Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Kerro omasta projektistasi
samu112
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Syys 2018 06:11
Location: Lappeenranta

Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja samu112 »

Terve vaan kaikki!

Ensi viikolla, vuosien jahkailun jälkeen pihaan muuttaa 13,5metriä verta, hikeä ja kyyneleitä.

Sattui tosissaan niin, että nykyinen työnantaja uusii kalustoa ja minun luotto työratsuni oli menossa lihoiksi. Iskin heti kiinni ja tein molempia tyydyttävän tarjouksen: minä saan ilmaisen ja naurettavan halvan väliin sijoittuvan aihion ja työnantaja välttää myynnin vaivan.

Tarkoituksena olisi siis pitää linja-autona ja ensitöiksi purkaa, tasailla lattiaa ja lisäeristää. Tekniikka puoli vaikuttaa olevan ihan ok. Koeajoa on tosissaan alla tuhansia ja tuhansia kilometrejä, joten ihan sikaa säkissä en ostanut.

Yritin täältä metsästää kohtalotovereita ja kuvia Eagle 560 projekteista mutta kovin tuntuvat olevan kiven alla(?) Olisi mukavaa nähdä vähän mitä muut ovat tehneet ettei tarvitsisi pyörää uudelleen keksiä.

Koitan itse, parhaani mukaan, dokumentoida projektia, josko se jotakuta tulevaisuudessa auttaisi.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Another man's junk is another man's treasure - No, koekäyttö on ainakin ollut tarpeeksi laaja-alainen ja pikäkestoinen. Tervetuloa harrastamaan.
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 12 Touko 2019 09:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
samu112
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Syys 2018 06:11
Location: Lappeenranta

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja samu112 »

Nonniin, nyt se ois pihassa. Monta oli mutkaa matkassa ja ei vähiten kotitallin osoittuminen 8cm liian matalaksi.

Mistähän aloittaisi?
IMG_20190414_105949238.jpg
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei mahdu talliin, vaikka laskee pussit tyhjiks? Renkaista ilmat pois?
Avatar
Geekuality
Rattiamiraali
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Maalis 2017 17:48
Truck: B12 Carrus 602 '96
Location: Helsinki
Member id: 348

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja Geekuality »

Kannattaa aloittaa tuumailemalla rauhassa. Hötkyilemällä tulee vain harmitusta. ;)
Tyttiksen projektiketju foorumilla
facebook.com/tyttisbussi
instagram.com/tyttisbussi
samu112
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Syys 2018 06:11
Location: Lappeenranta

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja samu112 »

neppi kirjoitti: 14 Huhti 2019 19:12 Ei mahdu talliin, vaikka laskee pussit tyhjiks? Renkaista ilmat pois?
Sen varaan vähän olin laskenut, että tyhjillä pusseilla mahtuisi sisään mutta ei näytä onnistuvan. Renkaiden tyhjennys ei tullutkaan mieleen, pitää tutkailla. Kiitos vinkistä
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja Iski »

Siistin näköinen aihio, voimia projektiin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
samu112
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Syys 2018 06:11
Location: Lappeenranta

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja samu112 »

Nyt ois leimaa taas vuodeksi eteenpäin!
Imatralla maksoi katsastus +pakokaasut+jarrut+nopeudenrajoitin 250€

Lähdin ihan sillä mielellä, että korjauslistan haen mutta tulikin kehut ja merkki pöytäkirjaan, kelpasi.

Pääsin samalla reissulla ihmettelemään bussia alhaaltapäin ja onhan tuonne jo ruostettakin kerinnyt kertyä. Kuulemma ei mitään hälyyttävää mutta pisti vähän miettimään, josko asialle pitäisi jotain tehdä?
IMG_20190429_134616163.jpg
IMG_20190429_134640118.jpg
Avatar
VeihtiPekka
Rattimajuri
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Syys 2017 21:28
Truck: K113, Regal 350
Location: Haapajärvi

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja VeihtiPekka »

Eihän tuosta oo ku maalit vasta varissu pois. Ota ja päästele painepesurilla pois kaikki mikä heleposti irtoaa. Sen jälkeen näkee tarviiko olla huolissaan.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja Jule »

Voihan sinne vetää tuuheasti jotain Krown alustaöljyä tai vastaavaa. Varsinainen massaaminen ei ole hyväksi kun ruostuminen on jo alkanut.
samu112
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Syys 2018 06:11
Location: Lappeenranta

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja samu112 »

Kotelosuoja-ainetta mietin ruiskis pintaan putsauksen jälkeen. Teräketjuoöljyn perään tuntuvat wanhanliitonmiehet vannovan mutta taitaa olla aika sottasta kamaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Alustamassaa, tervaa ja 95E:tä. Sekoitussuhde vapaasti valittavissa. Ei kuivu muutamaan suveen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja Jule »

Tai sitten tuota Krown öljyä joka on ihan alunperinkin tuohon hommaan tarkoitettua.
samu112
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Syys 2018 06:11
Location: Lappeenranta

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja samu112 »

Hitaasti hyvää tulee... Nyt olen saanut liikennöitsijän sähköromppeet (infotaulut, polttoaineen kulutuksen seurantalaitteiston, kolikkojääkaapin, yms.) purettua sekä penkit irroitettua. Penkkejä säästin parit varastoonkin sen lisäksi mitä itse tarvitsen mutta ylimmääräiset ovat menossa paikalliselle romu-ukolle (jossei kellään muulla ole käyttöä?). Irroitettavana olisi vielä pari linjakilpeä (etu ja sivu) sekä niiden ohjausyksikkö. Onko näillä mitään jälleenmyyntiarvoa vai kippaanko vaan elektroniikkajätteisiin?

Kun purin sähköjä niin huomasin sulakkeiden joukossa järeän oloisen 24V -> 12V konverterin, mihin Scania tai Lahtelaiset ovat sellaisia käyttäneet, kun piirrustuksista ei sellaisiä näy vai onkohan liikennöitsijän itse asentama?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

”Kilpi tarvitaan” kylähullujenkin autossa ei muutakuin oma testi pyörimään! 24>12 mahd laitteita alemmallajännitteellä,
(radiot alkuperäiset ykeisesti 24)jääkaappi? muut laitteet?, omassa autossa on pari 12 v pistoketta kulj paikalla tarve
puhelin?tai muu.
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja Iski »

Mulle kelpaisi linjakilvet jos digi tai led mallia, ohjaimet ja muut toimii niin että pystyy itse vaihtamaan tekstejä, maksan myös jotain mutta pitää suunnitella miten kulkeutuu, voidaan jatkaa yvnä.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Mullakin oli k113 sähkökaapissa semmoinen tajuttoman kokoinen 24->12V muunnin mikä ei mun nähdäkseni ollut kytketty kuin kuskin tupakansytyttimelle. Ilmeisesti siihen aikaan "standardi" ollut 12V latureissa sun muissa? Nykyäänhän suurin osa noista tupakansytytinhärveleistä toimii 24V:lläkin suoraan.

Tuo 24V->12V muunnin ei kyllä ole kovin hyvä, se hukkaa lämmöksi sen ylimääräisen tehon. Radion seutuvilta löytyi toinen pienempi purkki ilmeisesti dvd-soitinta varten, tuo on ihan hakkuri eli ei kuumene juuri yhtään.. Se on mulla ollut muutamien 12V valojen kanssa jo pari vuotta.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
samu112
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Syys 2018 06:11
Location: Lappeenranta

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja samu112 »

Nonniin 2500w/5000w puhdas siniaalto inverteri löysi paikkansa webaston vierestä ja seuraavaksi ajattelin hommata jonkin sortin aggregaatin ja ylläpitolaturin. Miten järeitä latureita löytyy, jos oletettavasti ladattavaa on sen 235Ah 24V starttiakut sekä 3*200ah 24V hupipuoli. Onko kellään mitään suosituksia laturiksi? Aggrekaatiksi ajattelin diesel, noin 5kW itsestään käynnistyvä niin ei välttämättä tarvitse niin järeää akustoa laittaa (tyyliin https://tinyurl.com/yxbbm2ud mutta 24v versio).
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Kiinnostavia laitteita mutta ? 100A, 48V, 50/60 hz? noilla tiedoilla vaihtovirtaa?

(((Sin aaltoa nykylaitteet tarvii )))

Laturi teho arviointi varmaan lähtee kulutuksen puolta laskemalla .

Generaattori 220V vaihtovirta / laturi 220V ladataan akkuja ja suoraan käytetään generaattorin tai verkostosta 220V kohteisiin (esim victoryn yhd laturi / inventteri hoitaa molemmat automaattisesti)
samu112
Apukuski
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Syys 2018 06:11
Location: Lappeenranta

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja samu112 »

Kovin tarkkaan en noita specsejä lukenut mutta tasavirtaa tuo ainakin väittäisi olevan. Hertzit kyllä viittaavat vaihtovirtaan. Ehkä kiinalainen inssi on keksinyt napaisuutta vaihtavaa tasavirtaa tai sitten myyntimies on vaan tehnyt kirjaamisvirheen, veikkaan jälkimmäistä :)
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Scania k114 Eagle 560 2002 -Solina

Viesti Kirjoittaja Jule »

samu112 kirjoitti: 25 Kesä 2019 06:52 Kovin tarkkaan en noita specsejä lukenut mutta tasavirtaa tuo ainakin väittäisi olevan. Hertzit kyllä viittaavat vaihtovirtaan. Ehkä kiinalainen inssi on keksinyt napaisuutta vaihtavaa tasavirtaa tai sitten myyntimies on vaan tehnyt kirjaamisvirheen, veikkaan jälkimmäistä :)
Vaihtovirtageneraattorihan nykyään kaikissa on latureissa on sisällä se vaan tasasuunnataan, mutta äkkiä en kyllä keksi miksi tuon generaattorin taajuus pitäisi mainita. Tosin kiinalaiset myyjät lähtevät yleensä siitä että mitä enemmän tekstiä ja paremman kuuloisia speksejä, sen parempi riippumatta siitä onko niillä mitään tekemistä tuotteen kanssa.
Vastaa Viestiin