Voimansiirron öljyjen vaihto?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Voimansiirron öljyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Miten olette viahtaneet näitä vaihteiston ja perän öljyjä vähäisessä ajossa? Minulla Scanian ohjekirja antaa näitä vaihtosuosituksia päivittäisen liikenteen mukaan, jolloin ajetaan 70 -150 000 vuodessa ja näitä vaihdetaan 50-60000 väkein.

Autossani on vaihdettu molemmat 31 000 km sitten, mutta aikaa on kulunut jo 10 vuotta... Huoltohistorian mukaan ed. vaihto tehtiin 8 vuotta aiemmin, mutta silloin ko. kirjastoautolla ajettiin hieman enemmän. Nyt kun autoni lähtee taas ajoon 2 vuoden seisonnan jälkeen, nin ajattelin ne ölyn pinnat luonnollisesti tarkastaa, mutta vaihtaisitteko samantien jo, vaikka kilometrejä on vain tuo puolet "suosituksesta"

Kystytään nyt vielä samaan syssyyn moottorin öljynvaihtoväli, oletteko ajaneet 10 vai 20000 km vai jotain muuta?
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Voimansiirron öljyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja motoku »

vaihda kaikki öljyt. todennäköisesti kondessivettä on jo sen verran öljyn seassa että ne menee puuroksi... ja syövyttää myös.
normaalisti moottoriöljyt kannattaa vaihtaa kerran vuodessa ja loota-perä n. joka 5.vuosi. huoltokirjassa hyvät ohjeet lingon putsaukseen ja turbolle on sitten ihan normaali vaihdettava putsari. lingon toimintaa kannattaa tarkkailla. auton sammuttamisen jälkeen pitäsi kuulua hitaasti laskevaa hurinaa konehuoneesta tai jos ei kuulu niin tuntea lingon kyljestä kokeilemalla vähintään 5 sekunnin ajan. jos ei pyöri linko täynnä möhnää tai alaosan hela liian kulunut jolloin öljynpaine ohittaa lingon.

vaihda myös jäähdytinneste tai lisää järjestelmään scanian syöpymisenestoainetta. meidän autoon on tehty koneremontti ennen aikojaan n.5vuotta sitten ihan syöpymien takia :twisted: :twisted:
kyllä kaikki muut liemet aina huolehditaan muttei jäähdytinnestettä... :!: :!:
jäähdytinnesteen oma syöpymisenesto-ominaisuus kestää normaalijärjestelmässä VAIN noin vuoden ja erillisellä paisuntasäiliöllä varustetuissa systeemeissä 2vuotta :!: :!:

kai se scanian syöpymisestoaine kävis myös volvoon. sillä sais jatkettua nesteen käyttöikää koska ainut pilaantuva ominaisuus on juuri tuo syöpymisestoaineen häipyminen. aine maksaa parin kympin luokkaa pullo ja 1-2 pulloa menee.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Voimansiirron öljyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiitos, kylä tuo tukee ajatustani, että kaikki perän ja laatikon öljyt kannattaa vaihtaa myös. Kyllä se linko pyörii hyvin, pyöri varmaan 10-15 sekuntia sammutuksen jälkeen. Se tosiaan taitaa olla ainoa ölynputsari tuossa rakenteessa, ohjekirja kertoo tosiaan hyvin tuon putsauksen. Ostin suodattimia eilen IKH:n myymälästä ja polttoainesuodattimet (2 kpl) löytyivät heidän kirjastaan sekä yksi pieni normaali vaihdettava peltipurkkisuodatin. Se taitaa olla juuri tuoturbon suodatin, vaikkei heidän kirjansa sitä erikseen tuntenut. No selviää kun könyää auton alle.

Jäähdystysnestettä on nyt vaihdettu jo ihan urakalla (ks. toinen keskustelu :mrgreen: ), mutta tuo syöpymisenestoainasuosituksesi oli hyvä. Ohjekirja sitä suosittelee ja pitääpä uskoa, ettei normaali glykoli sitten suojaa syöpymiseltä - miksiköhän muuten ei?

Pohdin tässä vielä öljyn viskositeettia. Autossa on aina käytetty 15-40 öljyjä, koska se on liikkunut tässä eteläisessä Suomessa. Ohjekirja kuitenkin suosittelee 10-30 laatua alle 15 asteen lämpötiloihin. Auto on menossa Lapin kiertueelle reiluksi viikoksi helmikuussa, joten pitäneepä uskoa suositusta ja vaihtaa sinne 10-30 liemet talveksi. Kesäksi sitten se 15-40, kunhan nyt näkee, miten kilometrejä kertyy :D
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Voimansiirron öljyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Joe Cool kirjoitti: Jäähdystysnestettä on nyt vaihdettu jo ihan urakalla (ks. toinen keskustelu :mrgreen: ), mutta tuo syöpymisenestoainasuosituksesi oli hyvä. Ohjekirja sitä suosittelee ja pitääpä uskoa, ettei normaali glykoli sitten suojaa syöpymiseltä - miksiköhän muuten ei?
Onko sulla siellä moottoritilassa nestepiirissä semmonen öljynputsarin näkönen mötikkä? Se on nestepiirin suodatin johon on lisätty tarvittavat korroosionestoaineet, riittää kun vaihdat suodattimen.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Voimansiirron öljyjen vaihto?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ei siellä osunut silmään eikä ohjekirjakaan siitä puhunut. Kehotti vain lisäämään sitä ainetta. Olisiko uudempaa tekniikkaa se...?

Kävin eilen Scanialla illalla sitä ainetta ostamassa ja siinä sattui oikein ystävällinen kokeneempi asentaja olemaan varaosatiskin luona. Kaveri antoi muutamia hyviä ohjeita ja neuvoi muutenkin mielellään, kun tuntui osaavan nuo vanhat autot aika hyvin ulkoa :) Hänkin suositteli sitä ainetta, eikä tullut ko. suodattimesta maininneeksi mitään. No ostin pari purkkia ja kaatelin jo toisen sinne sekaan. Toisen kaadan, kun neste on välillä vähän jo ehtinyt kiertaa ja sekoittua.
Vastaa Viestiin