Omassa MB moottorissa huomasin öljyvuotoa ahtoilmaputkissa. Imupuolen avaaminen kertoi akselilla olevasta pitkittäisvälyksestä. Eikun turbo irti.
Avasin painekotelon ja jäljet kertoivat, että avaamista ei olisi saanut odottaa yhtään pitempään, ilman suuria moottorivaurioita. Siipi oli jo ottanut kiinni painepesään.
Viikolla kävin sitten Turbotekniikan kavereiden puheilla ja heti ensi vilkaisulla kertoivat vian:
Öljyn tuloputken tiivisteeseen on laitettu silikonitiivistettä, ja sitä on tietenkin mennyt myös öljyputkeen ja siitä eteenpäin turbon öljykanaviin. Aiheuttaen voiteluhäiriöitä, syöden laakerit ja tiivisteet.
Tiiviste on massatiiviste, joka ei tarvitse liimaa/silikonia, vaan tiivistyy, kun öljy sen kostuttaa ja turvottaa.
Ei ollut kuulemma 700 tkm liikaa turbolle, jos ei olisi tuota "asennusvirhettä" joskus aikasemmin tehty. Kuulemma erittäin yleinen vika, ja turbontakuu raukeaa välittömästi.
Nyt sitten metsästetään osia tuohon KKK 24 turboon, uusien valmistus jo lopetettu.
Saas nähdä löytyykö kaikki osat, vai joudutaanko rakentamaan siihen "hybridi" turbo

Aivan turha kustannus tämäkin, mutta ilmeisesti kuuluu tähän harrastukseen
