Mitä öljyä käytätte ZF automaattilaatikossa. "Normaali" käyttölämpötila kun on manuaalin mukaan 90-110 astetta, mikä on aikaslailla kuuma. Pysyy kyllä enimmäkseen tuossa 90 pinnassa, mutta kaupunkiajossa kiikkuu kohtuu helposti yli sadan asteen
Ja löytyiskö Carrus 502 sähkökaaviota keltään??
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Liikennöitsijöiden omilta varikoilta/korjaamoilta kannattaa kysellä, itse sain Setraan sillä tavalla koko pinon manuaaleja eikä maksanut mitään.
Aivan, sieltähän sain edelleiseenkin Deltaan, muisti on vaan niin lyhyt
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
SisuPussin laatikkoon laitoin halvemman vaihtoehdon eli 10W moottoriöljyn.
Onko sulla muuten ihan lämpömittari öljyille ja onko tietoa missä sen anturi on? Pitäisi asennella omaankin sellainen.
On ihan tehdasasenteinen mittari. Anturin paikkaa en ole ehtinyt tutkimaan. Mitenkähän nuo moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät noissa lämpötiloissa . Joku varmaan tietää sanoa..
Minulla on punaiset öljyt, eli siis automaatti sellaiset, mutta merkistä en tiedä, häätyy kysellä Ruåttinmaalta, missä ne on vaihdettu
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Zyke64 kirjoitti:
On ihan tehdasasenteinen mittari. Anturin paikkaa en ole ehtinyt tutkimaan. Mitenkähän nuo moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät noissa lämpötiloissa . Joku varmaan tietää sanoa..
Minulla on punaiset öljyt, eli siis automaatti sellaiset, mutta merkistä en tiedä, häätyy kysellä Ruåttinmaalta, missä ne on vaihdettu
Täytyy käydä Paimelasta hakemassa tuollainen mittari ja koittaa selvittää sen anturin sijainti.
Öljyn ominaisuuksista en osaa sanoa mitään, laatikossa oli sisällä tummat öljyt kun sen sain eikä punaiset Atf öljyt. Laatikkohan on peräisin Helsingin Bussiliikenteeltä.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Zyke64 kirjoitti:
On ihan tehdasasenteinen mittari. Anturin paikkaa en ole ehtinyt tutkimaan. Mitenkähän nuo moottoriöljyn ominaisuudet pysyvät noissa lämpötiloissa . Joku varmaan tietää sanoa..
Minulla on punaiset öljyt, eli siis automaatti sellaiset, mutta merkistä en tiedä, häätyy kysellä Ruåttinmaalta, missä ne on vaihdettu
Täytyy käydä Paimelasta hakemassa tuollainen mittari ja koittaa selvittää sen anturin sijainti.
Öljyn ominaisuuksista en osaa sanoa mitään, laatikossa oli sisällä tummat öljyt kun sen sain eikä punaiset Atf öljyt. Laatikkohan on peräisin Helsingin Bussiliikenteeltä.
Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Puu Tiainen kirjoitti:Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Juu, ei se sentään mustaa ollut vaan ihan sellaista normaalin moottoriöljyn väristä.
Ja myös tällä perusteella päädyin moottoriöljy vaihtoehtoon: download/file.php?id=1806
Myös paikallisella korjaamolla antoivat kaksi vaihtoehtoa, ensimmäinen oli ATF ja toisena 10W moottoriöljy.
"SisuPussi" Vm.1973
Kori:Kiitokori S-66
Alusta: Sisu BK-84/CVT 5000
Moottori/vaihteisto: Volvo THD102KF + ZF 5HP500. Ex Leyland 0.410, 6.54 litraa.
Puu Tiainen kirjoitti:Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Juu, ei se sentään mustaa ollut vaan ihan sellaista normaalin moottoriöljyn väristä.
Ja myös tällä perusteella päädyin moottoriöljy vaihtoehtoon: download/file.php?id=1806
Myös paikallisella korjaamolla antoivat kaksi vaihtoehtoa, ensimmäinen oli ATF ja toisena 10W moottoriöljy.
Ammattiliikenteessä moottoriöljyä harvoin käytetään ja en suosittele sitä kevyempäänkään käyttöön.
Ehkä se kevyessä käytössä menee, en tiedä?
Edit: nyt kolmaskin linkki viittaa oikeaan kuvaan.
Tuon mukaan laatikon numeron perusteella menee jako, että kelpaa kumpi vaan öljy ja toiseen vain toinen. Näinkö olisi.
Viimeksi muokannut Addica, 12 Elo 2012 10:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Puu Tiainen kirjoitti:
Kuulostaa pahalta, jos laatikosssa on mustat öljyt.
Sinne laitetaan ainoastaan ATF öljyjä, ei koskaan moottoriöljyä.
Musta haiseva öljy kertoo laatikon olevan ehtoopuolella, käytännössä aina.
Hieman aiheesta poiketen, mutta liittyy automaattivaihteistoon. Meidän perhekuljettimessa Toyota Avensis Verson automaattilaatikossa oli ostaessani aivan mustaa ja palaneelle haisevaa öljyä. Tässä vaiheessa €-kuvat vilisi jo silmissä, mutta menopuolella. Onneksi laatikko oli kuitenkin kunnossa ja vaihdoin öljyt. Vuoden päästä vaihdettiin uudet öljyt ja tälläkertaa oikean luokituksen öljyt ja lisäksi Forten lisäaineet laatikkoon. On toiminut sen jälkeen moitteetta jo neljättä vuotta
Aluksi kyllä pelästytti se öljyn väri ja haju
Toki raskaan kaluston laatikko kestänee enemmän mutta oikea öljy sinnekin kuuluu.
Nippanappa niukinnaukin.....rima heiluu, muttei putoakaan.
Edit: nyt kolmaskin linkki viittaa oikeaan kuvaan.
Tuon mukaan laatikon numeron perusteella menee jako, että kelpaa kumpi vaan öljy ja toiseen vain toinen. Näinkö olisi.
Tuo uudemman mallin mitari on minulla, ja punainen alkaa tuosta 110 asteen jälkeen. Tuo hidastinmalli jäi auki, kun autossa on hidastin. Se on tuo viiksimalli 4 asentoinen, eli itse laatikko ei varmaankaan ole hidastimella vaan se on sähköhidastin. En oo joutanu vielä tarkemmin perehtymään.
Mutta edelleen sanoisin, että moottoriöljy ei kuulu automaattiloovaan....
Mistä nuo ohjeet on, voisiko niitä saada jakoon kokonaisuudessaan
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Reddewil kirjoitti:Kovassa askissa ymmärtäisin nuo vaihtoehdot, mutta että automaatissa. Kovin ovat erilaisia jo maalaisen silmin nähtynä tuo ATF ja 10W motoriölppä.
Juu näin se on.
Vanhemmissa ZF:n laatikoissa kelpuutettiin moottoriöljykin.
Uudemmissakin ns. pitemmässä mallissa voi valmistajan mukaan käyttää moottoriöljyä, mutta näissä linja-autoissa olevissa laatikoissa aina ATF öljyä.
Helpointa laittaa aina ATF:ää, ei tule epäselvyyksiä.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Zyke64 kirjoitti:
Jos vain onnistuu, hyvä manuaali
Asia on bueno. Muistaakseni ostin tuon nivaskan joskus jostain, mutten muista keneltä.
Sullakun on noin uusi laite, niin oletko Volvon Impactista kattellut juttuja?
Zyke64 kirjoitti:
Jos vain onnistuu, hyvä manuaali
Asia on bueno. Muistaakseni ostin tuon nivaskan joskus jostain, mutten muista keneltä.
Sullakun on noin uusi laite, niin oletko Volvon Impactista kattellut juttuja?
Kokkeilimpa tuotaki, mutta latas koneelle vain jälleen uuden hakuohjelma, en päässy puusta pitkälle...ei oo tarpeeksi nörtin vikaa
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua