Sivu 1/4

Marpi

Lähetetty: 02 Maalis 2019 11:10
Kirjoittaja eagless
Hei
Noniin nyt se on uus perheenjäsen pihassa.
Volvo B12 carrus regal vm:97.

Vuosi meni opiskellessa kulkuriaihioista ja puolivuotta katselin mahdollisia aihioita.
Ulkomaita myöten katselin mutta teuvalta löytyi sopiva

Kriteereinä oli volvon takamoottorinen,manuaalilaatikolla,turisti perällä,alumiini/rosteri koppa,max 12m pitkä,kaksiakselinen,vm95 tai uudempi,rahtitilaa senverran että säiliöt,akustot,pumput,puhaltimet yms sopii sinne.
.
matalammat mallit oli ehkä ensisijalla mutta ei tuntunut olevan maailmassa edellämainituilla spekseillä
No eiköhän korkeamman kanssa aina tule kohta paremmin toimeen!

Täytyy nyt ensitöikseen ruveta katselemaan tuo lattia rakenne että mimmonen siinä ois tehdä tasalattia niin sais hyttään korkeutta lisää.

Tämä on sitten semmonen perheprojekti että pojat on mukana purkamisessa ja tekniikka puolella,tytöt on mukana sisustan teossa ja vaimon kans tehdään sisustan loppu somistukset.

En ole sitten mikään autonasentaja tai rakennus ammattilainen mutta kummaltakin alalta on jonkin verran käytännön kokemusta.
No kysymällä selviää ja tekemättömät paikat tekee ammattilainen.

Lopputuloksena olisi haaveissa saada läpivuoden asuttava koti jossa voi asua siellä missä haluaa milloinkin olla.

Ja juu kustannus hirvittää mutta valmis auto olisi niin kallis ollut että halusin aloittaa tämän alusta niin tulee semmoinen kuin haluaa ja tietää miten tehty.

No kysyy se teiltäkin hermoja kun tämmönen normiduunari tämmöseen alkaa niin saattaa kysymyksiä tulvia ja monet varmaan aika tyhmiäkin.
Muutama testaus ajatus on jo tullut mieleen mutta täytyy niitä sitten selvittää ettei tule kovin työläitä rakennus virheitö.

Re: Marpi

Lähetetty: 02 Maalis 2019 13:25
Kirjoittaja Reissureki
Onnea rojektiin, vaikka et Scanjaa saanukkaa:)
Aika hyvinhän noita kysymyksiä on Tornion suunnalta jo tullukkin, vaan kysyvähän ei tieltä eksy!

Re: Marpi

Lähetetty: 02 Maalis 2019 13:43
Kirjoittaja eagless
Reissureki kirjoitti: 02 Maalis 2019 13:25 Onnea rojektiin, vaikka et Scanjaa saanukkaa:)
Aika hyvinhän noita kysymyksiä on Tornion suunnalta jo tullukkin, vaan kysyvähän ei tieltä eksy!
Ymmärsi että scanian tekniikka jopa parempi ja jostain syystä ajettavuus myös mutta ruoste hanakampaa iskemään niihin niin päädyin volvoon.
Tosin 9700 täysrosteri oli haave loppumetreillä mutta niissä taas sähköpuoli senverta uutta että alko jo pelottaan se puoli.

Re: Marpi

Lähetetty: 02 Maalis 2019 15:01
Kirjoittaja Rosvolinna
Hyvä aihio uskoisin. Tee siihen kokoeristetty tavaratila meille muille malliksi - silloin säästää materiaalipaksuutta lattiassa ja pysyy matkatavarat lämpiminä.

Ihmisten keksimiä nämä ovat ja jokaisesta meistä tulee vuosien varrella piironkiautoasiantuntija. Oman kantapään kautta ei voi oppia muiden virheistä. Apua löytyy palstalta tai marmoritiskiltä. Lompakon mukaan voi valita kummasta kysyy....

Re: Marpi

Lähetetty: 02 Maalis 2019 20:09
Kirjoittaja eagless
Rosvolinna kirjoitti: 02 Maalis 2019 15:01 Hyvä aihio uskoisin. Tee siihen kokoeristetty tavaratila meille muille malliksi - silloin säästää materiaalipaksuutta lattiassa ja pysyy matkatavarat lämpiminä.

Ihmisten keksimiä nämä ovat ja jokaisesta meistä tulee vuosien varrella piironkiautoasiantuntija. Oman kantapään kautta ei voi oppia muiden virheistä. Apua löytyy palstalta tai marmoritiskiltä. Lompakon mukaan voi valita kummasta kysyy....
Juu pitää kartottaa tuo eristys homma kunhan saa vähän purettua että näkee lattian rakenteen.

Re: Marpi

Lähetetty: 02 Maalis 2019 20:11
Kirjoittaja eagless
Testi kuva.

Re: Marpi

Lähetetty: 02 Maalis 2019 20:27
Kirjoittaja Jutez
Rytkönen co vanha värityksestä päätellen itsellä saman firman vanha matkailubussina

Re: Marpi

Lähetetty: 02 Maalis 2019 20:30
Kirjoittaja eagless
Jutez kirjoitti: 02 Maalis 2019 20:27 Rytkönen co vanha värityksestä päätellen itsellä saman firman vanha matkailubussina
Juu on.

Re: Marpi

Lähetetty: 03 Maalis 2019 17:21
Kirjoittaja Lahti32
Ja sitten menee kaikki aika ja kaikki rahat... Onnea uudelle kulkurille!

Re: Marpi

Lähetetty: 03 Maalis 2019 17:29
Kirjoittaja eagless
No aika ei haittaa ku sain perheenki innostuun joten se on laatuaikaa perheen kanssa touhutessa.

Rahaahan tuohon menis vaikka kuinka paljon mutta yritän ominvoimin tehdä mitä pystyy ja mitä ei osaa/kykene niin tehkööt ammattilainen.
Tavaraa yritän haalia halvalla ja osahan menee sitten vaihtoon ku hyvää ja halpaa ei aina saa yhdessä.

Re: Marpi

Lähetetty: 04 Maalis 2019 17:50
Kirjoittaja Iski
Onnittelut hankinnasta ja voimia projektiin.

Re: Marpi

Lähetetty: 05 Maalis 2019 17:44
Kirjoittaja jiivee
Komee on,täytyy sanoa.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 13:38
Kirjoittaja eagless
Onko carrus regal sama kuin carrus regal 350?

Ja jos eri niin mitä kaikkia noita regaleita on ja mikä ero?

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 14:19
Kirjoittaja wiima63
Regal 350 ja Regal 360 mikä on melko harvinainen. 350 korkeus kun 502 ja 360 korkeus kuin 602 suunnilleen.

Tuo näyttäis silmällä 350 mallille.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 14:38
Kirjoittaja eagless
Juu mulle sanottiinki että sama ku 502.
Ja olikos se joku takaoven linja/lokasuojanpäällä oleva kotelo mistä muistaakseni voi päätellö mikä on.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 15:59
Kirjoittaja eagless
En nyt voinut liittää kuvaa tähän mutta ruumassahan menee 300mm korkea 1.5mm seinämällä oleva keskikäytävän palkki.

Mietin että tuokin on kantavaa rakennetta joka pitää huomioida kestävyyden kannalta.

Lattian tasauksessahan tuo pitäisi madaltaa ja laittaa tilalle vaikka 60x40x3mm profiili palkkia jota laitetaan myös ulkoseinien kylkiin.

Onko kukaan laskenut miten menee kantavuus laskelmat jos poistaa keskipalkkia kummaltakin puolelta mutta tilalle tulee tuota profiili putkea yht 4kpl?

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 16:04
Kirjoittaja eagless
Ruumassa lukee kyltti että laskennallinen kantavuus 520kg?

Onko tuo nyt kantavuus mitä sinne kestää laittaa tavaraa vai tarkoittaako että linja autona ollessaan kun huomiodaan täysi asiakas määrä että paljonko heidän tavaroita voi sinne painonrajoissa laittaa.

Tarttis saada sinne reilusti enempi ku säiliöt,akut, lvi laitteet tarkoitus mahduttaa sinne

Vahvistaa vai koittaa pysyä tossa 500kg:ssä?

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 16:12
Kirjoittaja leemu
Eiköhän se sitä meinaa, että on kokonaispainosta vähennetty matkustajien laskennallinen osuus ja tuon verran on jäänyt rahdille.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 16:41
Kirjoittaja BussMAN
Noihan se linja autoissa on kuten leemu kirjoitti, matkustajamäärä x 75 kg ( ehkä jokin käsimatkatavara huomitu?) vähennetty kokop loppu tavaratilan kantavuutta.

kokonaisp - omapaino= kantavuus , 2 aks linja autoissa suuruusluokkaa 18.000—13000=n 5000 kg ,( muistaakseni matkailuauton kantavuuden laskenta matkusta määrä x 80 kg plus kg määrä auton metrille tais olla 20 kg /m luokkaa , säiliöt % täytöllä +kiint varusteet , loppu on ns tavara kantavuutta , ””tämä riittämättömyys ongelma noissa 3,5 ton kokoluokassa, jää huomiomatta””),, kestääkö tavaratila pistemäisiä isoja kuormia ,sehän suunniteltu rahti/ matkatavaroille,, vahvistuksen saa näiltä palsoilta = ei ehkä ongelmaa ole ollut ( säiliö asennukset akut ym) ja plussana carrus korikehikko ei ruoste pahemmin pehmittänyt. Ehkä kuitenkin järkevää käyttää jotain runkorakennetta (lisä vanerilevykin ++) isojen säilöiden , akustojen ym alla joka jakaa painon , sijoitelulla omaosuutensa.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 17:32
Kirjoittaja Jule
eagless kirjoitti: 09 Maalis 2019 16:04 Ruumassa lukee kyltti että laskennallinen kantavuus 520kg?

Onko tuo nyt kantavuus mitä sinne kestää laittaa tavaraa vai tarkoittaako että linja autona ollessaan kun huomiodaan täysi asiakas määrä että paljonko heidän tavaroita voi sinne painonrajoissa laittaa.

Tarttis saada sinne reilusti enempi ku säiliöt,akut, lvi laitteet tarkoitus mahduttaa sinne

Vahvistaa vai koittaa pysyä tossa 500kg:ssä?
Mitä rekisteriote sanoo?

Se ruuman lattiahan ei ole kuin jotain 12mm filmivaneria, ei sinne pelkän vanerin päälle kannata ihan mahdottomia paiskoa, vaan järjestellä paino johonkin tukevammalle alustalle.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 18:31
Kirjoittaja eagless
Rekisterin mukaan omapaino 13200kg ja kononaispaino 18000kg.

Matkustajiahan tohon ei tuu entistä 47+1 vaan 5+1 näillänäkymin.

Aika paljon lähtee myös painoa pois kun hytän tyhjentää mutta vahvikkeet,kalusteet yms niin tulee kyllä takaski.

Säikähdin vaan että jos siellä ei kantavuutta ku 520kg niin akkupatteri ja jotain pientä niin se olis jo siinä.

Mutta juu pitää mitä sinne nyt kaikkea tuleekaan niin laittaa niin että jakaantuu isolle alueelle paino.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 18:32
Kirjoittaja eagless
Mutta mites on ton keskipalkin kantavuus?
Kattelin että olis kantavaa rakennetta?

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 20:20
Kirjoittaja Jule
Kyllähän se väkisinkin on osa kantavaa rakennetta, jos sen on hitsattu sinne kiinni, mutta sitä mä en osaa sanoa että onko se osa laskennallisesti kantavaa rakennetta. Mä laittaisin vähintään yhtä paljon rautaa takaisin kun otetaan poiskin.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 21:46
Kirjoittaja eagless
Juu no minä lasketutan ton yhdellä työ tuttavalla ku jos kaavat tietää niin helppo laskea.

Sitä vain kattonut että mistä lattia tasattu käytävän tasalle niin leikottu on toi palkki matalammaksi.

Re: Marpi

Lähetetty: 09 Maalis 2019 22:03
Kirjoittaja BussMAN
eagless kirjoitti: 09 Maalis 2019 21:46 Juu no minä lasketutan ton yhdellä työ tuttavalla ku jos kaavat tietää niin helppo laskea.

Sitä vain kattonut että mistä lattia tasattu käytävän tasalle niin leikottu on toi palkki matalammaksi.

Jos korikehikkoa arvioi : seinät (on osa rungonkorviketta), katto ja pohja , ehkä pää tehtävä noilla lattiatason
palkeilla on lattia tason/ matkustamo kuorman kannatus ja tukee seinärakenteita, käytävä on runkolinjassa ja kotelotyyppinen, monessa kulkurissa käytävä poistettu tasalattiaksi siinä ei arvioin mukaan jää vastaavaa vääntölujuutta ,
poikittaiset ristikko rakenteet tavaratilassa mielestäni ei saa poistaa jos siirto vaatinee jonkin korvaavan rakenteen
suunittelun.
Ei ainakaan kertomuksia katkeilusta korissa ollut kulkurinen muutostöiden johdosta, nuo takapään retkahtamiset johtunee
auton oman rungon vioista.
Oletus tuohon aikaan ei bussinlujuuslaskenta ollut vielä laskettu äärirajoille, osan tukevuutta tuo turvamääräykset
kolaritilanteissa ja kestävyys kertoimia ollut riittävästi josta osoitus korikestävyydestä useitakin milj km .., eikä oma
paino yhtäsuuri ongelma kuin kevyessä kalustossa.