Kestotesti: Volvo ja scania
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Kestotesti: Volvo ja scania
Vertailussa yli miljoona ajetut Volvo B10M ja Scania K113 90-luvun lopusta. Tutkailin hieman autojen korjaushistoriaa ja korjaamoaikoja, otanta on noin kymmenen autoa/merkki.
Scania seisoo korjaamolla selkeästi tiuhempaan tahtiin, kuin Volvo. Scaniaa vaivaa jatkuvasti samat ongelmat, rungon ruostevauriot, jarruviat, kytkinviat/kuluminen, vaihteisto ja hidastinviat, tukivar-sien puslien kulumat jne. Volvokaan ei ihan ongelmaton noissa kilometrimäärissä ole, mutta viat ovat huomattavasti pienempiä ja nopeita korjata. Perstuntuma ja kirjanpito osoittaa selkeästi Volvon olevan huomattavasti huolettomampi, kuin Scanian ammattikäytössä. Näin ainakin näiden kahden mallin vertailussa ja kyllä se linja tuntuu olevan sama muidenkin mallien kanssa. Volvon moottoris-sa on muutama tyyppivika, joita ilman myös sen moottori olisi Scanian moottoria huolettomampi, molemmilla moottoreilla tosin ajetaan varmasti yhtä pitkään.
Scania seisoo korjaamolla selkeästi tiuhempaan tahtiin, kuin Volvo. Scaniaa vaivaa jatkuvasti samat ongelmat, rungon ruostevauriot, jarruviat, kytkinviat/kuluminen, vaihteisto ja hidastinviat, tukivar-sien puslien kulumat jne. Volvokaan ei ihan ongelmaton noissa kilometrimäärissä ole, mutta viat ovat huomattavasti pienempiä ja nopeita korjata. Perstuntuma ja kirjanpito osoittaa selkeästi Volvon olevan huomattavasti huolettomampi, kuin Scanian ammattikäytössä. Näin ainakin näiden kahden mallin vertailussa ja kyllä se linja tuntuu olevan sama muidenkin mallien kanssa. Volvon moottoris-sa on muutama tyyppivika, joita ilman myös sen moottori olisi Scanian moottoria huolettomampi, molemmilla moottoreilla tosin ajetaan varmasti yhtä pitkään.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
melko erikoinen tieto, juuri päinvastainen omiin kokemuksiin nähden. tosin kyseessä katurit ja perstuntuma-otanta yli 200 yksilöä vm 86-04. autoilla ajettu 0km-1milj kaupungissa. volvon tyyppeinä b10m oli luotettava, mutta b10l ja b10le puhumattakaan 7000-sarjasta sisälsivät niin paljon suunnitteluvirheitä, että oli välillä vaikea uskoa niiden olevan tehdastekoisia.. ja kyseessä nimenomaan alustaongelmat, ei korittajan möhläykset
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
On tainneet volvon suunnittelijat tehdä sen klassisen virheen eli : jos se toimii, ÄLÄ koske siihen



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 281
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
tai sit ovat ensin tehny sen klassisen autovalmistajan virheen, et ei saa tehdä liian hyvää...Bussiton kirjoitti:On tainneet volvon suunnittelijat tehdä sen klassisen virheen eli : jos se toimii, ÄLÄ koske siihen![]()
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Mitkä ne volvon moottorin tyyppiviat ovat? Kaikilla Volvomiehillä alkoi ne jännittämään...
Laita vaikka yv:nä jos ei julkisesti....
Laita vaikka yv:nä jos ei julkisesti....

Viimeksi muokannut PekuMAN66, 20 Loka 2008 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Vanha Volvoni on pelittänyt hyvin jo 28 vuotta ja on muuten ensimmäinen Volvo B10M joka on tuotu Suomeen, runko numero 65.
Kilometrejä on tullut lasiin 1 767 200 km, joista yli 100 000 itse ajamana.
Kilometrejä on tullut lasiin 1 767 200 km, joista yli 100 000 itse ajamana.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Juu olisi kiva jos listaisit tiedossa vikoja tarkemmin, voipi korjata ennen kuin hajoaa =)
Viimeksi muokannut Reddewil, 20 Loka 2008 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
alkaa se tuossa omassakin jo ikä painaa, täyttää ens vuonna 30 vuotta ja mittarissakin on jo kolmatta miljoonaa. Joka kevät sitä pitää huoltaa. Öljyt vaihtaa ja katsastaa. Kesken kauden ei ole remontteja tarvinnut tehdä.
Jos kajnyy.llä on ensimmäinen suomeen tuotu b10m niin mulla on ensimmäisiä Lahti 32 korimallia ja viimeisiä b58 alustaa.
Jos kajnyy.llä on ensimmäinen suomeen tuotu b10m niin mulla on ensimmäisiä Lahti 32 korimallia ja viimeisiä b58 alustaa.
Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Ole huoleti, sun Volvossa ei näitä huolia ole ; )PekuMAN66 kirjoitti:Mitkä ne volvon moottorin tyyppiviat ovat? Kaikilla Volvomiehillä alkoi ne jännittämään...
Laita vaikka yv:nä jos ei julkisesti....
Ongelma koskee Edc-koneita, joissa ruiskutuspumpun käyttöakselin laakerointi aiheuttaa ongelmia. Laakerin kotelo tahtoo katkoa jatkuvasti kiinnityspultteja, jos oikein pahaks menee, joutuu koko jakopään ja samalla puoli moottoria purkamaan. Toinen ongelma on yli millin ajetuissa edc-ohjausboksi, ne alkaa sekoilemaan vanhuuttaan. Tämä edc-ohjausboksi ongelma on kyllä ihan sama Scaniassakin, moottorit sammuu ajossa milloin sattuu.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Meillä on pelkkä ED-kone, just vaihtunu tuossa vm:ssä tyyppi, onko jotain sähköjuttuja edc- koneessa? 1,5 milj. meidän Volvolla ajettu eika kukaan aikaisempi omistaja ole tunnustanut tehneensä koneelle mitään isoa remonttia...
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Muistetaan että kyseessä siis 90-luvun lopun autot. Meidän pelit taitaa olla 80-luvun härveleitä eli ei ihan samasta kuitenkaan kyse. Mutta hyödyllistä siinä määrin että ajan kanssahan kalusto nuortuu kanssa ja joskus noi pelit on kulkurien aihioita ja miks ei jo osin nytkin. Jotenkin vaan simppelimpi tekniikka tuntus palvelevan tätä harrastusta paremmin. On niin kädetön olo kun joku automatiikkapalikan ohjausyksikkö on rikki. Vaikka ei tässä mikään korjaaja olekaan niin silti haalarit saa ainakin mustaksi että on ees vähän niinku sen näköinen että jotain osaisi sepittää 

-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
me vanhojen romujen omistajat saamme vielä olla huoleti, mutta muutama omakohtainen kokemus tulevaisuudesta: volvo b10le -96 oli malli. ajoin sillä muuan pk-seutulinjaa. auto toimi täysin muualla, mutta sammui 200m tarkkuudella samaan kohtaan mennen tullen. auto teki sitä viikkojen ajan. mitään vikaa ei koskaan useista korjausyrityksistä huolimatta löytynyt. piti n.10sek päävirrat pois niin auto toimi taas normaalisti. linjan toisesta päästä kohtaan oli n.8min/4km ja toisesta suunnasta n.30-35min/25km.
7000-volvo ei sammunut avaimesta. piti katkaista päävirta, jonka jälkeen asetella sisävalot, kilvet jne... siis aika kätevää.
vikaa ei löytynyt, auto vietti yhteensä kuukausia takuukorjauksissa. vaihtoivat sitten toisesta volvosta volvolla aivoboksin, jossa ollut eri vika hävisi ja alkoi sammua avaimesta. teettivät saksassa uuden boksin sen toisen koslan tiedoilla lopputulos: ei sammu avaimesta...
lähes kaikki elektronisella tasonsäädöllä varustetut (volvot) autot hukkasivat "normaalikorkeutensa" jo uutena. liikennevaloissa ja pysäkillä auto sitten keikku puolelta toiselle ja ylös-alas ja mitään ei voinut. satoja kertoja on tullut matkustaja päistikkaa rahastuspöydälle/syliin, kun arvoisa auto on päättänyt nostaa hiukan kynnyskorkeutta kriittisellä hetkellä..
scanian tasonsäätö oli muuten rauhallisempi, se vain välillä tyhjensi toisen puolen säkit ja pumppas sen ilman toiselle puolelle. varsinkin pitkässä mutkassa reippaammin ajettaessa ulkokurvin puoli putos alas. ja sitten mentiinkin kallellaan
scanian jarrupolkimen ja lattian väliin kun joutui hiekkaa, auto ei ottanut kierroksia ollenkaan. siinä sitten lipunmyynnin seassa yritti rassata polkimenalusta puhtaaksi. jarrupolkimen palautinjousi kuoleentui niistä myös nopeasti, ja sitten pitikin ajaa vasemman jalan varpailla jarrupolkimen alareunaa pidellen. hankalaa rattiakselin takaa
mb kuorma-auto, sadekeli, sähkövaihteet hukassa. päivä veholla oulussa, valohoitoa, vikaa ei löydy. liekö kuivi hallissa kun löyty vaihteet. ennen rantsilan suoraa vaihteet hukassa jälleen...
nämä viat yleensä vanhemmiten katoaa, kun tietokoneet saa toimiin ja huonot liitokset ym pois, mutta mitä maksaa ja kuka tekee
yllättävän usein korjaukseksi riittää: päävirrat hetkeksi poikki. ja takana tuntuu jonossa seisovan koko pääkaupunkiseutu
7000-sissa oli myös niin pieni kompura, että lähiöissä ilmantuotto ei riittänyt. joskus pääsi jonkun pysäkin ohi, niin ei ihan jarruja juntannut päälle, mutta kuivaaja ei kuivannut ilmaa. pakkasaamuna ilmaletkut oli sitten kuuraa täynnä, ovet ei toimineet eikä autolla päässyt liikkeelle, ennenkuin se oli 2-3 tuntia käydä hörskytelly pihalla webasto päällä ja putket sulanu. nätti näky kun 30 uutta volvoa höyryää kartanolla ja yhtä monta vuoroa on pois aamuruuhkasta

tällaisilla vehkeillä sitä on yritetty repiä leipää.. kivistä on ollu

7000-volvo ei sammunut avaimesta. piti katkaista päävirta, jonka jälkeen asetella sisävalot, kilvet jne... siis aika kätevää.
vikaa ei löytynyt, auto vietti yhteensä kuukausia takuukorjauksissa. vaihtoivat sitten toisesta volvosta volvolla aivoboksin, jossa ollut eri vika hävisi ja alkoi sammua avaimesta. teettivät saksassa uuden boksin sen toisen koslan tiedoilla lopputulos: ei sammu avaimesta...

lähes kaikki elektronisella tasonsäädöllä varustetut (volvot) autot hukkasivat "normaalikorkeutensa" jo uutena. liikennevaloissa ja pysäkillä auto sitten keikku puolelta toiselle ja ylös-alas ja mitään ei voinut. satoja kertoja on tullut matkustaja päistikkaa rahastuspöydälle/syliin, kun arvoisa auto on päättänyt nostaa hiukan kynnyskorkeutta kriittisellä hetkellä..
scanian tasonsäätö oli muuten rauhallisempi, se vain välillä tyhjensi toisen puolen säkit ja pumppas sen ilman toiselle puolelle. varsinkin pitkässä mutkassa reippaammin ajettaessa ulkokurvin puoli putos alas. ja sitten mentiinkin kallellaan

scanian jarrupolkimen ja lattian väliin kun joutui hiekkaa, auto ei ottanut kierroksia ollenkaan. siinä sitten lipunmyynnin seassa yritti rassata polkimenalusta puhtaaksi. jarrupolkimen palautinjousi kuoleentui niistä myös nopeasti, ja sitten pitikin ajaa vasemman jalan varpailla jarrupolkimen alareunaa pidellen. hankalaa rattiakselin takaa

mb kuorma-auto, sadekeli, sähkövaihteet hukassa. päivä veholla oulussa, valohoitoa, vikaa ei löydy. liekö kuivi hallissa kun löyty vaihteet. ennen rantsilan suoraa vaihteet hukassa jälleen...
nämä viat yleensä vanhemmiten katoaa, kun tietokoneet saa toimiin ja huonot liitokset ym pois, mutta mitä maksaa ja kuka tekee

yllättävän usein korjaukseksi riittää: päävirrat hetkeksi poikki. ja takana tuntuu jonossa seisovan koko pääkaupunkiseutu

7000-sissa oli myös niin pieni kompura, että lähiöissä ilmantuotto ei riittänyt. joskus pääsi jonkun pysäkin ohi, niin ei ihan jarruja juntannut päälle, mutta kuivaaja ei kuivannut ilmaa. pakkasaamuna ilmaletkut oli sitten kuuraa täynnä, ovet ei toimineet eikä autolla päässyt liikkeelle, ennenkuin se oli 2-3 tuntia käydä hörskytelly pihalla webasto päällä ja putket sulanu. nätti näky kun 30 uutta volvoa höyryää kartanolla ja yhtä monta vuoroa on pois aamuruuhkasta


tällaisilla vehkeillä sitä on yritetty repiä leipää.. kivistä on ollu



- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Tässähä alkaa tuntea tyytyväisyyttä siittä ettei rahat riittänyt uudenpaan kulkuriin
Autossa ei ole elektroniikkaa sen enempää kuin irto laturin säädin ja kaksi diodia
Anteeksi unohdin keskikäytävältä kellon muuta sehän toimii hiekalla "kvartsi"

Autossa ei ole elektroniikkaa sen enempää kuin irto laturin säädin ja kaksi diodia

Anteeksi unohdin keskikäytävältä kellon muuta sehän toimii hiekalla "kvartsi"

KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Kello taitaa olla vanhan Volvon herkintä elektroniikkaa. Meidän Volvon kello toimii patterilla varan vuoksiKajNyy1 kirjoitti: Anteeksi unohdin keskikäytävältä kellon muuta sehän toimii hiekalla "kvartsi"

Tulevaisuus on sähköinen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Kylähulluilla on ihan järkevää kalustoa, ei kannata haaveilla uusimmista hienoista tekniikoista, siinä se lompakko tyhjenee todella nopeasti, kun niitä aletaan kojailemaan.
Laitetaan tähän vielä nuo pumppusuutinkoneet, jos näissä moottori pääsee ylikuumenemaan, ei se olekaan enää mikään pikkujuttu.
Pumppusuuttimien tiivisteet saattavat vaurioitua ja polttoaine pääsee jäähdytysnesteen sekaan ja jos tätä ei huomata ajoissa (kuten yleensä ei huomata) on edessä järkyttävä tiiviste ruljanssi.
Polttoaine turvottaa ja rikkoo kaikki kumitiivisteet, o-renkaat ja muut kumiosat jäähdytinjärjestelmässä, niitä tiivisteitä on sitten muutama nykymoottoreissa.
Ainoastaan siliconiletkut ja tiivisteet kestävät, riippuu moottorista ja vuosimallista, kuinka paljon siellä on tavallista mustaa kumitiivistettä.
Tulevaisuudessa vaanii monta muutakin ansaa, joihin viaton kylähullu saattaa astua, pitäkää huolta kalustostanne
Laitetaan tähän vielä nuo pumppusuutinkoneet, jos näissä moottori pääsee ylikuumenemaan, ei se olekaan enää mikään pikkujuttu.
Pumppusuuttimien tiivisteet saattavat vaurioitua ja polttoaine pääsee jäähdytysnesteen sekaan ja jos tätä ei huomata ajoissa (kuten yleensä ei huomata) on edessä järkyttävä tiiviste ruljanssi.
Polttoaine turvottaa ja rikkoo kaikki kumitiivisteet, o-renkaat ja muut kumiosat jäähdytinjärjestelmässä, niitä tiivisteitä on sitten muutama nykymoottoreissa.
Ainoastaan siliconiletkut ja tiivisteet kestävät, riippuu moottorista ja vuosimallista, kuinka paljon siellä on tavallista mustaa kumitiivistettä.
Tulevaisuudessa vaanii monta muutakin ansaa, joihin viaton kylähullu saattaa astua, pitäkää huolta kalustostanne

Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Laitan tähän ketjuun tuosta volvo B58:sin peränvaihtajasta, kun jotkut on kertoneet sen olevan rikki. Minulla ei ole rikki vaan toimii hyvin. Enkä ole saanut vastausta että jos menee rikki niin jääkö se sille alueelle sitten ja jos haluaisi muuttaa toiselle niin miten se sitten tehdään. Ja muutenkin jos tuo on rikki niin minusta se hankaloittaa aikapaljon ajoa. Koska iso alue tuntuu aivan liian isolta kaupungissa ajaessa ja pieni alue taas aivan liian pieneltä matka-ajossa.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Hyytyy se Volvokin joskus, mutta se kestää pitkään


Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Kestotesti: Volvo ja scania
Suattuuppi tuo hyytyä muua se saa silti viiä meit etelän aurinkoonPuu Tiainen kirjoitti:Hyytyy se Volvokin joskus, mutta se kestää pitkään![]()


lähtö 29.10 - 1.11 välisenä aikana


KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen