Bedford VAS-1 -66
Lähetetty: 11 Syys 2007 16:37
Tervehdys kaikki kylähullut.
Tuli ostettua tossa vajaat pari kuukautta sitten kaveriporukalla tollanen vuosimallin -66 8-metrisen Petteri. Meitä on neljä 23-24 vuotiasta kaverusta. Itse olen kohtapuoliin valmis autosähköinsinööri ja työkokemustakin löytyy mm. Volvon hyötyajoneuvoista ja VAG-henkilöautoista. Muilla kavereilla taitaa olla pohjalla ammattikoulun sähköä ja rakennuspuolta ja monen alan työkokemusta, joten eiköhän tuosta auto saada. Ostohetkellähän autosta löytyi istumapaikat kuljettajan lisäksi yhdeksälle hengelle. Muuna varustuksena 4 makuupaikkaa ja pari vaatekaappia.
Ennen siirtoa haettiin tietysti siirtokilvet ja mentiin tutkailemaan autoa tarkemmin ja löydettiin muutamia pikkuvikoja:
- Jarrupoljin huljahti ilman vastetta suoraan lattiaan. Jarrunestesäiliö paljastui tyhjäksi joten uutta nestettä sinne ja jarrujen ilmaus ja johan löytyi jarrut. Jarrunestettä vuotaa ilmeisesti oikealta takaa jarrusylinterin stefasta.
- Jarruvalot ja vilkut eivät toimineet.
- Renkaat olivat melko tyhjät. No eikun kompuralla ilmaa ja sinne se näytti jäävän
Takana ulkorenkaissa oli myös suht paljon halkeamia usean vuoden seisonnasta johtuen.
- Kardaanijarrusta hihnat loppu
- Näistä jarrupulmista löytyikin maininnat jo vuosituhannen vaihteen paikkeilta katsastuksen vikalistoista.
Tuossahan nuo suurimmat sitten olikin. Vielä ennen siirtoa tehtiin varmuudenvuoksi vielä muutamia huoltotoimenpiteitä:
- Forte motor flushit öljyntäyttöaukosta sisään ja kone lämpimäksi. Tämän jälkeen öljyn- ja suodattimen vaihto.
- Tyhjän syylärin täyttö vedellä
- Naftaa tankkiin ja Valvolinen diesel system flush-purkin sisältö perään
- Jarruhihnojen kulutuspinnan tarkastus
Näiden jälkeen uskallettiin lähteä suorittamaan tuollainen 80 kilometrin siirtoajo, tosin ilman vilkkuja ja jarruvaloja. (Vilkkujen toimimattomuuden syyksi paljastui muuten myöhemmin poikkipalanut sulakelanka. Samalla rupesivat myös mittarivalot, öljynpaineen ja latauksen varoitusvalo sekä bensamittari toimimaan.)
Siirron ensimmäisten kilometrien aikana naurunsekaisen vitutuksen ja epätoivon takia koko ostos tuntui lähinnä suurelta virheeltä. Auto nimittäin kulki tasaisella kaasu pohjassa vain noin 60 km/h. Lisäksi liikkeellelähdöt olivat yhtä tuskaa sillä auto hyppi ja pomppi kytkintä luistattaessa kuin kenguru. Noin kahdenkymmenen kilometrin jälkeen pysähdyttiin levähdyspaikalle ja pysähdyttyämme huomattiin vielä vasemman etujarrun savuavan ja koko vanteen olevan polttavan kuuma. Synkissä tunnelmissa kävelimme syömään levähdyspaikan ravintolaan.
Syötyämme kaivoin sopivan lenkkiavaimen työkalupakista ja yritin säätää etujarrua hieman. Kovin paljoa en sitä edes pyöritellyt mutta lähdimme jatkamaan matkaa. Tuossa jarruja ihmetellessä tuli samalla koputeltua vähän polttoainetankkia joka kuullosti melko tyhjältä. Päätimme jatkaa matkaa vajaan kymmenen kilometrin päähän huoltoasemalle. Ihmetys oli suuri kun auto kelasikin vauhtia jo melko mukavantuntuiset 80 km/h tasamaalla, suurimmalla eli 4-vaihteella moottori kuitenkin kuullosti käyvän jo melko kovilla kierroksilla tuossa vauhdissa. Tunnelma kabiinissa alkoi kohota. Ylämäet hidastivat auton vauhtia sen verran että kolmoselle oli pykällettävä, eli noin 60km/h tuntumaan. Tuo 300 kuutiotuumainen eli 4.94 litrainen Bedfordin omaa tekoa oleva dieselmoottori tuntuisi kaipaavan harvempaa perävälitystä, jolloin tuo jaksaisi kolmosella ehkä kiivetä nuo mäet hieman nopeampaa vauhtia ylläpitäen ja nelosella voisi ajella tasamaalla maltillisemmilla kierroksilla.
Ei siinä sitten muuta kun huoltoasemalla 40 eurolla uutta naftaa tankkiin ja matka saattoi jatkua. Loppumatka sujuikin sitten muutaman repsottavan kylkilistan irtirepimisiä lukuunottamatta täysin ilman ongelmia ja saavutimme alamäessä huiman noin 92 km/h nopeuden.
Sittemmin autoa on käyty laittelemassa säännöllisesti viikonloppuisin ja saatu aikaiseksi ainakin seuraavaa:
- Kytkimen hyppimisen syyksi selvisi vaihteiston puolelta kytkinlevylle päässyt öljyä ilmeisesti koska vaihdelaatikon etupäähän tuleva tuollainen sovitelaippa oli laitettu väärään asentoon eikä öljy päässyt valumaan takaisin vaihteistoon. Uusi kytkinlevy ja painelaakeri hankittu. Moottorin alatiivistesarja on myös tulossa ja tarkoitus olisi vaihtaa sitten samalla ainakin kampiakselin takapään stefa varmuuden vuoksi.
- Peräöljyn vaihto ja nippojen rasvausta. Myös vaihteistosta laskettiin öljyt pois ja uudet laitetaan sisään kun saadaan tuo kytkin ja vaihteisto ensin takaisin paikalleen
- Sisusta purettu asuinosasta täysin, lisäksi purettu pari kylkipeltiä takarenkaan kohdalta ja tutkailtu runkorakennetta tarkemmin.
Myyjän kertomusten mukaisesti auton runko on 2"x4" lankkua, joskaan tuossa puretussa kohdassa ainakaan lankku ei näyttänyt olevan alhaalta ylös asti yhtenäinen, ilmeisesti lankku on lahonnut alapäästä ja siihen on tehty vain jonkinlainen pikakorjaus. Lämpöeristys on tehty styroxilla ja ulkopuolella noin 7-8 kertaan telalla maalattu alumiinipellitys. Lisäksi tuo pyöränkaari näyttää olevan puhkiruosteista rautapeltiä.
Lisäksi muutamia uusia juttuja on tullut huomattua:
- Auto on tasamaalla hieman kallellaan oikealle, ilmeisesti koska se on seissyt hieman vasemmalle viettävällä pihalla useamman vuoden
- Lehtijousien metallisiteet ovat ruostuneet, osa niistä ihan poikki asti, itse lehdet kuitenkin kaikki ehjät
Loppupeleissä ostoksemme osoittautui kuitenkin ihan onnistuneeksi hintaansa nähden. Tekniikkapuoli ainakin on noita muutamia suht helposti korjattavia juttuja lukuunottamatta kunnossa. Moottoriöljystäkin muuten näkee vielä läpi tuon mittatikun tekstin, vaikka toki se öljy hieman on jo tummentunut. Joten ehdottomasti voin suositella ainakin tuota Forten motor flushia, myös Cooling System Flush on menossa jäähdyttäjään, sillä tuolla on käytetty pelkkää vettä aiemminkin.
Lisää projektikertomusta luvassa taas kun asiat etenee. Uudet takajarruhihnat täytyy ehkä vaihtaa jos sinne on päässyt paljonkin jarrunestettä toisella puolella. Osien löytäminen tahtoo olla vähän hankalaa kun ei oikein tiedä mistä kävisi kysymässä. Uusi kytkinlevy kuitenkin löytyi paikallisen autotarvikeliikkeen kautta sillä malli oli ilmeisesti melko yleinen. Myös eBay on ollut melkoisen hyvä, sieltä on löytynyt tähän mennessä mm. tuo uusi painelaakeri ja tuo tiivistesarja sekä jotain manuaaleja. Mutta hos joku sattuu tietämään muita paikkoja mistä Bedfordeihin voisi vielä osia saada niin pistäkäähän viestiä.
Tuli ostettua tossa vajaat pari kuukautta sitten kaveriporukalla tollanen vuosimallin -66 8-metrisen Petteri. Meitä on neljä 23-24 vuotiasta kaverusta. Itse olen kohtapuoliin valmis autosähköinsinööri ja työkokemustakin löytyy mm. Volvon hyötyajoneuvoista ja VAG-henkilöautoista. Muilla kavereilla taitaa olla pohjalla ammattikoulun sähköä ja rakennuspuolta ja monen alan työkokemusta, joten eiköhän tuosta auto saada. Ostohetkellähän autosta löytyi istumapaikat kuljettajan lisäksi yhdeksälle hengelle. Muuna varustuksena 4 makuupaikkaa ja pari vaatekaappia.
Ennen siirtoa haettiin tietysti siirtokilvet ja mentiin tutkailemaan autoa tarkemmin ja löydettiin muutamia pikkuvikoja:
- Jarrupoljin huljahti ilman vastetta suoraan lattiaan. Jarrunestesäiliö paljastui tyhjäksi joten uutta nestettä sinne ja jarrujen ilmaus ja johan löytyi jarrut. Jarrunestettä vuotaa ilmeisesti oikealta takaa jarrusylinterin stefasta.
- Jarruvalot ja vilkut eivät toimineet.
- Renkaat olivat melko tyhjät. No eikun kompuralla ilmaa ja sinne se näytti jäävän

- Kardaanijarrusta hihnat loppu
- Näistä jarrupulmista löytyikin maininnat jo vuosituhannen vaihteen paikkeilta katsastuksen vikalistoista.
Tuossahan nuo suurimmat sitten olikin. Vielä ennen siirtoa tehtiin varmuudenvuoksi vielä muutamia huoltotoimenpiteitä:
- Forte motor flushit öljyntäyttöaukosta sisään ja kone lämpimäksi. Tämän jälkeen öljyn- ja suodattimen vaihto.
- Tyhjän syylärin täyttö vedellä
- Naftaa tankkiin ja Valvolinen diesel system flush-purkin sisältö perään
- Jarruhihnojen kulutuspinnan tarkastus
Näiden jälkeen uskallettiin lähteä suorittamaan tuollainen 80 kilometrin siirtoajo, tosin ilman vilkkuja ja jarruvaloja. (Vilkkujen toimimattomuuden syyksi paljastui muuten myöhemmin poikkipalanut sulakelanka. Samalla rupesivat myös mittarivalot, öljynpaineen ja latauksen varoitusvalo sekä bensamittari toimimaan.)
Siirron ensimmäisten kilometrien aikana naurunsekaisen vitutuksen ja epätoivon takia koko ostos tuntui lähinnä suurelta virheeltä. Auto nimittäin kulki tasaisella kaasu pohjassa vain noin 60 km/h. Lisäksi liikkeellelähdöt olivat yhtä tuskaa sillä auto hyppi ja pomppi kytkintä luistattaessa kuin kenguru. Noin kahdenkymmenen kilometrin jälkeen pysähdyttiin levähdyspaikalle ja pysähdyttyämme huomattiin vielä vasemman etujarrun savuavan ja koko vanteen olevan polttavan kuuma. Synkissä tunnelmissa kävelimme syömään levähdyspaikan ravintolaan.
Syötyämme kaivoin sopivan lenkkiavaimen työkalupakista ja yritin säätää etujarrua hieman. Kovin paljoa en sitä edes pyöritellyt mutta lähdimme jatkamaan matkaa. Tuossa jarruja ihmetellessä tuli samalla koputeltua vähän polttoainetankkia joka kuullosti melko tyhjältä. Päätimme jatkaa matkaa vajaan kymmenen kilometrin päähän huoltoasemalle. Ihmetys oli suuri kun auto kelasikin vauhtia jo melko mukavantuntuiset 80 km/h tasamaalla, suurimmalla eli 4-vaihteella moottori kuitenkin kuullosti käyvän jo melko kovilla kierroksilla tuossa vauhdissa. Tunnelma kabiinissa alkoi kohota. Ylämäet hidastivat auton vauhtia sen verran että kolmoselle oli pykällettävä, eli noin 60km/h tuntumaan. Tuo 300 kuutiotuumainen eli 4.94 litrainen Bedfordin omaa tekoa oleva dieselmoottori tuntuisi kaipaavan harvempaa perävälitystä, jolloin tuo jaksaisi kolmosella ehkä kiivetä nuo mäet hieman nopeampaa vauhtia ylläpitäen ja nelosella voisi ajella tasamaalla maltillisemmilla kierroksilla.
Ei siinä sitten muuta kun huoltoasemalla 40 eurolla uutta naftaa tankkiin ja matka saattoi jatkua. Loppumatka sujuikin sitten muutaman repsottavan kylkilistan irtirepimisiä lukuunottamatta täysin ilman ongelmia ja saavutimme alamäessä huiman noin 92 km/h nopeuden.
Sittemmin autoa on käyty laittelemassa säännöllisesti viikonloppuisin ja saatu aikaiseksi ainakin seuraavaa:
- Kytkimen hyppimisen syyksi selvisi vaihteiston puolelta kytkinlevylle päässyt öljyä ilmeisesti koska vaihdelaatikon etupäähän tuleva tuollainen sovitelaippa oli laitettu väärään asentoon eikä öljy päässyt valumaan takaisin vaihteistoon. Uusi kytkinlevy ja painelaakeri hankittu. Moottorin alatiivistesarja on myös tulossa ja tarkoitus olisi vaihtaa sitten samalla ainakin kampiakselin takapään stefa varmuuden vuoksi.
- Peräöljyn vaihto ja nippojen rasvausta. Myös vaihteistosta laskettiin öljyt pois ja uudet laitetaan sisään kun saadaan tuo kytkin ja vaihteisto ensin takaisin paikalleen
- Sisusta purettu asuinosasta täysin, lisäksi purettu pari kylkipeltiä takarenkaan kohdalta ja tutkailtu runkorakennetta tarkemmin.
Myyjän kertomusten mukaisesti auton runko on 2"x4" lankkua, joskaan tuossa puretussa kohdassa ainakaan lankku ei näyttänyt olevan alhaalta ylös asti yhtenäinen, ilmeisesti lankku on lahonnut alapäästä ja siihen on tehty vain jonkinlainen pikakorjaus. Lämpöeristys on tehty styroxilla ja ulkopuolella noin 7-8 kertaan telalla maalattu alumiinipellitys. Lisäksi tuo pyöränkaari näyttää olevan puhkiruosteista rautapeltiä.
Lisäksi muutamia uusia juttuja on tullut huomattua:
- Auto on tasamaalla hieman kallellaan oikealle, ilmeisesti koska se on seissyt hieman vasemmalle viettävällä pihalla useamman vuoden
- Lehtijousien metallisiteet ovat ruostuneet, osa niistä ihan poikki asti, itse lehdet kuitenkin kaikki ehjät
Loppupeleissä ostoksemme osoittautui kuitenkin ihan onnistuneeksi hintaansa nähden. Tekniikkapuoli ainakin on noita muutamia suht helposti korjattavia juttuja lukuunottamatta kunnossa. Moottoriöljystäkin muuten näkee vielä läpi tuon mittatikun tekstin, vaikka toki se öljy hieman on jo tummentunut. Joten ehdottomasti voin suositella ainakin tuota Forten motor flushia, myös Cooling System Flush on menossa jäähdyttäjään, sillä tuolla on käytetty pelkkää vettä aiemminkin.
Lisää projektikertomusta luvassa taas kun asiat etenee. Uudet takajarruhihnat täytyy ehkä vaihtaa jos sinne on päässyt paljonkin jarrunestettä toisella puolella. Osien löytäminen tahtoo olla vähän hankalaa kun ei oikein tiedä mistä kävisi kysymässä. Uusi kytkinlevy kuitenkin löytyi paikallisen autotarvikeliikkeen kautta sillä malli oli ilmeisesti melko yleinen. Myös eBay on ollut melkoisen hyvä, sieltä on löytynyt tähän mennessä mm. tuo uusi painelaakeri ja tuo tiivistesarja sekä jotain manuaaleja. Mutta hos joku sattuu tietämään muita paikkoja mistä Bedfordeihin voisi vielä osia saada niin pistäkäähän viestiä.