Scania 113 vm. 94

Kerro omasta projektistasi
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

neppi kirjoitti: 08 Marras 2018 09:42 Funtsi tarkkaan miten ajat ne länmitysputket sinne levyyn. Pexiputki laajenee aika tavalla ja pitkissä vedoissa korostuu tämä ilmiö. Jos siis aattelit vetää keskikäytävän päästä päähän pitkillä putkilla, ni päissä mutkat pullahtaa helposti kolosistansa ulos ku putket kuumenee.

Ite ehkä laittasin lämmitysputkien päälle vielä jonku 7-9mm faneerin ennen sitä vinyyliä.

Kaikki edellämainittu perustuu täysin mutuun, eikä välttämättä ole linjassa todellisuuden kanssa. Sitäpaitsi muutenki oon täyttä ymmärrystä vailla ja täydellisen edesvastuuton. Kysy vaikka keltä.
Hyvä pointti tuo putkien laajeneminen, täytyy selvittää.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Geekuality kirjoitti: 08 Marras 2018 18:56 Ihan mielenkiinnosta, mikä on tämänhetkinen ajatus sen lattian kallistuksen osalta, tehdä vain lattia kaltevaksi?

Mulla on ollut kovasti ajatuksissa (no ok, viime aikoina tosi taka-alalla mut pitäisi taas aktivoitua ennen kun se jäätyy lumipenkkaan koko talveksi) tuo oman lattiaproggiksen mietintä ja tuota samanlaista perästä keulaan kallistuvaa lattiaa olen tuskaillut itsekin. Olen myös miettinyt ihan samaa, että vaikka niitä reunoja madaltaisikin, tuon kallistuksen "korjaaminen" metallihommina olisi tosi tuskaista joten se tosiaan ei ole vaihtoehto.

Mietin kuitenkin että korjaisi sen vinouden sitten siihen metallirakenteen päälle puusta lattiapinnan alle (eli yksi ylimääräinen porras siihen kohtaan istuinryhmien jälkeen josta tasattu lattia alkaa) ja saisi siten lattiasta tasaisen lisäksi myös suoran. Tuli nimittäin jo tässä ensimmäisessä vaiheessa ihan riittävästi tapeltua tuon kanssa (ILPin sisäyksikön kiireasennus on selkeästi vinossa, väliaikaiskeittiöön sain sahattua suht' oikeanmittaiset jalat piirrusteltuani niiden oikeat mitat ensin tietokoneella (kuva FB:ssä).
Tein vaan kaltevaksi sen, mietin porrasta itsekin mutta ajattelin että olkoon noin niin ei tarvi keulasta turhaan sitä korkeutta madaltaa. Saa nähdä sit kaduttaako myöhemmin. :D tuossa olen ottanut itse kiintopisteeksi ikkunalinjan, sen mukaan olen mennyt ja tulen menemäänkin, mielestäni se on suunnilleen vaaterissa maailmaan nähden, ja tuolla on turha vatupassin kanssa heilua. Auto on kallellaan tuossa parkissa joka suuntaan. Sen saman kiintopisteen mukaan ku tekee kaikki niin on ainakin sit samaan suuntaan vinossakin kaikki.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Ja sen verran tulee muutosta lattiaan että koolaan tuohon raudan päälle 21mm filmivanerin soirolla koolingin, laitan 20mm finnfoamin vielä ja siihen vasta se ensimmäinen vaneri. Nousee 20mm mutta eipähän jää se rauta suoraan vaneria vasten hohkaamaan kylmää. Huomenna ois tarkoitus aloittaa, jos sais jotain aikaiseksi niin vois kuviakin päivittää.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja neppi »

Siellähän ei sit mikään oo välttämättä ees suoraa, et vatupassin lisäks saattaa pystyy unohtaa vinkkelinki. Horroriin rakentelin vessakoppia joskus ja ku sain sen läjään aloin ihmetellä ku silmissä vippaa ja seinä näyttää jotenki vinolta. Suorakulman kanssa mittailtu, leikelty ja kasattu ja lopuks tajusin, että Berkhof oli tehny sivulattioihin kaadot... Ü

Moni on tunkannu auton vaateriin rakentamisen ajaks. Vatupassin käyttömahdollisuus helpottaa montaa hommaa...
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Juu - mittaukset on hyvä tehdä katon ja lattian keskilinjasta seinään päin. Osuu kerralla saman pitäjän alueelle.

Hyväksi mieheksi ne työmaalla kehuivat; Älä, älä hyvä mies hakkaa nauloja vatupassilla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tuon vinon lattian voisi kyllä periaatteessa korjata myös alustalla. Siis ajamalla vaikka etupyörät jonkun koolingin päälle, jos sattuu olemaan täysin 100% vaaterissa maa. Tai sitten ei stressaa siitä vinosta lattiasta ollenkaan. Mulla on ainakin auto jo luonnostaan vähän nokka alempana, jonka lisäksi myös lattia kallistaa muutaman sentin takaovesta eteenpäin. Käytävän syvennys kallistuu paljon jyrkemmin kuin penkkien alus.
neppi kirjoitti: 08 Marras 2018 09:42 Ite ehkä laittasin lämmitysputkien päälle vielä jonku 7-9mm faneerin ennen sitä vinyyliä.
Normaalisti talossa käytetään kipsilevyä tuossa, eli ennemmin se kipsilevy siihen päälle kuin vaneri, jos siihen jotain laittaa.

Ihan sellaisenaan se lämmitysputki luo kyllä melkoisen kuuman raidan iihen lattiaan, puurakenteisessa lattiassa kiinteistöissä tuo vesikiertoinen lattialämmitys asennetaan kipsisoirojen väliin, ja raot täytetään jollain kipsimössöllä tms laastilla.

Mä asensin vinyylilattian, ja totesin ettei se olekaan kovin hyvä kulkurin lattiaan. Siinä vinyylilankussa on todella voimakas lämpölaajeneminen, normi asunnossa se tuskin on ongelma, mutta tuolla bussin lattiassa kun lämpötila elää -30° - +50°C, niin se lähti kyllä aika komeasti kupruilemaan lämpimillä keleillä, eli se vinyylilankkulattia pitää tehdä vähintäänkin kelluvaksi, mulla tuli pahimmat ongelmat kohtaan jossa penkit on kiinnitetty vinyylin läpi lattiaan ruuvilla.

En tiedä onko siinä eroa onko se vinyylilankku pelkkää vinyyliä, vai onko siinä suoraan korkki tms alusta, tuo mun vinyyli on pelkkää vinyyliä, n. 4mm paksua.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Joo tuota lattiaa ku tein niin otin langalla keulasta ja perästä poikittain niitten keskipalkkien korot ja sen mukaan hitsailin, kai ne sentin sisässä on... :D olipa hyvä tietää tuo että se vinyylilankku elää, itsekin sitä meinasin laittaa, täytyy keksiä joku konsti siihen.tosiaan jos ikkuna linjan ja auton keskilinjan ottaa mittapisteiksi niin ei ne kauas nakkaa sitten rakennelmat. Ja tuo oli itselläkin mielessä tulevaisuudessa että ajaa auton keulan vähän ylämäkeen niin asuintilat on silloin suunnilleen vaaterissa.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Perskeles, taidankin tehdä sellaisen homman että nyt kun levytän tuon lattian tuolla osp-levyllä niin laitankin sen päälle lämmitysputket ja sitten gyproc soirot ja täytän välit, sitten 11mm gyproc päälle ja siihen lattia.säästää vähän korkeutta tuossa vehkeessä.
Edit. Sinne jäis sit eristystä 20mm kauttaaltaan ja rautojen välit on laitettu 40mm. Ja sit se 18mm osp-levy, mahtaako riittää?
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Kuva.
Liitteet
DSC_0782.JPG
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Liimaa reilusti, jospa ei nitisis :D
Liitteet
DSC_0780.JPG
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 510
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Tarkista sivuikkunoiden liimausten tilanne , työnnä lasia ulospäin huomaa helposti jos liimaus irti
tarvittaessa lisää liimaa " peukalokonstilla " , ennen liimaa vähintään tinnerillä putsaus .
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Timppa kirjoitti: 12 Marras 2018 15:01 Tarkista sivuikkunoiden liimausten tilanne , työnnä lasia ulospäin huomaa helposti jos liimaus irti
tarvittaessa lisää liimaa " peukalokonstilla " , ennen liimaa vähintään tinnerillä putsaus .
Kiitos vinkistä, täytyy tarkastaa!
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Levyä lattiaan
Liitteet
DSC_0783.JPG
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Jahas, ikkuna numero Uno särkyi... Ruuvinkanta katkesi ja lensi suoraan lasiin... :shock: mistähän ja mihin rahaan löytäisi ikkunan, valo-aukon koko on 151cmx88cm.
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 510
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Ulompaan lasiin voi laittaa esim bilteman liima solumuovi levyä mustalla pinnalla jos on tarkoitus muutenkin laittaa ikkuna umpeen .
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Timppa kirjoitti: 22 Marras 2018 11:23 Ulompaan lasiin voi laittaa esim bilteman liima solumuovi levyä mustalla pinnalla jos on tarkoitus muutenkin laittaa ikkuna umpeen .
Tuo on menossa kyllä umpeen, mustaksi maalatut kovalevyt on menossa ikkunoihin vaan arvaako yhden lasin varaan jäädä... Saahan siihen vaikka ulkopuolelta myöhemmin karbonaatin toki jos se hajoaa.
Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 121
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja salminen »

Kysäseppä siitä samalla kylällä olevalta bussifirmalta.
Tekevät siinä lasinvaihtoja.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Meni jo lasi umpeen. :D meinasi tulla paniikki ku löin lämpöä tupaan ja alkoi vettä valua ku tippukiviluolasta konsanaan, katosta oli molemmat sivut eristämättä ja ikkunat kaikki auki... :shock: nyt ois katto eristetty ja 5 ikkunaa kokonaan ummessa, perän lattiaa aloitin kans koolaamaan, jos huomenna sais sen tehtyä.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja eagless »

Palokos sulla jäi ruumatilaan korkeutta 502:seen kun lattia tasattu?
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja eagless »

Jnaukki kirjoitti: 19 Loka 2018 06:37 Lattian tasaus menossa... Tulin sellaiseen johtopäätökseen että tankkien kohdalta en edes yritä tasata, laitan vaan eristeet sinne ja levytän, tankkien ja ruuman väliseinästä taaksepäin sitten tasaan taka akselille saakka. Perälle tulee makuuhuone ja siellä lattiat jää siihen tasoon missä ovat moottorin vuoksi ja sillä ei sinällään ole väliä koska sinne tulee iso parivuode. Mutta! Keskellä kulkee auton pituus suuntaisesti ne kaksi runkopalkkia jotka muodostaa sen kaapeli/putki hyllyn ja keskikäytävän. Nämä on minulla niin että ne nousee taaksepäin mennessä, keulan ja perän korkeusero 140mm.onko näitä joku muuttanut vaakaan,näyttää nimittäin siltä että aika savotta on noita ruveta muuttamaan, taidan laiskuuttani tehdä niitten mukaan sen lattian ellei jollain ole helppoa konstia niihin?
Mitä teit muutes noille keskilattian pituus suuntaisille palkeille jotka käytävän reunoilla?
Itsellä ilmeisesti sama ongelma lattian tasauksessa että ne pitäis leikkoa pois ja tilalle jotain?
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

eagless kirjoitti: 11 Tammi 2019 14:50 Palokos sulla jäi ruumatilaan korkeutta 502:seen kun lattia tasattu?
Lattia ei ole vaaterissa vaan nousee perää kohti, olis ollu liian iso homma ruveta niitä keski käytävän alla kulkevia ilmeisesti kantavia rakenteita silpomaan. Takana on normi ruuman korkeus ja etummaisissa luukuissa muistaakseni n. 8cm matalampi. Olen reissun päällä niin en pääse mittaamaan.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

eagless kirjoitti: 02 Maalis 2019 22:05
Jnaukki kirjoitti: 19 Loka 2018 06:37 Lattian tasaus menossa... Tulin sellaiseen johtopäätökseen että tankkien kohdalta en edes yritä tasata, laitan vaan eristeet sinne ja levytän, tankkien ja ruuman väliseinästä taaksepäin sitten tasaan taka akselille saakka. Perälle tulee makuuhuone ja siellä lattiat jää siihen tasoon missä ovat moottorin vuoksi ja sillä ei sinällään ole väliä koska sinne tulee iso parivuode. Mutta! Keskellä kulkee auton pituus suuntaisesti ne kaksi runkopalkkia jotka muodostaa sen kaapeli/putki hyllyn ja keskikäytävän. Nämä on minulla niin että ne nousee taaksepäin mennessä, keulan ja perän korkeusero 140mm.onko näitä joku muuttanut vaakaan,näyttää nimittäin siltä että aika savotta on noita ruveta muuttamaan, taidan laiskuuttani tehdä niitten mukaan sen lattian ellei jollain ole helppoa konstia niihin?
Mitä teit muutes noille keskilattian pituus suuntaisille palkeille jotka käytävän reunoilla?
Itsellä ilmeisesti sama ongelma lattian tasauksessa että ne pitäis leikkoa pois ja tilalle jotain?
Näihin en koskenut, näitten palkkien mukaan tein sitten lattian, nuo on niin monesta kohtaa kiinni ja tulin siihen tulokseen että ovat ns. Kantavaa rakennetta että tosiaan tein lattiasta sellaisen että se nousee perää kohti.
eagless
Ajoneuvos
Viestit: 764
Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
Truck: carrus regal 350
Location: eagless
Paikkakunta: Tornio

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja eagless »

Eli tasasitko lattian reunojen mukaan?
Siitähän tulee aika matala jo hytän etuosasta lähtien!
Mulla regal 350 ja keulassa korkeus keskeltä 211cm takaa196.
Eli jos reunojen mukaan tasaa niin etu 181 ja taka 166 suurinpiirtein ilman eristeitä.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

eagless kirjoitti: 12 Maalis 2019 19:54 Eli tasasitko lattian reunojen mukaan?
Siitähän tulee aika matala jo hytän etuosasta lähtien!
Mulla regal 350 ja keulassa korkeus keskeltä 211cm takaa196.
Eli jos reunojen mukaan tasaa niin etu 181 ja taka 166 suurinpiirtein ilman eristeitä.
En reunojen vaan sen keski käytävän kohdalla menevien pitkittäispalkkien mukaan, rälläköin ne reunojen pellit ja raudat pois, siis minkä päällä alunperin penkit oli. Edessä on nyt reilu 2m sisäkorkeus ja takana joku 190cm+-5cm. Siis eristettynä. Tuossa ylempänä ketjussa olevassa kuvassa näkyy hyvin se lattian nousu perää kohden kun katsoo kuvan oikeassa laidassa olevia alimpia finnfoam eristeitä, ne on ruuman luukkujen ylälaidassa ne eristeet. Eristeet kapenee korkeussuunnassa perää kohti. Meillä taitaa olle se keskikäytävä sit erilainen,mulla menee siinä pitkittäin 2kpl olikohan 80x40mm palkkia, muistaakseni. Sisäkorkeutta sais olla enemmän ku olen itse 192cm pitkä, kun ois noista autoista jotain tiennyt ennen kuin ostin tuon niin oisin hommannut korkeamman. Vaan oppiipa nöyräksi kun tuossa asustaa.download/file.php?id=8550&mode=view
Eli tuo kuva
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Tuossa kuvassa näkyy nuo alimmaiset finnfoamit seinällä, niiden yläpuolella olevassa raudassa oli ne lattian reunat alunperin.
Vastaa Viestiin