Vuosien jahkaamisen jälkeen hommasin Primus 2480 kaasulämmittimen ja 2 kw sähköpatruunan. Patruuna on jo ennestään bussissa paikallaan joten taitaa mennä huutonettiin se. Suunnitelma on nyt tämän näköinen: Pannu asennetaan keulan sivulla olevaan pienempään työkalulaatikkoon. Laatikon yläpuolella on patteriputket ja sähkökeskus sekä kojelauta johon saa säätimet nätisti pois lasten ulottuvilta. Kaasupullo sijoitetaan konehuoneeseen erilliseen telineeseen jonka olen teettänyt aggrekaattia varten mutta sen aggren käyttö on ollut niin vähäistä että menkööt se perinteisesti metsään pörräämään jos sitä tarvii. Konehuonehan on alapuolelta auki joten siellä pullo voi turvallisesti olla. Teen vähän seinää pullon ympärille ettei se likaannu. Tuleekohan tuosta pullon paikasta ongelmia, lähinnä kondensoitumisen muodossa, kun välillä on pullolla lämmin ja välillä kylmä.
Pannu yhdistetään linja-auton omiin pattereihin. Koska Primus on paineeton laite, erotetaan patterista yläputki tähän käyttöön. Yläputki kierrätetään tuulilasin kautta yhtenäiseksi lenkiksi auton ympäri, pituutta tulee n. 24 metriä. Paisunta astia tulee korkeimpaan kohtaan. Alaputki jää auton moottorin lämmitettäväksi. Tuskin tulee talviajossakaan kylmä, edessä on tehokas tuulilasilämmitin ja kuskin jalkatilalämmitin, eikäpähän tällä pysähdellä koko ajan pysäkeillä ovia aukomaan. Ja useimmat bussit on varustettu yksiputkisilla pattereilla. Tämä voi toimia vaan aika hyvinkin, mitä luulette, lämmittäskö alaputki ajossa myös kylmän yläputken jolloin Primus pääsee heti kuumentaan täysillä autoa. Tehoa on tuossa 6,3-7,0 kW riippuen onko propaani vai butaani, mitäs eroa noilla on, saako kumpaakin kaupasta

Tällainen homma siis aluillaan, romut laatikossa vielä. Taitaa olla varma syksyn merkki kun meikä alkaa juttelee lämmityslaitteista niinkuin joka syksy tähänki asti:oops:
