Meillä jääkaappikin toimii vain kaasulla tai tilapäisesti 12V akulla jolloin se haukkaa koko ajan 15A.
Lämmityksessä autossa on kaksi järjestelmää: 2,4 kW Trumatic ilmalämmitin kaasulla ja vesiWebasto 9,2kW dieselillä.
Lämminvesi tuotetaan Thrumaticin lämminvesiboilerilla 14 L ja siis kaasulla.
Linja-auto ei paljoakaan lämpene 2,4 kW teholla mutta kesäkäyutössä se riittää. Autoni ominaislämmön kuluutus on 125W/aste celsiusta. täten saan kaasulla nostettua sisälämpötilaa (tai pidettyä) 19 astetta ulkolämpötilaa korkeammalla.
Yksi 11kg kaasupullo sisältää kaasua 135kW edestä joten kaasupullo kestää jatkuvalla täydellä 2,4kW teholla 2,3 vuorokautta.
Kaasulla lämmitys?
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kaasulla lämmitys?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Kaasulla lämmitys?
Primus on teholtaan noin 5kW. Toimii nestekaasulla. Paras malli mielestäni on 2490, siinä on piezo-sytytys ja portaattomasi valittava teho. Vesikiertoinen ja toimii 12v jännitteellä. Vaunupurkaamoista löytyy vanhoja pannuja.
Alden valmistama pystypannu on myös hyvä. Pystypannu asennetaan sisätilaan, joten siinä hyödynnetään säteilylämpö vesikierron lisäksi. Primus asennetaan ulkotilaan, joten harakatkin saa osansa. Alden teho on muistaakseni 5,4kW.
Molempiin lämmittimiin saa laitettua lämminvesivaraajan. Aldessa se on läpivirtausperiaatteella toimiva ja Primuksessa muutaman litran styroxilla eristetty muovisäiliö. Mitään maraton-suihkusessiota ei niiden avulla aikaansaa.
Täysmittaisen bussin patterikierron lämmittämiseen 5kW voi olla hieman alimitoitettu. Varsinkin, jos moottori on mukana kierrossa. Pelkät patterit saa varmasti tuolla teholla lämpimiksi pikkupakkasella.
Helpon testin voi tehdä vaikka 2-3000W:n sähkölämmittimellä ja ulko/sisä lämpömittarilla. Aikansa tohottaa kylmään autoon ja muutaman tunnin jälkeen katsoo lämpötilaeron mittauspisteiden välillä. Ei ehkä kerro koko totuutta, mutta antaa suuntaa.
Alden valmistama pystypannu on myös hyvä. Pystypannu asennetaan sisätilaan, joten siinä hyödynnetään säteilylämpö vesikierron lisäksi. Primus asennetaan ulkotilaan, joten harakatkin saa osansa. Alden teho on muistaakseni 5,4kW.
Molempiin lämmittimiin saa laitettua lämminvesivaraajan. Aldessa se on läpivirtausperiaatteella toimiva ja Primuksessa muutaman litran styroxilla eristetty muovisäiliö. Mitään maraton-suihkusessiota ei niiden avulla aikaansaa.
Täysmittaisen bussin patterikierron lämmittämiseen 5kW voi olla hieman alimitoitettu. Varsinkin, jos moottori on mukana kierrossa. Pelkät patterit saa varmasti tuolla teholla lämpimiksi pikkupakkasella.
Helpon testin voi tehdä vaikka 2-3000W:n sähkölämmittimellä ja ulko/sisä lämpömittarilla. Aikansa tohottaa kylmään autoon ja muutaman tunnin jälkeen katsoo lämpötilaeron mittauspisteiden välillä. Ei ehkä kerro koko totuutta, mutta antaa suuntaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kaasulla lämmitys?
Tuota tuo maakaasu on metaania? ja soveltuvuus Thrumatic laitteille kannattaa selvittää etukäteen. Samoin millainen liittymä autoon on.Hene kirjoitti:Kiitos tiedoista, täytyy ostaa tuommoinen Thrumaticin vesilämmitin. Käytetty kaasu-uuni on jo hankittu.
Kysyn tätä siksi että paikka, jossa on auto parkissa, olisi pian saatavilla kaasua. Vetävät uudet putket tontin läpi. Ja Gasumin 4 barin liityntä halvempi kuin sähköliittymä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Kaasulla lämmitys?
moottori kyllä kannattaa sulkea kierrosta pois, tosin pieni "henkireikä" täytyy jättää, jotta syyläri säilyy paisunta-astiana. vaihtoehto kokonaan oma järjestelmä. silloin voisi sitten esim lattialämmitystä miettiä, kun saa rakentaa verkoston välittämättä aiemmista kytkennöistä.
isojen koneiden moottorilämmittimen teho n.1400w. eipä sekään moottoria keitä, voi hyvin kytkeä sähköön lämpimänkin koneen.
webaston ukot oli sitä mieltä, ettei lämpimän moottorin ylläpitolämpöön lasketa kuluvan "juuri mitään", mutta oman kokemukseni perusteella tuo 1400w:akaan ei riitä alle -10 lämpötiloissa, eikä silloin saa primuksella/aldella enää lämpimäksi kuin joko sisätilat tai koneen.
bussin sisätilojen lämmitys vaatii yksinään n.5kw -10ast.
kuorma-autoissa on yleensä 9kw webasto, jonka teho riittää koneeseen ja hyttiin vielä -20 ast.lämpötiloissa.
vähän hajanaisia huomioita aiheesta lämmitys.. saisko tosta mitään irti
muista laittaa lämppärille ja jääkaapille sitten se "tuulenpuuskantappaja" siihen pakoputkeen, eli toisesta päästä avoin "vinoT-haara", johon pystyputki liittyy. vaikea selittää, mallia saa lähimmän asuntovaunun lämppäristä.
ilman sitä tuulenpuuska sammuttaa aina liekin...
muistankohan oikein, että esim ruotsista saattais löytyä järeempiäkin omakotitaloihin tarkoitettuja kattiloita, jotka ei silti vie tilaa edes astianpesukoneen vertaa.. passaiskohan sellainen bussiin
eipä ole varmaan kukaan testannut
isojen koneiden moottorilämmittimen teho n.1400w. eipä sekään moottoria keitä, voi hyvin kytkeä sähköön lämpimänkin koneen.
webaston ukot oli sitä mieltä, ettei lämpimän moottorin ylläpitolämpöön lasketa kuluvan "juuri mitään", mutta oman kokemukseni perusteella tuo 1400w:akaan ei riitä alle -10 lämpötiloissa, eikä silloin saa primuksella/aldella enää lämpimäksi kuin joko sisätilat tai koneen.
bussin sisätilojen lämmitys vaatii yksinään n.5kw -10ast.
kuorma-autoissa on yleensä 9kw webasto, jonka teho riittää koneeseen ja hyttiin vielä -20 ast.lämpötiloissa.
vähän hajanaisia huomioita aiheesta lämmitys.. saisko tosta mitään irti


muista laittaa lämppärille ja jääkaapille sitten se "tuulenpuuskantappaja" siihen pakoputkeen, eli toisesta päästä avoin "vinoT-haara", johon pystyputki liittyy. vaikea selittää, mallia saa lähimmän asuntovaunun lämppäristä.

ilman sitä tuulenpuuska sammuttaa aina liekin...
muistankohan oikein, että esim ruotsista saattais löytyä järeempiäkin omakotitaloihin tarkoitettuja kattiloita, jotka ei silti vie tilaa edes astianpesukoneen vertaa.. passaiskohan sellainen bussiin
