Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vähän on alkanut pitämään ääntä tuo ohjaustehostin. Varsinkin pakkasesta käynnistäessä tehostin vonkuaa aikalailla ja nyt lämpimänäkin jää vähän ulisemaan. Onko pumppu tiensä päässä vai voiko sitä korjata? Pumppu oksensi jonkin tiivisteenpätkän näkyviin pari talvea sitten, voiko johtua siitä?

Entä jos ääni johtuu ilmasta järjestelmässä, miten saadaan selville mistä ilma joutuu systeemiin. Nestesäiliön korkki pitää pientä rapinaa, johtuisko siitä?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Kyllähän nuo pakkasella urisevat terveetkin pumput. Millon oot vaihtanu öljyt koko hoitoon viimeksi. :shock: simpukan päällä on ilmausproppu, mutta kyllä minä sain ilmat tulemaan öljyn vaihdon yhteydessä, kun tunkin päällä auto käynnissä pyörittelin rattia muutamia kertoja laidasta laitaan :D . Jos lämpimänä ääntää, voi se olla öljyn vähyydestäkin johtuvaa. Mutta toki pumpukin saattaa ottaa itteensä, jos "kuivana" pyörii enemmälti :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4280
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Zyke64 kirjoitti:Millon oot vaihtanu öljyt koko hoitoon viimeksi. :shock: simpukan päällä on ilmausproppu, mutta kyllä minä sain ilmat tulemaan öljyn vaihdon yhteydessä, kun tunkin päällä auto käynnissä pyörittelin rattia muutamia kertoja laidasta laitaan :D . Jos lämpimänä ääntää, voi se olla öljyn vähyydestäkin johtuvaa. Mutta toki pumpukin saattaa ottaa itteensä, jos "kuivana" pyörii enemmälti :lol:
Kyllä se viimeisimmässä huoltolaskussa ainakin näkyy tehostimen öljyn vaihto :roll: tiedä sitten :?

Miten tuo öljyn määrä pitäs katsoa, auto käynnissä vai ei?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Timppa
Ajoneuvos
Viestit: 514
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
Truck: Carrus 602 B 10 M
Location: Hollola
Member id: 2
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Jos aiot pumpun vaihtaa, eikä sulla ittellä satu olemaan, mulla olis muutama ylimääräinen.
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja joope »

Kankeatahan se öljy on kylmässä, joten pakkasten alkaessa ensiksi epäilisin suodattimen tukkiutumista! Onko suodatin milloin vaihdettu? Jos järjestelmä saa ilmaa, öljy muuttuu pikkuhiljaa laappapuuron väriseksi vaahdoksi. (vaaleanpunaista, ilmavaa)
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja motoku »

ja suodatin löytyy tehostinöljyn säiliöstä isomman korkin alta. siipimutterista auki, nosta pois, uusi sisään käänteisessä järjestyksessä. suosittelen absoluuttista puhtautta vaihtotyön aikana. jos tehostimen ilmailu ei kiinnosta, tyydyttävään lopputulokseen pääsee myös imaisemalla säiliö muutaman kerran "tyhjäksi" ja täyttämällä uudelleen, ajelee välillä. pikkuautokalustossa, esim hiacessa, ilmausruuveja ei välttämättä edes ole joten öljy on vaihdettava näin.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja ansa »

motoku kirjoitti:ja suodatin löytyy tehostinöljyn säiliöstä isomman korkin alta. siipimutterista auki, nosta pois, uusi sisään käänteisessä järjestyksessä. suosittelen absoluuttista puhtautta vaihtotyön aikana. jos tehostimen ilmailu ei kiinnosta, tyydyttävään lopputulokseen pääsee myös imaisemalla säiliö muutaman kerran "tyhjäksi" ja täyttämällä uudelleen, ajelee välillä. pikkuautokalustossa, esim hiacessa, ilmausruuveja ei välttämättä edes ole joten öljy on vaihdettava näin.
hyvä niksi tuohon ilmaamiseen on myös että nostaa auton keulan tunkilla ylös ja täyttää öljysäiliön ja kääntää pyöriä ääriasentoihin muutaman kerran ilman että moottori käy,sen jälkeen vasta voimakone käyntiin ja muutama kääntäminen vielä ilmassa ja sitten tunkilta alas ja tapaa toimia.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja only4pro »

minullakin alkoi tuossa scaniassa ujeltamaan, mielestäni öljy on vähän ruskea, eli varmaan kannattaisi ihan ekana sen vaihtaa...

kuski vain soitti tänään, että vasemmalle kääntäessä kuulemma pitää meteliä, ainakin enemmän kuin kääntää oikealle
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Vaihdoin myös talvella pumpun kun alkoi ohjaus tökkiä, uuden pumpun ilmausta ihmettelin mutta se uusi pumppu ei ala lykätä painetta ennenkun polkaiset kaasun pohjaan että pumpun lamellit "irtoo".
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja only4pro »

nyt kävin kokeilemassa, eihän siellä ollut tehostusta ollenkaan enään.

tarkistin öljypinnan, ei siellä mitään ollut (auto käynnissä, aikaisemmin väärin katsonut eli auto sammuksissa)

nyt kun auto oli käynnissä, täytin öljyä että tikulle näkyy. Kun auton sammuttaa, se lykkää öljyt ulos tarkistustikun päässä olevasta pienestä reijästä... ja juuri tuollaista puurontapaista, eli ilmaa on.

jos en täytä öljyä, niin kun auton sammuttaa siitä tikusta tulee paineella ilmaa, kuuluuko tehdä näin?

mikä sen aiheuttaa, ja mitenkä saan tuon korjattua. Nyt täytön jälkeen tuolla on ilmaa, välillä tehostaa, välillä ei. Kai se on nostettava keula ylös ja kokeiltava tuo homma.

Onko tuolla edessä joku ilmausruuvi, en sellaista ainakaan nähnyt? Yksi letku tulee, ja yksi lähtee (tämä siis ns. ratin alla ulkopuolella, onko jossain muualla se ilmausruuvi?)

löytyykö kenelläkään tuota suodattimen mallia tiedossa, jos varmuuden vuoksi senkin vaihtaa samalla

EDIT: eiköhän se tämä sopisi http://www.hengst-katalog.de/en/filter/ ... /03/E10H02 se käy DSC11 ja DSC14 moottoriin, ja eikös minulla ole DSC11?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja ansa »

only4pro kirjoitti:nyt kävin kokeilemassa, eihän siellä ollut tehostusta ollenkaan enään.

tarkistin öljypinnan, ei siellä mitään ollut (auto käynnissä, aikaisemmin väärin katsonut eli auto sammuksissa)

nyt kun auto oli käynnissä, täytin öljyä että tikulle näkyy. Kun auton sammuttaa, se lykkää öljyt ulos tarkistustikun päässä olevasta pienestä reijästä... ja juuri tuollaista puurontapaista, eli ilmaa on.

jos en täytä öljyä, niin kun auton sammuttaa siitä tikusta tulee paineella ilmaa, kuuluuko tehdä näin?

mikä sen aiheuttaa, ja mitenkä saan tuon korjattua. Nyt täytön jälkeen tuolla on ilmaa, välillä tehostaa, välillä ei. Kai se on nostettava keula ylös ja kokeiltava tuo homma.

Onko tuolla edessä joku ilmausruuvi, en sellaista ainakaan nähnyt? Yksi letku tulee, ja yksi lähtee (tämä siis ns. ratin alla ulkopuolella, onko jossain muualla se ilmausruuvi?)

löytyykö kenelläkään tuota suodattimen mallia tiedossa, jos varmuuden vuoksi senkin vaihtaa samalla

EDIT: eiköhän se tämä sopisi http://www.hengst-katalog.de/en/filter/ ... /03/E10H02 se käy DSC11 ja DSC14 moottoriin, ja eikös minulla ole DSC11?
siis ilmaahan nyt se järjestelmä sjten että auton keula tunkilla ylös ja vielä mielellään sellainen paikka jossa saat perän korkeammalle ,sitten muutaman kerran pyörät ääriasennosta toiseen rauhallisesti kääntäen ,ilman että kone käy ,sen jälkeen kone käyntiin ja sama homma ennen kuin lasket auton alas.
jos olet käynnistänyt auton heti ja ruvennut kääntelemään niin järjestelmässä todella paljon melkein vaahtomaista öljyä ja ei tosiaankaan pysy säiliössä jos sammutat auton. mulla ainakin toiminut tuo ohjeenmukainen ilmaus merkistä riippumatta kaikissa.
Avatar
VANHOOL
Rattiamiraali
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
Truck: Scania/Superstar
Location: Teuva
Member id: 053
Viesti:

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja VANHOOL »

Oletto Only4Pro varma ettei joku tehostin putki jostain vuoda. Ostin hiljattain yhden auton jossa putki edessä vuoti, ja lykkäsi lisäyksen jälkeen säiliöstä kans öljyt ulos. Uusi putki eteen ja niin loppui vuodot edestä ja säiliöltä.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja only4pro »

ei ainakaan näkyvästi, takana vuotaa pikkasen tuo paluuputki joka tulee säiliöön kiinni, mutta ei pahasti, eli on vain kostea se letku, mutta ei suihkuta.

taidan viedä huomenna tuonne korjaamolle, saavat samalla vaihtaa tuon takana olevan letkun
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Kyllä siellä jossakin on vuoto, paluuputkessa.
Ryömi alle ja korjaa vuoto, muuten ei tule kuntoon tai sitten pumppu on sökö.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Taidan pysyä alkuperäisen ajatuksen kannalla, eli vien sen tuonne pajalle, saavat samalla vaihtaa tuon selvästi hajoneen paluuputken tuolla takana pöntöstä, ja samalla saavat katsota tuota auton alta että löytyykö sieltä jotain?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja only4pro »

tää nyt vähän venähti, kun on ollut muuta tekemistä.

tänään sain kuitenkin sen toimimaan, tunkilla etuakseli ylös ja kääntelemään...

mutta tuota noin... paljonko tuonne sitä ATF:fää pitäis mennä? kone käynnissä, ja 2,5 litraa sinne kaadoin, ei vaan vieläkään näy tikulla?

Uusi suodatin löytyy, ei tosin vielä laitettu paikalleen kun unohdin sen kotiin. Pitää huomenna mennä lisäämään vielä vähän öljyä, jospa saisi tikulle jotain näkymään myös.

Niin ja mihin se öljy voi hävitä? Alle ei nimittäin jää läikkää? Voiko mennä esim. moottoriöljyn sekaan?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

only4pro kirjoitti:tää nyt vähän venähti, kun on ollut muuta tekemistä.

mutta tuota noin... paljonko tuonne sitä ATF:fää pitäis mennä? kone käynnissä, ja 2,5 litraa sinne kaadoin, ei vaan vieläkään näy tikulla?

Niin ja mihin se öljy voi hävitä? Alle ei nimittäin jää läikkää? Voiko mennä esim. moottoriöljyn sekaan?
Kai sinne Scaniassa menee helposti yli 2,5l kun putket käy takana mutkan? Volvossa en keksi miten vois tehostimen öljyt päätyä moottoriöljyjen joukkoon, Scaniasta en sitten tiedä, mutta en usko siitäkään.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja only4pro »

scaniassa se pumppu on pultattu suoraan kiinni koneeseen, eli ajattelin jos siinä jotain stefoja tai jotain tiivisteitä mistä se voisi mennä sinne öljyn sekaan
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja only4pro »

nyt haettu 5L kanisteri ATF, eiköhän ala riittämään. illalla sitten täyttämään...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja only4pro »

jatketaan, reikähän siellä on, taka-akselin kohdalla, eli varmaan jostain mistä se menee sen seinän läpi...

menee perjantaina pajalle, niin saavat laittaa kuntoon...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: Ohjaustehostimen hydraulipumppu

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Meillä kanssa meinas mehiä takaakselin kohdalta putki joten tempasin ne takapätkät pois ja ruuman sisältä sopivasta kohtaa putket poikki, putket on 15 ja 22mm, tuli mieleen että jos laittaskin hydrauliletkulla uuden pätkän niin helpottaisi asennusta huomattavasti... ei kai sille mitään estettä ole? vai teetänkö samanlaiset putket paikallisessa hydrauli liikkeessä? Putkea menee noin 4m(x2).
Vastaa Viestiin