Kuorma-auto vai matkailuauto?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tervehdys kaikille, täällä aivan uusi kyselijä asialla :D Lueskelin tässä muutaman tunnin haulla näitä keskusteluja. Sain paljon vastauksia ja nyt pääsen omaan kysymykseeni.

Tarvis olisi keikkabussista ja vaihtoehtoja on tuoda ISO yli 3500 kg pakettiauto Saksasta ja sisustaa se 6-8 hengelle ja eristää tavaratila soittokamoille. Toinen vaihtoehto lienee tälle foorumille tutumpi, eli bussista tai kirjastoautosta rakentaminen, kuitenkin pysyen pienemmän pään kalustossa, eli alle 10-12 m. Tässäkin tavaratila seinällä erikseen matkustamosta.

Kannattaako ko. ajoneuvo rekisteröidä kuorma-autoksi (N2/N3) vai matkailuajoneuvoksi (M1)? Kortti ei riitä linja-autoon ja sillä olisi useampia kuljettajia, joten kovin laajaa miksaaja-/kuskikööriä ei voi patistaa autokouluunkaan, eli M" ja M3 ovat pois laskuista.

Olin ajatellut, että ilman muuta kuorma-autoksi, mutta täällä kaikki tuntuvat olevan matkuailuautomiehiä 8)

Mitä etua tai haittaa olisi kummastakin tyypistä? Onko joku näitä etuja tai haittoja listannut itselleen ja muiden iloksi? Tai saako ko. ajoneuvon edes rekisteröityä haluamakseen kuorma-autoksi, kun tuolla monella ne pamahtivat M1-luokkaan ihan katsastusmiehen näkemyksellä (vai ymmärsinkö väärin)

Kuinka siis näiden erot:
- vuotuiset verot/maksut ?
- rakenteluvaatimukset?
- ajopiirturit ja nopeusrjoittimet?
- yms...

Entä jos ostaa sen kirajastoauton, se lienee erikoisajoneuvo, saako sen rekisteröityä kuorma-autoksi ja joutuuko siihen väsäämään mitä ihmeitä lisävermeitä sen takia enemmän kuin matkailuautoon ne pyödät, tuolit, sängyt ja keittovehkeet?

Esim. kuormatilan ja ohjaamon väliseinän pitäisi kestää tietyt voimat, miten itse rakennetun seinän olette osittaneet kyllin vahvaksi? Tarvitseeko matkailuautossa tuollaista seinää olla edes olemassa pykälien mukaan (järjen mukaan tietysti)?

Neuvoista etukäteen kiittäen :D Lisää kyselen kun näillä päästään alkuun 8)
JC
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tervetuloa foorumille.

Keikkabusseja on kuorma-autoina, matkailuautoina ja linja-autoina. Mun mielestä 12m C-kortilla ajettava matkailuautobussi on resepteistä paras. Useinkin säädösten 1+8 paikat riittää bändille ellei koko kylä ole matkassa :) Matkailuautoon tulee varusteita jotka on keikkareissussa ihan hyvä olla olemassa joka tapauksessa. Isossa pakussa tietty tilaa on rajallisesti kaikelle mutta se on nopeampi ja halvempi sukkuloida kaikin puolin. Kymmenien tuhansien km-kokemuksen äänin totean sen että autossa matkaaminen käy sinänsä työstä kun alkuhuuma katoaa ja jos sitten keikalle saapuu jo voipuneena niin ei siitä pitkän päälle nauti. Päin vastoin koko touhu alkaa vituttamaan jossain vaiheessa. Bussi makuupaikkoineen on kuin taivas pakuiluun verrattuna. Kun tilavat makuutilat sekä penkit on usealle ilman tappelua ja kärhämää niin homma vaan sujuu paremminen kaikilta osin.

Väliseinä on usein ihan kalusteputkea 3x3cm putkella jo syntyy seinää. Vahvempi parempi. Paikallinen seppä ei montaa minuuttia sitä häkkyrää hitsaile kun palikat vie valmiiksi sahattuna ja ajaa bussin sepän pihaan. Eli ihan pystyputkea ja siihen ristikoolia väliin niin että syntyy n.30cm neliöitä. Moinen seinä kestää ihan ok kun kamat pakkaa niin ettei mikään pääse liukumalla iskemään seinään. Kolarissakin se kestää vaan usein kiinnikkeet ennen repeää ja kamat on matkustamossa mutta silloin on jo paha tilanne muutenkin kyseessä. Putkien pintaan sitten molemmin puolin 3-5mm vannerit itsestään porautuvilla ja neulahuopaa pinnoitteeksi. äänieristettäkin toiset laittaa väliin. Sikäli se on ok sillä taka-akselin metakka vaimenee seinän myötä.

Bussin kokoa on turha pelätä ja se menee kyllä semmosestä reijästä mistä autolla on tarkoitus päästä ylipäätään. Myös jälleenmyyntiä ajatellen 12 C-kortillinen keikkabussi on passeli kauppatavara.

muutamia säädöksiä täältä: http://wiki.kylahullutkulkurit.fi/index.php/Main_Page
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jone-51k kirjoitti:12m C-kortilla ajettava matkailuautobussi on resepteistä paras.
Kiitos kommentista ja tuo väliseinärakenne on varmasti kestävä. Jotain tuollaista ajattelinkin, mutta itse olisin tyytynyt harvempiin ristikoihin ajatuksissani :roll: Mutta eihän tuo ole suuri vaiva panna tavaraa vähän enemmäkään. Miten katsastuksessa - olisiko sinne paras jättää se ristikko näkyviin vai ovatko yleensä uskoneet koputtelemalla, että rautaa on?

Sitten vielä olennainen kysymys - miksi matkailuautobussiksi rekisteröinti, eikä kuorma-autoksi 1+7 istumapaikalla? Onko siitä mitä etua? Jos kuorma-autoon rakentaa vastaavat pedit, vessat yms.? Vai eikö kuorma-autoa saa varustaa niin?
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kyllä harvempikin on ok, kunhan on semmoinen että vaikkapa pääteräkki ei tule/sovi vanereista läpi törmäyksessä. "Turvallistahan" moisella bussilla on törmätä, mutta moinen möykky niittää kuolemaa jos pääsee sisälle. Katsastusmies ole noiden seinien rakenteesta ollut kiinnostunut lainkaan. Mutta tekee kerralla hyvän ja jämyn niin kestää.

Kuorma-autoksi leimaamisessa ei kait estettä. Tuo kuormatilan erottava väliseinä kun on ihan toivottu tässä tapauksessa. Nyt ei ole nykyiset pykälät päässä mutta tsekkauslistaan rakentelumääräysten lisäksi: lain määräämä tavaratilan koko, ajopiirturin käyttö? Matkailuauton melko vapaa rakentelu on juurikin se miksi noita sille nimikkeelle tehtaillaan.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jone-51k kirjoitti: pääteräkki ei tule/sovi vanereista läpi törmäyksessä.
Kuorma-autoksi leimaamisessa ei kait estettä. ... tavaratilan koko, ajopiirturin käyttö?
Myös paksumpaa vaneria voisi panna sinne tavaratilan puolelle. Tallin nurkassa lymyilee jotain 16 mm tavaraa :D Pääasia että kestää. Tavaratilan koko ei liene ongelma tässä tapauksessa. Ajopiirturit ja nopeusrajoittimet lähinnä askarruttavat ja tietysti samalla vuotuiset verot ja maksut. Mutta pitää tänään pirauttaa AKE:een ja kysellä vähän lisää...
jeepster
Rattiamiraali
Viestit: 281
Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja jeepster »

mulla on käsitys et just noiden sänkyjen ja muiden kanssa voi tulla ongelmia...
ainaskaan pakuun ei saa sänkyä laittaa tavaratilaan. ja oliko niin et jos on sänky ja keittovermeet on enenpiki matkailuauto, ja voi tulla veroseuraamuksia.
Kuorma auto lienee helpompi. siinä ainakin se kuormatilavaatimus.
Erikoisauto ja kuorma auto on kai lähes sama, nimi vaihtuu kai käyttötarkoituksen mukaan. vaikuttaako sit vakuutuksiin, siitäkään ei oo kokemuksia.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jeepster kirjoitti: sänkyjen ja muiden kanssa voi tulla ongelmia... jos on sänky ja keittovermeet on enenpiki matkailuauto ... Erikoisauto ja kuorma auto on kai lähes sama, nimi vaihtuu kai käyttötarkoituksen mukaan. vaikuttaako sit vakuutuksiin
No niin, selvittelin asiaa AKE:sta ja vakuutusyhtiöstä. AKE sanoi, että järkevintä on muutoskatsastaa matkailuautoksi max. 1+8 hlö, jolloin voi ajaa C-kortilla ja sisustaa vapaammin ja mukavammin, juuri nuo sängyt jne. Dieselveroon ei ole käytännön eroja ja vakuutus on matkailuautoon huikeasti edullisempi. Erään esimerkkiauton kohdalla kuorma-autona ko. peli olisi ollut 0-bonuksilla 1900eur/v ja matkailuautona 500 :o

Siispä nyt vaan autoa hankkimaan ja sisustamaan matkailuautoksi, että saadaan orkesteri tien päälle :mrgreen:

Jos tämä tästä etenee, varmasti joudun lisäkysymyksillä foorumia vaivaamaan :mrgreen:
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Joe Cool kirjoitti:
jeepster kirjoitti: sänkyjen ja muiden kanssa voi tulla ongelmia... jos on sänky ja keittovermeet on enenpiki matkailuauto ... Erikoisauto ja kuorma auto on kai lähes sama, nimi vaihtuu kai käyttötarkoituksen mukaan. vaikuttaako sit vakuutuksiin
No niin, selvittelin asiaa AKE:sta ja vakuutusyhtiöstä. AKE sanoi, että järkevintä on muutoskatsastaa matkailuautoksi max. 1+8 hlö, jolloin voi ajaa C-kortilla ja sisustaa vapaammin ja mukavammin, juuri nuo sängyt jne. Dieselveroon ei ole käytännön eroja ja vakuutus on matkailuautoon huikeasti edullisempi. Erään esimerkkiauton kohdalla kuorma-autona ko. peli olisi ollut 0-bonuksilla 1900eur/v ja matkailuautona 500 :o

Siispä nyt vaan autoa hankkimaan ja sisustamaan matkailuautoksi, että saadaan orkesteri tien päälle :mrgreen:

Jos tämä tästä etenee, varmasti joudun lisäkysymyksillä foorumia vaivaamaan :mrgreen:

Kyseinen kuorma-auto/matkailuauto -dilemma on vaivannut minuakin, mutta nythän tämäkin tuli selväksi! Mutta eikös kuorma-auto ole vapautettu käyttövoimaverosta (eli tiisseliverosta)? Rakenteluhan on huomattavasti helpompaa tuohon matkailukiesiin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Reddewil kirjoitti: Kyseinen kuorma-auto/matkailuauto -dilemma on vaivannut minuakin, mutta nythän tämäkin tuli selväksi! Mutta eikös kuorma-auto ole vapautettu käyttövoimaverosta (eli tiisseliverosta)? Rakenteluhan on huomattavasti helpompaa tuohon matkailukiesiin.
Kyllä kuorma-autostakin maksetaan veroa

Koodi: Valitse kaikki

Käyttövoimavero

Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:

3) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), jossa ei käytetä perävaunua, jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 1,0 senttiä 12 000 kilogramman kokonaismassaan saakka ja jokaiselta tämän massan ylittävältä kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 2,2 senttiä, jos ajoneuvossa on kaksi akselia. Vero on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta 1,3 senttiä, jos ajoneuvossa on kolme akselia, 1,2 senttiä, jos ajoneuvossa on neljä akselia, ja 1,1 senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia;

4) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään puoliperävaunun vetoon, 3,1 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, jos ajoneuvossa on kaksi akselia, 2,3 senttiä, jos akseleita on kolme, 2,0 senttiä, jos akseleita on neljä, ja 1,8 senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia;

5) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään varsinaisen tai keskiakseliperävaunun vetoon, 3,1 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, jos ajoneuvossa on kaksi akselia, 2,5 senttiä, jos akseleita on kolme, 2,3 senttiä, jos akseleita on neljä, ja 2,0 senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia.
Ja tämä oli kopiotu täältä
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Tare
Kokenut kuljettaja
Viestit: 104
Liittynyt: 09 Syys 2006 21:50
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Tare »

Onko kukaan törmänny vaatimuksiin nopeudenrajottajasta jos bussin rek. kuorma-autoksi...sellainen tulee varmaan vastaan jossain vaiheessa.
Volvo B-57, wiima M 302 vm-82.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja motoku »

nopeudenrajoitinhan tuli vuosimallin mukaan, yhtäkkiä en muista, vm-87-89 -luokkaa, jota uudemmissa pitää rajoitin olla.
erikoisajoneuvoiksi ei enää rekisteröidä.
itse varoisin kuorma-auton "statusta", keksivät kaiken maailman direktiivejä, joiden täyttäminen harrastebändin kanssa voi tuottaa vaikeuksia joko noudattamisen tai noudattamatta jättämisen kautta :evil: :evil:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tare kirjoitti:Onko kukaan törmänny vaatimuksiin nopeudenrajottajasta jos bussin rek. kuorma-autoksi...sellainen tulee varmaan vastaan jossain vaiheessa.
heikolla :? muistikuvalla 1987 jälkeen :roll: käyttöönotetuissa ollut rajoittimet ja nykyään pitää olla myöskin ajopiirturi :evil: kalibroitu ja testattu - mistähän vuodesta alkaen? :lol:

ri muuta kun paremmin tietävä vastaaja kehiin :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Mopar
Kokenut kuljettaja
Viestit: 97
Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Brushpower

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Mopar »

Ei pitäs vaatiman ajopiirturia, jos on ihan hupikäytössä, eli ajellaan enää omaksi iloksi.
Tässä on kanssa pähkäilty kummaksi tuon bussin muuttais ja ilmeisesti siitä tehdään sitten matkailu auto. Jostain täältä luin, että autokuljetus auto tarvisi erikoisluvan, mutta miksikohän? Onko tavaratilan koolla (matkaíluauto) jotain merkityksiä. Samahan se mitä siellä kuljettaa. Nyt se on puolet bussista, eli 6m.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Joo elikkä -87 on viimeinen vuosimalli jossa ei ole tarvinnut rajoitinta, ja -88 ja sitä uudemmissa se sitten vaaditaan. Ja jos tekee uudemman kun -88 mallisen linja-autosta muutetun kuorma-auton niin rajoitin täytyy muuttaa sinne 90km/h tietämille. Taas kun matkailuauto vaikka esim -95 mallinen voi poistaa rajoittimen kokonaan, tosin 80km/h nopeusrajoitus koskee näitäkin autoja siitä huolimatta. Ja tohon piirturi asiaan sen verran että yksityiskäytössä ei piirturin käyttöä vaadita eikä piirturin sinetöintejä ja tarkastuksia, mutta jos ammattimaisessa käytössä oli se sitten linja-auto tai kuorma-auto niin piirturin tarkastukset ja sinetöinnit 2 vuoden välein, ja kiekon käyttöpakko tietenkin.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Yli 7,5 tonnin matkailuauton käyttö Saksassa ja Ranskassa
Ajopiirturin käyttö on pakollista ao maissa vaikka olisit lomamatkalla jos autossa on ajopiirturi Sillä valvotaan että noudatat työaikadirektiiviä. Tämä on ollut voimassa vuoden 2006 alusta alkaen. En ole kuullut sen jälkeen että muita maita olisi liittynyt mukaan tähän.

PS! Pohjoismaissa on myöskin Ajopiirturin käyttöpakko 1.1.2008 alkaen eläinsuojelulain perusteella mikäli autossa tai peräkärryssä on karjaa tai hevonen. Silloin kun autossa on piirturi tietysti. :lol:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Mitäs jos autosta poistetaan ajopiirturi? Laitetaan joku normaali nopeusmittari. Vai onko ne siellä saksassa ja ranskassa sitä mieltä että "kyllä tässä pitäisi piirturi olla"?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

VANHOOL kirjoitti:Ja tohon piirturi asiaan sen verran että yksityiskäytössä ei piirturin käyttöä vaadita eikä piirturin sinetöintejä ja tarkastuksia, mutta jos ammattimaisessa käytössä oli se sitten linja-auto tai kuorma-auto niin piirturin tarkastukset ja sinetöinnit 2 vuoden välein, ja kiekon käyttöpakko tietenkin.
Niin, jos auto on rekisteröity D1, mutta jos se on "iso" D niin pitää myös piirturi olla tarkastettu vaikka auto on yksityiskäytössä. Eli minulla pitäisi olla se tarkistettu, mutta minulla taas auton ikä poistaa sen vaatimuksen.

Koodi: Valitse kaikki

Poikkeukset ajopiirturin käytöstä ja ajoajoista

1. Tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta ja neuvoston asetusten (ETY) N:o 3821/85 ja (EY) N:o 2135/98 muuttamisesta sekä neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3820/85 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 5–9 artiklaa ei tarvitse noudattaa eikä ajopiirturia käyttää:

f) ajoneuvossa, jossa on 10–17 paikkaa ja jota ei käytetä kaupalliseen liikenteeseen;
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

only4pro kirjoitti:Mitäs jos autosta poistetaan ajopiirturi? Laitetaan joku normaali nopeusmittari. Vai onko ne siellä saksassa ja ranskassa sitä mieltä että "kyllä tässä pitäisi piirturi olla"?
Tuohon en tiedä vastausta. Mutta luultavasti jos ao autossa on ollut tuo varuste lain vaatimana varusteena niin saattaapi olla että tulee sanomista siitä että ajaa "modifioidulla autolla" jota ei ole muutoskatsatettu?

mittaria ei tarvitse kalibroida tai katsastaa koska sitä ei vaadita M1 luokassa.
Kysymys oli saako alkuperäisen mittarin korvata ei vastaavalla toisella mittarilla, vastaan tähän että en tiedä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Mopar
Kokenut kuljettaja
Viestit: 97
Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
Paikkakunta: Brushpower

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Mopar »

KajNyy1 kirjoitti:Yli 7,5 tonnin matkailuauton käyttö Saksassa ja Ranskassa
Ajopiirturin käyttö on pakollista ao maissa vaikka olisit lomamatkalla jos autossa on ajopiirturi Sillä valvotaan että noudatat työaikadirektiiviä. Tämä on ollut voimassa vuoden 2006 alusta alkaen. En ole kuullut sen jälkeen että muita maita olisi liittynyt mukaan tähän.

PS! Pohjoismaissa on myöskin Ajopiirturin käyttöpakko 1.1.2008 alkaen eläinsuojelulain perusteella mikäli autossa tai peräkärryssä on karjaa tai hevonen. Silloin kun autossa on piirturi tietysti. :lol:
Täytyykö mun lomalla noudattaa työaikadirektiivejä :lol: On kyllä ollut aina tapana kertyä kaikki tekemättömät hommat lomalle.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tässä jäi vielä mietityttämään tuo 12m C-kortilla ajettava matkailuauto, mitä silloin lukee rekisteriotteessa kuorma-auto / matkailuauto vai pelkästään vaan matkailuauto. Tuo vakuutus oli huimasti etullisempi matkailuautossa entäs käyttövoimavero ???? en osannut laskea esimerkiksi jos auto kokonaispaino 15000 kg paljonko vero vuodessa. Aikasta vielä minullekkin mutta eikös jos terveys sallii niin kuorma-autoa tai tuota matkailuautoa saa ajaa vielä yli 70 vuotias. Linja-autolla ajo loppuu 70 kymppisenä varmaan D1-kortillakin. Ja isolla D: läkin. ja rekkaa ei myöskään enää saa ajaa, mutta C-kortti taitaa vielä jäätä jos terveys sallii.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Jone »

vjk55 kirjoitti:Tässä jäi vielä mietityttämään tuo 12m C-kortilla ajettava matkailuauto, mitä silloin lukee rekisteriotteessa kuorma-auto / matkailuauto vai pelkästään vaan matkailuauto. Tuo vakuutus oli huimasti etullisempi matkailuautossa entäs käyttövoimavero ???? en osannut laskea esimerkiksi jos auto kokonaispaino 15000 kg paljonko vero vuodessa. Aikasta vielä minullekkin mutta eikös jos terveys sallii niin kuorma-autoa tai tuota matkailuautoa saa ajaa vielä yli 70 vuotias. Linja-autolla ajo loppuu 70 kymppisenä varmaan D1-kortillakin. Ja isolla D: läkin. ja rekkaa ei myöskään enää saa ajaa, mutta C-kortti taitaa vielä jäätä jos terveys sallii.

tietoa: C-kortillinen matkailuauto on henkilöauto, eli hlöauto/matkailuauto on merkintä. Moisen hlö auton max. mitat Suomessa 12m pitkä, 4m korkea, 2,5m leveä

luuloa: Kuorma-auto on taas kuorma-auto enkä usko että muuta nimikettä tulee lisäksi. Paitsi tietty jos on joku erikoishärpätin asennettuna joka tarvitsee mainita, vaan sekin tulee sinne alaosaan muihin tietoihin.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Jos se on henkilöauto / matkailuauto niin eikös noin suuresta ole vero vuodessa sitten mahottoman suuri.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja Jone »

Käyttövoimavero perus hlöautolle on 6,7snt/pv, mutta kun nämä menee tuohon matkailuautopykälään niin vero onkin 0,9snt/pv (samassa pykälässä huolto- ja pakettiautot)
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Re: Kuorma-auto vai matkailuauto?

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Kiitos jone-51k nyt meni tajuntaan kun oikein rautalangasta väännettiin. Joten eihän tuo vero muotostukkaan ihan mahottomaksi.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Vastaa Viestiin