Ensin pultinpäähän noin 5mm syvä reikä poraamalla. Reikään sopivankokoinen Torx-hylsy vasaralla kiinni ja räikällä hissukseen auki. Helppoa kuin heinänteko.

Kuva
Torx hylsyt ovat kyllä yllättävän käteviä laitteita kun pitää jotain jumiutunutta saada avattua. Mä olen myös monta kuusiokolopulttia pelastanut torx hylsyllä.

Tuollaisissa katkenneissa pulteissa yms "väärinpäinporanterä" on yllättävän kätsä kone myös.

Re: 609D

Lähetetty: 28 Helmi 2016 15:45
Kirjoittaja jukkan
Melko usein noissa "uusissa" ostoksissa kun löytyy katkennut pultti, niin pultista löytyy myös katkennut vastakierretappi, siihen ei oikein mikään poranterä oikein pysty. Hitsaamalla lähtee jos lähtee.

Re: 609D

Lähetetty: 28 Helmi 2016 18:24
Kirjoittaja Rosvolinna
Ties vaikka mitä tuolta jengan sisästä löytyy. Kaikki mahdollinen piha jätemetalli ja ehkä mun vanha hitsauskonekin - vai veinkö kierrätykseen? Kyllä siitä soiva peli syntyy...

Tuo on heikko kohta tuossa padassa. Ei niitä pultteja huomaa ajoissa kiristää ja sitten jengat ovat menneet.