B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Aika vähän löysin juttuja otsikon aisioista. Liekö porukka teettänyt niihin liittyvät työt koiraamoilla.
Olen omaa korjausta suunnitellut jo kuukausia ja viimein olisi aika rohkaista mielensä ja edes yrittää ko toimenpide tehdä itse.
Edestä oikealta vuotaa jostain ja uusia osia on varoiksi haettu rouhekopallinen.
Vaan missä järjestyksessä olisi viisasta koittaa saada pussi irti, että pääsee lautasen ja muiden osien kuntoa tutkailemaan?
Iskarit saattaa rajoittaa akselin liikettä sen verran, että ei tule tilaa korin ja akselin väliin tarpeeksi, eli ne irti?
Iskarin irrotusta varten taas tarvinnee irroittaa etupyöräkin.
Olen omaa korjausta suunnitellut jo kuukausia ja viimein olisi aika rohkaista mielensä ja edes yrittää ko toimenpide tehdä itse.
Edestä oikealta vuotaa jostain ja uusia osia on varoiksi haettu rouhekopallinen.
Vaan missä järjestyksessä olisi viisasta koittaa saada pussi irti, että pääsee lautasen ja muiden osien kuntoa tutkailemaan?
Iskarit saattaa rajoittaa akselin liikettä sen verran, että ei tule tilaa korin ja akselin väliin tarpeeksi, eli ne irti?
Iskarin irrotusta varten taas tarvinnee irroittaa etupyöräkin.
Viimeksi muokannut Addica, 25 Heinä 2012 00:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Tarvinneeko iskaria irroittaa? Ei oo mitään kokemusta, edellisen kerran ilmapussi vaihettu 14 vuotta sitten niin aattelin vaan että ei kyllä niitä kovin tiheään mene.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Ei tuossakaan pussi taida rikki olla, pihisee pussin yläpuolelta.
Joku kenkälusikkatsydeemi vois olla jees. Siellä lienee vastustamassa pohjaanlyöntikumikin.
Joku kenkälusikkatsydeemi vois olla jees. Siellä lienee vastustamassa pohjaanlyöntikumikin.
- salminen
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 121
- Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
- Truck: Ajokki Express
- Location: Kalajoki
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
En tiedä onko oikea tapa/tyyli mutta otin tasosäätöventtiilin vivun alapäästä irti ja nostin sillä auton keulan yläasentoon. Sitten pukit keulaan rungon alle ja taas vipua laskemalla paineet pois. Nyt auton keula ylhäällä ja akseli mahdollisimman alhaalla. Tunkki akselin alle pyörä pois ja siitä se pussi irtoaakin yläpäästä kampeamalla. Pukit kannattaa laittaa jo alussa sinne auton alle jos siellä jokin posahtaa ettei jää mihinkään väliin.
Ajokki express Volvo B10 M -87
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Ukonilma suvaitsi saapua jynttäämään, joten piti vaihtaa mobiililaitteisiin.salminen kirjoitti:En tiedä onko oikea tapa/tyyli mutta otin tasosäätöventtiilin vivun alapäästä irti ja nostin sillä auton keulan yläasentoon. Sitten pukit keulaan rungon alle ja taas vipua laskemalla paineet pois. Nyt auton keula ylhäällä ja akseli mahdollisimman alhaalla. Tunkki akselin alle pyörä pois ja siitä se pussi irtoaakin yläpäästä kampeamalla. Pukit kannattaa laittaa jo alussa sinne auton alle jos siellä jokin posahtaa ettei jää mihinkään väliin.
Pyörää taidan tosiaan alkaa irrottamaan seuraavana toimenpiteenä.
Pussin vastakappale korissa, lienee pyöreä teräslevy vain, mureni kohtalaisen isosti kun siihen vähän tarjosi kioskiavainta. Eli ainakin hitsausta on luvassa.
Saattaa tässäkin autossa edessä vielä kaikki ilmajousitukseen liittyvä olla tehtaan jäljiltä. Pussitkin on Volvo teksteillä.
Melko lailla taitaa olla kampeamishommia tiedossa, aika jämäkältä tuntui se pussukka painella. Huh.

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Tulikin huomattavasti enemmän tilaa, kun nosti koppaa eka ilmalla ja sitten hiukkasen tunkilla lisää. Sitten pukit alle.
Kyllähän iskareissakin näemmä pelivaraa piisaa.
Ootellaan nyt, että paineet hukkuu, josko sitten taas mietitään lisää.
Kyllähän iskareissakin näemmä pelivaraa piisaa.
Ootellaan nyt, että paineet hukkuu, josko sitten taas mietitään lisää.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
No lähtihän se pussi sieltä pois ja se on ehjä.
29 cm sain tilaa siihen, kunhan hokasin nostaa koko keulaa tunkeilla.
Ei tarvinnu irrottaa iskareita.
Yläpää(auton runkoa) on odotetusti heikossa hapessa(vaikka onkin Royali). Ilmaliitintä ja kantta en saanu vielä pois.
29 cm sain tilaa siihen, kunhan hokasin nostaa koko keulaa tunkeilla.
Ei tarvinnu irrottaa iskareita.
Yläpää(auton runkoa) on odotetusti heikossa hapessa(vaikka onkin Royali). Ilmaliitintä ja kantta en saanu vielä pois.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Eikä varmaan ehyenä liitin lähdekkään. Mutteri on odennäköisesti ruostunut jumiin ja kanta syöpynyt niin, ettei saa millään edes kiinni. Mutta niitä saa uusia Volvolta, tosin kalliita nippoja ovatten. Kunha saat ilmaletkun nipan irti. Mutta jos et liin letku poikki ja siihenkin uudet hilut. Letkua voi jatkaa jatkoliittimellä tarvittaessa. Ylätukilevy uusiksi ja jousen ylälautanen uusiksi niin tulee ilmatiiviskin. Ylälautanen ei maksa paljoa. Tuo ilmanippa ja alajalka maksaa eniten.Addica kirjoitti:No lähtihän se pussi sieltä pois ja se on ehjä.
29 cm sain tilaa siihen, kunhan hokasin nostaa koko keulaa tunkeilla.
Ei tarvinnu irrottaa iskareita.
Yläpää(auton runkoa) on odotetusti heikossa hapessa(vaikka onkin Royali). Ilmaliitintä ja kantta en saanu vielä pois.
Ja laita ylälevy sekä jousen ylälautanen niin kiinni, että saat ilmatiiviin liitoksen rungon ja levyn väliin, etei tule yllätyksiä kun ilma suhisee levyn ja rungon välistä ulos


Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
66€ yläkansi/lautanen VolvoltaZyke64 kirjoitti: Mutta niitä saa uusia Volvolta, tosin kalliita nippoja ovatten.
Ylälautanen ei maksa paljoa.
Tuo ilmanippa ja alajalka maksaa eniten.
Itse laitoin sikaflexia väliin
Ilmanipat yhteensä n.18€
Pohjaanlyöntikumi n. 63€
Sen ja kannen kiinnityspultti 45€ + sille mutteri 1,30.
Pussi olisi ollut 200€, tarvikkeena 50€.
Uudemman mallin ylätuen "korjauslautanen" olisi ollut tarjolla, mutta reiät pikkuisen eri kohdissa ja hintaakin netonnettona 100€. Ei raskinnut, eli pokasaha soi huomenna jostain levyn kappaleesta semmosen.

Sikafleksiajatus kuulostaa hyvältä, nyt kun on rakenteen nähnyt ja sitä pähkäillyt.
Viimeksi muokannut Addica, 17 Heinä 2012 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
En ole koskaan laittanut Sikaa mihinkään ilmatyynyihin. Seuraavalla kerralla purkaminen helpompi kun pussi ei ole liimattu kiinni.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Joo ei pussiin, vaan sen pohjaanlyöntikumin ja kannen kiinnityspultin varmistamiseen. Vaikkakin sen kumin ja pultin kannan pitäisi se hoitaa, mutta epäilen suuresti edellisen vuodon aiheutuneen juuri siitä.KajNyy1 kirjoitti:En ole koskaan laittanut Sikaa mihinkään ilmatyynyihin. Seuraavalla kerralla purkaminen helpompi kun pussi ei ole liimattu kiinni.
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Juu, ja minäkin laitoin sikaa vain metalliosien väliin, eli en edes pohjanlyöntikumeen pussista puhumattakaan, se nyt olis vihon viiminen temppuAddica kirjoitti:Joo ei pussiin, vaan sen pohjaanlyöntikumin ja kannen kiinnityspultin varmistamiseen. Vaikkakin sen kumin ja pultin kannan pitäisi se hoitaa, mutta epäilen suuresti edellisen vuodon aiheutuneen juuri siitä.KajNyy1 kirjoitti:En ole koskaan laittanut Sikaa mihinkään ilmatyynyihin. Seuraavalla kerralla purkaminen helpompi kun pussi ei ole liimattu kiinni.

Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua

Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Pikkuhiljaa.
Nyt on sentään jo uudet tuet ja ylävasteet hitsattu paikoilleen.
Kamalin homma oli siistiä ne vanhat raudan jämät pois.
Vaan nytpä tuli tenkkapoo. Uusi pohjaanlyönti-/lepuutuskumi, mikälie, onkin kolmisen senttiä korkeempi ja eipähän mahdu enää ilmapussi takasin sujahtamaan. Ah.
Onko kellään näkemystä, kuinka tuo alamäntä on kiinni etuakselissa?
Piirustuksista kattellen siinä ei olisi mukamas mitään mutteri-pullti viritystä, että makais vaan aksilan päällä.
Jos se irtois nyt helposti lekalla kumauttamalla, niin homma helpottuis, muuten pitää miettiä, millä ihmeellä saa puristettua pussia vielä inan kasaan. Korin nosto ei anna akselin väliin enempää tilaa.

Nyt on sentään jo uudet tuet ja ylävasteet hitsattu paikoilleen.
Kamalin homma oli siistiä ne vanhat raudan jämät pois.
Vaan nytpä tuli tenkkapoo. Uusi pohjaanlyönti-/lepuutuskumi, mikälie, onkin kolmisen senttiä korkeempi ja eipähän mahdu enää ilmapussi takasin sujahtamaan. Ah.

Onko kellään näkemystä, kuinka tuo alamäntä on kiinni etuakselissa?
Piirustuksista kattellen siinä ei olisi mukamas mitään mutteri-pullti viritystä, että makais vaan aksilan päällä.
Jos se irtois nyt helposti lekalla kumauttamalla, niin homma helpottuis, muuten pitää miettiä, millä ihmeellä saa puristettua pussia vielä inan kasaan. Korin nosto ei anna akselin väliin enempää tilaa.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Alamaljan keskellä on kartiotappi joka lepää alatuen reijässä.
Irroitus: nosta alamaljan toista reunaa n. 5 cm ja työnnä sivulta ulos, melkein itsekseen lipsahtaa pussin yläpää pois lautasen päältä, jos ei avita vähän.
Paikoilleenlaitto: työnnä koko höskää ylöspäin kohti ylälautastaniin paljon että saat alamaljan luiskautettua paikoilleen. Tämän jälkeen sovittelet yläreijän lautasen ympärille. Jos jäi pussi pujottamasta sinne niin eikun ruttuun kumia niin paljon että menee pohjaanlyönti kumin yli.
Kuvat on taka-akselilta mutta sama proseduuri on edessä. Onnistumisen edellytys on että runko on niin ylhäällä kuin mahdollista ja pyörä on alhaalla. PS! muista pukki


Kuvat on taka-akselilta mutta sama proseduuri on edessä. Onnistumisen edellytys on että runko on niin ylhäällä kuin mahdollista ja pyörä on alhaalla. PS! muista pukki
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Alapohja ei ole mitenkään kiinni, tappi reiässä, lähtee irti väkivallalla.
Pussin takaisin laitto: Rasvaa palje sisäpuolelta hyvin vaikkapa rengasrasvalla, rullaa palje pohjan päälle ja asenna paikoilleen.
Akseli ylös kunnes tasoventtiili antaa painetta ja siellä se on.
Tuolla ohjeella asentamiseen menee 5 minuuttia, jos nyt kukaan ohjeesta mitään ymmärtää ( paskat ohjeet )
Pussin takaisin laitto: Rasvaa palje sisäpuolelta hyvin vaikkapa rengasrasvalla, rullaa palje pohjan päälle ja asenna paikoilleen.
Akseli ylös kunnes tasoventtiili antaa painetta ja siellä se on.
Tuolla ohjeella asentamiseen menee 5 minuuttia, jos nyt kukaan ohjeesta mitään ymmärtää ( paskat ohjeet )
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Kyllä, viidestä kohtaa on auto tuettu.KajNyy1 kirjoitti:Alamaljan keskellä on kartiotappi joka lepää alatuen reijässä.
Onnistumisen edellytys on että runko on niin ylhäällä kuin mahdollista ja pyörä on alhaalla. PS! muista pukki
Niin minä vaan tuumasin, jotta en uskalla sitä annosta väkivaltaa käyttää, jonka tämän alamaljan irrotus vaatisi.Puu Tiainen kirjoitti:Alapohja ei ole mitenkään kiinni, tappi reiässä, lähtee irti väkivallalla.

Taitaa olla muuten se alaosa kaksiosainen? MK3:han tämä lienee(-89 siis). Ulkokehä vain hieman hemppuu, kun taas se keskiosa istuu kuin...no, jämäkästi.
Kuviakin olen ottanut, mutta vielä kamerassa.
Viimeksi muokannut Addica, 22 Heinä 2012 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja

Sitten tulikin se Tammisen Juhanin K.I.S.S. prinsiippi mieleen ja otin tuulettajan remmin, kiepautin reiästä ympäri, lenkeistä kiristys räikän jatkovarrella ja eikun pussi paikalleen.
Tämä on ollut mulle melkein elämää suurempi korjauskohde, varmaan 2 viikkoa auto ollut pukeilla.


Re: B10M etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Aiheeseen liittyvät kuvat:










Re: B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Juuri äsken sain liukasteen ja muutaman sovituksen kanssa pussin pitämään ja auton pois pukeilta.
Kiitoksia kaikille neuvoista!
Alitajuntaan jäi vielä kysymys kytemään tämän maljamallin irrotuksesta.
No, paras varmaan hommata aikanaan ehjä osa viereen, niin tietää mihin kohtaan alkaa väkivaltaa käyttämään.

Kiitoksia kaikille neuvoista!
Alitajuntaan jäi vielä kysymys kytemään tämän maljamallin irrotuksesta.
No, paras varmaan hommata aikanaan ehjä osa viereen, niin tietää mihin kohtaan alkaa väkivaltaa käyttämään.

- PekuMAN66
- Rattimajuri
- Viestit: 199
- Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
- Truck: Ex-Volvo B10M
- Location: Pudasjärvi
- Paikkakunta: Pudasjärvi
Re: B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Maljan ohjaritappi osaakin tarttua lujasti! Kun ekaa kertaa irroitin vuotavaa maljaa enkä tiennyt kiinnituksestä, ja irroitin vuotavaa maljaa isoilla työkaluilla(rautakanki, tunkki, leka), niin tappi jäi reikään ja ruosteinen malja irtosi repeämällä. Sitten näkikin rakenteen hyvin... Maljan pyörittäminen voi helpottaa irroitusta, ruosteet irtoaa.
Jos muuta hommaa on tehty et kori on ylhäällä, niin olen liikutellut maljoja että eivät kiinnitykset jumiudu
Jos muuta hommaa on tehty et kori on ylhäällä, niin olen liikutellut maljoja että eivät kiinnitykset jumiudu
Ex-Volvo B 10 M, Wiima 353 -85 M1
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
ex- MAN Ajokki -66
Fordson Super Major -61
Re: B10M -89 etuakselin ilmajousituksen korjailupohdintoja
Voimaa neuvottiin käyttämään ja sen uskon, että sillä se sieltä heltiääkin.
En tosin omaan näin tohtinut tehdä, kun ei ollut ehjää tilalle, jos ja kun romua olisi tullut.
En tosin omaan näin tohtinut tehdä, kun ei ollut ehjää tilalle, jos ja kun romua olisi tullut.
