Volvo 9700H B12B -03 "Vovo"

Kerro omasta projektistasi
RasmusN
Renkaiden potkija
Truck: Volvo 9700H B12B -03

Volvo 9700H B12B -03 "Vovo"

Viesti Kirjoittaja RasmusN »

Terve vaan kaikille, uusi kylähullu ilmoittautuu mukaan.

Tuli tuossa syyskuun lopulla tehtyä taloudellisesti kannattamaton ostos eli Volvo 9700H B12B vuosimallia -03 EGS:n vaihteistolla. Auto käytiin hakemassa Oulusta Fibusilta. Siirto Oulusta Turkuun meni loistavasti, ellei yhtä lepattavaa akkuluukkua lasketa mukaan.

Pitkään ja hartaasti olen tätä ostoa miettinyt ja nyt avautui tilaisuus niin päätin ottaa siitä kiinni. Kyseisen alustan halusin koska se on pääosin rosteria sekä olen aina tykännyt B12B:n luonteesta. Korikin oli se minkä halusin, rosteria myös sekin sekä tuttu työelämästä.

Bussin historiasta sen verran että ostettu uutena Norjan Trømsaan jossa kapeita ja jyrkkiä vuonoja jyrännyt vuoteen 2015 jolloin tuli Suomeen Petolahdelle Ab Strandlinjetrafik Oy:lle. Heillä auto pyörinyt koululaisajoissa sekä satunnaisesti tilausajoissa aina vuoteen 2022 asti jolloin Fibus lunasti tämän kyseisen sotaratsun heidän vuokrauskalustoon. Nyt tämä ylväs sotaratsu on päässyt meikäläisen hellään huomaan.

Bussihan on varustettu 12,1-litraisella 420 hevosvoimaisella moottorilla. Keskikulutus on ollut hieman yli 34 litraa satasella minun ajotyylillä. Pituutta tällä sotaratsulla on tasan 13 metriä. Niin ja se oleellinen tieto, linja-autoksi rekisteröity ja sillaisenaan pysyy.

Sitten itse auton varusteluun:

Autossahan oli 1+49 paikkaa, tällä hetkellä 1+17 paikkainen. Kerrossänkyjä tällä hetkellä kolme kappaletta, yksi tulossa lisää keväällä. Jenkkijääkaappi löytyy myöskin missä saa sitten kalj... jaffat olla kylmässä reissun ajan. Edessä molemmin puolin pöytäryhmät sekä myöskin keväällä tarkoitus rakentaa myös taakse pöytäryhmä. Taakse on myöskin tulossa pieni keittiötaso jossa voi vaikka tehdä voileivän. Ruokailut ollaan hoidettu aina joko kävelemällä kaupungille tai paistamalla grillissä makkaraa, joten tämän takia en koe että olisi tarve saada mitään huippuhienoa keittiötä viemään jo muutenkin rajallista tilaa autosta. Sähköt teetin Varsinais-Suomen autosähkössä kun en itse niistä hirveästi ymmärrä. Akuiksi valikoitui 2x100ah AGM-akut ja latausta hoitaa 3x Defan älylaturit. Defan järjestelmä osaa ladata auton omia ajoakkuja sekä hupiakkuja. Asennutin vielä Bluethoot peruutuskameran että näkee mihin törmää.

Kaksi reissua on nyt heitetty autolla tällä kokoonpanolla. Ensimmäinen reissu meinasi jäädä hieman lyhyeksi kun matkalla Tammisaareen Tammisillan kohdalla webaston vesiletku sanoi poks ja päästi nesteet pihalle. Onneksi on tuttuja Volvolla niin letku sekä "muutama" litra jäähdytinnestettä tuli parissa tunnissa paikalle. Perille päästiin tämän pitstopin jälkeen paria tuntia myöhemmin mitä oltiin suunniteltua. Toinen reissu menikin hieman paremmin, nesteet pysyivät oikeissa paikoissa eikä sen suurempia ongelmia huomattu(!).

Näistä reissuilta jäi käteen Volvo Truck Centerin huokean laskun lisäksi aivan tajuttoman hyvä fiilis bussista. Tietenkin on paljon asioita joita täytyy hieman muokata ennen ensi kesää. Esimerkiksi ILP on pakollinen ettei ihan totaalisesti sula helteessä sekä valaistusta parannettava, auton omat lukuvalot kun syövät virtaa aika reippaasti sekä lämpenevät aika kuumiksi.

Nyt auto nautiskelee levosta pihalla odottaen jo ensi kesän reissuja.

Tietenkin hommaa on:
-Kierroslukumittari ei toimi
-1kpl kerrossänky lisää
-Keittiötaso taakse
-Pöytäryhmä taakse
-ILP
-LED-valonauhaa käytävälle
-Auton ulkokuoren siistimistä
-TV taakse
-ABS-valo palaa silloin tällöin, herjaa jarrupalojen kuluneisuusanturia
-Öljyjen + suodattimien vaihto

Tuosta linkkiä mistä pääsee selaamaan kuvia autosta:

https://photos.app.goo.gl/GGDjMQcdQxv6LKbk8
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Re: Volvo 9700H B12B -03 "Vovo"

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Moikka ja tervetuloa joukkoon!

Kiva tarina. Jäi mietityttämään tuo kulutus, meneekö tosiaan niin paljon?
Sitten kiinnostaa mikä luukku sulla on tuossa vasemman takapyörän etupuolella?
Itellä on vastaava 13m pötkö automaattilootalla. Mulla oli huussi kans takana, mutta nyt siellä on runkoputket kylppärin ja saunan seinille.
Tässä ihan iskee taas motivaatio päälle ku kattelee muiden kuvia. 8)

Turvallisia kilometrejä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
RasmusN
Renkaiden potkija
Truck: Volvo 9700H B12B -03

Re: Volvo 9700H B12B -03 "Vovo"

Viesti Kirjoittaja RasmusN »

Reddewil kirjoitti: 01 Helmi 2025 23:53 Moikka ja tervetuloa joukkoon!

Kiva tarina. Jäi mietityttämään tuo kulutus, meneekö tosiaan niin paljon?
Sitten kiinnostaa mikä luukku sulla on tuossa vasemman takapyörän etupuolella?
Itellä on vastaava 13m pötkö automaattilootalla. Mulla oli huussi kans takana, mutta nyt siellä on runkoputket kylppärin ja saunan seinille.
Tässä ihan iskee taas motivaatio päälle ku kattelee muiden kuvia. 8)

Turvallisia kilometrejä!
Kiitos kiitos!

Kulutus on otettu ajotietokoneesta, eli ei ole välttämättä tarkka kun kuitenkin jonkin verran tyhjäkäyntiä eikä tiedossa koska viimeksi nollattu. Täytyy keväällä ennen reissuja nollata kulutusmittari sekä varmaan vaihtaa ilmansuodatin sekä tehdä muita huoltoja :D

Vasemman takapyörän etupuolella oleva luukku on webaston polttoainesäiliön täyttö.

Turvallisia kilometrejä myös siihen suuntaan! 8)
Vastaa Viestiin