Volvo B 58 sihkutuksen ennakko
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Kesä 2008 11:36
- Truck: volvo B58 Falgon 430
- Location: Tuusula
- Paikkakunta: Tuusula
Volvo B 58 sihkutuksen ennakko
Olisiko kenelläkään tietoa mikä on B 58:n suihkutuksen ennakko THD 100 moottorille. Pumpussa on merkintä että pumpun merkit olisi asennettu 24 astetta ennen yläkuolo kohtaa, mutta tämähän tarkoittaa pumpun merkkejä. Uudemmassa volvon moottorissa THD 101 ennakko on 19-20 astetta, mutta mikä on vanhan ennakko.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Volvo B 58 sihkutuksen ennakko
Kun selvittelin B10M THD100ED-koneen ennakkoa(20 astetta) niin siinä tuli esille että vanhemmissa koneissa D-mallissa on just se mainitsemasi 24 astetta.
-
- Varakuski
- Viestit: 8
- Liittynyt: 01 Kesä 2008 11:36
- Truck: volvo B58 Falgon 430
- Location: Tuusula
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Volvo B 58 sihkutuksen ennakko
Tarkoittaako tämä että laitan astemerkit vauhtipyörällä 0 asteeseen, ja syöttöpumpun merkit kohdalleen koska pumpussa oli keltainen lappu Ruotsin kelellä jossa kerrottiin, että syöttöpumpun ajoitusmerkit on asennettu 24 astetta ennen yläkuolokohtaa. Tällä hetkellä pumppu on ajoitettu: vauhtipyörällä -5 astetta jälkeen yläkuolokohdan ja pumpun merkit kohdallaan. Siis ennakko on 19 astetta. Pitäisi siis kääntää ajoitusta 5 astetta aikaisemmalle?????. Keski uusimaan diesselissä Manninen varoitteli että ajoitus täytyy olla +-1 astetta muuten voi seurata mäntävaurio!!!. Olen kyllä selvitellyt omituista läpsytys ääntä moottorista, kun kierrokset menee yli 1700 rpm rupeaa moottorista kuulumaan vaimea "läpsytys" ääni ihan kun venttiili läpsyttäisi. Vedättäessä ylämäkeen läpsytys on voimakasta ja vaimenee kun vedätys loppuu.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Volvo B 58 sihkutuksen ennakko
Tarkista nyt aluksi ainakin mikä kone se varmuudella on. Moottorin tyyppi on merkitty lohkoon ruiskutuspumpun alapuolelle esim. tällätavalla THD 100 D *416* 10912 (tuo löyty mun Volvon koneesta)
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Volvo B 58 sihkutuksen ennakko
Pyöritetään vauhtipyörältä astelukema kohalleen, tässä ilmeisesti 24 astetta, tällöin pumpun kohdistusmerkit pitäis osua vastakkain.
En ole kuullut, että ajoitettaisiin vauhtipyörältä nollaan, mutta jos epäillään merkkien tarkoitusta, voidaan ennakko tarkistaa myöskin mittakellolla tai kapillaariputkella.
En ole kuullut, että ajoitettaisiin vauhtipyörältä nollaan, mutta jos epäillään merkkien tarkoitusta, voidaan ennakko tarkistaa myöskin mittakellolla tai kapillaariputkella.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Volvo B 58 sihkutuksen ennakko
Näin se menee kuten Puutiainen kirjoitti. Tietysti tarkistaessa voi tehdä toisinkin päin, pyörittää konetta kunnes pumpun merkit kohdakkain, stten katsoo vauhtipyörältätarkistusluukusta astelukeman, näkee suoraan paljonko pielessä. Vauhtipyörän 0-kohdalta lähtee sit lukemat kumpaankin suuntaan(ainakin omassa), pitää pyörimissuunnan mukaan katsoa.Täytyyhän sen olla suunnilleen oikealla alueella jos toimii tällä hetkellä? Ei kai pumpun ajoitus voi vaikuttaa venttiiliääniin eikä kovin helpolla mäntävaurioihin?? Ainakaan parin asteen heitto...
- Liitteet
-
- tarkistusluukku.jpg (100.43 KiB) Katsottu 4676 kertaa