
Termostaatti rikki vai jotain muuta?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Termostaatti rikki vai jotain muuta?
Ekana tuli mieleen että oisiko systeemiin jäänyt ilmaa joka aiheuttaa aukeamisen viivettä, mutta kattilatesti kumosi tämän. Jotkin termarit kyllä aukeavat todellakin ihmeen vähän ja toiset enemmän. Viallisia on tullut itsellekkin vastaan, tuntuu että nykyään ei saa mitään kunnollista. Millä mittasit lämpötilat ja minkä lämpöinen termostaatin pitäisi olla? Joissakin koneissa lämmöt onkin 100 ja vähän yli, mutta ei kai tuon ikäisessä dieselissä? 

-Koska sen voi tehdä myös itse-
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Termostaatti rikki vai jotain muuta?
voikohan se olla väärin päin siellä ontelossaan?
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Termostaatti rikki vai jotain muuta?
Termostaatti, ja moottorin lämpötilan mittaus ovat erillisiä toimintoja.
Moottorin lämpötilanäyttö myös voi näyttää "perunoita"
Nestekiertoon voi myös liittyä ko. ongelma, olen vaihtanut vesipumppuja, joissa pumpun siivistä on ollut todella vähän jäljellä, jolloin neste ei kierrä, ja termostaatti, ja lämmön mittauspiste nauttii aivan eri lämpötiloista.
Aika yleinen syy on myös nuo ilmavaivat, varsinkin jos järjestelmän vesikiertoon on lisätty jotain laitteita.
Vähänkin nestetilaan paineita vuotava, esim kansitiiviste myös aikaansaa hyvinkin omituisia ilmiöitä.
Termostaatin, moottorille aikaansaama lämpötila ei välttämättä, ole sama kuin termostaatin "kattilassa" lämmittämällä aikaansaatu, ja "löydetty" lämpötila.
"Kattilan" eri osissa, pienellä vesimäärällä, lämpötila voi heitellä paljonkin, riittää, kunhan termostaatti paineistemattomassa kattilassa, on täysin auki 100:ssa asteessa.
Moottorin lämpötilanäyttö myös voi näyttää "perunoita"
Nestekiertoon voi myös liittyä ko. ongelma, olen vaihtanut vesipumppuja, joissa pumpun siivistä on ollut todella vähän jäljellä, jolloin neste ei kierrä, ja termostaatti, ja lämmön mittauspiste nauttii aivan eri lämpötiloista.
Aika yleinen syy on myös nuo ilmavaivat, varsinkin jos järjestelmän vesikiertoon on lisätty jotain laitteita.
Vähänkin nestetilaan paineita vuotava, esim kansitiiviste myös aikaansaa hyvinkin omituisia ilmiöitä.
Termostaatin, moottorille aikaansaama lämpötila ei välttämättä, ole sama kuin termostaatin "kattilassa" lämmittämällä aikaansaatu, ja "löydetty" lämpötila.
"Kattilan" eri osissa, pienellä vesimäärällä, lämpötila voi heitellä paljonkin, riittää, kunhan termostaatti paineistemattomassa kattilassa, on täysin auki 100:ssa asteessa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....