Rosvolinnan pakoputki sanoi poks..

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Rosvolinna
Vapaaherra
Truck: B10M + MB515

Rosvolinnan pakoputki sanoi poks..

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuli tänään komeat käyntiäänet. Putki meni poikki pakosarjan ja etuputken laipasta. Oli kanssa-autoilijoilla ihmettelemistä mikä se sieltä tulee, kun ajelin Rosmoa takaisin kotiin. Koukkasin Motonetin kautta ja ostin ampeeriliimakoneeseen lankaa sekä rälläkkään laikkoja.

Ajattelin; helppo hommaa putki pois - laipan hitsaus - putki takaisin. Yhden illan ahertamisen jälkeen olen kohdassa kaksi. On muuten MB:n putken mutterit hieman ahtaassa paikassa. Pitkällä avaimella sain vanhat pultit poikki melko helposti. Irroitusta helpotti se, että putki oli irti laipasta ja sitä pystyi siirtelemään pulttien edestä Putki rojahti pihaan. Etuputken ja laipan välinen sauma oli murtunut.

Lelu-Migillä takaisin nippuun. Helppo homma. Mutta sitten alkoi vaikea osuus. Putken laitto takaisin. Nyt tilaa ei ollut läheskään tarpeeksi. Pakosarja on ängetty yhteen nippuun startin, laturin ja kaasuvivuston kanssa ja tähän päälle vielä kaikki jäähdytysletkut sekä sähköpiuhat. Mersua on tosi kinkkinen niputtaa. Pitäisi olla kolme nelimetristä kättä, jotka kaikki taipuisivat useasta nivelestä joka suuntaan :). Käsi yksi olisi auton alla ja käsi kaksi olisi hytin puolella ja käsi kolme ronkkisi konepeillin kautta.

Mainittakoon myös, että piha on tähänaikaan vuodesta mutaa. Sain uudet pultit paikalleen noin viiden tunnin noitamenojen jälkeen - huomiselle jää palopellin asentaminen. Olisi varmaan ollut helpompi irroittaa koko pakosarja, niin olisi saanut nostettua röörin pään hyttiin. En kuitenkaan uskaltanut kajota pakosarjan pultteihin; päätin antaa niiden olla rauhassa, ettei remontti laajene.

Hyvää tämmöisessä ylläri-rempassa on se, että tulee huomanneeksi mitä työkaluja puuttuu ja mitkä instrumentit on leluja. Toisaalta suurin osa KivaKauppa-speksatuista vääntimistäni on sitä luokkaa, ettei niitä voi antaa alle kolme vuotiaille, sillä niistä irtoaa pieniä osia :shock:
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Re: Rosvolinnan pakoputki sanoi poks..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

:D Hauskasti kirjoitettu juttu :wink: :D Tuli mieleen ajat kun olin putkimiehenä ja silloin oli tilanteita jossa olisi saanut olla semmonen sarana ja lisänivel ukko jonka silmätkin olis olleet varsien päässä.
Tulevaisuus on sähköinen
Rosvolinna
Vapaaherra

Palopelti paikallaan, yksi pellin pikkupultti jäi yli. Olisi pitänyt iroittaa laturi, jotta olisi saanut sen tiukattua - saa pelti luvan pysyä kolmella.

Putki oli ilmeisesti vuotanut saumasta jo kauan. Sillä käyntiääni muuttui entiseen verrattuna pikku surinaksi :) Jotenkin se korva tottuu ääneen ja tuommoista sauman aukeamista ei huomaa ennen kuin putki putoaa katuun.

Nyt taas kelpaa ajella...
Make
Kuski
Truck: MB 609 -89/-98
Member id: 089

Viesti Kirjoittaja Make »

Pitkien käsien puutteessa otin samaan hommaan naapurin ukon, kaksi kättä ylhäällä ja kaksi alhaalla oli ihan sopiva määrä :D Sinne laipan pultteihin ylettyy alhaalta kun laittaa kaksi pitkää jatkoa peräkkäin. Ylimmäisessä pitää olla semmoinen kantti että hylsy pääsee kääntymään, muuten onnistuu huonosti lohkon ja pakoputken väliin saada sopimaan. Minun Mesessä on ihan irtopultit, ne aukesivat helposti... Pakoputkiremontin jälkeen tuli sitten samana kesänä starttiremontti, siinäkin tarvii se pakoputki irroittaa, startti ei mahdu muuten tulemaan pois paikaltaan... Niin että harjoiteltu on. Minulta puuttuu ne pakokaasujarrun hilut pakosarjasta, se on joskus vaihdettu, lieneekö Rosvolinnassa sellaiset pelit käytössä?
Rosvolinna
Vapaaherra

Kyllä Rosvolinnassakin on laipassa 17mm pultti ja mutteri ihan klassiseen tyyliin. Oli hieman epäselvä tuo minun aiempi työselostus.

Alapuolelta pääsi hyvin käsiksi pultteihin - irroitettaessa ne katkesivat, eikä vastapuolla tarvinnut käsiä. Pelkkä lenkki sopivassa jumissa riitti. Kiinnitysvaiheessa se vapaana lojuva mutterilla täytetty lenkkiavain on sangen aneeminen apumies....

Rosmossa ei ole pakokaasujarrua. Suora rööri atmosfääriin.
Vastaa Viestiin