Jatketaanpas sitten vaihteeksi Tyttiksen tarinan dokumentointia, kopioin tähän alkuun nyt laiskuuttani loppuosan alunperin FB:n Puskaparkki-ryhmään kirjoittamastani matkaraportista. Tämä oli siis Tyttiksen ensimmäinen reissu, jolle lähdettiin heti ilmalämpöpumpun asennusta seuraavana päivänä:
--clip--
Tultiin siis puskailemaan ja paarmojen kiusattavaksi Savoon vaimon mummon ja isomummon vedettömälle ja sähköttömälle syntymätilalle - tai siis sinne johtavalle noin kolmimetriselle kärrypolkua muistuttavalle tielle, koska etukäteen suunniteltuun koloon ei puiden takia taipunutkaan ja ainoa tapa päästä myöhemmin pois on peruutella parisensataa metriä puiden reunustamaa mutkaista ja kapeaa uraa takaisin.
Vaikka avarammasta pihapiiristä päin otetusta kuvasta ehkä voisi toisin päätellä, tuo on ajettu paikalleen siis etuperin ja se täytyy viedä pois samaa uraa peruuttaen.
Auton mitat ovat itsellä vielä vähän hakusessa joten toivon että olen sitten pois yrittäessä edes hitusen taitava - kun viisas en ainakaan väsyneenä tuota virhearviota tehdessä ollut.
”Taitava kuljettaja selviää helposti niistä tilanteista, joihin viisas ja ennakoiva kuski ei koskaan edes joudu.” -Ensio Itkonen
P.S. Bussi on minimivarustuksellakin erittäin jees, kunhan tätä päästään oikeasti rakentamaan niin tästä tulee super.
Nyt jo on pakollisten varusteiden lisäksi hupiakkuina 2*240Ah Exide Dual AGM:t, 3000 watin invertterilaturi ja vielä toistaiseksi ainoana virranlähteenä niille Kipor IG2000.
Elokuun aikana tulee vielä lisää akkuja ja aurinkopaneelit katolle ja pitäisi hupiakut yhdistää auton laturiinkin kunhan saisi erotuskytkimen hankittua.
Ja kunnon aloittelevana kylähulluna rakensin koko hupisähkösysteemin (eli kytkin akut ja invertterin kasaan) vasta eilen täällä puskassa pimeän jo laskeuduttua.

--clip--
Tuohon mennessä olin siis onnistunut peruuttamaan kiinteään esteeseen jo kahdesti, ensimmäinen vasemman takasumuvalon ja peruutusvalon rikkonut menee ihan omaan piikkiin ja toinen pari metriä kuvan paikasta taaempana olevaan kiveen osuminen samalla kulmalla johtui saamani ohjeen tulkintavirheestä. Takavalot ovat onneksi hinnaltaan bulkkikamaa, tilasin molemmat Jussinmäki-verkkokaupasta yhteensä noin viidelläkymmenellä eurolla kun Onnilla niistä olisi joutunut pulittamaan parisenkymmentä prosenttia enemmän ja sekin olisi vielä mielestäni ollut oikein edullinen hinta. Takakulmakaan ei mennyt niin älyttömän pahasti rikki että se vielä tässä vaiheessa harmittaisi - pitää pohdiskella uudestaan sitten kun korihommia tehdään.
Kun Tyttis oli seissyt tuossa keskellä mökkitietä pari päivää, käyrä oli tasoittunut sen verran että lähdettiin peruuttelemaan ja kääntämään sitä. Sekin on raportoitu pidemmin Tyttiksen FB:ssä (
@tyttisbussi) joten en nyt tarinoi siitä sen enempää kuin että meinasin kaataa Tyttiksen ojaan kapeassa liittymässä kääntyessä. Toinen takapyöräpari kävi leikatessaan reilusti ojan puolella, mutta tässä tapauksessa onneksi (hiljainen) vauhti korjasi virheen ja paino oli voimaa, joten tuosta selvisi säikähdyksellä kun jatkoi vain eteenpäin. Kaikenkaikkiaan tuo alkuosa oli niin rankka ensireissu ettei mitään rajaa, tuossa kohtaahan olin ehtinyt ajaa noin isolla autolla vain noin 500km joista valtaosa moottori/valtateitä - siis suoraan syvään päähän ja mitä näitä sanontoja nyt onkaan.
No, paluumatka sujui kommelluksitta ja perstuntuma autosta on koko ajan kohentunut huimaa vauhtia. Elokuu tuli ja meni, eikä enempää akkuja tullut (tukkurilla on toimitusongelmia, mutta jälleenmyyjältä heinäkuussa saamani tarjous (4x220Ah AGM) on niin hyvä että noita kannattaa odottaa vähän pidempäänkin). Katollekaan en ole päässyt (uskaltanut) mittoja tarkastamaan ja siksi paneelitkin ovat vielä hankkimatta. Erotuskytkinkin tuli vasta viime viikolla Tuuriin lähtöä edeltävänä päivänä ja sekin siis odottaa vielä asentamista kun en sitten Tuurissa saanut aikaiseksi alkaa mitään säätää.
Tästä kuitenkin päästään kätevästi asiasta kukkaruukkuun, eli sivuraiteelle eilen aloittamaani pähkäilyyn erotusaparaatin asennuksen suhteen.
Tuossa pari kuvaa akkujen luukun takaa:
Ihan puhtaasti arvaillen olettaisin että tuo pyöreä musta mötikkä seinässä on pääkytkin jota kojetaulusta ohjataan. Tuohon tulee ylempään liittimeen piuha akulta ja lähtee keulaan päin kaapeli jonka uskon olevan aina kytketty jännite joka menee mm. lipunmyyntilaitteen pistokkeelle kojelaudassa. Vastaavasti alempaan liittimeen uskoisin tuon paksuimman johdon tulevan moottoritilasta laturilta ja siitä lähtee pienempiä edelleen korin sähkökeskukseen, isoimmille laitteille, jne. Tuota mötikän alapuolista (sulake?)viritystä tai sen tarkoitusta en tunnistanut mutta tuskin nyt juuri tarvitseekaan.
Ajattelin että jos sen erotuskytkimen nyt sitten kytkisi tuohon ylempään tappiin akun plusjohdon kaveriksi - sillä tavalla ei tarvitsisi edes pelätä että omatekemän piuhan liitoskaan pääsisi kamalasti heilumaan ja löystymään. Alunperin oli sovittu että lainaan kunnolliset kaapelikenkäpihdit eräältä asentajatutulta välikäden kautta, mutta aikataulu meni säätämiseksi ja totesin että joudun tekemään yhteensä vain ehkä tusinan luokkaa piuhanpääitä 25-35mm2 piuhoihin, joten ostin Biltemasta tuollaisen vimpulan liitinpuristimen (
linkki) jonka pitäisi riittää näihin tarpeisiin.
Nyt kannattaa siis viisaampien hihkua jos vaikuttaa siltä että olisin tekemässä jotain tosi tyhmää.
