Scania 113 vm. 94

Kerro omasta projektistasi
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Itse nikkaroin tuota kotteroa ihan vakituiseksi tukikohdaksi joten varmaan 90% ajasta auto on maasähköllä. Akkuja oli ajatus laittaa n. 1000Ah edestä,paneelit katolle ja aggregaatti kyytiin. Saa luvan piisata virta reissussa... :D tuo litium akku tosiaan on sen verran kallista lystiä vielä omiin tarpeisiini nähden ettei maksa vaivaa mun käyttöön.sinulle taas tuohon mökkikäyttöön olisivat varmasti sopivammat kuin nuo nykyiset. Jospa nuo agm akut olis sopivat tuohon käyttötarkoitukseen, nordmax merkkisistä akuista on nyt tarjouspyyntö, lienekkö kuinka paljon vaihteluita eliniässä noilla akuilla nykyään eri valmistajien kesken, vai tuleeko kaikki samasta tehtaasta eri tarroilla... :lol:
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Toivotaan että ovat edes jotenkin kelpoisia, mulla on neljä Nordmax AGM Deepcycle 220Ah:ta jo eteisessä odottamassa. Viime kesänä kiireessä piti ostaa ensimmäiset kaksi nopeammalla aikataululla ja kun muuta fiksua ei ollut sillä aikataululla saatavilla niin piti ottaa 240Ah Exidet (joiden hinta olikin sitten ihan eri luokkaa kuin noiden Nordmaxien).
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tupperissa ainakin merkittävämpi akkuvaranto kannattaakin tehdä litium akuilla ihan painon takia, mutta aika harvassa kulkurissa paino tulee ongelmaksi.

Osittain tietysti litium akut ei ole niin kalliita miltä ne aluksi vaikuttavat, koska se ilmoitettu kapasiteetti on 100% käytettävissä, toisin kuin lyijyakuissa joissa ei parane käyttää kuin 50% kapasiteetista, ja toisaalta myös litiumakut kestävät lataussyklejä huomattavasti enemmän kuin lyijyakut, eli kun ne litiumakut on käytetty loppuun on saanut hommata jo monta kierrosta uusia lyijyakkuja.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

https://www.electrotori.net/product/42/ ... 200aha-32v
Noista väkertelis ku ois kymppitonni ylimääräistä. 😁
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Geekuality kirjoitti: 03 Heinä 2019 00:49 Toivotaan että ovat edes jotenkin kelpoisia, mulla on neljä Nordmax AGM Deepcycle 220Ah:ta jo eteisessä odottamassa. Viime kesänä kiireessä piti ostaa ensimmäiset kaksi nopeammalla aikataululla ja kun muuta fiksua ei ollut sillä aikataululla saatavilla niin piti ottaa 240Ah Exidet (joiden hinta olikin sitten ihan eri luokkaa kuin noiden Nordmaxien).
Toivotaan parasta!
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Jule kirjoitti: 03 Heinä 2019 19:37 Tupperissa ainakin merkittävämpi akkuvaranto kannattaakin tehdä litium akuilla ihan painon takia, mutta aika harvassa kulkurissa paino tulee ongelmaksi.

Osittain tietysti litium akut ei ole niin kalliita miltä ne aluksi vaikuttavat, koska se ilmoitettu kapasiteetti on 100% käytettävissä, toisin kuin lyijyakuissa joissa ei parane käyttää kuin 50% kapasiteetista, ja toisaalta myös litiumakut kestävät lataussyklejä huomattavasti enemmän kuin lyijyakut, eli kun ne litiumakut on käytetty loppuun on saanut hommata jo monta kierrosta uusia lyijyakkuja.
Julen tietojen seurauksena katselin:::
”Kerta hankintana ” kallis, tekniset tiedot/ ominaisuudet hyvät,, katoin sundwind sivuilta 12v/ 125 Ah n1300€, huom
textissä ei saa kytkeä sarjaan (24/48 v ) vain rinnan max 3 akkua...onko tämä latausongelma sta johtuva ts vaatis
sähköautotyyppisen lataus laitteen ( kenno tarkkailu/ tasaus) ? ,, sisäisen valvontajärj ei toimi?

Xenonkauppa sivuilla 3,2 v 120 AH kennoja n180€ kpl+ kytkentä kiskot ja ohje sarjaan kytkennöistä (24v120Ah =n1,5 tonnia.
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Tuolla puolentoista tonnin hinnalla vaihtaa perinteisen reilun 200Ah AGM:n hintaluokasta riippuen noin 4-6 kertaa uuteen, eli perinteisemmillä akuilla on tuossa kohtaa menty jo minimissään 10-15 vuotta vaikka sattuisi vähän huonompiakin yksilöitä mukaan. Ja tuossa litiumissa se käytettävä kapasiteetti on tuossa edelleen vain sen 120Ah kun monilla on busseissa nykyisellään perinteisiä akkuja hupiakkuina ainakin tuplasti tuon (4*200*0,5=200).

Tämän perusteella on hirveän vaikea (ainakaan omalla budjetilla) nähdä noita kovinkaan varteenotettavina vaihtoehtoina vielä pitkään aikaan.
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

120Ah litiumissa on kyllä käytännössä enemmän kapasiteettia kuin 200Ah lyijyakussa. Lyijyakkua ei yleensä pysty käyttämään edes siihen ylempänä mainittuun 50% asti, vähänkin isommalla kuormalla napajännite kyykkää tosi äkkiä ja invertteri pistää pelin poikki.. Sitten kun hetken lataa esim aurinkovoimalla niin taas yllättäen varausta löytyykin.

Mutta joo kyllä bussissa silti lyijyakku yleensä järkevämpi, kun painolla ei ole väliä.

Mulla on noita noin 200Ah AGM-akkuja hajoillut useampi akku vuodessa, tosin ei ne ole lähtöjäänkään uusia olleet vaan käytöstä poistettuja kännykkämaston varmistusakkuja. Kuitenkin ihan "spekseissään" sillä hetkellä kun bussiin laittaa kiinni ekaa kertaa. Ei nuo kyllä toisaalta juuri mitään ole maksaneetkaan.

Ihan hirveästi ei kyllä akkuja oikeasti tarvi edes. Mulla on 750W edestä aurinkokennoja katolla ja päivätuotot normaalisti jotain 3kWh luokkaa, huonolla säällä vähemmän. 24V:llä 3kWh = 125Ah.. Eli esimerkiksi minun 400Ah patteristo ei kyllä päivässä lataa täyteen asti jos on yhtään tyhjemmäksi kuluteltu. Tietty maasähkölatauksen jälkeen sitten pärjää pitempään ennenkuin loppuu..
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jule »

Sehän linja-autopohjaisessa kulkurissa on etuna että jos tuntuu että 400Ah AGM akusto ei riitä, niin heittää toisen mokoman niitä akkuja, jossain 3500kg asuntoauton 300kg kantavuudessa ei ole varaa edes kännykän vara-akulle, saatika jotain satakiloisia agm akkuja alkaa punnertaa kyytiin.

Kun akkuja lisää se akkukohtainen kuormitus pienenee, jolloin se jännitteen kyykkääminenkin jää pienemmäksi.
Jnaukki
Kokenut kuljettaja
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2018 15:15
Location: Alavieska

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jnaukki »

Joo kyllä tännekin hankitaan lyijyakut vielä, katsotaan 10 vuoden päästä mikä on litiumilla hinta- kolina suhde.
Onko noista nordmaxeista kellään kokemuksia? Tarjous tuli, jos 6 kpl ostaa hinta oli 304e kpl sis. Alv. Ei edullisimmasta päästä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Jule »

Joskus 10 vuoden päästä uskoisin että alkaa olla jo meidän tarpeisiin riittävästi romutusikäisiä tai -kuntoisia sähköautoja joista saa akustoja.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania 113 vm. 94

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Ihan jo nytkin jos sopivasti sattuu. Datsuniin ostelin Nissan Leafin kennoja noin 10kWh paketin 2000e:llä. Jos nyt vaikka ylempänä mainittuun 304e per 220Ah(?) AGM-akun hintaan vertaa niin aika samoissa ollaan loppusissaan.. 220Ah 12V = 2.6kWh eli vähintään neljä tarvisi noita nordmaxeja että ollaan edes samassa nimelliskapasiteetissa, ja litiumissa tosiaan kapasiteetin saa käytettyä tarkemmin.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Vastaa Viestiin