Etuoven rappu
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Etuoven rappu
Mikähän vois olla vikana kun rappu ei tule napista painaessa alas? paineet kun laskee niin rappu kyllä tippuu alas.
En ole vielä tarkemmin tutustunut mutta epäilys on että magneetti venttiili on sökö, tietääkö kukaan mallia/merkkiä ja käykö noihin joku yleismalli?
Oisko vinkkiä että miten on helpointa ratkaista vika?
Alusta oli K112 ja kori on Vanhool.
En ole vielä tarkemmin tutustunut mutta epäilys on että magneetti venttiili on sökö, tietääkö kukaan mallia/merkkiä ja käykö noihin joku yleismalli?
Oisko vinkkiä että miten on helpointa ratkaista vika?
Alusta oli K112 ja kori on Vanhool.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Etuoven rappu
Mittaappa rapun venttiilille menevä piuha, tuleeko virtaa ku nappia painaa? Nappi voi olla pimiä, sulake voi olla pimiä ym. Se on oletuksena yläasenossa, niin siellä pysyy paineella ja ilman tipahtaa. Ite en usko venttiiliin vaan sähkövikaan.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Etuoven rappu
Juu, yleensä kontaktihäiriö napissa....kyllä nuo venttiilit aika hyvin pelaa ku käskyt tule perille....
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Etuoven rappu
Asiaa tutkittu ja virta tulee ja lähtee napilta suuntaventtiilille saakka mutta "sähkömagneetti" vai mikäköhän sen osan nimi on niin se ei reagoi mitenkään.
Venttiiliä voi ohjata "kikkailemalla" myös paineilmalla ja rappu toimii silloin niinkuin pitääkin.
Eli täytyy käydä paikallisessa raskasmyymälässä kyselemässä saako noita magneetteja osteltua tai kääntyä romuttamon puoleen.
Magneetissa ei ole muuta tekstiä kuin 24v=5w.
Venttiiliä voi ohjata "kikkailemalla" myös paineilmalla ja rappu toimii silloin niinkuin pitääkin.
Eli täytyy käydä paikallisessa raskasmyymälässä kyselemässä saako noita magneetteja osteltua tai kääntyä romuttamon puoleen.
Magneetissa ei ole muuta tekstiä kuin 24v=5w.
Re: Etuoven rappu
Sen osa on magneettiventtiili ja niitä on kaksi venttiiliä yhdessä.Ei löytynyt meidän Lahtelaiseen edes
Lahden Autokorista.Ostin uudet Onnin Autosta joista puuttuu hidastus.Toinen venttiili pitää portaan
ylhäällä ja toinen alhaalla.Itse vaihdoin kattokanavan luukkuihin nuo uudet venttiilit ja toiminta on
nykyään aika reipasta.Rysähtää kerralla auki ja kiinni.Varmasti kuulee milloin nappi toimii.Ne vanhat
toimii hitaasti sen viiveen ansiosta.
Lahden Autokorista.Ostin uudet Onnin Autosta joista puuttuu hidastus.Toinen venttiili pitää portaan
ylhäällä ja toinen alhaalla.Itse vaihdoin kattokanavan luukkuihin nuo uudet venttiilit ja toiminta on
nykyään aika reipasta.Rysähtää kerralla auki ja kiinni.Varmasti kuulee milloin nappi toimii.Ne vanhat
toimii hitaasti sen viiveen ansiosta.
Falcon
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Etuoven rappu
Hidastimia saa erikseen. En tiedä mitä autoissa on käytössä, mutta ylipäätään pneumatiikkapuolella on pieniä sylinterimallisia palikoita. Toisessa päässä on ulkokierre, jolla sen saa kierrettyä venttiiliin, sylinteriin tai muuhun vimpaimeen. Sylinterin toisessa päässä pieni ruuvi, jolla saa säädettyä ulosvirtaaman, eli viiveen.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Etuoven rappu
Noissa paineilmaventtiileissä näkyy sellaisia ihme hiekka tappeja joiden läpi ulospuhallettava ilma kulkee. Onko nekin jotain hidastimia vai suodattimia vai äänenvaimentimia?
Tulevaisuus on sähköinen
- j0ri
- Rattiamiraali
- Viestit: 491
- Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
- Truck: K112-Lahti 450 Eagle
- Location: Savonlinna
Re: Etuoven rappu
Niin, enhän minä näistä(kään) mitään ymmärrä. Mutta juurikin nuo hiekkatapit taitavat olla hidastimia, varsinkin jos päässä säätöruuvi, niin säädettäviä sellaisia. Kai se hieman ääntäkin vaimentaa, kun ei niin nopeasti pääse ilma purkautumaan ulos. Ja estää suurempien roskien järjestelmään pääsyn.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. 
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)

-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
- Jailbird
- Rattimajuri
- Viestit: 224
- Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
- Truck: Scania k112 Vanhool
- Location: Imatra
- Member id: 012
Re: Etuoven rappu
Paikallisesta raskasliikkeestä(http://www.niskanhydrauliikka.fi/) löytyi magneettikäämi suoraan hyllystä, ilmeisesti kulutustavaraa!
Nyt toimii rappu niinkuin pitääkin
, hintaa käämille ja uudelle pistokkeelle tuli 18€
.
Joo se "hiekkatappi" on nimenomaan äänenvaimennin! vois olla mummuilla löysät housussa jos aina venttiilit suhahtas täydellä paineen äänellä
Nyt toimii rappu niinkuin pitääkin


Joo se "hiekkatappi" on nimenomaan äänenvaimennin! vois olla mummuilla löysät housussa jos aina venttiilit suhahtas täydellä paineen äänellä
