Veden määrä?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Joe Cool
Rattimajuri

Veden määrä?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Onkos kukaan koskaan mittaillut, paljonko bussiin ja sen patteriverkostoon uppoaa vettä? Minulla vesipumppu vuoti sellaiset miehekkäät 20 L illassa, kunnes se vaihdettiin :twisted: Sen jälkeen ei ole tihkunut tiraustakaan, Samalla vaihdettiin alavesiletku. Sen jälkeen on tullut vesi/glykoliseosta (50%) kaadettua syyläriin huimia määriä. Ensin meni joku lähemmäs 25-30 litraa ja alkoi olla paisuntasäiliö täynnä. Sen jälkeen Webasto lämmitti hyvin, kunnes alkoi katkoa lämitystä samaan tyyliin, kuin veden vähetessä vuotavan vesipumpun takia. Lisäsin 16L ja taas näytti täydeltä. Sitten alkoi taas vähän lämmitys hyytyä ja lorina lisääntyä putkissa ja nyt lorotin 6 L. Hyvin lämpiää , mutta lorinaa kuuluu eli ilmaa on vielä mukana.

Yhteensä vettä on pantu todellakin noin 50 L nyt järjestelmään, eikä vieläkään ole täysin täynnä. Ulos ei vuoda mihinkään eikä auto savuta, joten ei pitäisi moottorinkaan polttaa suuria määriä vettä tyhjäkäynnillä. Auto ei ole ollut lainkaan ajossa, vain tyhjäkäynnillä pihassa joitakin aikoja joka ilta. Webasto pöllyttää vaaleaa savua kyllä reippaasti etenkin aina alkuun, kuten saunaa lämmittäisi, totesi yksi kaveri ;) Voisiko Webasto "syödä" tuota vettä litratolkulla, jos se vuotaisi jotenkin lämmönvaihtimessa? Ei sieltäkään ulos lorise, mutta asvaltti on alta aina hieman kostea webaston pyörittyä illan.

Mitäs raati arvelee, mihin vesi katoaa vai onko se vesitilavuus todella noin suuri?
Pilotti
Ajoneuvos
Truck: Scania K112Superstar

Re: Veden määrä?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Ei tuo 50 litraa taida riittää, kyllä kai moottori, jäähdytin ja paisuntasäiliö jo vievät muutaman kymmenen litraa, ja patteri verkosto myös osansa. Villi veikkaus voisi olla lähempänä sataa litraa kaikkiaan. Se että joudut nestettä lisäämään johtunee pattereissa olevasta ilmasta joka sieltä pikkuhiljaa poistuu tehden tilaa nesteelle. Kannattaisi ainakin yrittää ilmata nuo patterit, eli auton käydessä ne pikkuventtiilit auki putkistossa kunnes ei tule enää ilmaa vaan nestettä.
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Webasto tuottaa vesihöyryä pakokaasuun, kun pytyssä kiertää kylmä vesi ja kuuma palokaasu kondensoi vettä imuilmasta. En usko että se vuotaa, koska sitä vettä sitten varmaan lorisisi jos noin suuret määrät kyseessä. Vesitilaa joskus kyselin turkulaiselta liikennöitsijältä ja hän veikkasi 30l, itse luulen että ainakin tuplat. Paisari liki 10l putkistot 4x12m + keulan kennot + syyläri + moottori.
Eli ilmailet vain ja ihmettelet milloin lorina loppuu =)
Itse vähän ilmasin "ylimmästä" kohtaa, mutta tuntui että ilmaa meni sisään lisää eikä tullut ulos (kone ei ollut käynnissä, webasto kylläkin), voi olla että joitain sulkuja olisi hyvä laittaa ilmauksen ajaksi kiinni. Etulämppärin ilmaus poisti lorinan sieltä päästä kyllä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Lahti32
Vapaaherra
Truck: Jäämeri Express

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

volvon koneessa on vettä 55 litraa plus patterit ja puhallinkennot, kyllä veikkaus on tuolla 60-70 litran kieppeillä. Pakkanen kutistaa letkuja ja klemmareita, saattaa tiputtaa vettä maahan vaikka ei ajais metriäkään. Keväällä ei sit löydy mitään vuotoa....
Tulevaisuus on sähköinen
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kyllä se varmaan siinä 60 litran hujakoilla pyörii. Mulla on pajalla 60 litran astia, johon lasken nesteet aina koneremonteissa jne. Koskaan se ei ole vielä tullut ihan täyteen, tällä perusteella päättelisin näin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Reddewil
Vapaaherra
Truck: Tukato & FM
Member id: 037

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Puu Tiainen kirjoitti:Kyllä se varmaan siinä 60 litran hujakoilla pyörii. Mulla on pajalla 60 litran astia, johon lasken nesteet aina koneremonteissa jne. Koskaan se ei ole vielä tullut ihan täyteen, tällä perusteella päättelisin näin.
Mut sulla on varmaan patterien sulut kiinni, vai lasketko koko systeemin tyhjäksi?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Sisu
Rattiamiraali
Truck: Scania K92 Vähämaa

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Vähämaan kirjastoautossa 75 litraa. Ainaskin papereiden mukaan
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Reddewil kirjoitti:
Puu Tiainen kirjoitti:Kyllä se varmaan siinä 60 litran hujakoilla pyörii. Mulla on pajalla 60 litran astia, johon lasken nesteet aina koneremonteissa jne. Koskaan se ei ole vielä tullut ihan täyteen, tällä perusteella päättelisin näin.
Mut sulla on varmaan patterien sulut kiinni, vai lasketko koko systeemin tyhjäksi?
Ei ole aina hanat kiinni, eikä siltikään kaikki tule ulos. Pitäis joskus kokeilla pyöräyttää kiertovesipumpuilla koko systeemi tyhjäks.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
motoku
Ajoneuvos
Truck: scania k114 carrus

Viesti Kirjoittaja motoku »

60-100 litraa siellä sitä on.. samat koneet kuorma-autossa 45-65 litraa.
riippuu vähän matkustamolämmityksen tyypistä.
eniten taitaa olla b10m.ssä jossa pitkät syyläriletkut. muistelisin 100l on lähellä..

kulkuri voi tosiaan laskea nesteet alleen ihan syyttä. kovalla pakkasella mulle on muutaman kerran käynyt että tiivis kone ihan seistessään on pissannut saavillisen nestettä alleen. kesällä tai lämpimänä ei vuoda. tai ollessaan lohkolämmittimessä. ilmeisesti kylmä kutistaa niin paljon isoja letkunlähtöjä ettei kumi pysy mukana :?: :?:

niinkin on käynyt että syylärin korkista on jäätynyt laippa kiinni ja konehan sylkee silloin nesteet mistä ensimmäisenä paikat pettää.. :? :?
niki-racing
Rattiamiraali
Truck: scania k113

Viesti Kirjoittaja niki-racing »

puutiaiselle: aina koneremontin yhteydessä..... :D
Kaunis kiitos ei kaikelle valmiille, eli edulliselle...
Pilotti
Ajoneuvos
Truck: Scania K112Superstar

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Taitaa olla vielä niin, että mitä vahvempi on nesteseos sitä helpommin se vuotaa liitoksista ulos. Johtunee pintajännityksestä tms. Eli ei kannata käyttää turhan kovaa seosta järjestelmässä. Taitaa vielä tuo jäähdytystehokin, eli lämmönsiirtokyky huonontua nesteen vahvistuessa. Tällä lähinnä merkitystä sitten kesän helteillä jolloin kannattaisi olla pelkkää vettä putkistossa (jollakin korroosiosuojalla lisättynä).
Joe Cool
Rattimajuri

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiitoksia rohkaisevista kommenteista, on tuo vesiasia tainnut pyöriä useammankin mielessä tavalla tai toisella :D Eilen tuuppasin taas 6-7 litraa lisää ja taas tuöli lämmintä hyttiin :) Lorina jatkuu yhäkin, joten ei kun taas vettä lisäämään tilanteen mukaan. Ja alle ei onneksi ole vieläkään lammikkoa ilmestynyt :) Ilmailin hieman noista pattereista jo heti ensimmäisten täyttöjen aikana, mutta siitäkin pitää vielä jatkaa. Minulla pattereistakin oli suurin osa irti, joten kyllä sitä ilmaa tuolla on ollut ja on yhäkin... Pitääpä mitata tuo nesteen pakkaskesto nyt jä vähän panna enemmän vettä kuin glykolia tarpeen mukaan. Seurataan tilannetta ja pitää katsella tuolta auton papereista, onko siellä mitä tilavuutta kerrottu...
Vastaa Viestiin