Deltan kylkipeltien vaihto

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tarkoitus olis osallistua lähiaikoina projektiin jossa vaihdetaan Deltan korisesta kylkipellit ikkunoiden ja luukkujen väliseltä osalta. Ajatuksena on korvata musta ruostunut pelti uudella pellillä ja puhdistaa kautta hitsata kylkipellin takana olevat putket kuntoon. Lienee melko hankalaa yrittää uutta kymmenmetristä peltiä laittaa paikalleen joten päädymme ehkä kolmen metrin pätkissä vaihtamiseen.

Jos joku on tehnyt vastaavia hommia Deltan koppaan (1989) niin vinkkejä otetaan vastaan. Miten pelti on kiinni? Onko hitsattu putkirankaan kiinni vai onko niittaamalla? Kuinka kylkipellin saa siististi kiinni? Oletteko käyttäneet mitä aineita ruostesuojaukseen? Pitääkö sisäverhouksia purkaa? Entä onko hyvistä liimoista kokemusta?

Jostain muistelen lukeneeni että tehtaalla asennetaan kylkipellit venyttämällä ja lämmittämällä paikalleen jolloin jäähtyessään jää tosi tiukalle ja kylki pysyy peilinä sileänä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Carman »

Itse irrottelin vanhasta autostani pätkät kylkipeltiä.

Aika työlästä irrottaa listoja siististi, ruuvit ovat pirun tiukassa ja kannat pyöristyy.
Ja niitä ruuveja on 10-15cm välein...

Itse pelti oli hitsattu reunoistaan sieltä täältä kiinni pienillä pisteillä.

Ei vaadi sisäseinien purkua. Ikkunoiden alareunan lista ja kyljen leveä kumipäällysteinen lista pois, sitten pääsee ihmettelemään peltien kiinnitystä.

Jossain oli neuvo että mahdollisimman kuumassa auringonpaisteessa kannattaa laittaa paikoilleen, ettei tule sellaiset perunapussin näköiset kyljet.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Jan-Erik
Rattimajuri
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Loka 2009 15:44
Truck: Star M1 matkailuauto
Location: Tammisaari

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Jan-Erik »

En lähtis hitsaamaan uusia peltejä, lämpö aina muuttaa pellin muoto ja hitsaussauman suojaaminen joka puolelta ei ole ihan helppoa, varsinkaan jos seiniä ei pureta sisältä.

Ottaisin alumiinipeltiä, kova laatu, maalattuna, rullassa oikeaan mittaan. Liimalla kiinni, vain muutama niitti tai ruuvi liimausavuksi. MS-polymeeri liimoissa on hyvä alkutartuna, jolloin pelti pysyy paikoillaan ilman apuja. Kun liima on kuivanut muutaman päivän, ruuvit/niitit pois, jolloin ei synnyn galvaanisialiitoksia ja alumiini ei oksidoidu. Levyn lämmittäminen auringossa ennen asennusta ja asennus varjossa auttaa estämään turhien pussien muodostumista. Levyn voi myös asennusvaiheessa venyttää taljalla ja toisesta päästä aloittaa kiinnitys. Apureiät kannattaa tehdä jo sovitus vaiheessa, ei tule sitten kiire liiman kuivaessa.
Joskus nähnyt kun purjelentokoneelle tehtiin koppikärryä tuolla menetelmällä, lopputuloksena alupelti oli tiukalla kuin rummunkalvo
Kori: Erikoiskori Star 11, Iisalmi
Runko: MB O 814DA
Moottori: MB 364 LA 4000cm3
M1 Matkailuauto
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Siis sisäseiniä ei tarvi purkaa, jos putket ovat ehjiä :shock: :lol: :lol: :lol: Saattaapi joutua niitäki uusimaan!!

Ja aiemminkin on tosiaan kirjoitettu, että ruuveista n. 1 kymmenestä aukeaa, loput poraamalla tai vastaavalla, ja on h....vetin kovia porata. Itte otin rälläkällä. Pikkusen listat kärsii, mutta piiloonhan ne jää kumilistan alle. Pistehitsit irtoo taltan ja vasaran avulla kohtuu helposti.

tuo liimaushomma kuulostaa järkevältä ratkasulta, ei pala koko vehje, kun stryoksia nuo eristeet ja tunnetusti ei tartte paljoa kipinää.... :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Carman »

Zyke64 kirjoitti:Siis sisäseiniä ei tarvi purkaa, jos putket ovat ehjiä :shock: :lol: :lol: :lol: Saattaapi joutua niitäki uusimaan!!

Ja aiemminkin on tosiaan kirjoitettu, että ruuveista n. 1 kymmenestä aukeaa, loput poraamalla tai vastaavalla, ja on h....vetin kovia porata. Itte otin rälläkällä. Pikkusen listat kärsii, mutta piiloonhan ne jää kumilistan alle. Pistehitsit irtoo taltan ja vasaran avulla kohtuu helposti.

tuo liimaushomma kuulostaa järkevältä ratkasulta, ei pala koko vehje, kun stryoksia nuo eristeet ja tunnetusti ei tartte paljoa kipinää.... :mrgreen:
Juu, tuskin selviää ilman putkien vaihtoa, silloin tietysti tulee sisälläkin purettavaa.

Ruuveista ehkä reilut puolet aukesi kun asetti SOPIVAN meisselin kantaan ja kumautti sopivalla moskalla siihen. Ja tosi varovasti kääntää, kanta tuntuu tosi pehmeältä. Paitsi jos yrittää porata, mitään ei tapahdu :lol:
Sellainen iskevä ruuvinväännin voisi olla hyvä?
Ja rälläkkä tietysti tepsii aina kaikkeen...
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

pystyykö vai kannattaakokaan autolla ajaa ilman kylkipeltejä, meinaan että jos joutuu vaihtaan paikkaa kesken projektin, mikähän estäis
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Carman »

Lahti32 kirjoitti:pystyykö vai kannattaakokaan autolla ajaa ilman kylkipeltejä, meinaan että jos joutuu vaihtaan paikkaa kesken projektin, mikähän estäis
Ei kait sitä mikään estä, ei taida olla mikään jäykistävä rakenne. Ainut vaan että saattaa styroksit lennellä pitkin tien poskia :lol:
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Nyt on omasta Deltasta kylkipellit irti, niiteillä tai pistehitseillä näytti olevan kiinni mutta paineilma iskutaltalla napsuu nätisti poikki ja irti. Rälläkällä katkaistiin sitten se osa joka vaihdetaan.
Palkit oli odotettua paremmassa kunnossa, hitsattavaa ei ole vaan ainoastaan osittaista pintaruostetta. Iso osa putkista vielä täydessä maalissa - kyllä Lappi pitää autonsa hyvässä kunnossa :D
EDIT: ja se vielä piti kertoa että deltan kylkipelti on asennettu hieman kaarelle, ei niinkään vedetty tiukalle ja suoraan. Keskella kulkeva vaakapalkki on noin sentin ulompana kuin reunat joten se asettuu siihen luonnostaan hieman kaarelle. Tämä varmaankin estää tehokkaasti resonointia.
Osassa palkeista vielä asennusmassat mutta ne lähtee lastalla nätisti.
Liitteet
17052010014.jpg
17052010013.jpg
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Käytiin paikanpäällä tutustumassa aiheeseen tänään :wink: Tsemppiä remonttiin, kyllähän tuo onnistuu vielä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Näyttää ruostuminen deltassa lähtevän liikkeelle siitä kohdasta jossa kylkipelti on kiinni rungossa. Tehtaalla on selvästi ruiskutettu ruosteensuoja koteloon sen jälkeen kun kylkipellit on jo kiinnitetty jolloin suoja-ainetta ei mene kunnolla niihin kohtiin joissa pelti ja runko vastaavat toisiinsa. Mutta vesihän sinne kyllä pääsee :evil:
Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaa :lol: ennemmin loppuu auto jostain muualta :wink:
Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinni :lol: No, nyt laitettiin hieman eri ainetta. Etuoven pelti katkaistiin ikkunan alareunan kohdalta jolloin "kehykset" jäi vielä vanhaa peltiä.

Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri 8)
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

haaveilija kirjoitti:Näyttää ruostuminen deltassa lähtevän liikkeelle siitä kohdasta jossa kylkipelti on kiinni rungossa. Tehtaalla on selvästi ruiskutettu ruosteensuoja koteloon sen jälkeen kun kylkipellit on jo kiinnitetty jolloin suoja-ainetta ei mene kunnolla niihin kohtiin joissa pelti ja runko vastaavat toisiinsa. Mutta vesihän sinne kyllä pääsee :evil:
Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaa :lol: ennemmin loppuu auto jostain muualta :wink:
Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinni :lol: No, nyt laitettiin hieman eri ainetta. Etuoven pelti katkaistiin ikkunan alareunan kohdalta jolloin "kehykset" jäi vielä vanhaa peltiä.

Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri 8)
Millä laitoit kylkipellit kiinni ja millä pohjustit galvanoidun pellin. Varalta olis kiva tietää, jos innostuis omaankin niitä vaihtamaan, hieman tarvetta olis... :wink:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Zyke64 kirjoitti:
haaveilija kirjoitti:Näyttää ruostuminen deltassa lähtevän liikkeelle siitä kohdasta jossa kylkipelti on kiinni rungossa. Tehtaalla on selvästi ruiskutettu ruosteensuoja koteloon sen jälkeen kun kylkipellit on jo kiinnitetty jolloin suoja-ainetta ei mene kunnolla niihin kohtiin joissa pelti ja runko vastaavat toisiinsa. Mutta vesihän sinne kyllä pääsee :evil:
Uudet pellit laitettiin sinkitystä joten niitä ei kyllä enään uusiin tarvitse vaihtaa :lol: ennemmin loppuu auto jostain muualta :wink:
Etu ja takaoven pelti vaihdettiin kokonaan, molemmat on vain liimalla kiinni. Varsinkin takaoven pelti irtosi helposti kun liimajämät näytti ihan siltä kuin se olisi vedetty bostikilla kiinni :lol: No, nyt laitettiin hieman eri ainetta. Etuoven pelti katkaistiin ikkunan alareunan kohdalta jolloin "kehykset" jäi vielä vanhaa peltiä.

Maanantaina saadaan pohjaväri pintaan ja näillä näkyminen keskiviikkona lopullinen väri 8)
Millä laitoit kylkipellit kiinni ja millä pohjustit galvanoidun pellin. Varalta olis kiva tietää, jos innostuis omaankin niitä vaihtamaan, hieman tarvetta olis... :wink:
Täytyy tunnustaa että itse en tässä tapauksessa tehnyt mitään vaan katselin vierestä kun ammattimies hoitaa homman :oops:
Hän laittoi poppareilla ylä- ja alarangasta kiinni ja koska niitä ei vaihdettu koko matkalta, sauma limittämällä. Toinen puoli varmistettiin siitä myös poppareilla, toisella puolella pätkä oli niin lyhyt että vain liimattiin (sekin kuitenkin ylhäältä ja alhaalta poppareilla kiinni). Reunat tilkitään korikitillä ja limityksen päälle kapea peltilista.
Pohjustukseksi kevyt hionta, pohjaväri, hionta ja lopullinen maali.
Liitteet
21052010025.jpg
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Komiata! Mistäs hommasit tuota galvanoitua pelliä, minkä paksusta ja hintasta, tuliko oikeen levysenä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Oisko ollu parimillistä? Samaa kuitenkin mitä entinenkin oli. Hintaa en osaa sanoa kun se kuului vähän niinkuin urakkaan. Mutta ihan normaalia arkkipeltiä se oli ja leikkurilla vaan napsittiin oikean kokoiseksi. Olisi sen varmasti saanut leikattunakin mutta ei tarvinut kun pojilla oli pelit ja vehkeet omasta takaa.
Avatar
haaveilija
Rattiamiraali
Viestit: 498
Liittynyt: 31 Heinä 2008 16:39
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Paikkakunta: Oulu

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja haaveilija »

Ja tällainen siitä sitten tuli :D
Liitteet
28052010032.JPG
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No niin, väritön bussi =) Hieno tuli, pikkusen peilailee mutta ompahan ehjä!
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Deltan kylkipeltien vaihto

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Taitaa olla tämän hetken suosituin väri bussimaailmassa :shock: :lol: On se uusi maalipinta aina siisti :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Vastaa Viestiin