SB150VD Sisu

Kerro omasta projektistasi
Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 20 Heinä 2018 23:34

Viikko sitten Manamansalon reissu meni ihan hyvin, mitä nyt lämmöt meinas nousta moottorissa ja varsinkin sisällä... Magneetti venttiili jumissa eikä lämpöjä saanut pois päältä. Tänään laitoin normaalin palloventtiilin väliin, nyt saa suljettua kierron kokonaan mutta moottori käy entistä kuumempana. Ihan piti alkaa tutkia ongelmaa, aikani kun ramusin sisällä/alla/keulan uumenissa niin vika löytyi. Tuulettimet eivät ole pelanneet sitten viime talvisotien jälkeen. Kun alkuperäinen sulake pohja on palanut niin se on korjattu vastaavalla pohjalla ja posliini sulakkeella, sekin on sitten palanut muodottomaksi möykyksi eikä flektit saa virtaa. Laitoin 20A latta sulakkeen väliin, heti paloi. Epäilin oikosulkua mutta kokeilin vielä 30A, sillä alkoi toimimaan, kumpikin pyörii yhtä aikaa ja saman sulakkeen takaa tulee niiden virta. Pitää huomenna käydä pikku lenkki ajelemassa että joko pysyy lämmöt kurissa. Manamansalosta tullessa auton sisällä oli varmaan 50 lämmintä tai jopa enemmän, Riku ajoi kun jostain syystä meinas olla vähän heikko-happi.
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

BussMAN
Rattiamiraali
Viestit: 485
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja BussMAN » 20 Heinä 2018 23:50

Ei suositeltavaa ylikuumentaa valmettia aikoinaan kun endimmäiset 611 mahuri koneet tuli BK87 sisuihin , oli kannentiiviste ongelma heti uutena, ehkä rakennevikaa, varmaan noissa bk150/155 ei ongelmana, bk87 oli hydr tuuletinjärjestelmällä, mutta se ei ongelman syy ollut.

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Jule » 24 Heinä 2018 11:30

Jos siellä on tuulettimet kylmästi rinnan, niin voisi ehkä rakentaa sellaisen "soft start" systeemin jossa ne olisi sarjassa aluksi, ennen kuin laitetaan täysi hönkä päälle, tai sitten että ne käynnistyisi pienellä viiveellä peräjälkeen. Tuo puolella teholla pyörittäminen voisi riittää muutenkin ellei ihan tautisen kuumissa olosuhteissa joudu kikkailemaan.

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 24 Heinä 2018 22:39

Siellä auton alla on kaksi eri anturia, jos ne toimivat oikein niin ensin lähtee toinen pyörimään ja jos vielä lämpenee niin toinen tulee myöhemmin peliin mukaan. Etujousia kyselin bussi-purkaamolta sekä kuorma-auto purkaamolta, ei löytynyt... Molemmissa etujousissa nipussa pitävät pannat poikki, enää akselin hinkselit ehjät, ihan kuin olisi jousipakat turvonneet. Pakan pituus 1500mm, leveys 90mm, yhden lehden paksuus 10mm ja kaikkiaan 11 lehteä. Paksuus mitattu hinkselin kohdalta, muualla kohdassa ne on monta milliä paksummat. Scaniasta tai Volvosta ei käy kun ne ovat leveämmät.
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

Avatar
Cyborgi
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Cyborgi » 25 Heinä 2018 09:38

Ootko tiedustellut Vallilan takomosta?
https://www.vallilantakomo.fi/
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Jule » 25 Heinä 2018 13:58

Eipä niitä etujousia pelkästään niiden pantojen takia tarvitse uusia. Tietysti jos siellä on lehtiä poikki, tai alkaa olla maavaraongelmia.

Meillä vaihdettiin kuorkkiin etupakat, ja siellä oli jousen päistä lehdet kulunut n. 2/5 paksuuteen alkuperäisestä, alkoi kuorman kanssa kulkemaan jo aika syvällä.

esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja esaheikki » 12 Elo 2018 14:59

Vaihoin muutama vuosi sitte Sisuumme E malin kuorma auto sisun jouset. Niissä oli vähemmän paksumpialehtijä. 90 Millin jousia ei taija olla muissa kun Sisuissa. Jos on raskaammasta autosta voi jättää jonku lehen pois.Niissä oli paksummat tapit piti tappien päistä sorvata ohuemmaksi niin sopivat korvakoihin. Toiseen päähän laitoin muistaakseni SR sisun jouset .Ei lyö enään jouset pohjaa joka kolossa.

Esa Ä

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 12 Elo 2018 20:18

Mittojen perusteella e-sisun pakat käy, tappeja joutuu hieman muokkaamaan. Ja jonkun mallin junan vaunuissa on myös samat, jopa tapitkin voi käydä suoraan... tutkitaan asiaa. Taas tuulettimet lopettivat toimintansa, pitää taas joku päivä kömpiä alle. Nyt on sulake pohja ehjä, rele toimii, virta ainakin lähtee puhaltimille päin mutta perille ei tunnu menevän tai sitten molemmille on tullut tunnit täyteen.
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

esaheikki
Rattimajuri
Viestit: 211
Liittynyt: 09 Heinä 2013 13:37
Location: Taivalkoski

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja esaheikki » 13 Elo 2018 09:47

Etteen jätin alkuperäiset norrat ja lisäsin E mallin pakat joista oli norra katkennu .Mielestäni toimineet hyvin. Meillä tuossa on hytrauline puhallin jähyttäjässä.
Ei siinä muuta ongelmaa oo ollu kun pumpujen välinen stefa vuoti ja öljyt meni säiliöstä toiseen niin puhallin heitti toimimasta yhesti.

Esa Ä

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Jule » 15 Elo 2018 12:43

matkalintta kirjoitti:Mittojen perusteella e-sisun pakat käy, tappeja joutuu hieman muokkaamaan. Ja jonkun mallin junan vaunuissa on myös samat, jopa tapitkin voi käydä suoraan... tutkitaan asiaa. Taas tuulettimet lopettivat toimintansa, pitää taas joku päivä kömpiä alle. Nyt on sulake pohja ehjä, rele toimii, virta ainakin lähtee puhaltimille päin mutta perille ei tunnu menevän tai sitten molemmille on tullut tunnit täyteen.
Äkkiseltään voisi olla maadoitusvika

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 15 Elo 2018 20:06

Tuulettimet toimii taas... toistaiseksi. Vielä löytyi sulake joka oli muka kunnossa mutta navat niin hyvin palaneet ettei virta kulkenut. Vanha perinteinen posliini-sulake. Näkyy tuossa olevan 2 vaiheinen tuo tuulettimien puhallus. Toinen anturi kun antaa käskyn niin ne alkaa pyörimään molemmat hitaasti, sitten kun toinenkin anturi kytkeytyy eli lämpö nousee edelleen niin tulee täys-hönkä päälle. Anturien perässä liittimet oli tosi löysät, eivät olleet kiinni oikeestaan edes huonosti, pientä hienosäätöä vailla.
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 17 Syys 2018 17:39

Meidän numero lanssin kyljessä... Tuommoisestako pitää seuraava kulkuri rakentaa???
Liitteet
IMG_20180917_165751.jpg
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 23 Syys 2018 15:51

Kaverin kanssa oli puhetta että sisu saadaan talvisäilöön halliin, eipä onnistunut... tulee kaikkea muuta rojua. Rikulla on mahdollisesti top-paikka ( työssä oppiminen) Kajaanissa, kotoa reilu tunnin matka. Vuokra asunnot halvimmillaan noin 500e/kk. Pieni mahdollisuus saada sisu sen korjaamon varastohalliin, olisi siellä talvisäilössä ja rikulla peti paikka lähellä työpaikkaa. Pitikin hävittää se asuntovaunu, tuommoiseen käyttöön olisi ollut just hyvä. Vähemmällä energialla olisi saanut pysymään lämpimänä, henkilöautoa tarvii kuitenkin kun sisussa on pelkästään kesärenkaat... Mutta jos sisu ei mahdu sinne halliin niin pitää jo uudelleen miettiä vaihtoehtoja. Laitetaanko sisu markkinoille ja hommataan vaunu tilalle, löytyykö muuta hallia läheltä kajaania. Ulos ei passaa jättää talveksi, lumi painaa valolevyt katolta irti, vähän väliä pitäis lapioida lumia pois.
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

Jule
Kansleri
Viestit: 1028
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja Jule » 23 Syys 2018 20:30

Jos nuo valolevyt on ainoa ongelma, niin laitta sellainen pressukatos sinne katolle.

Juuri eilen Lahden karavaanimessuilla ihmettelin sellaista.

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 23 Syys 2018 21:06

Tuossa jo kyselin yhdeltä isännältä vanhoja kattopeltejä, muutaman lankun laittaa ja niihin pellit kiinni... Hyvä tulee, ei paina lumet valolevyjä. Koko paketin vetää liinoilla kiinni ettei lähde tuulen mukaan.
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 18 Loka 2018 21:17

IMG-20181018-WA0001.jpg
Aika hyvin heijastinteippi loistaa pimeässä... Tuossa on valona ainoastaan kännykän kameran salama.
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

Avatar
matkalintta
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 10 Heinä 2013 23:36
Truck: Sisu sb150vd
Location: Sonkajärvi
Member id: 171

Re: SB150VD Sisu

Viesti Kirjoittaja matkalintta » 28 Loka 2018 15:39

Taas on reipas vuosi ajoaikaa suis hukkasella, tänään käytiin vähän sitä ulkoiluttamassa ja mittariin pyörähti jo 150tkm täyteen...
IMG_20181028_114505.jpg
Ei tiedolla, Ei taidolla, vaan SISULLA...

Vastaa Viestiin