Tuulilasin irroitus ja uuden asennus (MB 609) ?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Truck: B10M + MB515
Tuulilasin irroitus ja uuden asennus (MB 609) ?
Rosvolinnan tuulilasin halkeama laajeni hämähäkinverkkoa muistuttavaksi kuvioksi, joten hankin romikselta "uuden" lasin. Romiksella kaveri irroitti lasin purkuautosta näppäräsi mattopuukolla.
Onko kenelläkään vinkkejä miten saisi vanhan lasin irti säästämällä tiivisteen? Olen pohtinut vasara-tekniikkaa. Lasi ei ole liimattu, se on pelkästään tiivisteen urassa kiinni. Uuden lasin kiinnitys saa luvan onnistua narun ja imukuppikahvojen avulla.
Pikkuikkunoita olen joskus laittanut, mutta mesen tuulilasin koko ja paino antaa ihan uuden haasteellisuuden hommaan. Rakennusteline on onneksi käytettävissä, ettei tarvitse steekoilla kikkailla.
Onko kenelläkään vinkkejä miten saisi vanhan lasin irti säästämällä tiivisteen? Olen pohtinut vasara-tekniikkaa. Lasi ei ole liimattu, se on pelkästään tiivisteen urassa kiinni. Uuden lasin kiinnitys saa luvan onnistua narun ja imukuppikahvojen avulla.
Pikkuikkunoita olen joskus laittanut, mutta mesen tuulilasin koko ja paino antaa ihan uuden haasteellisuuden hommaan. Rakennusteline on onneksi käytettävissä, ettei tarvitse steekoilla kikkailla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- strange2008
- Kuski
- Truck: MB 207
Re: Tuulilasin irroitus ja uuden asennus (MB 609) ?
tuulilasi lähtee pois sisältä jaloilla painamalla sieltä lasin yläreunasta....
ei muuta kuin penkille istumaan ja tennarit lasin yläreunaan ja ponnistusta peliin
en usko että vasaralla lasi pois lähtee , kun on kaiketi laminoitu eli muovikerros siellä välissä (vai mitä se lie)
ensin kannattaa vähän peukaloilla painella tiivistettä niin että lähtee sieltä ylhäältä liikkeelle , joskus jämähtänyt hieman kun on ollut kauan paikallaan
takaisinlaitossa kannattaa käyttää reilusti vasukkaa myös että tiiviste liukuu oikealle paikalleen
naruhan vain vetää tiivisteen reunan ikkunanreijän "huulen" yli
itse käytin juuri sähköjohtoa tuulilasin laitossa

ei muuta kuin penkille istumaan ja tennarit lasin yläreunaan ja ponnistusta peliin

en usko että vasaralla lasi pois lähtee , kun on kaiketi laminoitu eli muovikerros siellä välissä (vai mitä se lie)
ensin kannattaa vähän peukaloilla painella tiivistettä niin että lähtee sieltä ylhäältä liikkeelle , joskus jämähtänyt hieman kun on ollut kauan paikallaan
takaisinlaitossa kannattaa käyttää reilusti vasukkaa myös että tiiviste liukuu oikealle paikalleen
naruhan vain vetää tiivisteen reunan ikkunanreijän "huulen" yli
itse käytin juuri sähköjohtoa tuulilasin laitossa

ehkäpä joskus vielä jäämerelle metkamarsulla 

- Rosvolinna
- Vapaaherra
Joo - voisin kokeilla tuota tennaritaktiikkaa. Tiiviste on hyväkuntoinen ja joustavan oloinen, se todennäköisesti säilyy ehjänä.
- strange2008
- Kuski
Rosvolinna kirjoitti:Joo - voisin kokeilla tuota tennaritaktiikkaa. Tiiviste on hyväkuntoinen ja joustavan oloinen, se todennäköisesti säilyy ehjänä.
jep

molempia ei saa ehjänä pois

joko lasi halkeaa kun jaloilla painaa ulos... , tai sitten pitää tiiviste "puukottaa" jos haluaa lasin ehjänä
reippaasti saa jaloilla työntää että lähtee irtoamaan ja kun on saanut yläreunaan kunnon raon niin sittenhän voi jo ulkopuolelta vetää lopun ulos ettei lasi "kippaa" maahan

- Rosvolinna
- Vapaaherra
Laitan lasiin imukuppikahvat ja sidon kahvat kiinni rakennustelineeseen, Näin lasi ei pääse rojahtamaan konepellille. Imukuppien ja liinojen avulla olisi tarkoitus kohdistaa uusi lasi - näin olen suunntellut ja toteutuma onkin sitten eri juttu:) Pitää pyytää paria kaveria apuun, ettei tarvitse yksin räveltää.
-
- Kippari
- Truck: MB 609 D KASTEN
Asiaa haastat veliseni. Tuulilasin irroitus ja kiinnitys ovat haasteellinen homma jo vanhanaikaisella "lukkotiivisteelläkin" varustettuun hyötyajoneuvoon.
Nyt en oo oikein hyvin enää tietoinen, mistä esim Hesassa saisi auton ikkunoitten tiivistetavaraa? Helsingin Kumilla näyttäisi olevan yhä myynnissä noita vanhanmallisia lasien kiinnityslistoja. Lasin mitat ja pätkä tiivistettä taskuun ja Helsingin Kumiin Puh: 09 684 4620 Wecksellintie 4.ään.. Vastapäätä Lars Sonckin huvilaa. Wecksellintie on Merikadun poikkikatu Eirassa merenrannassa maanpuolella. Osta sitten sitä tiivistettä riittävästi- "harjoitusvaraksikin". Kysy sitä liimaakin sieltä...
OT. Firma on tuttu yli 20 vuoden takaa, ja jos nuorempi Nikola ei oo tapoja siitä muuttanut, on palvelu hyvää. Tein -86 kesällä remonttia siinä nykyisessä paikassa firman nykyisen johtajan asuntoon. Asioin paljon firmassa myös 80- luvun alussa pienellä koritehtaalla työskennellessäni.
Taas asiaan --- 609 Mersua varten tiiviste on hyvä liimata neljästä pätkästä. Liimaus onnistuu Locktite Rubberilla, tai ihan tavallisellakin pikaliimalla. Leikkuu onnistuu puutarhasaksilla, -malliltaan suora terä, joka vastautuu alumiiniseen vastikkeeseen, tai sitten terävällä ohutteräisellä veitsellä rimoista tehtyyn tiivisteen levyiseen...sabluunaan tukeutuen. Liimausta varten pitää väkästää samanlainen kulmasabluuna vaikka höylätyn laudan kylkeen, tai vaneerinpalaan. puurimoista.
Uskoisin, että paras konsti lasin asennukseen on, että siihen hankkii uuden tiivisteen ja sitten se, että apuna on ainakin kaksi henkilöä, jotka pitää lasia, kun kolmas näprää narujen sun muun kanssa. Uusi tiiviste on pehmeä ja hyvin mukautuva, mitä vanha tiiviste harvoin on. Muista voidella tiivisteen sisäreuna joka asennuksessa pitää vetää naruilla pellinreunan yli, vaikka Fairilla, se parantaa luistoa ja lähtee pois kostealla rätillä pyyhkimällä.
Tiivistys SikaFleksillä jota ostaessasi muista katsoa että se on tuoretta= alle puolivuotta pakkauksen päiväyksestä, sen parempi mitä tuoreempaa.
Menestystä hommaan

Nyt en oo oikein hyvin enää tietoinen, mistä esim Hesassa saisi auton ikkunoitten tiivistetavaraa? Helsingin Kumilla näyttäisi olevan yhä myynnissä noita vanhanmallisia lasien kiinnityslistoja. Lasin mitat ja pätkä tiivistettä taskuun ja Helsingin Kumiin Puh: 09 684 4620 Wecksellintie 4.ään.. Vastapäätä Lars Sonckin huvilaa. Wecksellintie on Merikadun poikkikatu Eirassa merenrannassa maanpuolella. Osta sitten sitä tiivistettä riittävästi- "harjoitusvaraksikin". Kysy sitä liimaakin sieltä...
OT. Firma on tuttu yli 20 vuoden takaa, ja jos nuorempi Nikola ei oo tapoja siitä muuttanut, on palvelu hyvää. Tein -86 kesällä remonttia siinä nykyisessä paikassa firman nykyisen johtajan asuntoon. Asioin paljon firmassa myös 80- luvun alussa pienellä koritehtaalla työskennellessäni.
Taas asiaan --- 609 Mersua varten tiiviste on hyvä liimata neljästä pätkästä. Liimaus onnistuu Locktite Rubberilla, tai ihan tavallisellakin pikaliimalla. Leikkuu onnistuu puutarhasaksilla, -malliltaan suora terä, joka vastautuu alumiiniseen vastikkeeseen, tai sitten terävällä ohutteräisellä veitsellä rimoista tehtyyn tiivisteen levyiseen...sabluunaan tukeutuen. Liimausta varten pitää väkästää samanlainen kulmasabluuna vaikka höylätyn laudan kylkeen, tai vaneerinpalaan. puurimoista.
Uskoisin, että paras konsti lasin asennukseen on, että siihen hankkii uuden tiivisteen ja sitten se, että apuna on ainakin kaksi henkilöä, jotka pitää lasia, kun kolmas näprää narujen sun muun kanssa. Uusi tiiviste on pehmeä ja hyvin mukautuva, mitä vanha tiiviste harvoin on. Muista voidella tiivisteen sisäreuna joka asennuksessa pitää vetää naruilla pellinreunan yli, vaikka Fairilla, se parantaa luistoa ja lähtee pois kostealla rätillä pyyhkimällä.
Tiivistys SikaFleksillä jota ostaessasi muista katsoa että se on tuoretta= alle puolivuotta pakkauksen päiväyksestä, sen parempi mitä tuoreempaa.
Menestystä hommaan

- Rosvolinna
- Vapaaherra
Kannataako tiiviste laittaa kiinni lasiin vai autoon uutta lasia asennettaessa? Olen pähkäillyt, että on varmaan helpompi laittaa kumi kiinni lasiin ja yrittää houkutella ne nipussa autoon paikalleen.
Kokeilen ensin vanhalla tiivisteellä ja kun se sanoo poks niin nöyränä ostamaan vetreämpää kumia
Kokeilen ensin vanhalla tiivisteellä ja kun se sanoo poks niin nöyränä ostamaan vetreämpää kumia

- strange2008
- Kuski
Rosvolinna kirjoitti:Kannataako tiiviste laittaa kiinni lasiin vai autoon uutta lasia asennettaessa? Olen pähkäillyt, että on varmaan helpompi laittaa kumi kiinni lasiin ja yrittää houkutella ne nipussa autoon paikalleen.
vanhalla tiivistellä onnistuu mainiosti

ja älä laita liimaa sinne väliin ..... jos myöhemmin tarvii vaihtaa lasi uudestaan et saa tiivistettä enää irti jos olet liimannut sen kiinni...
muutamiin autoihin olen lasin laittanut ja aina vaseliinia olen väliin laittanut , en tiedä mitä asennusfirmat käyttävät , mutta nuorena poikana kun ensimmäistä lasia olin asentamassa näin vanhat "parrrat" neuvoivat

tietysti homma on hieman sotkuista ,mutta eipä ainakaan ekana vuotena ruostu sieltä tiivisteen alta kun on rasvattu hyvin

pähkäilit ihan oikein tiiviste laitetaan ensin lasiin paikalleen ja sitten naru tai vast. tiivisteuraan ja nostetaan tuulilasinreikään ja narusta vetämällä tiivisteen "huuli" menee tuulilasin aukon sisäpuolelle ja kas näin lasi on paikoillaan...
mitenköhän se kuulostaa tässä kirjoitettuna niin helpolta ?

asennuksen jälkeen hiki otsassa ja kädet verillä narun nykimisestä .........

en tiedä kuinka iso tuo 609 lasi on ,mutta 207:kaan laitoin ihan yksin tuon lasin paikalleen
hyvin pysyi lasi tiivisteen kanssa siinä tuulilasin aukon päällä ja sitten vain sisäpuolelle naruista vetämään
alareuna vedetään ensin... ja senjälkeenhän lasi ei pääse enää tippumaan pois....itse laitan narun yleensä niin että alaruna tulee vedettyä kaksikertaa ja sitten rauhassa molempia sivuja ylöspäin ... ja kun tuntuu että lasi on liian ulkona... painellaan ulkopuolelta lasia lähemmäksi (tai kevyesti nyrkillä kopultellaan) ja kas on liukunut hieman lähemmäksi ... ja taas vedetään naruista... pitää seurata että tiivisteen "huuli" tulee asennusreunan sisäpuolelle...
narujen päät laitoin teipillä kiinni että pysyvät paikallaan nostettaessa kun ei ollut noita apujoukkoja

- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
Ei se tuulilasin laitto mikään ihmeempi homma ole, tietyt asiat tulee ottaa huomioon. Käytä runsaasti liukastetta (suosittelen rengasrasvaa) ettei mene äheltämiseksi ja asennuskoukkuja myös suosittelen käytettäväksi, lisäksi toinen asentaja avustamaan.
Lasin voi laittaa monellakin tavalla paikoilleen, riippuu vähän kuinka jäykkä ja paksu tiivistekumi on.
Yks hyvä tapa on asettaa tiiviste karmille alareunasta ja noin puoleenväliin sivuilta, sitten nostaa lasin alareunastaan paikoillee ja loput tiivisteetä lasiin kiinni, koukulla/narulla pujottaa sisäkautta tiivisteen yläosastaan paikoilleen, tässä on se toinen asentaja tärkeä apu, hän painaa lasia samalla lähemmäks karmia, kun toinen pujottaa tiivisteen reunaa karmin päälle.
Asennuksen voi myös tehdä niin, että tiiviste laitetaan karmiin kokonaan kiinni ja lasi pujotetaan koukulla paikoilleen, tämä on nopempi konsti silloin kun tiiviste ei ole kovin jäykkä ja leveä.
Sitten on tuo perinteinen tapa, laitetaan tiiviste lasiin kiinni ja narulla vedetään paikalleen, itse en tätä käytä koskaan, nuo toiset tavat on huomattavasti helpompia, eikä busseissa ole siellä alareunassa oikein tilaa, kun koetaulu on pahasti edessä.
Lasin voi laittaa monellakin tavalla paikoilleen, riippuu vähän kuinka jäykkä ja paksu tiivistekumi on.
Yks hyvä tapa on asettaa tiiviste karmille alareunasta ja noin puoleenväliin sivuilta, sitten nostaa lasin alareunastaan paikoillee ja loput tiivisteetä lasiin kiinni, koukulla/narulla pujottaa sisäkautta tiivisteen yläosastaan paikoilleen, tässä on se toinen asentaja tärkeä apu, hän painaa lasia samalla lähemmäks karmia, kun toinen pujottaa tiivisteen reunaa karmin päälle.
Asennuksen voi myös tehdä niin, että tiiviste laitetaan karmiin kokonaan kiinni ja lasi pujotetaan koukulla paikoilleen, tämä on nopempi konsti silloin kun tiiviste ei ole kovin jäykkä ja leveä.
Sitten on tuo perinteinen tapa, laitetaan tiiviste lasiin kiinni ja narulla vedetään paikalleen, itse en tätä käytä koskaan, nuo toiset tavat on huomattavasti helpompia, eikä busseissa ole siellä alareunassa oikein tilaa, kun koetaulu on pahasti edessä.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Linjavalo
- Apukuski
- Truck: MB 613
Tuli tossa kuukaus sit vaihdettua Rumilukseen tiiviste,löyty muuten ihan Veholta,lasiliikkeis ei ollu.Makso oisko ollu 150€ Vanha lasi oli keskeltä halki mut aivan kulumaton joten ajattelin kokeilla itte,noh hiki tuli,halkeemat lisäänty parilla ja vaimo ei puhunu mulle viikkoon(oli nääs apuna)Toki kuuskolmetoistasen lasi on jonkuvverran isompi mut siihen tais mennä melken päivä.Helevetti,ammattimies tekee saman homman varttitunnissa.Aattelin kyl vaihdattaa ton lasin ,uus maksaa porvoossa laitetuna jotakuinkin kahenpuolensadan kantturoihin turvaurineen.
Tekevää sattuu
Talttapääruuvarilla(toista ruuvaria voi käyttää apuna) sisäpuolelta hiljalleen sitä huulta peltireunan yli painellen. Menee muutama minuutti, mutta lähtee ehjänä. Varottava vain painamasta talttaa tiivisteestä läpi. Alotus jostain löysemmästä kohdasta, ehkä keskeltä ylhäältä. Siitä vasemmalle, sit oikeelle kulmiin ja sivut alas. Alareuna lähteeki sitten jo nostamalla koko paketti pois.Rosvolinna kirjoitti:
Tosiaan, kuten aiemmin on mainittu niin narulla takaisin. Ite oon käyttäny muovista pyykkinarua, jossa rautalanka vahvikkeena.
Liukasteena oon käyttäny kans ihan vaan "fairia".

- Rosvolinna
- Vapaaherra
Rosvolinnan ajolinssi on noin 1x2m kokoinen vielä yhtenäinen lasikimpale - joten varovainen saa ollastrange2008 kirjoitti: en tiedä kuinka iso tuo 609 lasi on ,mutta 207:kaan laitoin ihan yksin tuon lasin paikalleen
Kiitoksia vinkeistä, eiköhän näillä pääse etenemään. Laitan raporttia kun saan homman työn alle
- Rosvolinna
- Vapaaherra
Re: Tuulilasin irroitus ja uuden asennus (MB 609) ( vaihdettu )
Tuulilasi vaihdettu
Vanha lähti saappaalla potkimalla. Meni tuhannen palasiksi, ei muuta kun viikkasin kasaan ja työnsin kottikäryillä pajukkoon. Vesi-imurilla sirpaleet pois autosta ja pihamaalta. Tämä oli helppo vaihe.
Kasasin auton eteen rakennustelineen, josta operointi kävisi helpommin kuin tasamaalta. Apuna oli Isä-pappa, imukuppikahva ja apinan raivo sekä uteliaisuus oppia uusia asioita. Vanha tiiviste meni helposti kiinni uuden lasin reunaan - oli hieman pidempi kuin lasin ympäryys eli yhteen kohtaan jäi pullistuma. Jätin sen alareunaan. ajattelin, että lasin paino ajaa sen lyttyyn.
Muutaman kokeilu asennusyrityksen jälkeen lasi asettui alareunasta paikoilleen. Alareunaa oli hieman hankala laittaa, sillä kojelauta esti näkyvyyden ja työkalujen käytön. Lasi piti pudottaa tarkasti paikoilleen ja pienellä puutikulla noukimme tiivisteen kohdalleen.
Sivut ja yläreuna meni vuorotahtia narua ja astianpesuainetta käyttäen. Sentti kerrallaan. Kuskin yläkulman kohdalta lasi jäin hieman koholleen. Yritin ( huomaan yksikkömuoto - Pappa oli lähtenyt kotiin ) painella sitä paikoilleen, mutta ei se asettunut. Lähdin ajamaan autolla pikku lenkin kuoppaista hiekkatietä. Lenkin aikana kori nitkui sen verran, että lasi asettui koko matkalta paikoilleen.
Arvio työn vaativuudesta:
asennustyö = helppo
kesto = 15min.
Toteutuma
asennutyö = kynnet irti puolesta matkaa joka sormessa, muutama vekki sormessa lasinsiruista, imuri täynnä mutaa. Kadonnut niskatuki pelkääjän kippipenkistä ( olin laittanut sen katolle ja se putosi testilenkillä )
kesto = 3h jäi 1½ tunnin marginaali sateenkaareen
Pakko on paras kannuste - toinen vaihtoehto olisi ollut laittaa lasin tilalle vaneri ja porata siihen silmänreijät lasipaja-reissua varten
Hyvä näin. Niskatuki löytyi uimarannan kääntöpaikan pöpeliköstä ennen pimeän tuloa sateenkaaren jälkeen.
Vanha lähti saappaalla potkimalla. Meni tuhannen palasiksi, ei muuta kun viikkasin kasaan ja työnsin kottikäryillä pajukkoon. Vesi-imurilla sirpaleet pois autosta ja pihamaalta. Tämä oli helppo vaihe.
Kasasin auton eteen rakennustelineen, josta operointi kävisi helpommin kuin tasamaalta. Apuna oli Isä-pappa, imukuppikahva ja apinan raivo sekä uteliaisuus oppia uusia asioita. Vanha tiiviste meni helposti kiinni uuden lasin reunaan - oli hieman pidempi kuin lasin ympäryys eli yhteen kohtaan jäi pullistuma. Jätin sen alareunaan. ajattelin, että lasin paino ajaa sen lyttyyn.
Muutaman kokeilu asennusyrityksen jälkeen lasi asettui alareunasta paikoilleen. Alareunaa oli hieman hankala laittaa, sillä kojelauta esti näkyvyyden ja työkalujen käytön. Lasi piti pudottaa tarkasti paikoilleen ja pienellä puutikulla noukimme tiivisteen kohdalleen.
Sivut ja yläreuna meni vuorotahtia narua ja astianpesuainetta käyttäen. Sentti kerrallaan. Kuskin yläkulman kohdalta lasi jäin hieman koholleen. Yritin ( huomaan yksikkömuoto - Pappa oli lähtenyt kotiin ) painella sitä paikoilleen, mutta ei se asettunut. Lähdin ajamaan autolla pikku lenkin kuoppaista hiekkatietä. Lenkin aikana kori nitkui sen verran, että lasi asettui koko matkalta paikoilleen.
Arvio työn vaativuudesta:
asennustyö = helppo
kesto = 15min.
Toteutuma
asennutyö = kynnet irti puolesta matkaa joka sormessa, muutama vekki sormessa lasinsiruista, imuri täynnä mutaa. Kadonnut niskatuki pelkääjän kippipenkistä ( olin laittanut sen katolle ja se putosi testilenkillä )
kesto = 3h jäi 1½ tunnin marginaali sateenkaareen

Pakko on paras kannuste - toinen vaihtoehto olisi ollut laittaa lasin tilalle vaneri ja porata siihen silmänreijät lasipaja-reissua varten