Painorajat, dietillekkö?
- Kelja
- Tosi harrastaja
- Viestit: 38
- Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
- Truck: Volvo B58 Delta ½100
- Location: Parainen
Painorajat, dietillekkö?
Mitenhän toi painojakauma ja määrä olisi hyvä suunnitella.
Jotenkin tuntuu että olen riisuttuun kulkuriin saanut jo liika painoa vaikka olen asentanut vasta 100 metriä 2x4, jonka paino on jotain 250 Kg lisää tulee tuki metalleista 100 Kg, verhoilusta 200 Kg ja kalusteista 300 Kg eli 850 Kg että on perus kamat sisällä, sitten 150 Kg aggregaatti, 300 lit diesel tankki täyteen, 1000 Kg puhdas- harmaa- ja ruskeavettä, ja 1000 Kg muuta sälää eli mennään 3300 Kg tai lähelle, varoiksi vielä pitkänmatkan rojuja niin ollaan 4500 Kg.
Tietysti alkuperäiset penkit ja verhoilu on poissa ja ei ole 40 matkustajaa noin -4000 Kg.
Jotenkin vain ontto olo. Kestääkö se mahuri Volvo ja meneekö painon puolesta läpi katsastuksesta.
Mimmoisia arvoja teillä on rekisteriotteessa?
Jotenkin tuntuu että olen riisuttuun kulkuriin saanut jo liika painoa vaikka olen asentanut vasta 100 metriä 2x4, jonka paino on jotain 250 Kg lisää tulee tuki metalleista 100 Kg, verhoilusta 200 Kg ja kalusteista 300 Kg eli 850 Kg että on perus kamat sisällä, sitten 150 Kg aggregaatti, 300 lit diesel tankki täyteen, 1000 Kg puhdas- harmaa- ja ruskeavettä, ja 1000 Kg muuta sälää eli mennään 3300 Kg tai lähelle, varoiksi vielä pitkänmatkan rojuja niin ollaan 4500 Kg.
Tietysti alkuperäiset penkit ja verhoilu on poissa ja ei ole 40 matkustajaa noin -4000 Kg.
Jotenkin vain ontto olo. Kestääkö se mahuri Volvo ja meneekö painon puolesta läpi katsastuksesta.
Mimmoisia arvoja teillä on rekisteriotteessa?
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Painorajat, dietillekkö?
Katsastajaa ei kiinnosta auton paino. Vaakalla ei tartte käydä. Se on ja pysyy mitä on alunperin rekisteriotteeseen kokonaispainoksi merkitty. Jos niin paljon saat kamaa sisälle, että saat katsastusmiehen kiinnostumaan, niin Onneksi olkoon.
. Tv. Ari

#048
Re: Painorajat, dietillekkö?
B58:n normaali (vai maksimi?) kokonaispaino on muistaakseni 15450 kg.
Mulla on otteessa erikoisautoksi muutettaessa punnittu omapaino 11100 kg - 8 penkkiä, 6 sänkyä ja tavaratila eli aika lähellä normaalia matkailuvarustusta. Viime katsastuksessa ynnäilin puntarin etu- ja taka-akselipainot yhteen ja sain tulokseksi 10100 kg.
Matkalla on Telma pudotettu pois ja tankki oli melkein tyhjä mutta silti aika iso ero tuohon otteeseen merkittyyn.
Mulla on otteessa erikoisautoksi muutettaessa punnittu omapaino 11100 kg - 8 penkkiä, 6 sänkyä ja tavaratila eli aika lähellä normaalia matkailuvarustusta. Viime katsastuksessa ynnäilin puntarin etu- ja taka-akselipainot yhteen ja sain tulokseksi 10100 kg.
Matkalla on Telma pudotettu pois ja tankki oli melkein tyhjä mutta silti aika iso ero tuohon otteeseen merkittyyn.
Jykä
- Kelja
- Tosi harrastaja
- Viestit: 38
- Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
- Truck: Volvo B58 Delta ½100
- Location: Parainen
Re: Painorajat, dietillekkö?
B58-60-S1/6000 1977 Erikoisauto omamassa 10700 kokonaismassa 14000 akselimassa 8000 akseliväli 600 vissiin normaali kun 12 metriä pitkä.Pitäis vissiin käydä vaalla mutta täytyy sit vain jatkaa asenteluja kuten B9M sanoi onneksi olkoon ja katsataja välittää

- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Painorajat, dietillekkö?
B58 omapaino otteessa 10500 ja kokonaispaino 15800, enpä kyllä ihan otteesta lukemalla tarkistanu mutta suunnilleen noin on painot. Luulempa että omapaino taitaa olla 12-13 tonnin välillä, eipä ole tullut punnittua. Kyllä bussi painoa kestää, aatteleppa kun ruuhkabussiin ängetään väkisin ihmisiä täyteen joka paikka, kyllä siinä vähän paikat natisee mutta siihen tarkoitukseen nuo on tehty
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Rattimajuri
- Viestit: 168
- Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
- Paikkakunta: Haapajarvi
Re: Painorajat, dietillekkö?
Muutoskatsastin linja- autosta M1 matkailuautoksi ja silloin katsastusmies kyseli kylla tarkkaan kaikki sailiotilavuudet ja kaytti vaakalla todetakseen akselipainot. Minulla kamaa ei ole sisalla juuri mitaan joten ei pulmaa. Mutta kylla katsastaja oli kovasti talla painoasialla,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Painorajat, dietillekkö?
Keskustelusta voi havaita että muutoskatsastus on yksilö laji joka ei turhaan sääntöjä kumarra.
Jos poistat autosta 20 kahdenistuttavaa penkkiä a'30 kg on se jo 600 kg. Muutoskatsastuksessa kävin puntarissa 11700kg polttoainetankki täynä samoin 100 kg vettä.
Jos poistat autosta 20 kahdenistuttavaa penkkiä a'30 kg on se jo 600 kg. Muutoskatsastuksessa kävin puntarissa 11700kg polttoainetankki täynä samoin 100 kg vettä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Painorajat, dietillekkö?
Alkuperäistä kokonaispainoa ei saa alas millään muutoskatsastuksellla. Omassakin 14.500kg ja siitä maksan käyttövoimaveron. Pitääpä käydä punnituksilla nyt kun otan liikenteeseen. Kaatopaikalle kahvipaketin kanssa
. saa painon 30kg tarkkuudella. Ainoan ongelman voi saada aikaiseksi kun laittaa kaikki taka-akselin takapuolelle eli takaakseliln suurin kantavuus ylittyy. Eikös omapainoon tule jo kaikki nesteet ja täysi alkuperäinen polttoainesäiliö. Tv. Ari

#048
- Kelja
- Tosi harrastaja
- Viestit: 38
- Liittynyt: 23 Helmi 2008 11:43
- Truck: Volvo B58 Delta ½100
- Location: Parainen
Re: Painorajat, dietillekkö?
Siis jos akselimassa on 8000 Kg ja pidän taka-akselin vaaka painon 7900 Kg niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Toi kaatopaikan vaaka oli hyvä idea, sillä saa etu-, taka- ja molemmat akselit punnittua.
8 tonnia + 8 tonnia = 16 tonnia silloinhan tässä on varaa vielä reilusti
Toi kaatopaikan vaaka oli hyvä idea, sillä saa etu-, taka- ja molemmat akselit punnittua.
8 tonnia + 8 tonnia = 16 tonnia silloinhan tässä on varaa vielä reilusti
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Painorajat, dietillekkö?
Minun alkuperäinen 1980 takaakseli oli 9,5 tonnia nykyinen on 10,5 tonnia. rekisteröity 9,5 tonnin mukaisesti.
kokonaispaino rekisteriotteessa 15500kg
kokonaispaino rekisteriotteessa 15500kg
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: Painorajat, dietillekkö?
Enää ei saa, ennenvanhaan sai. Mulla oli alkuperäinen kokonaispaino bussina tuo 15450 ja myöhemmin erikoisautona 13600.B9M kirjoitti:Alkuperäistä kokonaispainoa ei saa alas millään muutoskatsastuksellla. Omassakin 14.500kg
Jykä