katon vuotaminen?
-
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Loka 2008 21:02
- Truck: Lahti Eagle 450
- Location: kerimäki
katon vuotaminen?
mulla scanian alustalla Lahti Eagle 450 vm -88 ongelmaksi meinasi muodostua katon tiiviys...... katto vuosi niittisaumasta! kysyin asiasta lahden koritehtaalta ja sieltä sain vastauksen että ei varmsti vuoda! riisuimme kaikki styroksit katosta ja varmennuimme sen vuotavan niittisaumasta. onko muilla samanlaisia ongelmia ollut?
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: katon vuotaminen?
Voi olla, en ole ehtinyt tutkia, mutta minulla tulee takavasemmalla vettä sisään kun sataa, auton etupää on alemmas ja tämä vuotokohta on kattokanavan takana, eli ei voi tulla esim sen kautta.
Purin myös sen muovijutskan siitä taaimmaisesta kattoluukusta pois, ja se oli kyllä kostea, mutta oikealla puolella...??
Purin myös sen muovijutskan siitä taaimmaisesta kattoluukusta pois, ja se oli kyllä kostea, mutta oikealla puolella...??
- blackant
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 91
- Liittynyt: 12 Marras 2007 20:52
- Truck: B10M Delta Star
- Location: Forssa
- Paikkakunta: Forssa
- Viesti:
Re: katon vuotaminen?
Meillä vanhassa Scaniassa Lahti 310 -korilla vuosi katto kans niittisaumasta.
Meidän auto oli uudelleen koritettu 85.
Rautiasta pari rullaa sikaflex-teippiä poisti ongelman. Teippi oli 10cm leveetä ja sillä sai peitettyä koko niittirivin...
Meidän auto oli uudelleen koritettu 85.
Rautiasta pari rullaa sikaflex-teippiä poisti ongelman. Teippi oli 10cm leveetä ja sillä sai peitettyä koko niittirivin...
-
- Apukuski
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Loka 2008 21:02
- Truck: Lahti Eagle 450
- Location: kerimäki
Re: katon vuotaminen?
kehotan kaikkia tiivistämään nuo niittisaumat ennen auton rakentelua, muuten kastuu uudet rakenteet....
- Mimyy
- Rattiamiraali
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
- Truck: Volvo B9M /Kiitokori
- Location: Lohja
- Member id: 047
Re: katon vuotaminen?
Jos tarvii uusia kattoa täällä yksi vaihtoehto. (Pataässällä kokemusta lasikuitukatossa.)
http://www.lohjanteollisuuskatot.fi/
http://www.lohjanteollisuuskatot.fi/
Pohjantähti
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: katon vuotaminen?
vuoto saattaa tulla kattoluukun kehyksestä. Vesi hiipii ovelasti kattolevyn takana auton reunalle jossa se vaikuttaisi niittirivin vuodolta. Tarkistapa kattoluukun kehyksen kiinnitysruuvit, siellä voi olla tavallisia tiivisteettomia ruuveja jotka ruostuessaan alkaa vuotaa sisäkattolevyn taakse. Ite vaihdoin nuo ruuvit peltikattoruuveihin ja vesi on pysynyt ulkona.
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: katon vuotaminen?
Juu ja ainakin tuossa star50 korissa tulee vesi kanavapuhaltimen pneumatiikalla toimivista lätkästä (neljä poistoa + kaksi reikää takana ja kaksi edessä sisään). Ulkoa purin ja suht ehjältä ja tiiviiltä näytti, mutta tuo sadevesi kun tulee läpi niin uskomattomista paikoista!Lahti32 kirjoitti:vuoto saattaa tulla kattoluukun kehyksestä. Vesi hiipii ovelasti kattolevyn takana auton reunalle jossa se vaikuttaisi niittirivin vuodolta. Tarkistapa kattoluukun kehyksen kiinnitysruuvit, siellä voi olla tavallisia tiivisteettomia ruuveja jotka ruostuessaan alkaa vuotaa sisäkattolevyn taakse. Ite vaihdoin nuo ruuvit peltikattoruuveihin ja vesi on pysynyt ulkona.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: katon vuotaminen?
Kattoluukun kannen kiinnityspulttien tiivisteet on todettu jo aikaisemmissa keskusteluissa yhdeksi vuotopaikaksi. Sisäpuolella on sitten ne varmistushihnat, joita pitkin vesi valuu kehyksen ja katon väliin. Niihin kannattaa vaihtaa tiivisteet jokatapauksessa, jos vuoto-ongelmia on.
Viime talvena kerran vesikelin jälkeen kun pakastui, niin omassa oli yksi hihna jäätynyt tönkiksi, muut oli kuivia, siitä huomasin että tiivisteet pitää vaihtaa. Ulkopuolella olevaan syvennykseen jää vesi seisomaan, siitä sitten ajan kanssa vuotaa sisälle, jos tiivisteet pykineet...
Viime talvena kerran vesikelin jälkeen kun pakastui, niin omassa oli yksi hihna jäätynyt tönkiksi, muut oli kuivia, siitä huomasin että tiivisteet pitää vaihtaa. Ulkopuolella olevaan syvennykseen jää vesi seisomaan, siitä sitten ajan kanssa vuotaa sisälle, jos tiivisteet pykineet...
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: katon vuotaminen?
Mullakin vuosi jostain kattokanavan ympäriltä silloin kun on parkissa niin että keula on alempana - näyttää siltä että vesi valuu kattokanavatuulettimen muovikopan sisälle ikään kuin "väärään suuntaan" ja kulkeutuu sieltä jotain kautta auton sisään. Ulkoisesti katsottuna siinä ei näy mitään haurastuneita yms kohtia tiivisteissä. Ajossa ei vuoda mitään ja nyt kun käänsin parkissa auton toisin päin niin että keula on ylempänä niin loppui vuodot siihen. Halpa ja helppo korjaus 

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: katon vuotaminen?
pitää kokeilla haaveiljan korjaustemppua..
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: katon vuotaminen?
Mikä olisi kestävin sisäkattomateriaali? Kestääkö MDF katto jos se saa pikku lirauksen vettä kattoluukun tienoilta? Entä miten kestäisi lattialaminaatti katossa jos sen saumaisi silikonilla. Siinä on sellainen bakeliitti pinta toisella puolen joka tuskin imee vettä. Alkuperäinen bussin katto on kovalevyä. Se oli menny huonoksi, ja laitoin 5 vuotta sitten korea-paneeli levyä, se on kai jotain mahonkia tai vastaavaa ja kestää melko hyvin. Jotkut on laittanu haltexia, miten se on soveltunut?
Tulevaisuus on sähköinen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3659
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: katon vuotaminen?
Kosteutta ja elämää kestää parhaiten polykarbonaatti-levy. Sitä saa kaiken värisenä. Sietää kylmää ja kuumaa. On melko suolaisen hintaista, mutta palosuojaluokka on hyvä. Materiaali on helposti taivuttavissa ja sitä saa monen värisenä.
Levyä ja muitakin muovituotteita teatterilavasteita varten on tullut hommattua. Firma on Vantaalla ( foiltek.fi )
Levyä ja muitakin muovituotteita teatterilavasteita varten on tullut hommattua. Firma on Vantaalla ( foiltek.fi )
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: katon vuotaminen?
Kannattas varmaan tohon kattoluukkujen reunojen ja muiden läpivientien tiivistykseen käyttää tota tuulilasikittiä (ainakin wurthilta saa) säilyy meinaan joustavana 

Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: katon vuotaminen?
Kannattasko kattoluukun sisä ja ulkokehyksen väli eristää uretaanilla. Nythän siinä on sisäilma suoraan ulkokehystä vasten ja talvikäytössä ulkokehys kondensoi vettä sisäpuolelle vaikka mistään ei vuoda. Lisäksi kylmä kattopelti tulee ulkokehyksen alta sisälle ja se on sitten kuurassa koko ajan. Tuonne väliin ei näe ennenkuin kehyksen irroittaa. Eristämisen jälkeen vesi pysyisi ulkopuolella jäässä eikä olisi vuotamassa niin helpolla. Ajattelin tehdä styroksista sellaisen lisäeristelevyn kattoluukun sisäkehykseen, luulisi vähän paremmin pitävän lämpöä sisällä kun noista luukuista taitaa karata suurin osa.....
Tulevaisuus on sähköinen
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: katon vuotaminen?
Totta tuo, että kattoluukun muovikehys on aika "köyhän" oloinen.
Urtsia en lähtis työntämään rakoa täyteen, kun jos ja kondensoi vettä uudelleen niin voi olla melko kelju purkaa, ne vähän mitä jää jäljelle. Nyt avonaisena kondensoi ja haihduttaa tehokkaanti jos vaan auton ilmanvaihto toiminnassa. Tuossa voisi toimia sellainen itseliimautuva "telttapatja" kohtuullisen hyvin. Itse aioin poistaa takimmaisen luukun kokonaan, kun on se kaksoismuovi halki molemmista kerroksista.
Urtsia en lähtis työntämään rakoa täyteen, kun jos ja kondensoi vettä uudelleen niin voi olla melko kelju purkaa, ne vähän mitä jää jäljelle. Nyt avonaisena kondensoi ja haihduttaa tehokkaanti jos vaan auton ilmanvaihto toiminnassa. Tuossa voisi toimia sellainen itseliimautuva "telttapatja" kohtuullisen hyvin. Itse aioin poistaa takimmaisen luukun kokonaan, kun on se kaksoismuovi halki molemmista kerroksista.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: katon vuotaminen?
No sepä justiin ettei parkissa ollessaan ole mitään erityisempää ilmanvaihtoa ellei kattoluukku ole raollaan. Jospa vetelis sisäkehykseen silikonisprayta niin ei tarttusi siihen urtsi. Tuota telttapatjaa on melko mahdoton saada tonne vipujen väliin mitenkään järkevästi laitettuaReddewil kirjoitti:Totta tuo, että kattoluukun muovikehys on aika "köyhän" oloinen.
Urtsia en lähtis työntämään rakoa täyteen, kun jos ja kondensoi vettä uudelleen niin voi olla melko kelju purkaa, ne vähän mitä jää jäljelle. Nyt avonaisena kondensoi ja haihduttaa tehokkaanti jos vaan auton ilmanvaihto toiminnassa. Tuossa voisi toimia sellainen itseliimautuva "telttapatja" kohtuullisen hyvin. Itse aioin poistaa takimmaisen luukun kokonaan, kun on se kaksoismuovi halki molemmista kerroksista.
Tulevaisuus on sähköinen