Sivu 1/1

Eristystä!

Lähetetty: 15 Tammi 2017 10:54
Kirjoittaja bussiarska
Moi.Iski sellanen suvantovaihe rakentelussa.Olen pähkäillyt ja pähkäillyt ja sormi on syvällä suussa.Miten olette toteuttaneet eristämisen ikkunoiden osalta? Ongelma lähinnä siinä että tarkoitus olisi pienentää sivulasien pinta-alaa ettei kylmä ja kuuma tekisi kiusaa. Muuten ei toteutuksessa ole ongelmaa mutta jos sattuu lasi menemään rikki niin vaihto tulee olemaan ongelma jos seinärunko ja eristeet on lasin päällä.Yksi vaihtoehto tietty olisi se että poistaa lasit ja pellittää kyljet umpeen.Tekee sitten lämpölasi ikkunat niille paikoille mihin haluaa. Kertokaas miten olette tehneet kyseisen homman!! :shock:

Re: Eristystä!

Lähetetty: 15 Tammi 2017 12:31
Kirjoittaja neppi
Moi!
Eristyxestä on täällä juttua tsiljoonasti. "Haku"-toiminnolla saa mukavan otannan aiheesta. Minkälainen katiska sulla o? Jos ikkunat on valtavia, kannattaa niihin väköstellä jonkunlaiset välikoolaukset. Sit jollain liimalla uretaanilevyä koolausten väliin lasiin kii ja vaahtoa perään. Ikkunat kannattaa tummentaa ulkopuolelta, muuten saattaa seurata tuho. Mulla on ollu vähän semmone asenne, et jos eristetty ikkuna jostain hajoo, ni just siihen kohtaan tulee alumiinipelti tilalle, muuten antaa olla lasia...

Kyllä ne bussinrakennusongelmat usein ratkee sillä, et istuu siellä bussissa yksin hiljaa ja tuijottaa sitä ongelmakohtaa vakavana. Pieni ylävartalon edestakainen heiluriliike auttaa asiaa. Sit ku pitää mennä nukkumaan, ni meneeki koneelle ja kahlaa tätä foorumia läpi. Jos ei muutaman päivän / yön toistolla homma ratkea, ni sit oon jo kysyny täältä. Ü

Aina löytyy joku joka on homman joskus tehny ja osaa auttaa, tai laittaa oikeilla hakusanoilla kaivetun linkin esiin. Ü

Tsemppijä rojeksiin!

Neppi täälä

Edit: ainiin tämä laite? viewtopic.php?t=6641

Re: Eristystä!

Lähetetty: 15 Tammi 2017 12:58
Kirjoittaja IRJA
neppi kirjoitti:. Ikkunat kannattaa tummentaa ulkopuolelta, muuten saattaa seurata tuho.
Mikä tieto tämän suostuksen takana oikein on . Asiasta mitään tietämättä tummensin nepparin ikkunat sisäpuolelta 5% kalvolla jo vuosia sitten . Lisäksi suurin osa peitetty ja eristetty 70mm finnfoamilla . Mitään ongelmia ei ole ollut joten täytynee vielä tuota tuhoa odotella :D Paistaisiko aurinko eritavalla täällä Espanjassa

Re: Eristystä!

Lähetetty: 15 Tammi 2017 13:16
Kirjoittaja Rosvolinna
Minulle ulkotinttaus oli itsestäänselvyys - helppo tehdä rakennustelineideen avulla. Lämpölasista saattaa tulla lämmönkeräin sisäteippauksella. En ole kuullut, että kukaan olisi saanut laseja tuolla rikku, mutta matta kali kali maali sisäpintaan laitettuna kiehuu irti.

Re: Eristystä!

Lähetetty: 15 Tammi 2017 14:52
Kirjoittaja neppi
Mulla tussahti Horrorista Tsekeissä kaks lasia just siks. Tuplalasi, eristetty sisäpuolelta umpeen ja ku aurinko oikeasta kulmasta paisto siihen suoraan ni pamahti sisempi ruutu muruiksi.

Sitäpaitsi se oliki "saattaa seurata tuho", mikä ilmaisu selkeästi jättää myös mahdollisuuden absoluuttiselle tuhottomuudelle! Ü

Re: Eristystä!

Lähetetty: 15 Tammi 2017 15:29
Kirjoittaja Wonderi
Jos ja kun kaksikerrosikkunasta tulee sumulasi, kukaan ei huomaa sitä jo se on tummennettu reilusti ulkopuolelta.

Re: Eristystä!

Lähetetty: 15 Tammi 2017 15:47
Kirjoittaja bussiarska
Näin mäkin sitä meinasin että jos rikki menee ni pelliä päälle.Tosin kaikki lasit on niitä sumulaseja joten ne pitäis vaihtaa toisiin tai purkaa ja kaasuttaa/kitata uusiksi. Korjata vai tehdä kokonaan uusiksi lasitukset,kas siinä pulma! :lol:

Re: Eristystä!

Lähetetty: 15 Tammi 2017 17:12
Kirjoittaja BussMAN
Omassa vectorissa ( star 302 kylteillä) laitettu taka osaan tummat kalvot sisäpintaan, melkoisesti on
lämmittänyt, osittain kalvot käpertynyt irti, tuota kautta saatu aurinko lämpö tulee" väärällä aikataululla."
Nopeimana korjauksena aion laittaa valkoiset pintakalvot ja alueelle missä tarvii sisältä näköyhteyttä
varmaan raita kalvo , ehkä hiukan viileämpi .

Sisälasin rikkoontuminen irroittaa osittain koko lasipaketin kiinnityksen ( karkaustulasi), autossa
On myös yksi " vesilasi " se oli kaiketi jäätyessä hiukan pullistanut ulkolasia irti, kaivon pikkureiän
alareunaan josta vesi poistui, sattuu olemaan ei vakiomittainen lasi, teuvan Ukkonen selvitti
ei löytynyt varasto mitoista.

Re: Eristystä!

Lähetetty: 15 Tammi 2017 21:39
Kirjoittaja Reino-Ratti
IRJA kirjoitti:
neppi kirjoitti:. Ikkunat kannattaa tummentaa ulkopuolelta, muuten saattaa seurata tuho.
Mikä tieto tämän suostuksen takana oikein on . Asiasta mitään tietämättä tummensin nepparin ikkunat sisäpuolelta 5% kalvolla jo vuosia sitten . Lisäksi suurin osa peitetty ja eristetty 70mm finnfoamilla . Mitään ongelmia ei ole ollut joten täytynee vielä tuota tuhoa odotella :D Paistaisiko aurinko eritavalla täällä Espanjassa
Saman prosentin kalvolla tummennukset tupla-lasin sisäpinnassa vuodesta 2005, eikä kipristelyjä tai lasin hajoamisia ainakaan vielä ole ollut - tosin auto ollut vain Pohjolan auringossa. Noita laseja ja kalvoja varmaan erilaisia. Muuten eristeenä seinissä Finnfoam ja ei-tummennetut lasit on maalattu päältä. Liimalasien irroituksesta ja reikien pellityksestä luovuin aikanaan sovinnolla ja maalasin lasit päältä. Varmasti teippaus parempi vaihtoehto tai tehdä kaikkiin laseihin tummennukset.

t. J.

Re: Eristystä!

Lähetetty: 16 Tammi 2017 06:04
Kirjoittaja Jule
Mä laitoin ulkopuolelle uv kalvon joka on nimenomaan ulkopuolelle suunniteltu.
Eli ne tummennuskalvot voivat olla tietysti ilman uv blokkiakin, mutta normaali autokalvo on uv-blokkaava sieltä tarrapuolelta. Ulkopuolelle asetettava kalvo kannattaisi olla nimenomaan ulkopuolelle tarkoitettu. Tarkoitus sepustaa aiheesta tuonne omaan projekti topikkiin, mutta jäänyt...

Kirjoitin juuri muutama minuutti sitten näin tuohon toiseen topikkiin:

Tuosta jäähdytstehosta.. Viime kesänä omassani on ollut aurinkoon päin olevassa kyljessä peitettynä 3 ikkuna ja vikaa ikkunaa lukuunottamatta sivulaseissa UV-kalvo (siis ihan ulkopuolelle suunniteltu 40% valoa, 100% UV blokkaava kalvo). Vaikka kaikki luukut kiinni (ok orkkis kattokanava sulut katolla jäävät 10mm raolleen, kun jumii) sisällä oli ehkä n. 5°C lämpimämpää kuin ulkona (ihan vaan henk.koht nahkamittarilla mitattuna). Eli lämpiämisessä tuo UV säteily on todella tärkeässä osassa, ja kun sen blokkaa vähenee myös jäähdytyksen tarve todella radikaalisti.

Re: Eristystä!

Lähetetty: 17 Tammi 2017 16:44
Kirjoittaja Maco81
Kertokaas joku millä nimellä tätä myydään Suomessa, tuossa sanoo "foil insulation" suomessa tuntuu olevan pelkkkää alumiinipaperia, eikä tuollaista jossa ilmeisesti vähän eristävää materiaalia välissä. Saunasatu tietysti periaatteeltaan saman tyylistä, mutta tuota olis kätevä laittaa, kun nuo bussin muodot on aina vähän mitä sattuu.
https://youtu.be/wksm1xI1Ms0?t=359

Re: Eristystä!

Lähetetty: 17 Tammi 2017 16:54
Kirjoittaja Jule
Onkohan tuo sitä samaa mitä myydään "avaruushuopana"?

Re: Eristystä!

Lähetetty: 17 Tammi 2017 17:15
Kirjoittaja Speed
http://www.ebay.co.uk/bhp/foil-bubble-wrap
Kuplamuovintapaista ja alumiinipinta molemmilla puolilla. Joku valmistaja väitti että 4 milli vastaa 50 sentti styroksi.
Englannista voi tilata, koska en ole löytänyt mistään suomesta. On myös sellainen missä on liimapinta toisella puolella. http://www.ebay.co.uk/itm/Self-Adhesive ... 2035199441

Kokeiltu on ja vaikuttaa hyvältä.

Re: Eristystä!

Lähetetty: 18 Tammi 2017 01:38
Kirjoittaja Reddewil
Speed kirjoitti:http://www.ebay.co.uk/bhp/foil-bubble-wrap
Kuplamuovintapaista ja alumiinipinta molemmilla puolilla. Joku valmistaja väitti että 4 milli vastaa 50 sentti styroksi.
Englannista voi tilata, koska en ole löytänyt mistään suomesta. On myös sellainen missä on liimapinta toisella puolella. http://www.ebay.co.uk/itm/Self-Adhesive ... 2035199441

Kokeiltu on ja vaikuttaa hyvältä.
4mm vastaa 4mm maksimissaan (eristeenä toimii ilma, tuskin kuplamuovintapaisen sisällä tyhjiö on?). Amuliini voi heijastaa lämpösäteilyä, mutta käytännössä ei eristä mitään. Mutta tyhjää parempi tuo on, siksi ripustan tukaton ikkunoihinkin sellaset kun kylmä keli on.

Re: Eristystä!

Lähetetty: 18 Tammi 2017 19:42
Kirjoittaja Jule
Reddewil kirjoitti: 4mm vastaa 4mm maksimissaan (eristeenä toimii ilma, tuskin kuplamuovintapaisen sisällä tyhjiö on?). Amuliini voi heijastaa lämpösäteilyä, mutta käytännössä ei eristä mitään. Mutta tyhjää parempi tuo on, siksi ripustan tukaton ikkunoihinkin sellaset kun kylmä keli on.
Ottamatta kantaa siihen pitääkö nuo lupaukset paikkansa, onhan sitä olemassa materiaaleja joiden lämmöneristyskyky on esim styroxia parempi, vaikka nyt uretaani. Ilmahan se eristävä komonentti on kummassakin, mutta urtsussa ilmakuplat ovat pienempiä.