Painejärjestelmästä vesi pois / Jarrupainevika
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Painejärjestelmästä vesi pois / Jarrupainevika
Eli moinen eräänkin kylähullun-91 MB lämpenee vkl uudessa harrastehallissa ja huomenna vois tutkia josko säiliöstä ym saisi kertyneet vedet pois. Onko moisen alustan kohtalotovereilla suoraa päätä kertoa missä on ja mikäkin? Kuinka tuosta paineilmajärjestelmästä saisi kaiken mahdollisen kosteuden potkittua pois? Auttasko esim. jos kuivurin ilmanipasta ampuisi ulkoisella kompuralla ilmaa järjestelmään ja pitäisi jotain säilön pohjaproppua auki niin kuin tuuletuksena vai estääkö venttiilien toimet moisen ja onko siitä edes hyötyä? Kaikki jipot olisi tervetulleita niin matka jatkuisi tuolla melko kirpeässä kelissä moitteetta näiltä osin.
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Painejärjestelmästä vesi pois MB Delta Superstar
niin ja alustahan on siis mersun 0303. hyvin perinteinen siis, eli onko jollain näistä kokemusta...
mb superstar -91, "oidibus"
- setrailija
- Rattiamiraali
- Viestit: 319
- Liittynyt: 20 Marras 2008 11:56
- Truck: M-B 416
- Location: Joutseno
Re: Painejärjestelmästä vesi pois MB Delta Superstar
moi ei siinä auta kuin tyhjentää säiliöt kun alusta on lämmin ja toivoa parasta ettei jäädy kun ajaa ulos.
airolliahan ei saa laittaa kun on ryynit. ainakin valmistajan mukaan.
olen pidellyt rattia vuodesta -76 ja laittanut aina syksyllä säiliöihin airollia.
niinkuin tänäkin syksynä tein.
yhden kerran on autoni talvella ollut jumissa sekin oli nelitieventtiilin kalvon rikkoutumisesta johtuva.
meillä autot jokayö lämmissä tallissa kun olin vieraalla töissä.
terveisin j-p
airolliahan ei saa laittaa kun on ryynit. ainakin valmistajan mukaan.
olen pidellyt rattia vuodesta -76 ja laittanut aina syksyllä säiliöihin airollia.
niinkuin tänäkin syksynä tein.
yhden kerran on autoni talvella ollut jumissa sekin oli nelitieventtiilin kalvon rikkoutumisesta johtuva.
meillä autot jokayö lämmissä tallissa kun olin vieraalla töissä.
terveisin j-p
Aina kylähulluja autetaan jos Itä-Suomessa pelit reistaa. Tai jos tarvii nopeudenrajoittimen todistuksen.
+358440422887
+358440422887
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: Painejärjestelmästä vesi pois MB Delta Superstar
Paras ottaa kaikista säiliöistä pohjaproput irti, että vesi pääsee pois. Sitten jokaiseen säiliöön litran verran tenua vaikkapa tarkistusnippojen liitännöistä.Jone kirjoitti:Eli moinen eräänkin kylähullun-91 MB lämpenee vkl uudessa harrastehallissa ja huomenna vois tutkia josko säiliöstä ym saisi kertyneet vedet pois. Onko moisen alustan kohtalotovereilla suoraa päätä kertoa missä on ja mikäkin? Kuinka tuosta paineilmajärjestelmästä saisi kaiken mahdollisen kosteuden potkittua pois? Auttasko esim. jos kuivurin ilmanipasta ampuisi ulkoisella kompuralla ilmaa järjestelmään ja pitäisi jotain säilön pohjaproppua auki niin kuin tuuletuksena vai estääkö venttiilien toimet moisen ja onko siitä edes hyötyä? Kaikki jipot olisi tervetulleita niin matka jatkuisi tuolla melko kirpeässä kelissä moitteetta näiltä osin.
Mersuissa on yleensä vakiona tenulaite, täytä se ja tarkista sen toiminta.Mahdollisen ilmakuivaajan huolto pitää tehdä tietenkin, kaikissa mersuissa ei muistaakseni sitä ole.
Näillä pitäisi pärjätä talven läpi ja pärjääkin.
Tarkista vielä ettei alustassa ole isoja ilmavuotoja, ne lisäävät veden muodostusta säiliöihin pirusti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Jone
- Kansleri
- Viestit: 1074
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
- Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Painejärjestelmästä vesi pois MB Delta Superstar
Kiitokset vinkeistä!
Ilmat suhuuteltiin kaikkien säiliöiden pohjista hallissa 2pv sulaneesta autosta eikä vettä kummemmin ilmennyt. Joku venttiili lie silti nyt jumissa/tiensä päässä sillä kompura tekee kyllä hyvin painetta mutta jarrulla paineet katoaa 2 polkaisulla ja jostain se työntää ilman pois hetkessä. Hallissa ei voinut nyt autoa käyttää niin ei saanut kiinni mistä se tuuttaa ilman pois kun pakkasessakaan ei moista innostanut tutkia. Kuivurin suunnasta se oikein tuntunut tulevan. Ulkoisella kompuralla kun ajoi hallissa systeemiin ilmaa niin mistään ei sinänsä kuulunut vuotoa mutta ei älynnyt polkasta silloin jarrua että ois saanut sen suhinan kiinni. Lienee ajettava hissukseen ammattipajalle että saa viallisen venttiiliin/tms metsästettyä. Jarrupaineen varoitusvalo on vilkkunut ihan sekopäisesti jo vuoden verran ilman mitään yhteyttä paineeseen mittarinmukaan. Voisiko tuo olla viallinen venttiili?
Ilmat suhuuteltiin kaikkien säiliöiden pohjista hallissa 2pv sulaneesta autosta eikä vettä kummemmin ilmennyt. Joku venttiili lie silti nyt jumissa/tiensä päässä sillä kompura tekee kyllä hyvin painetta mutta jarrulla paineet katoaa 2 polkaisulla ja jostain se työntää ilman pois hetkessä. Hallissa ei voinut nyt autoa käyttää niin ei saanut kiinni mistä se tuuttaa ilman pois kun pakkasessakaan ei moista innostanut tutkia. Kuivurin suunnasta se oikein tuntunut tulevan. Ulkoisella kompuralla kun ajoi hallissa systeemiin ilmaa niin mistään ei sinänsä kuulunut vuotoa mutta ei älynnyt polkasta silloin jarrua että ois saanut sen suhinan kiinni. Lienee ajettava hissukseen ammattipajalle että saa viallisen venttiiliin/tms metsästettyä. Jarrupaineen varoitusvalo on vilkkunut ihan sekopäisesti jo vuoden verran ilman mitään yhteyttä paineeseen mittarinmukaan. Voisiko tuo olla viallinen venttiili?
- hirmu
- Rattimajuri
- Viestit: 195
- Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
- Truck: MB Superstar
- Location: pohjois-karjala
Re: Painejärjestelmästä vesi pois / Jarrupainevika
tähän vielä lisäyksenä: vika alkoi ilmetä vasta, kun auto seisoi joululoman aikaan parisen viikkoa. seisonnan jälkeen ajoin kaupunkiajoa noin kaksikymmentä kilometriä, ja sitten noin 30 kilometrin maantiepätkän. kun peruutin autoa parkkiin, niin siinä sitten hävisi toisen piirin paineet melkein nollaan, toinen neula pysytteli 6kilon paikkeilla.
nyt kun auto otettiin hallista ulos, molemmat neulat laskivat samaa tahtia. kun jarrupoljinta polkee, niin neulat laskevat vauhdilla. varmaan muutamassa sekunnissa saisi kaikki paineet pois jarruilta. kompura kuitenkin jaksaa työntää paineet kahdeksaan ja puoleen tuhanteen, mutta jarrua polkemalla tuntuu kaikki ilma tulevan ulos.
aamulla soittelemaan pajoja läpi, kiteelle yritän taas saada yhdistelmäjarruille hyvään hoitoon.
nyt kun auto otettiin hallista ulos, molemmat neulat laskivat samaa tahtia. kun jarrupoljinta polkee, niin neulat laskevat vauhdilla. varmaan muutamassa sekunnissa saisi kaikki paineet pois jarruilta. kompura kuitenkin jaksaa työntää paineet kahdeksaan ja puoleen tuhanteen, mutta jarrua polkemalla tuntuu kaikki ilma tulevan ulos.
aamulla soittelemaan pajoja läpi, kiteelle yritän taas saada yhdistelmäjarruille hyvään hoitoon.
mb superstar -91, "oidibus"