Tuli juuri hankittua otsikonmukainen kampe, ilmeisesti joku vanha rallitiimin reissuauto. (sisällä asumisvarustus + autotalli) rekattu kuorma-autoksi. Mitään näistä tietämättä, ostin sian säkissä. Koeajo olikin janakkalasta nokialle josta suoriuduttiin ehkä liiankin hyvin


Itselläni on siis raskaista kokemusta lähinnä rekan ratista, linjureista ei mitään kokemusta, tarkoitus olisi tästä loihtia asuntovaunun korvike, vieläpä olemattomalla budjetilla

Foorumille tästä ajattelin alkaa kirjoittelemaan juuri kokemuksen puutteen takia, täältä ilmeisesti voi löytyä apuja vaivaan kuin vaivaan. Tarinankerrontani ei välttämättä parasta ole, mutta koitan päivitellä tänne jotain aina sitä mukaa kun asiat etenee., jos etenee.
Noniin! Chapter 1! - ihmettelyä päivän valossa mitä sitä taas on hankittu, homeelle haiseva sisusta lähtee purkuun, takatilan ajorampit saa uuden elämän autotraileriin, tilalle kaavailen jo saunaa, saattaisi sopia juuri kivasti taka-akselin taakse, ja aivan perään sit kutakuinkin metrin pituinen rehellinen kuormatila. sinne saisi nimittäin sopimaan 1000l ibc vesipytyn, ja voisi toimia samalla pukuhuoneena saunatilalle. Auton runko vaikuttaa ehjähkölle, kyljet saa tehdä varmaankin uusiksi. Onneksi tästä ei tehdä näyttelyautoa, vaan sellanen mikä huokuu meikän näkösyyttä. Itse Wiimakori noilla pyöreillä lampuilla yms on ihan törkysen kivan näkönen omaan silmään. sekä toi etuosa autosta huokuu jotain niin älyttömän siistiä nostalgiaa ja mekaanisuutta että aihio tuntuu ainakin vielä juuri omalle. ainoa miinus on puuttuvat 2 sylinteriä


Tuossa pohdiskelin tuota homeenhajua, varmaan tarvii surutta purkaa kaikki pois, rungolle asti lattiasta kattoon. oikeastaan taka-akselin kohdalta vasta taaksepäin uskaltaa jättää vaneerit lattiaan sillä se tehty aikanaan sen verran "oikein" että ovat vielä ok kunnossa jos tosiaan saunaa yms sinne tekee. Asunto osa olisi hyvä kuitenkin tehdä uudesta tavarasta ilmeisesti jotta saa nukkua yönsä ilman räkätauteja

Yksi mietitys on tuo vanha jääkaappi ja uuni, uunin varmaan voisi saada toimintaan, mutta jääkappi on seissyt varmaankin yhden 20 vuotta niin tiedä sen kylmäaineista.. (Ovat siis kummatkin jotain 80 luvun soliferin kaappeja) Toki voisihan tuonne miettiä jotain uutta jääkaappiakin, mutta ovat jokseenkin hinnoissaan, toki jos joku tietää uskaltaako matkakäyttöön laittaa perus kotiin tarkotettua 220v kaappia (kestääkö tärinöitä yms.. virrankulutus inventterin kautta, onko järkeä ylipäänsä

Sisustaan tulee siis näillänäkymin etuovesta sisään kuljettaessa ensin soffa, kuljettajan taakse ehkä 4 penkkia vastakkain, ja "ikkunalle" TV. Haaveilen myös indegroiduista asuntoautoista tuttua yläpetiä keulaan. näiden jälkeen repsikanpuolelle wc, jonka jälkeen ruokailuryhmä. näiden vastapuolelle (kuski) voisi sit pistää keittiötasot ja systeemit. Taka-akselin kohdalle kerrossänkyä. ajatuksena että olisi 3kpl parisänkyä. eli 6 nukkumapaikkaa. ja mahdollisesti "soffan" leveydestä riippuen 8kpl matkustuspaikkoja kuski mukaanlukien. Tämä visio voi vaihtua toki noin 408 kertaa rakennuksen aikana, mikäli niin pitkälle ikinä päästään

Huhhuh! sitten niitä hölmöjä kyselyitä.,
- Voiko eristeiden rakoihin yms käyttää perus purkkiuretaania?, voisiko tuossa käyttää villaa? kiinni ulkopellissä? luulis homehtuvan tehokkaasti

vaiko styroksi? finnfoam? suoraan peltiin kiinni vai ilmaraot? mites esim ku joissain scanian kuormureissa on eristeet pussitettu? voisko ulkopeltiin lyödä muovikalvon, jonka jälkeen villa, ja pinta.?
-Riittääkö lattiaan rungonpäälle vesivaneri + pinta, vai pitäiskö se tehdä vaunutyyliin vaneri->styroksi->vaneri?
-Haluaisin pitää ton alkuperäisen kattoverhoilun, mut taitaa olla viisaampi se purkaa pois, saako sitä ehjänä/pystyyköhän tollasta entraamaan?
-Jääkaappikeskustelua saa käydä, perus vaunukaappi riittää tilavuudeltaan.
-Lämmitysjärjestelmä, nyt sisällä 3kpl puhaltimia moottorin vesijärjestelmässä, kehtaisko ne pitää, ja asentaa vaan väliin se priimuksen pannu, (on siis ehjä ja entrattu laite käyttökohdetta odottelemassa)
-maskin takaa löytyy uskomaton määrä sähköä ton ikäsekseen laitokseen, tarviiko tuollainen muuta sähköä kuin valot, pyyhkijät, puhaltimet, töötti, mankka, laturi ja startti ? teknisesti siis. tavoite tehdä kaikki uusiksi jotta teknisesti olisi mahdollisimman varma

-Riittääkö 2x225ah akut käynnistään auton yön jälkeen jos ajatellaan että sisätilan puhaltimet puhaltaa sen mitä puhaltaa termostaattiohjattuna.. vai tarvisko ajatella heti ns tupla-akut?
-aurinkopaneeleista hyötyä?
Kaikenkaikkiaan tarkotus siis tehdä mahdollisimman yksinkertainen kapistus
Mistähän lähteä liikkeelle kun akut ei tosiaan lataudu, unohtui eka yö päävirta päälle, ja akkujännite oli jotain 6v luokkaa, nyt toisena päivänä, kun päävirta oli kiinni niin näytti 22v


Tarviiko tässä miettiä asbestijuttuja? lattian muovimatto/katto? alkuperänen matto ainakin osittain paikallaan.
Kiitos ja anteeks