Entä onko kellään tietoa kyseisestä autosta? Näkeekö päällepäin, että onko ilmastointia ja koskahan noihin on tullut ABS-jarrut?
Saa myös vinkata, jos on tietoa mistä löytäisi hyvän yksilön.

Pilotti kirjoitti:Ilmastoinnin näkee useimmiten katolla olevasta "laatikosta". Suomessa on tehty hyvin vähän ilmastoituja autoja, joissa ilmastoinnin yksiköt olisivat alhaalla viemässä tavaratilaa. Eli katolta löytyy boksi jonka kyljessä lukee (on lukenut)Sutrak, Webasto, Finnotzo ja mitä lie muitakin merkkejä ollut. Tuossa kuvan autossa ei ole ilmastointia, vain kanavapuhallus joka siis puhaltaa ulkoilmaa sisään jäähdyttämättä sitä. Ko. auto on kai tullut ensiksi Friherssin autolle ja kauppojen kautta siirtyi Sunnybussien punakeltaisiin väreihin ja siitä edelleen siirretty saman omistajan alla tuonne pohjoiseen päin. Auto siis viettänyt alkuvuotensa pyörien täällä pääkaupunkiseudun loska/suolateillä. Varmasti jättänyt jälkensä korin tukirakenteisiin, ellei ole jo isoja korjauksia tehty niin on ainakin odotettavissa pikku puuhastelua sillä suunnalla...
Tuo on Star 301, eli matalin noista tuon ajan versioista, tavaratilat matalammat, matkustamo normaalisti saman korkuinen kuin korkeammissakin versioissa. Tuossa autossa on ABS:it, tulikohan ne pakollisiksi vm.-88 alkaen? Ja jopa jokin taannehtiva asennuspakko muutamaa vuotta vanhempiinkin? Eli katsastajan tulkinta on, että jos autossa on ollut ABS:it alunperin vaikkapa lisävarusteena niin niiden on toimittava myös matkailuajoneuvossa.
Koodi: Valitse kaikki
AFB-304 Volvo B10M Delta Star 501 1+A+0 1989
Tämän ikäinen Deltalainen ei ainakaan Liedossa päivänvalon nähtyään ole ollut rosterirakenteinen. Rosterikoreja (Carrus Stainless) ryhdyttiin tekemään muistaakseni vasta vuoden 1991 paikkeilla.only4pro kirjoitti:Koodi: Valitse kaikki
AFB-304 Volvo B10M Delta Star 501 1+A+0 1989
Joo Star 501 tuo on. Hölmö minä. Ei tuollaista alkuperäistyyppistä ilmastointia kyllä kannata jälkikäteen asentaa, vaikka se kieltämättä on ajon aikana varsin mukava. Pitäisi ainakin muuttaa se myös parkissa ollessa toimivaksi, eli sähköllä tuon kompuran pyörittäminen. Ovat myös varsin kovaäänisiä laitteita johtuen varmaan tehostakin. Ovat suunniteltu jäähdyttämään matkustamoa jossa on jopa 50-60 ihmistä tuottamassa lämpöä ulkolämmön lisäksi. Eli mullakin on katolla 8 puhallinta työtämässä ilmaa kanaviin ja 3 isoa tuuletinta lauhduttimessa. Noillahan jo jäähdyttää pienen kanalankin, eli eiköhän kulkurikäyttöön ole tuo lämpöpummppuviritelmä varsin hyvä. Varsinkin kun se toimii parkissakin ilman moottorin käynnissä oloa.hynynenj kirjoitti:Pilotti kirjoitti:Ilmastoinnin näkee useimmiten katolla olevasta "laatikosta". Suomessa on tehty hyvin vähän ilmastoituja autoja, joissa ilmastoinnin yksiköt olisivat alhaalla viemässä tavaratilaa. Eli katolta löytyy boksi jonka kyljessä lukee (on lukenut)Sutrak, Webasto, Finnotzo ja mitä lie muitakin merkkejä ollut. Tuossa kuvan autossa ei ole ilmastointia, vain kanavapuhallus joka siis puhaltaa ulkoilmaa sisään jäähdyttämättä sitä. Ko. auto on kai tullut ensiksi Friherssin autolle ja kauppojen kautta siirtyi Sunnybussien punakeltaisiin väreihin ja siitä edelleen siirretty saman omistajan alla tuonne pohjoiseen päin. Auto siis viettänyt alkuvuotensa pyörien täällä pääkaupunkiseudun loska/suolateillä. Varmasti jättänyt jälkensä korin tukirakenteisiin, ellei ole jo isoja korjauksia tehty niin on ainakin odotettavissa pikku puuhastelua sillä suunnalla...
Tuo on Star 301, eli matalin noista tuon ajan versioista, tavaratilat matalammat, matkustamo normaalisti saman korkuinen kuin korkeammissakin versioissa. Tuossa autossa on ABS:it, tulikohan ne pakollisiksi vm.-88 alkaen? Ja jopa jokin taannehtiva asennuspakko muutamaa vuotta vanhempiinkin? Eli katsastajan tulkinta on, että jos autossa on ollut ABS:it alunperin vaikkapa lisävarusteena niin niiden on toimittava myös matkailuajoneuvossa.
Joo niinpä ajattelinkin ettei ilmastointia ole. Onkos se ihan mahdoton homma pistää jälkikäteen? Ilmalämpöpumppuhan on tietysti yks mahollisuus.
Ja nimenomaan ABSillista autoa ollaan etsimässä, koska raskaasta vehkeestä ei oo mitään ammattikokemusta ja kuski vaihtuu muutenkin usein. Vai aiheuttaako ABS kalliita huoltoja?
Tuo itseasiassa pitäisi olla Star 501, mutta enpä oo kyllä ihan varma. Mistä nuo mätänee ensimmäisenä ja näkeekö ongelmat ulkoapäin ja alustaa tutkimalla vai onko niissä mätäjuttuja piilossa olevissa rakenteissä?
Joo tarkistuslista on varmasti pitkä ja siksi täältä kysynkin.Puu Tiainen kirjoitti:Tarkistuslista on näissä tämän kokoluokan autoissa pitkä, ei niitä jaksa kaikkia käydä läpi, mutta kunnon koeajo kyllä selvittää aika paljon.
Juu vanhaa ollaan ostamassa, joten vikojahan tulee. Tosin kyllähän niitä voi uuteenkin tulla.haaveilija kirjoitti:Muista kuitenkin että olet ostamassa n.20v vanhaa autoa joka on todennäköisesti myynnissä siksi että sen luotettavuus ei enään täytä ammattimaisen liikenteen vaatimuksia tai sen huoltokulut tulisi liian kalliiksi. Raskaan kaluston korjaaminen on aina kallista jos ei itsellä ole mahdollisuutta/välineitä/osaamista sitä korjata. Eli varaudu budjetissa siihen että remonttia tulee, "toimintatonni" palaa todella helposti kun hieman vaihdetaan jarruhihnoja ja korjaillaan ruostevaurioita.
Tässä oma listani asioista jotka piti olla kunnossa kun itse olin ostoksilla (suluissa oma arvioni hinnasta jos joutuisi kokonaan uusimaan "kovalla rahalla"):
-Koneremontti tehty (5000€)
-Kytkinremontti tehty (2000€)
-Pahimmat ruostevauriot korjattu (2000€)
-Jarruhihnoissa riittävästi kulutuspintaa (2000€)
-Kelvolliset renkaat (2000€)
-Ehjä tuulilasi (1000€)
Kaikki nämä on helppo tarkistaa ostohetkellä mutta jos kaikki joutuu itse korjaamaan niin auton hinnan saa kertoa kahdella![]()
Muut asiat ovat mielestäni sellaisia että niitä on vara itsekkin korjailla ja joihin tulee jopa varautua (kunhan ei kaikki hajoa kerralla). Ja lisätkää toki listaan asioita joita tulee mieleen.
Vaikkakin on kyse jo parikymmentä vuotta vanhasta tekniikasta(ja ehkä myös sen takia...) niin tekniikka kestää jopa miljoona kilometriä ilman remonttia kulumisen suhteen, vikoja voi tulla ja tulee tietysti aiemminkin. Itsellä (siis autossa) on koneremontti tehty parisataa tuhatta kilometriä sitten, turbo ja kompressori sen jälkeen. Eli luottavaisin mielin uskon ajavani sillä vielä monta vuotta ilman murheita. Öljyt kannattaa vaihtaa varmaankin vuoden välein, vaikkei ajokilometrejä paljoa syntyisikään. Renkaat kestävät kulutuksen suhteen liiankin hyvin näillä kulkurikilometreillä. Eli rungot vanhenevat ennen kuin pinta loppuu. Kannattaa yrittää hankkia käytettyjä renkaita joissa on "mukavasti" pintaa jäljellä. Uusien osto on rahan haaskuuta, jos ajaa 10 tkm vuodessa. Ja pinnattuja korkeintaan taakse, ei etupyöriin.hynynenj kirjoitti:Juu vanhaa ollaan ostamassa, joten vikojahan tulee. Tosin kyllähän niitä voi uuteenkin tulla.haaveilija kirjoitti:Muista kuitenkin että olet ostamassa n.20v vanhaa autoa joka on todennäköisesti myynnissä siksi että sen luotettavuus ei enään täytä ammattimaisen liikenteen vaatimuksia tai sen huoltokulut tulisi liian kalliiksi. Raskaan kaluston korjaaminen on aina kallista jos ei itsellä ole mahdollisuutta/välineitä/osaamista sitä korjata. Eli varaudu budjetissa siihen että remonttia tulee, "toimintatonni" palaa todella helposti kun hieman vaihdetaan jarruhihnoja ja korjaillaan ruostevaurioita.
Tässä oma listani asioista jotka piti olla kunnossa kun itse olin ostoksilla (suluissa oma arvioni hinnasta jos joutuisi kokonaan uusimaan "kovalla rahalla"):
-Koneremontti tehty (5000€)
-Kytkinremontti tehty (2000€)
-Pahimmat ruostevauriot korjattu (2000€)
-Jarruhihnoissa riittävästi kulutuspintaa (2000€)
-Kelvolliset renkaat (2000€)
-Ehjä tuulilasi (1000€)
Kaikki nämä on helppo tarkistaa ostohetkellä mutta jos kaikki joutuu itse korjaamaan niin auton hinnan saa kertoa kahdella![]()
Muut asiat ovat mielestäni sellaisia että niitä on vara itsekkin korjailla ja joihin tulee jopa varautua (kunhan ei kaikki hajoa kerralla). Ja lisätkää toki listaan asioita joita tulee mieleen.
Kiitoksia listasta, tuo selventää vähän suuntaa. Onneksi suurin osa pystytään kyllä korjaamaan itse. Eikös noissa arvioissa ollut työtkin mukana?
Mitenkäs noiden huolto/vaihto/täysremonttivälit sitten ovat. Paljonko esim. renkailla tai jarruilla ajaa ja millä km-lukemilla moottoriremontti on ajankohtanen? Entä ihan öljynvaihtoväli ja mitä muita kalliita huoltoja pitää säännöllisesti tehdä?
Hei nyt tipahdin (taas) kärryiltä, miten etulämppärin tehottomuudesta voi päätellä moottorin remonttitarvetta?Puu Tiainen kirjoitti:Volvon kone pyörii nätisti ilman suurempia remontteja miljoona kilometriä. 1.5 miljoonaa alkaa olemaan määrä jolloin koneremonttia on jo hyvä suunnitella. Alkaa noissa lukemissa nokka-akselin nokatkin olemaan aika matalat. Mutta kaikki riippuu käyttöolosuhteista ja huollosta, 2 miljoonaa ei ole mikää mahoton saavuttaa ilman remontteja.
Jos ostat auton isolta liikennöitsijältä, kysy nähtäväksi auton korjaushistoria, se löytyy varmaan (johan sertifikaattikin sen vaatii).
Täytyy myös huomioida se, että harrastekäytössä ei kilometrejä ihan kauhiasti tule, miljoona ajetulla autolla on vielä julmetusti kilometrejä jäljellä.
Kannattaa ajaa auto lämpimäksi kunnolla ja testata, että lämmityslaitteet ja lämpömittari toimii normaalisti, varsinkin etulämmittimen tehottomuus saattaa kieliä isosta moottoriremontista.
Jos auton etulämmitin ei lämpene, selvitä mistä vika johtuu, saatat säästyä konkurssilta.
Puhutaanko tonneista vai kymppitonneista?Puu Tiainen kirjoitti:Jos moottorin kannentiiviste(et) vuotaa, saattaa jäähdytysjärjestelmään tulla ilmaa. Nestekierto sekoaa ja se näkyy ensimmäisenä etulämppärin toimintahäiriöinä, paisuntasäiliö tulvii korkkia aukaistaessa jne.
Riippuen mistä ongelma johtuu, menee korjaukseen rahaa vähän tai erittäin paljon .
Joo kyllä vaikuttaa auton valintaan, jos tietää korjausten oikean arvon. Autojen hinnat on kuitenkin suhteellisen samalla tasolla, jos vertaa noihin korjausten hintoihin. Onko väärää luuloa, jos kuvittelee että ammattiliikennöitsijä huoltaa auton kunnolla. Onhan se leipä siitä kuitenkin kiinni? Vai onko kaikiin myyntiin joutuviin piilotettu tuhansien remontit?Pilotti kirjoitti:Mitäkö oikeasti maksaa, jos moottorin (volvo 10 litrainen/scania DS11) peruskorjauttaa. Siis kampiakselin hionta, laakerit ,sylinterien poraukset, uudet männät, kannen kunnostus ja mitä tuohon remonttiin kuuluukaan. Siis korjaamolla teetettynä, entäs turbon, kompressorin korjaus? Vaihto-osien, eli kunnostettujen hinnat? Siis noin hintoja. Nämä tiedot voisi olla aika hyödyllisiä auton hankintaa miettiville. Sillä moni kakku päältä kaunis, sisältä paskaa, vai miten se vanha sanonta meni? Myynnissä on kuitenkin varsin eri hintaista kalustoa, ja varsin paljon vaikuttanee esim. moottorin kunto samanikäisissä autoissa. Onko just rempattu, vai pitääkö heti remontoida. Helposti taitaa autojen arvo erota tuhansia eukkoja. Eukosta tuli mieleen, että yksi tuolla huutelee aatonaattosaunaan. Menen sinne. Hyvää Joulua!
Oma kokemus ainakin isoista firmoista on se, ettei ainakaan tieten tahtoen peitellä vikoja. Monesti tehdään koneremonttejakin ja auto lähtee muutaman viikon kuluttua purettavaksi tai myyntiin, ei siellä penneillä pelata.hynynenj kirjoitti: Joo kyllä vaikuttaa auton valintaan, jos tietää korjausten oikean arvon. Autojen hinnat on kuitenkin suhteellisen samalla tasolla, jos vertaa noihin korjausten hintoihin. Onko väärää luuloa, jos kuvittelee että ammattiliikennöitsijä huoltaa auton kunnolla. Onhan se leipä siitä kuitenkin kiinni? Vai onko kaikiin myyntiin joutuviin piilotettu tuhansien remontit?
Pilotti kirjoitti:Mitäkö oikeasti maksaa, jos moottorin (volvo 10 litrainen/scania DS11) peruskorjauttaa. Siis kampiakselin hionta, laakerit ,sylinterien poraukset, uudet männät, kannen kunnostus ja mitä tuohon remonttiin kuuluukaan. Siis korjaamolla teetettynä, entäs turbon, kompressorin korjaus? Vaihto-osien, eli kunnostettujen hinnat? Siis noin hintoja. Nämä tiedot voisi olla aika hyödyllisiä auton hankintaa miettiville. Sillä moni kakku päältä kaunis, sisältä paskaa, vai miten se vanha sanonta meni? Myynnissä on kuitenkin varsin eri hintaista kalustoa, ja varsin paljon vaikuttanee esim. moottorin kunto samanikäisissä autoissa. Onko just rempattu, vai pitääkö heti remontoida. Helposti taitaa autojen arvo erota tuhansia eukkoja. Eukosta tuli mieleen, että yksi tuolla huutelee aatonaattosaunaan. Menen sinne. Hyvää Joulua!
Samaa mieltä. Omistaja joka viitsii siivota autoa sisältä huolehtii varmasti myös huollot ja korjaukset ajallaan. Toisaalta taas auton "sisäsiisteydellä" ei ole juuri väliä jos rakentaa sisustuksen kuitenkin uusiksi joten taas on ostajasta kiinni mistä on valmis maksamaan. Kun hinta ja tavaran laatu kohtaa, kaupat syntyyVANHOOL kirjoitti:Enemmän varmasti kannattaa kiinnittää huomiota korin ja alustan kuntoon, ja muutenkin auton yleiskuntoon ja siisteyteen.