B9M alustaihmettelyä

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Sumppi
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Kesä 2010 02:07
Truck: Volvo B9M
Location: Lappeenranta

B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

Kävin kyselemässä -87 Kutter Deca 320 seen iskunvaimentajia. Alusta on Volvon ja papereitten mukaan B9M. Varaosamyyjä ei meinannut uskoa kun sanoin auton olevan ilmajousinen??? Ei kuulemma varaosakirjat tunne sellaista tässä vuosimallissa... Mikäs tää sit on? B10M? Osaisko kukaan kertoo???
Volvo B9M Kutter Deca 320 9,9 metrinen pätkä vm. -88
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Sumppi kirjoitti:Kävin kyselemässä -87 Kutter Deca 320 seen iskunvaimentajia. Alusta on Volvon ja papereitten mukaan B9M. Varaosamyyjä ei meinannut uskoa kun sanoin auton olevan ilmajousinen??? Ei kuulemma varaosakirjat tunne sellaista tässä vuosimallissa... Mikäs tää sit on? B10M? Osaisko kukaan kertoo???
Tuo B9M- alustahan alunperin tehtiin B10M:n rinnalle halvemmaksi vaihtoehdoksi. Siinä oli tosiaan alkuun rautajouset ja moottorista otettu vähemmän tehoa (olikohan ilman turboa?) Ei saavuuttanut kovin suurta suosiota tuo alusta. Yksi suurimpia ostajia (siis Suomessa) taisi olla Vantaan liikenne. Sinnehän noita tuli aika paljonkin sekä katureita, että puolituristeja. Jousitukseen tuli mallin ikääntyessä myös ilmajousivaihtoehto. Siitä ei enää ole muistikuvaa mitenkä paljon noita rautajousisia tuli liikenteeseen. Aika muutti markkinat ja alustojen hinnat taisivat alkaa olemaan niin lähellä toisiaan että tuo 9M haudattiin. Jos ei isännällä ollut varaa sijoittaa tarpeeksi saadakseen Scanian, niin jostain sitten kuitenkin haalittiin rahaa B10M Volvoon. Vaikka sitten mopon moottorilla olevaankin. Niin ja ei niitä kai muilla saanutkaan :) Tuo B9M oli kyllä suositumpi tuollaisissa tumpeissa, eli n. 10 metrisissä. Siihen se mopon moottori riitti vähän paremmin...
Avatar
Sumppi
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Kesä 2010 02:07
Truck: Volvo B9M
Location: Lappeenranta

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

Ok, no sittenhän siihen varmaan sattunee ne B10M:n alustanosat...

Joo, mopoha tuo...raaskivat kuitenkin tehä kunnon rungolla, eikä millään himmeli takamoottorilla :P
Volvo B9M Kutter Deca 320 9,9 metrinen pätkä vm. -88
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sumppi kirjoitti:Ok, no sittenhän siihen varmaan sattunee ne B10M:n alustanosat...

Joo, mopoha tuo...raaskivat kuitenkin tehä kunnon rungolla, eikä millään himmeli takamoottorilla :P
Minkä kokoinen pata siinä sitten on, tai paljoko tehoa? Kyllä autossa runko pitää olla, huonekaluputkea näkee huonekaluissa =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Reddewil kirjoitti:
Sumppi kirjoitti:Ok, no sittenhän siihen varmaan sattunee ne B10M:n alustanosat...

Joo, mopoha tuo...raaskivat kuitenkin tehä kunnon rungolla, eikä millään himmeli takamoottorilla :P
Minkä kokoinen pata siinä sitten on, tai paljoko tehoa? Kyllä autossa runko pitää olla, huonekaluputkea näkee huonekaluissa =)
Tämmösessä huonekaluputkikossa on ollut alunperin 330 heppaa. Siis alunperin... Noissa Volvoissa oliskohan ollut noin 230 ja sitten turboilla noin 285. Siis tuolloin 80-luvun loppupuolella. Sinänsä Volvoissa oli tuo teho kohdallaan, ellei jopa yläkantissa. Ei niillä ajo-ominaisuuksilla yhtään enempää tarvinnutkaan :D Nythän uusissa Volvoissa on jo tuplaturboilla yli 300 heppaa ja Scanian tuupparissa vähintäänkin 500. Vai mitenköhän se oli...
Avatar
Sumppi
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Kesä 2010 02:07
Truck: Volvo B9M
Location: Lappeenranta

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

Nii ja miulla on tehoja ollu muistaakseni 185kw...nythä niistä on jo osa laitumella :lol: Joo ja turbokoneella on. Täähä oli vaa tällästä Volvo vs.Scania leikkimielistä naljailua :mrgreen:
Volvo B9M Kutter Deca 320 9,9 metrinen pätkä vm. -88
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pilotti kirjoitti:Ei niillä ajo-ominaisuuksilla yhtään enempää tarvinnutkaan :D
melkoinen heitto Pilotilta :lol: joka ajelee korkealla takatuupparilla :wink: mutta olihan niin että talvella ei ajeta :shock: en minäkään ajaisi jos ei olisi keskimoottori automaattia kölipainona keskellä autoa silloin kun sivutuuli puhaltaa liukkaalla sianselkä pikkutiellä :roll: Eipä ole Volvon hinausrakseja koskaan tarvittu ei teknisten ongelmien eikä ojaanajojen takia, yhden kerran eräs Scaniamies pakitteli mun Volvon ojaan mutta sieltäkin noustiin omin avuin pois. Kova poika kuittaileen Pilotti ja minähän annan aina takasin :mrgreen:
Tulevaisuus on sähköinen
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Niin eikös tuo "sumpin" 185kw vastaa aika lähelle 250 heppaa? Nuo tosi liukkaat peltotiet tuulisella kelillä on tosiaan ehkä ainoa tilanne, jossa tuommoinen pannariratkaisu on parempi. Muuten on talvella kiva kun on painoa vetävällä akselilla. Pääsee liikkellekin...Muistan kun nuorena miehenä ajoin lumisateen jälkeen Lauttasaaren mäkeen pakastavedetyllä nivelvolvolla. Sillalta otin jo vauhtia, mutta siihen hyyty puoleenväliin mäkeä. Taakse tuli Hesan liikennelaitoksen tuuppariscania. Joutui pysähtymään vastaantulijoiden takia, sitten vilkku päälle ja ohitse.No olihan tuo nivelbussi tietyski painavampikin ja renkaat olivat varsin kesäiset. Ei ne kyllä tainneet olla kovin kaksiset rillat siinä HKL:n Scaniassakaan. No ei kai kukaan täällä nyt vaan ota ihan tosissaan näitä meikäläisen(kään) naljailuja? :o
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1481
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja B9M »

Taitaapi nämä b9m:ät b10m:n aloitusmalleja. Nyyssösellä ja mulla on samat 245hv ja kytkimenä isompi yksilevyinen. Coolerilla sitten 10m:ät myohemmissä pikkasen yli 300 hevosta isoimmissa ja kaksilevykytkimellä. Ajo-ominaisuuksista en osaa muuta sanoa, kun vajaalla (2henk) kuormalla ei ole talvikeleillä käynyt mielessä että kone ois takana :wink: . Metelin takia kyllä. Tv. Ari
#048
Avatar
Sumppi
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Kesä 2010 02:07
Truck: Volvo B9M
Location: Lappeenranta

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Sumppi »

Mulla on koneen keskeltä taka-akselille noin 3 metriä...tumppi kun on...eli luulis taka-akselipainoakin olevan jonkinverran. Kesäkäyttöä ois ite tarkoitus pääsääntöisesti harrastaa, mutta mukana tuli myös piikkiketjut jos tuntuu, et muuten ei meinaa eteenpäin päästä, esim. jos Norjaan lähtee matkailemaan. :roll:
Sattusko muuten kukaan tietämään missä ois tollasia kutter decoja purussa, saattas olla parille pisteosalle käyttöö? Ja onko mitään varaosakauppaa netissä, missä ois kohtuulliset hinnat varaosille...
Volvo B9M Kutter Deca 320 9,9 metrinen pätkä vm. -88
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Paimelassa vois vielä löytyä noita Decan osia ja sit tietty tuolta Savon Keskuspurkaamolta
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4282
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: B9M alustaihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pilotti kirjoitti:No ei kai kukaan täällä nyt vaan ota ihan tosissaan näitä meikäläisen(kään) naljailuja? :o
Ei tietenkään :D toista se on kun maanviljelijät inttää onko se Valmetti vai Jontikka, Zetori vai Massikka
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin