Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

Mitkäs on Delta/ Carrus starin ja Superstarin heikot lenkit. Kori ilmeisesti on syytä tutkia kunnolla, mutta mitkä kohdat kannattaa tutkia lampun kanssa?

Entä onko kellään tietoa kyseisestä autosta? Näkeekö päällepäin, että onko ilmastointia ja koskahan noihin on tullut ABS-jarrut?


Saa myös vinkata, jos on tietoa mistä löytäisi hyvän yksilön.

Kuva
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Ilmastoinnin näkee useimmiten katolla olevasta "laatikosta". Suomessa on tehty hyvin vähän ilmastoituja autoja, joissa ilmastoinnin yksiköt olisivat alhaalla viemässä tavaratilaa. Eli katolta löytyy boksi jonka kyljessä lukee (on lukenut)Sutrak, Webasto, Finnotzo ja mitä lie muitakin merkkejä ollut. Tuossa kuvan autossa ei ole ilmastointia, vain kanavapuhallus joka siis puhaltaa ulkoilmaa sisään jäähdyttämättä sitä. Ko. auto on kai tullut ensiksi Friherssin autolle ja kauppojen kautta siirtyi Sunnybussien punakeltaisiin väreihin ja siitä edelleen siirretty saman omistajan alla tuonne pohjoiseen päin. Auto siis viettänyt alkuvuotensa pyörien täällä pääkaupunkiseudun loska/suolateillä. Varmasti jättänyt jälkensä korin tukirakenteisiin, ellei ole jo isoja korjauksia tehty niin on ainakin odotettavissa pikku puuhastelua sillä suunnalla...
Tuo on Star 301, eli matalin noista tuon ajan versioista, tavaratilat matalammat, matkustamo normaalisti saman korkuinen kuin korkeammissakin versioissa. Tuossa autossa on ABS:it, tulikohan ne pakollisiksi vm.-88 alkaen? Ja jopa jokin taannehtiva asennuspakko muutamaa vuotta vanhempiinkin? Eli katsastajan tulkinta on, että jos autossa on ollut ABS:it alunperin vaikkapa lisävarusteena niin niiden on toimittava myös matkailuajoneuvossa.
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

Pilotti kirjoitti:Ilmastoinnin näkee useimmiten katolla olevasta "laatikosta". Suomessa on tehty hyvin vähän ilmastoituja autoja, joissa ilmastoinnin yksiköt olisivat alhaalla viemässä tavaratilaa. Eli katolta löytyy boksi jonka kyljessä lukee (on lukenut)Sutrak, Webasto, Finnotzo ja mitä lie muitakin merkkejä ollut. Tuossa kuvan autossa ei ole ilmastointia, vain kanavapuhallus joka siis puhaltaa ulkoilmaa sisään jäähdyttämättä sitä. Ko. auto on kai tullut ensiksi Friherssin autolle ja kauppojen kautta siirtyi Sunnybussien punakeltaisiin väreihin ja siitä edelleen siirretty saman omistajan alla tuonne pohjoiseen päin. Auto siis viettänyt alkuvuotensa pyörien täällä pääkaupunkiseudun loska/suolateillä. Varmasti jättänyt jälkensä korin tukirakenteisiin, ellei ole jo isoja korjauksia tehty niin on ainakin odotettavissa pikku puuhastelua sillä suunnalla...
Tuo on Star 301, eli matalin noista tuon ajan versioista, tavaratilat matalammat, matkustamo normaalisti saman korkuinen kuin korkeammissakin versioissa. Tuossa autossa on ABS:it, tulikohan ne pakollisiksi vm.-88 alkaen? Ja jopa jokin taannehtiva asennuspakko muutamaa vuotta vanhempiinkin? Eli katsastajan tulkinta on, että jos autossa on ollut ABS:it alunperin vaikkapa lisävarusteena niin niiden on toimittava myös matkailuajoneuvossa.

Joo niinpä ajattelinkin ettei ilmastointia ole. Onkos se ihan mahdoton homma pistää jälkikäteen? Ilmalämpöpumppuhan on tietysti yks mahollisuus.
Ja nimenomaan ABSillista autoa ollaan etsimässä, koska raskaasta vehkeestä ei oo mitään ammattikokemusta ja kuski vaihtuu muutenkin usein. Vai aiheuttaako ABS kalliita huoltoja?

Tuo itseasiassa pitäisi olla Star 501, mutta enpä oo kyllä ihan varma. Mistä nuo mätänee ensimmäisenä ja näkeekö ongelmat ulkoapäin ja alustaa tutkimalla vai onko niissä mätäjuttuja piilossa olevissa rakenteissä?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

501:ltä tuo näyttää kun katsoo etukaaren ja listan väliin jäävää matkaa... Tosiaan rosteria vaikka kaaret ovatkin niin tavaratilan reunapalkit ja alapalkit on varmaan vaihdettu jo osin useampaankin otteeseen... Näkee kun pintapellit alkaa kupruilla (luukun kun avaa niin reuna pullistelee) ja sitten alapuoliset näkee auton alta. Ilmalämpöpumppu on varmaan halvin ja helpoin tapa saada kylmää jälkikäteen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Koodi: Valitse kaikki

AFB-304  	Volvo B10M  	Delta Star 501  	1+A+0  	1989
Ja noihin Carruksen koreihin (ainakin tämä -91 mikä paikallisella oli) on mukavan edullista vaihtaa noita luukkujen saranoita, nekun tuppaavaat jäätyä talvella jos huonokuntoiset...

Niin ja hinta tais olla siinä 300e/luukku... Tosin varmaan tosi kylähullu vääntää itse uudet, ovat kai nailonista tehty...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja b12m »

only4pro kirjoitti:

Koodi: Valitse kaikki

AFB-304  	Volvo B10M  	Delta Star 501  	1+A+0  	1989
Tämän ikäinen Deltalainen ei ainakaan Liedossa päivänvalon nähtyään ole ollut rosterirakenteinen. Rosterikoreja (Carrus Stainless) ryhdyttiin tekemään muistaakseni vasta vuoden 1991 paikkeilla.

Tuo mitä Pilotti kirjoitti liittyen ABS-jarruihin, ei täysin pidä paikkaansa. ABS:t tulivat kyllä pakolliseksi varusteeksi aikanaan, mutta se koski vain uusia ensirekisteröitäviä linja-autoja. Käytettyihin niitä asenneltiin jossain määrin bussifirmojen toimesta vapaaehtoisesti siksi, että saatiin katsastettua iäkkäämpiäkin autoja 100 km/h nopeudelle.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

hynynenj kirjoitti:
Pilotti kirjoitti:Ilmastoinnin näkee useimmiten katolla olevasta "laatikosta". Suomessa on tehty hyvin vähän ilmastoituja autoja, joissa ilmastoinnin yksiköt olisivat alhaalla viemässä tavaratilaa. Eli katolta löytyy boksi jonka kyljessä lukee (on lukenut)Sutrak, Webasto, Finnotzo ja mitä lie muitakin merkkejä ollut. Tuossa kuvan autossa ei ole ilmastointia, vain kanavapuhallus joka siis puhaltaa ulkoilmaa sisään jäähdyttämättä sitä. Ko. auto on kai tullut ensiksi Friherssin autolle ja kauppojen kautta siirtyi Sunnybussien punakeltaisiin väreihin ja siitä edelleen siirretty saman omistajan alla tuonne pohjoiseen päin. Auto siis viettänyt alkuvuotensa pyörien täällä pääkaupunkiseudun loska/suolateillä. Varmasti jättänyt jälkensä korin tukirakenteisiin, ellei ole jo isoja korjauksia tehty niin on ainakin odotettavissa pikku puuhastelua sillä suunnalla...
Tuo on Star 301, eli matalin noista tuon ajan versioista, tavaratilat matalammat, matkustamo normaalisti saman korkuinen kuin korkeammissakin versioissa. Tuossa autossa on ABS:it, tulikohan ne pakollisiksi vm.-88 alkaen? Ja jopa jokin taannehtiva asennuspakko muutamaa vuotta vanhempiinkin? Eli katsastajan tulkinta on, että jos autossa on ollut ABS:it alunperin vaikkapa lisävarusteena niin niiden on toimittava myös matkailuajoneuvossa.

Joo niinpä ajattelinkin ettei ilmastointia ole. Onkos se ihan mahdoton homma pistää jälkikäteen? Ilmalämpöpumppuhan on tietysti yks mahollisuus.
Ja nimenomaan ABSillista autoa ollaan etsimässä, koska raskaasta vehkeestä ei oo mitään ammattikokemusta ja kuski vaihtuu muutenkin usein. Vai aiheuttaako ABS kalliita huoltoja?

Tuo itseasiassa pitäisi olla Star 501, mutta enpä oo kyllä ihan varma. Mistä nuo mätänee ensimmäisenä ja näkeekö ongelmat ulkoapäin ja alustaa tutkimalla vai onko niissä mätäjuttuja piilossa olevissa rakenteissä?
Joo Star 501 tuo on. Hölmö minä. Ei tuollaista alkuperäistyyppistä ilmastointia kyllä kannata jälkikäteen asentaa, vaikka se kieltämättä on ajon aikana varsin mukava. Pitäisi ainakin muuttaa se myös parkissa ollessa toimivaksi, eli sähköllä tuon kompuran pyörittäminen. Ovat myös varsin kovaäänisiä laitteita johtuen varmaan tehostakin. Ovat suunniteltu jäähdyttämään matkustamoa jossa on jopa 50-60 ihmistä tuottamassa lämpöä ulkolämmön lisäksi. Eli mullakin on katolla 8 puhallinta työtämässä ilmaa kanaviin ja 3 isoa tuuletinta lauhduttimessa. Noillahan jo jäähdyttää pienen kanalankin, eli eiköhän kulkurikäyttöön ole tuo lämpöpummppuviritelmä varsin hyvä. Varsinkin kun se toimii parkissakin ilman moottorin käynnissä oloa.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Tuon ikäisessä kannattaa tarkistaa tavaratilan alapuoliset palkit, sieltä löytyy varmaan mätiä palkkeja. Koska kyseessä on volvo, ei varsinaisissa alustapalkeissa ole varmastikaan sanomista, scaniassa pitäisi tarkistaa ainakin takajousipalkit.
Mitään tyyppivikoja tuossa korissa ei ole, sähkötkin on rakennettu toimiviksi. Tuossa on käytössä Wabcon abs-järjestelmä, sielläkään ei varmaan mitään ihmeellistä, kannattaa kuitenkin tarkistaa, että abs merkkivalo sammuu ajettaessa.
Tosin nykyisin on abs-venttiileissä pirusti vikoja, jopa uusissa, milloin jumittaa, milloin vuotaa ilmat pihalle, yleensä viat on kuitenkin anturi tai anturin johtovikoja.
Olkatapit kannattaa tarkistaa ja tietenkin jarrujen toiminta, moottorin öljy/nestevuodot on myös hyvä selvittää.
Tuon ikäisen volvon tekniikka on aika toimivaa, mutta kaikki kuluu aikanaan. Koeajo ammattimiehen kanssa säästää pitkän pennin. Tarkistuslista on näissä tämän kokoluokan autoissa pitkä, ei niitä jaksa kaikkia käydä läpi, mutta kunnon koeajo kyllä selvittää aika paljon.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

Puu Tiainen kirjoitti:Tarkistuslista on näissä tämän kokoluokan autoissa pitkä, ei niitä jaksa kaikkia käydä läpi, mutta kunnon koeajo kyllä selvittää aika paljon.
Joo tarkistuslista on varmasti pitkä ja siksi täältä kysynkin. :) n.15 henkilöautoa oon ostanu, mutta raskas kalusto on ihan erilainen, joten ne kaikkein kalliimmat ja työläimmät viat olisi hyvä tiedostaa jo ennen ostoa, ettei tule yllätyksenä. Ammattimies on aina ammattimies ja sellanen on kyllä hyvä saada matkaan ettei tuu sokeesti ostettua palkatonta kesätyöpaikkaa.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Muista kuitenkin että olet ostamassa n.20v vanhaa autoa joka on todennäköisesti myynnissä siksi että sen luotettavuus ei enään täytä ammattimaisen liikenteen vaatimuksia tai sen huoltokulut tulisi liian kalliiksi. Eli takuulla niistä löytyy vikoja ja tulee lisää, sekä nähtävissä olevia että piileviä. Huolellisella tarkastelulla löytyy varmasti iso osa mutta aina jää jotain löytymättä tai sitten kotimatkalla siitä hajoaa jotain (mistä myyjäkään ei välttämättä tiedä mitään, niitä vain tulee vanhoille autoille). Raskaan kaluston korjaaminen on aina kallista jos ei itsellä ole mahdollisuutta/välineitä/osaamista sitä korjata. Eli varaudu budjetissa siihen että remonttia tulee, "toimintatonni" palaa todella helposti kun hieman vaihdetaan jarruhihnoja ja korjaillaan ruostevaurioita.
Tässä oma listani asioista jotka piti olla kunnossa kun itse olin ostoksilla (suluissa oma arvioni hinnasta jos joutuisi kokonaan uusimaan "kovalla rahalla"):
-Koneremontti tehty (5000€)
-Kytkinremontti tehty (2000€)
-Pahimmat ruostevauriot korjattu (2000€)
-Jarruhihnoissa riittävästi kulutuspintaa (2000€)
-Kelvolliset renkaat (2000€)
-Ehjä tuulilasi (1000€)
Kaikki nämä on helppo tarkistaa ostohetkellä mutta jos kaikki joutuu itse korjaamaan niin auton hinnan saa kertoa kahdella :wink:
Muut asiat ovat mielestäni sellaisia että niitä on vara itsekkin korjailla ja joihin tulee jopa varautua (kunhan ei kaikki hajoa kerralla). Ja lisätkää toki listaan asioita joita tulee mieleen :)
Oman superstar/Scania113:n olen omistanut vasta sen verran vähän aikaa ja olen ajanut sillä vain n. 1000km ettei osaa vielä tyyppivioista sanoa. Itse tein rohkean ostoksen, luotin (ehkä liikaakin, kop kop) omaan fiilikseen autosta. Ei ollut huoltokirjoja tms. Jännityksella odotan ensimmäistä katsastusta (viimeistään huhtikuussa).
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

haaveilija kirjoitti:Muista kuitenkin että olet ostamassa n.20v vanhaa autoa joka on todennäköisesti myynnissä siksi että sen luotettavuus ei enään täytä ammattimaisen liikenteen vaatimuksia tai sen huoltokulut tulisi liian kalliiksi. Raskaan kaluston korjaaminen on aina kallista jos ei itsellä ole mahdollisuutta/välineitä/osaamista sitä korjata. Eli varaudu budjetissa siihen että remonttia tulee, "toimintatonni" palaa todella helposti kun hieman vaihdetaan jarruhihnoja ja korjaillaan ruostevaurioita.
Tässä oma listani asioista jotka piti olla kunnossa kun itse olin ostoksilla (suluissa oma arvioni hinnasta jos joutuisi kokonaan uusimaan "kovalla rahalla"):
-Koneremontti tehty (5000€)
-Kytkinremontti tehty (2000€)
-Pahimmat ruostevauriot korjattu (2000€)
-Jarruhihnoissa riittävästi kulutuspintaa (2000€)
-Kelvolliset renkaat (2000€)
-Ehjä tuulilasi (1000€)
Kaikki nämä on helppo tarkistaa ostohetkellä mutta jos kaikki joutuu itse korjaamaan niin auton hinnan saa kertoa kahdella :wink:
Muut asiat ovat mielestäni sellaisia että niitä on vara itsekkin korjailla ja joihin tulee jopa varautua (kunhan ei kaikki hajoa kerralla). Ja lisätkää toki listaan asioita joita tulee mieleen :) .
Juu vanhaa ollaan ostamassa, joten vikojahan tulee. Tosin kyllähän niitä voi uuteenkin tulla.
Kiitoksia listasta, tuo selventää vähän suuntaa. Onneksi suurin osa pystytään kyllä korjaamaan itse. Eikös noissa arvioissa ollut työtkin mukana?

Mitenkäs noiden huolto/vaihto/täysremonttivälit sitten ovat. Paljonko esim. renkailla tai jarruilla ajaa ja millä km-lukemilla moottoriremontti on ajankohtanen? Entä ihan öljynvaihtoväli ja mitä muita kalliita huoltoja pitää säännöllisesti tehdä?
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

hynynenj kirjoitti:
haaveilija kirjoitti:Muista kuitenkin että olet ostamassa n.20v vanhaa autoa joka on todennäköisesti myynnissä siksi että sen luotettavuus ei enään täytä ammattimaisen liikenteen vaatimuksia tai sen huoltokulut tulisi liian kalliiksi. Raskaan kaluston korjaaminen on aina kallista jos ei itsellä ole mahdollisuutta/välineitä/osaamista sitä korjata. Eli varaudu budjetissa siihen että remonttia tulee, "toimintatonni" palaa todella helposti kun hieman vaihdetaan jarruhihnoja ja korjaillaan ruostevaurioita.
Tässä oma listani asioista jotka piti olla kunnossa kun itse olin ostoksilla (suluissa oma arvioni hinnasta jos joutuisi kokonaan uusimaan "kovalla rahalla"):
-Koneremontti tehty (5000€)
-Kytkinremontti tehty (2000€)
-Pahimmat ruostevauriot korjattu (2000€)
-Jarruhihnoissa riittävästi kulutuspintaa (2000€)
-Kelvolliset renkaat (2000€)
-Ehjä tuulilasi (1000€)
Kaikki nämä on helppo tarkistaa ostohetkellä mutta jos kaikki joutuu itse korjaamaan niin auton hinnan saa kertoa kahdella :wink:
Muut asiat ovat mielestäni sellaisia että niitä on vara itsekkin korjailla ja joihin tulee jopa varautua (kunhan ei kaikki hajoa kerralla). Ja lisätkää toki listaan asioita joita tulee mieleen :) .
Juu vanhaa ollaan ostamassa, joten vikojahan tulee. Tosin kyllähän niitä voi uuteenkin tulla.
Kiitoksia listasta, tuo selventää vähän suuntaa. Onneksi suurin osa pystytään kyllä korjaamaan itse. Eikös noissa arvioissa ollut työtkin mukana?

Mitenkäs noiden huolto/vaihto/täysremonttivälit sitten ovat. Paljonko esim. renkailla tai jarruilla ajaa ja millä km-lukemilla moottoriremontti on ajankohtanen? Entä ihan öljynvaihtoväli ja mitä muita kalliita huoltoja pitää säännöllisesti tehdä?
Vaikkakin on kyse jo parikymmentä vuotta vanhasta tekniikasta(ja ehkä myös sen takia...) niin tekniikka kestää jopa miljoona kilometriä ilman remonttia kulumisen suhteen, vikoja voi tulla ja tulee tietysti aiemminkin. Itsellä (siis autossa) on koneremontti tehty parisataa tuhatta kilometriä sitten, turbo ja kompressori sen jälkeen. Eli luottavaisin mielin uskon ajavani sillä vielä monta vuotta ilman murheita. Öljyt kannattaa vaihtaa varmaankin vuoden välein, vaikkei ajokilometrejä paljoa syntyisikään. Renkaat kestävät kulutuksen suhteen liiankin hyvin näillä kulkurikilometreillä. Eli rungot vanhenevat ennen kuin pinta loppuu. Kannattaa yrittää hankkia käytettyjä renkaita joissa on "mukavasti" pintaa jäljellä. Uusien osto on rahan haaskuuta, jos ajaa 10 tkm vuodessa. Ja pinnattuja korkeintaan taakse, ei etupyöriin.
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Volvon kone pyörii nätisti ilman suurempia remontteja miljoona kilometriä. 1.5 miljoonaa alkaa olemaan määrä jolloin koneremonttia on jo hyvä suunnitella. Alkaa noissa lukemissa nokka-akselin nokatkin olemaan aika matalat. Mutta kaikki riippuu käyttöolosuhteista ja huollosta, 2 miljoonaa ei ole mikää mahoton saavuttaa ilman remontteja.
Jos ostat auton isolta liikennöitsijältä, kysy nähtäväksi auton korjaushistoria, se löytyy varmaan (johan sertifikaattikin sen vaatii).
Täytyy myös huomioida se, että harrastekäytössä ei kilometrejä ihan kauhiasti tule, miljoona ajetulla autolla on vielä julmetusti kilometrejä jäljellä.
Kannattaa ajaa auto lämpimäksi kunnolla ja testata, että lämmityslaitteet ja lämpömittari toimii normaalisti, varsinkin etulämmittimen tehottomuus saattaa kieliä isosta moottoriremontista.
Jos auton etulämmitin ei lämpene, selvitä mistä vika johtuu, saatat säästyä konkurssilta.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Puu Tiainen kirjoitti:Volvon kone pyörii nätisti ilman suurempia remontteja miljoona kilometriä. 1.5 miljoonaa alkaa olemaan määrä jolloin koneremonttia on jo hyvä suunnitella. Alkaa noissa lukemissa nokka-akselin nokatkin olemaan aika matalat. Mutta kaikki riippuu käyttöolosuhteista ja huollosta, 2 miljoonaa ei ole mikää mahoton saavuttaa ilman remontteja.
Jos ostat auton isolta liikennöitsijältä, kysy nähtäväksi auton korjaushistoria, se löytyy varmaan (johan sertifikaattikin sen vaatii).
Täytyy myös huomioida se, että harrastekäytössä ei kilometrejä ihan kauhiasti tule, miljoona ajetulla autolla on vielä julmetusti kilometrejä jäljellä.
Kannattaa ajaa auto lämpimäksi kunnolla ja testata, että lämmityslaitteet ja lämpömittari toimii normaalisti, varsinkin etulämmittimen tehottomuus saattaa kieliä isosta moottoriremontista.
Jos auton etulämmitin ei lämpene, selvitä mistä vika johtuu, saatat säästyä konkurssilta.
Hei nyt tipahdin (taas) kärryiltä, miten etulämppärin tehottomuudesta voi päätellä moottorin remonttitarvetta?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Jos moottorin kannentiiviste(et) vuotaa, saattaa jäähdytysjärjestelmään tulla ilmaa. Nestekierto sekoaa ja se näkyy ensimmäisenä etulämppärin toimintahäiriöinä, paisuntasäiliö tulvii korkkia aukaistaessa jne.
Riippuen mistä ongelma johtuu, menee korjaukseen rahaa vähän tai erittäin paljon .
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

Puu Tiainen kirjoitti:Jos moottorin kannentiiviste(et) vuotaa, saattaa jäähdytysjärjestelmään tulla ilmaa. Nestekierto sekoaa ja se näkyy ensimmäisenä etulämppärin toimintahäiriöinä, paisuntasäiliö tulvii korkkia aukaistaessa jne.
Riippuen mistä ongelma johtuu, menee korjaukseen rahaa vähän tai erittäin paljon .
Puhutaanko tonneista vai kymppitonneista?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Aika vaikea on sanoa, mahdollisuuksia on niin paljon, mutta ei siinä sentään kymppitonneja mene, jos ei täydellistä koneremppaa joudu tekemään.
Halvimmillaan selviää muutamalla satkulla, näitäkin on nähty. Jos saadaan selville mikä sylinterikannen tiiviste falskaa, eikä sylinteriputki ole laskeutunu, pihi mies selviää yhdellä halvimmillaan yhdellä kannentiivistesarjalla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Mitäkö oikeasti maksaa, jos moottorin (volvo 10 litrainen/scania DS11) peruskorjauttaa. Siis kampiakselin hionta, laakerit ,sylinterien poraukset, uudet männät, kannen kunnostus ja mitä tuohon remonttiin kuuluukaan. Siis korjaamolla teetettynä, entäs turbon, kompressorin korjaus? Vaihto-osien, eli kunnostettujen hinnat? Siis noin hintoja. Nämä tiedot voisi olla aika hyödyllisiä auton hankintaa miettiville. Sillä moni kakku päältä kaunis, sisältä paskaa, vai miten se vanha sanonta meni? Myynnissä on kuitenkin varsin eri hintaista kalustoa, ja varsin paljon vaikuttanee esim. moottorin kunto samanikäisissä autoissa. Onko just rempattu, vai pitääkö heti remontoida. Helposti taitaa autojen arvo erota tuhansia eukkoja. Eukosta tuli mieleen, että yksi tuolla huutelee aatonaattosaunaan. Menen sinne. Hyvää Joulua!
hynynenj
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 28 Marras 2008 20:43
Truck: Hakusessa
Location: Tampere/Sysmä

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja hynynenj »

Pilotti kirjoitti:Mitäkö oikeasti maksaa, jos moottorin (volvo 10 litrainen/scania DS11) peruskorjauttaa. Siis kampiakselin hionta, laakerit ,sylinterien poraukset, uudet männät, kannen kunnostus ja mitä tuohon remonttiin kuuluukaan. Siis korjaamolla teetettynä, entäs turbon, kompressorin korjaus? Vaihto-osien, eli kunnostettujen hinnat? Siis noin hintoja. Nämä tiedot voisi olla aika hyödyllisiä auton hankintaa miettiville. Sillä moni kakku päältä kaunis, sisältä paskaa, vai miten se vanha sanonta meni? Myynnissä on kuitenkin varsin eri hintaista kalustoa, ja varsin paljon vaikuttanee esim. moottorin kunto samanikäisissä autoissa. Onko just rempattu, vai pitääkö heti remontoida. Helposti taitaa autojen arvo erota tuhansia eukkoja. Eukosta tuli mieleen, että yksi tuolla huutelee aatonaattosaunaan. Menen sinne. Hyvää Joulua!
Joo kyllä vaikuttaa auton valintaan, jos tietää korjausten oikean arvon. Autojen hinnat on kuitenkin suhteellisen samalla tasolla, jos vertaa noihin korjausten hintoihin. Onko väärää luuloa, jos kuvittelee että ammattiliikennöitsijä huoltaa auton kunnolla. Onhan se leipä siitä kuitenkin kiinni? Vai onko kaikiin myyntiin joutuviin piilotettu tuhansien remontit?
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

hynynenj kirjoitti: Joo kyllä vaikuttaa auton valintaan, jos tietää korjausten oikean arvon. Autojen hinnat on kuitenkin suhteellisen samalla tasolla, jos vertaa noihin korjausten hintoihin. Onko väärää luuloa, jos kuvittelee että ammattiliikennöitsijä huoltaa auton kunnolla. Onhan se leipä siitä kuitenkin kiinni? Vai onko kaikiin myyntiin joutuviin piilotettu tuhansien remontit?
Oma kokemus ainakin isoista firmoista on se, ettei ainakaan tieten tahtoen peitellä vikoja. Monesti tehdään koneremonttejakin ja auto lähtee muutaman viikon kuluttua purettavaksi tai myyntiin, ei siellä penneillä pelata.
Ammattikäytössä autot on kovassa käytössä, mutta kyllä niihin sitten laitetaankin uutta palikkaa kiinni ja huolletaan.
Ei kannata pelätä mahdollisia remontteja, jos tarkistaa auton kunnolla ennen ostamista, ei niissä niin piileviä vikoja ole etteikö asiaansa perehtynyt niitä löytäisi.
Yksityisten kanssa kannattaa tietenkin olla tarkkana ja syynätä auto vieläkin tarkemmin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Pilotti kirjoitti:Mitäkö oikeasti maksaa, jos moottorin (volvo 10 litrainen/scania DS11) peruskorjauttaa. Siis kampiakselin hionta, laakerit ,sylinterien poraukset, uudet männät, kannen kunnostus ja mitä tuohon remonttiin kuuluukaan. Siis korjaamolla teetettynä, entäs turbon, kompressorin korjaus? Vaihto-osien, eli kunnostettujen hinnat? Siis noin hintoja. Nämä tiedot voisi olla aika hyödyllisiä auton hankintaa miettiville. Sillä moni kakku päältä kaunis, sisältä paskaa, vai miten se vanha sanonta meni? Myynnissä on kuitenkin varsin eri hintaista kalustoa, ja varsin paljon vaikuttanee esim. moottorin kunto samanikäisissä autoissa. Onko just rempattu, vai pitääkö heti remontoida. Helposti taitaa autojen arvo erota tuhansia eukkoja. Eukosta tuli mieleen, että yksi tuolla huutelee aatonaattosaunaan. Menen sinne. Hyvää Joulua!

Joskus kysäisin tollasen homman hintaa oli volvossa ja scaniassa hyvin samanhintasia, töineen päivineen tais olla jotain 5000€ luokkaa. Itse olen sitä mieltä että jos ei sitä itselle työkaluksi osta ja aio ajaa sillä seuraavaa miljoonaa kilometriä niin järkevin vaihtoehto on varmasti ostaa liikennöitsijältä tai purkaamolta vastaava kone jonka saa yleensä 1500€. Kyllä se näissä ajoissa mitä suurimmalla osalla porukasta on että 100tkm saadaan rikki 20vuodessa, niin kovempi työ on löytää sellanen moottori jonka saa näillä kilometreillä loppumaan. Öljyähän ne monesti syövät ja vuotavat enemmän tai vähemmän, mutta hyviäkin öljyjä saa jo 3€/litra että sitä ei varmasti kovin kovaa kannata pelästyä. Enemmän varmasti kannattaa kiinnittää huomiota korin ja alustan kuntoon, ja muutenkin auton yleiskuntoon ja siisteyteen.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkkejä Delta/Carruslaisten ostoon ja tyyppiviat?

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

VANHOOL kirjoitti:Enemmän varmasti kannattaa kiinnittää huomiota korin ja alustan kuntoon, ja muutenkin auton yleiskuntoon ja siisteyteen.
Samaa mieltä. Omistaja joka viitsii siivota autoa sisältä huolehtii varmasti myös huollot ja korjaukset ajallaan. Toisaalta taas auton "sisäsiisteydellä" ei ole juuri väliä jos rakentaa sisustuksen kuitenkin uusiksi joten taas on ostajasta kiinni mistä on valmis maksamaan. Kun hinta ja tavaran laatu kohtaa, kaupat syntyy :wink:
Omani oli sisältä epäsiisti mutta ei se enään haittaa kun sisustukset on purettu ja uusittu :D Sitä ei olisi kukaan enään linjalle ostanut joten hintakin elää kun ostajaehdokkaat vähenee.
501:siä ja superstareja (vm.88-90) voit saada jo alle kymppitonnin kun toisaalla samanikäisestä pyydetään 20-25t€. Täytyy vain osata arvioida kohtaako hinta laadun.
Vastaa Viestiin