Deltan kylkipeltien vaihto
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Deltan kylkipeltien vaihto
Tarkoitus olis osallistua lähiaikoina projektiin jossa vaihdetaan Deltan korisesta kylkipellit ikkunoiden ja luukkujen väliseltä osalta. Ajatuksena on korvata musta ruostunut pelti uudella pellillä ja puhdistaa kautta hitsata kylkipellin takana olevat putket kuntoon. Lienee melko hankalaa yrittää uutta kymmenmetristä peltiä laittaa paikalleen joten päädymme ehkä kolmen metrin pätkissä vaihtamiseen.
Jos joku on tehnyt vastaavia hommia Deltan koppaan (1989) niin vinkkejä otetaan vastaan. Miten pelti on kiinni? Onko hitsattu putkirankaan kiinni vai onko niittaamalla? Kuinka kylkipellin saa siististi kiinni? Oletteko käyttäneet mitä aineita ruostesuojaukseen? Pitääkö sisäverhouksia purkaa? Entä onko hyvistä liimoista kokemusta?
Jostain muistelen lukeneeni että tehtaalla asennetaan kylkipellit venyttämällä ja lämmittämällä paikalleen jolloin jäähtyessään jää tosi tiukalle ja kylki pysyy peilinä sileänä.
Jos joku on tehnyt vastaavia hommia Deltan koppaan (1989) niin vinkkejä otetaan vastaan. Miten pelti on kiinni? Onko hitsattu putkirankaan kiinni vai onko niittaamalla? Kuinka kylkipellin saa siististi kiinni? Oletteko käyttäneet mitä aineita ruostesuojaukseen? Pitääkö sisäverhouksia purkaa? Entä onko hyvistä liimoista kokemusta?
Jostain muistelen lukeneeni että tehtaalla asennetaan kylkipellit venyttämällä ja lämmittämällä paikalleen jolloin jäähtyessään jää tosi tiukalle ja kylki pysyy peilinä sileänä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Itse irrottelin vanhasta autostani pätkät kylkipeltiä.
Aika työlästä irrottaa listoja siististi, ruuvit ovat pirun tiukassa ja kannat pyöristyy.
Ja niitä ruuveja on 10-15cm välein...
Itse pelti oli hitsattu reunoistaan sieltä täältä kiinni pienillä pisteillä.
Ei vaadi sisäseinien purkua. Ikkunoiden alareunan lista ja kyljen leveä kumipäällysteinen lista pois, sitten pääsee ihmettelemään peltien kiinnitystä.
Jossain oli neuvo että mahdollisimman kuumassa auringonpaisteessa kannattaa laittaa paikoilleen, ettei tule sellaiset perunapussin näköiset kyljet.
Aika työlästä irrottaa listoja siististi, ruuvit ovat pirun tiukassa ja kannat pyöristyy.
Ja niitä ruuveja on 10-15cm välein...
Itse pelti oli hitsattu reunoistaan sieltä täältä kiinni pienillä pisteillä.
Ei vaadi sisäseinien purkua. Ikkunoiden alareunan lista ja kyljen leveä kumipäällysteinen lista pois, sitten pääsee ihmettelemään peltien kiinnitystä.
Jossain oli neuvo että mahdollisimman kuumassa auringonpaisteessa kannattaa laittaa paikoilleen, ettei tule sellaiset perunapussin näköiset kyljet.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
-
- Rattimajuri
- Viestit: 231
- Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
- Truck: Star M1 matkailuauto
- Location: Tammisaari
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
En lähtis hitsaamaan uusia peltejä, lämpö aina muuttaa pellin muoto ja hitsaussauman suojaaminen joka puolelta ei ole ihan helppoa, varsinkaan jos seiniä ei pureta sisältä.
Ottaisin alumiinipeltiä, kova laatu, maalattuna, rullassa oikeaan mittaan. Liimalla kiinni, vain muutama niitti tai ruuvi liimausavuksi. MS-polymeeri liimoissa on hyvä alkutartuna, jolloin pelti pysyy paikoillaan ilman apuja. Kun liima on kuivanut muutaman päivän, ruuvit/niitit pois, jolloin ei synnyn galvaanisialiitoksia ja alumiini ei oksidoidu. Levyn lämmittäminen auringossa ennen asennusta ja asennus varjossa auttaa estämään turhien pussien muodostumista. Levyn voi myös asennusvaiheessa venyttää taljalla ja toisesta päästä aloittaa kiinnitys. Apureiät kannattaa tehdä jo sovitus vaiheessa, ei tule sitten kiire liiman kuivaessa.
Joskus nähnyt kun purjelentokoneelle tehtiin koppikärryä tuolla menetelmällä, lopputuloksena alupelti oli tiukalla kuin rummunkalvo
Ottaisin alumiinipeltiä, kova laatu, maalattuna, rullassa oikeaan mittaan. Liimalla kiinni, vain muutama niitti tai ruuvi liimausavuksi. MS-polymeeri liimoissa on hyvä alkutartuna, jolloin pelti pysyy paikoillaan ilman apuja. Kun liima on kuivanut muutaman päivän, ruuvit/niitit pois, jolloin ei synnyn galvaanisialiitoksia ja alumiini ei oksidoidu. Levyn lämmittäminen auringossa ennen asennusta ja asennus varjossa auttaa estämään turhien pussien muodostumista. Levyn voi myös asennusvaiheessa venyttää taljalla ja toisesta päästä aloittaa kiinnitys. Apureiät kannattaa tehdä jo sovitus vaiheessa, ei tule sitten kiire liiman kuivaessa.
Joskus nähnyt kun purjelentokoneelle tehtiin koppikärryä tuolla menetelmällä, lopputuloksena alupelti oli tiukalla kuin rummunkalvo
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Siis sisäseiniä ei tarvi purkaa, jos putket ovat ehjiä
Saattaapi joutua niitäki uusimaan!!
Ja aiemminkin on tosiaan kirjoitettu, että ruuveista n. 1 kymmenestä aukeaa, loput poraamalla tai vastaavalla, ja on h....vetin kovia porata. Itte otin rälläkällä. Pikkusen listat kärsii, mutta piiloonhan ne jää kumilistan alle. Pistehitsit irtoo taltan ja vasaran avulla kohtuu helposti.
tuo liimaushomma kuulostaa järkevältä ratkasulta, ei pala koko vehje, kun stryoksia nuo eristeet ja tunnetusti ei tartte paljoa kipinää....




Ja aiemminkin on tosiaan kirjoitettu, että ruuveista n. 1 kymmenestä aukeaa, loput poraamalla tai vastaavalla, ja on h....vetin kovia porata. Itte otin rälläkällä. Pikkusen listat kärsii, mutta piiloonhan ne jää kumilistan alle. Pistehitsit irtoo taltan ja vasaran avulla kohtuu helposti.
tuo liimaushomma kuulostaa järkevältä ratkasulta, ei pala koko vehje, kun stryoksia nuo eristeet ja tunnetusti ei tartte paljoa kipinää....

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Juu, tuskin selviää ilman putkien vaihtoa, silloin tietysti tulee sisälläkin purettavaa.Zyke64 kirjoitti:Siis sisäseiniä ei tarvi purkaa, jos putket ovat ehjiä![]()
![]()
![]()
Saattaapi joutua niitäki uusimaan!!
Ja aiemminkin on tosiaan kirjoitettu, että ruuveista n. 1 kymmenestä aukeaa, loput poraamalla tai vastaavalla, ja on h....vetin kovia porata. Itte otin rälläkällä. Pikkusen listat kärsii, mutta piiloonhan ne jää kumilistan alle. Pistehitsit irtoo taltan ja vasaran avulla kohtuu helposti.
tuo liimaushomma kuulostaa järkevältä ratkasulta, ei pala koko vehje, kun stryoksia nuo eristeet ja tunnetusti ei tartte paljoa kipinää....
Ruuveista ehkä reilut puolet aukesi kun asetti SOPIVAN meisselin kantaan ja kumautti sopivalla moskalla siihen. Ja tosi varovasti kääntää, kanta tuntuu tosi pehmeältä. Paitsi jos yrittää porata, mitään ei tapahdu

Sellainen iskevä ruuvinväännin voisi olla hyvä?
Ja rälläkkä tietysti tepsii aina kaikkeen...
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
pystyykö vai kannattaakokaan autolla ajaa ilman kylkipeltejä, meinaan että jos joutuu vaihtaan paikkaa kesken projektin, mikähän estäis
Tulevaisuus on sähköinen
- Carman
- Rattiamiraali
- Viestit: 409
- Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
- Truck: Scania Ajokki Royal
- Location: Vilppula
- Member id: 134
- Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Ei kait sitä mikään estä, ei taida olla mikään jäykistävä rakenne. Ainut vaan että saattaa styroksit lennellä pitkin tien poskiaLahti32 kirjoitti:pystyykö vai kannattaakokaan autolla ajaa ilman kylkipeltejä, meinaan että jos joutuu vaihtaan paikkaa kesken projektin, mikähän estäis

Scania K112 -88
Ajokki Royal
Ajokki Royal
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Nyt on omasta Deltasta kylkipellit irti, niiteillä tai pistehitseillä näytti olevan kiinni mutta paineilma iskutaltalla napsuu nätisti poikki ja irti. Rälläkällä katkaistiin sitten se osa joka vaihdetaan.
Palkit oli odotettua paremmassa kunnossa, hitsattavaa ei ole vaan ainoastaan osittaista pintaruostetta. Iso osa putkista vielä täydessä maalissa - kyllä Lappi pitää autonsa hyvässä kunnossa
EDIT: ja se vielä piti kertoa että deltan kylkipelti on asennettu hieman kaarelle, ei niinkään vedetty tiukalle ja suoraan. Keskella kulkeva vaakapalkki on noin sentin ulompana kuin reunat joten se asettuu siihen luonnostaan hieman kaarelle. Tämä varmaankin estää tehokkaasti resonointia.
Osassa palkeista vielä asennusmassat mutta ne lähtee lastalla nätisti.
Palkit oli odotettua paremmassa kunnossa, hitsattavaa ei ole vaan ainoastaan osittaista pintaruostetta. Iso osa putkista vielä täydessä maalissa - kyllä Lappi pitää autonsa hyvässä kunnossa

EDIT: ja se vielä piti kertoa että deltan kylkipelti on asennettu hieman kaarelle, ei niinkään vedetty tiukalle ja suoraan. Keskella kulkeva vaakapalkki on noin sentin ulompana kuin reunat joten se asettuu siihen luonnostaan hieman kaarelle. Tämä varmaankin estää tehokkaasti resonointia.
Osassa palkeista vielä asennusmassat mutta ne lähtee lastalla nätisti.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4282
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Käytiin paikanpäällä tutustumassa aiheeseen tänään
Tsemppiä remonttiin, kyllähän tuo onnistuu vielä.

Tulevaisuus on sähköinen
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Näyttää ruostuminen deltassa lähtevän liikkeelle siitä kohdasta jossa kylkipelti on kiinni rungossa. Tehtaalla on selvästi ruiskutettu ruosteensuoja koteloon sen jälkeen kun kylkipellit on jo kiinnitetty jolloin suoja-ainetta ei mene kunnolla niihin kohtiin joissa pelti ja runko vastaavat toisiinsa. Mutta vesihän sinne kyllä pääsee
Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaa
ennemmin loppuu auto jostain muualta
Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinni
No, nyt laitettiin hieman eri ainetta. Etuoven pelti katkaistiin ikkunan alareunan kohdalta jolloin "kehykset" jäi vielä vanhaa peltiä.
Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri

Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaa


Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinni

Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri

- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Millä laitoit kylkipellit kiinni ja millä pohjustit galvanoidun pellin. Varalta olis kiva tietää, jos innostuis omaankin niitä vaihtamaan, hieman tarvetta olis...haaveilija kirjoitti:Näyttää ruostuminen deltassa lähtevän liikkeelle siitä kohdasta jossa kylkipelti on kiinni rungossa. Tehtaalla on selvästi ruiskutettu ruosteensuoja koteloon sen jälkeen kun kylkipellit on jo kiinnitetty jolloin suoja-ainetta ei mene kunnolla niihin kohtiin joissa pelti ja runko vastaavat toisiinsa. Mutta vesihän sinne kyllä pääsee![]()
Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaaennemmin loppuu auto jostain muualta
![]()
Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinniNo, nyt laitettiin hieman eri ainetta. Etuoven pelti katkaistiin ikkunan alareunan kohdalta jolloin "kehykset" jäi vielä vanhaa peltiä.
Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Täytyy tunnustaa että itse en tässä tapauksessa tehnyt mitään vaan katselin vierestä kun ammattimies hoitaa hommanZyke64 kirjoitti:Millä laitoit kylkipellit kiinni ja millä pohjustit galvanoidun pellin. Varalta olis kiva tietää, jos innostuis omaankin niitä vaihtamaan, hieman tarvetta olis...haaveilija kirjoitti:Näyttää ruostuminen deltassa lähtevän liikkeelle siitä kohdasta jossa kylkipelti on kiinni rungossa. Tehtaalla on selvästi ruiskutettu ruosteensuoja koteloon sen jälkeen kun kylkipellit on jo kiinnitetty jolloin suoja-ainetta ei mene kunnolla niihin kohtiin joissa pelti ja runko vastaavat toisiinsa. Mutta vesihän sinne kyllä pääsee![]()
Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaaennemmin loppuu auto jostain muualta
![]()
Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinniNo, nyt laitettiin hieman eri ainetta. Etuoven pelti katkaistiin ikkunan alareunan kohdalta jolloin "kehykset" jäi vielä vanhaa peltiä.
Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri

Hän laittoi poppareilla ylä- ja alarangasta kiinni ja koska niitä ei vaihdettu koko matkalta, sauma limittämällä. Toinen puoli varmistettiin siitä myös poppareilla, toisella puolella pätkä oli niin lyhyt että vain liimattiin (sekin kuitenkin ylhäältä ja alhaalta poppareilla kiinni). Reunat tilkitään korikitillä ja limityksen päälle kapea peltilista.
Pohjustukseksi kevyt hionta, pohjaväri, hionta ja lopullinen maali.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Komiata! Mistäs hommasit tuota galvanoitua pelliä, minkä paksusta ja hintasta, tuliko oikeen levysenä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Oisko ollu parimillistä? Samaa kuitenkin mitä entinenkin oli. Hintaa en osaa sanoa kun se kuului vähän niinkuin urakkaan. Mutta ihan normaalia arkkipeltiä se oli ja leikkurilla vaan napsittiin oikean kokoiseksi. Olisi sen varmasti saanut leikattunakin mutta ei tarvinut kun pojilla oli pelit ja vehkeet omasta takaa.
- haaveilija
- Rattiamiraali
- Viestit: 498
- Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
- Truck: Scania L94 Lahti 520
- Location: Oulu
- Member id: 144
- Paikkakunta: Oulu
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
No niin, väritön bussi =) Hieno tuli, pikkusen peilailee mutta ompahan ehjä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: Deltan kylkipeltien vaihto
Taitaa olla tämän hetken suosituin väri bussimaailmassa
On se uusi maalipinta aina siisti 



Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95