Turboista

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Turboista

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Pieni varoituksen sana turboista on nyt paikallaan.
Omassa MB moottorissa huomasin öljyvuotoa ahtoilmaputkissa. Imupuolen avaaminen kertoi akselilla olevasta pitkittäisvälyksestä. Eikun turbo irti.

Avasin painekotelon ja jäljet kertoivat, että avaamista ei olisi saanut odottaa yhtään pitempään, ilman suuria moottorivaurioita. Siipi oli jo ottanut kiinni painepesään.

Viikolla kävin sitten Turbotekniikan kavereiden puheilla ja heti ensi vilkaisulla kertoivat vian:
Öljyn tuloputken tiivisteeseen on laitettu silikonitiivistettä, ja sitä on tietenkin mennyt myös öljyputkeen ja siitä eteenpäin turbon öljykanaviin. Aiheuttaen voiteluhäiriöitä, syöden laakerit ja tiivisteet.
Tiiviste on massatiiviste, joka ei tarvitse liimaa/silikonia, vaan tiivistyy, kun öljy sen kostuttaa ja turvottaa.
Ei ollut kuulemma 700 tkm liikaa turbolle, jos ei olisi tuota "asennusvirhettä" joskus aikasemmin tehty. Kuulemma erittäin yleinen vika, ja turbontakuu raukeaa välittömästi.

Nyt sitten metsästetään osia tuohon KKK 24 turboon, uusien valmistus jo lopetettu.
Saas nähdä löytyykö kaikki osat, vai joudutaanko rakentamaan siihen "hybridi" turbo :lol:

Aivan turha kustannus tämäkin, mutta ilmeisesti kuuluu tähän harrastukseen :wink:
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
hj60
Apukuski
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Marras 2009 23:22
Truck: scania 112k vanhool
Location: kuopio

Re: Turboista

Viesti Kirjoittaja hj60 »

audin 2.4dsl koneissa myös käytetty kkk 24 turboa 2.2be koneissa kkk 26
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Turboista

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

On käytetty joo, ja myös MB henkilömalleissa ja DEUTZ 913 koneessa.
Mutta eivät käy sitten lainkaan, henkilöautoissa tilavuus 2 litran luokkaa ja pesät aivan erillaiset. Moottoreiden kierrosalue aivan toinen.

Deutzin mallikaan eikäy, tarkistin sen. On nuo koneet aikalailla tuttuja sattuneesta syystä :D
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Turboista

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Yksi varoituksen sana, ennen turboremonttia.
Joskus sopivissa olosuhteissa, kuten tänä talvena monestikin oli. Varsinkin takatuuppareissa saattaa ilmanputsari imaista lumipöllyä ja mennä tukkoon.
Tällöin turbo saattaa imaista öljyt imukanavaan tiivisteiden läpi, joten aina ennen turboremonttia tarkistakaa ilmanputsari.
Pahoin tukkeutunut tai kastunut putsari saattaa tehdä saman ilmiön.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Turboista

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

Ahtoputkessa on hyvin usein ohut öljykerros, eikä turbossa mitään vikaa ole. Mutta liika on liikaa.

Ei se öljy siellä moottorinpalotilassa hyvää tee, karstottaa ihan turhaan.
Kyllä öljy turbon jälkeisessä ahtoputkessa on merkki tulevasta turbo rempasta.
Turbon hajoaminen, siipien irtoaminen, johtaa kyllä siivoustalkoisiin moottorissa. Ahtoilmanjäähdytin pysäyttää isoimmat kappaleet, mutta pienemäät menevät läpi moottoriin.

Onpa kerran liiallinen turbon öljyvyoto johtanut siihen, että moottori sai niin paljon öljyä ja rupesi käymään sillä, polttoaineen lisäksi. Kierokset karkas taivaaseen ja auto kiihty ihan kiitettävästi. Kiihtyminen loppu kun herra kiertokanki teki itselleen ulostuloreiän lohkoon.
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Turboista

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Turbon rikkoutuessa vaarana on nimenomaan tuo moottorin ryntääminen öljyllä. Välijäähdytin blokkaa kyllä metallimurut aika tehokkaasti, niistä ei ole vaaraa.
Jos esim. Scaniassa paukahtaa turbo ihan totaalisesti, kannattaa tarkistaa ja puhdistaa paineilmakompressorin imuputki. Sinne saattaa kulkeutua sitä metallimurskaa ja kompura imee sen sisäänsä, kompuran venttiilit saattaa jäädä vuotamaan.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin