Tervehdys!
Nytpäs menikin sormi suuhun kun Scania BR116 ei enää muutaman kuukauden seisonnan jälkeen käynnistynytkään. Kone kyllä pyörii, muttei mitään käynnistymisen merkkejä havaittavissa.
Testasimma sitten polttoainelinjan käsipumpulla tehdä paineet linjaan, tuloksetta. Myös on varmistettu että sekä ennen ja jälkeen polttoainesuodattimia tulee paineet. Polttoainesuodattimilta linja menee syöttöpumpulle (mekaaninen) mutta syöttöpumpultapa ei sitten tulekaan mitään ulos. Irroitettiin suuttimille meneviä linjoja useampia että tämän totesimme. Autossa on sähköinen sammutin, joka painaa syöttöpumpun kiinni (mekaaninen vipu). Testasimme myös tämän toiminnan, ja ihan oikein sen pitäisi toimia. Syöttöpumpun akseli pyörii kyllä, ja kaikki näyttää ulkoisesti aivan oikealta, paitsi että polttoainetta ei suuttimille tule.
Sanokaahan fiksummat, mikäs tuossa pumpussa saattaisi olla hätänä nyt?
Syöttöpumpun ongelma
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 993
- Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
- Truck: 1968 Vanaja Ajokki
- Location: Uusimaa
Re: Syöttöpumpun ongelma
Ettei olis tukossa? En tiedä miten puhdistaminen oikein onnistuis pumppu paikallaan, mut ennen irrottamista olis hyvä yrittää tällasta.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Syöttöpumpun ongelma
Eihän vaan oo pakokaasujarru päällä 

--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- andiboy
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Tammi 2012 02:02
- Truck: Scania Kutter BR116
- Location: Kokkola
Re: Syöttöpumpun ongelma
En usko sen olevan toiminnassa tuossa, mutta eihän pakokaasujarru pitäisi syöttöpumpun toimintaan edes vaikuttaa, vai..? Ymmärtääkseni se kuristaa pakoilmaa näin kehittäen jonkinlaisen moottorijarrutuksen oloisen efektin. Pumpusta pitäisi kai silti tulla polttoainetta läpi.Victorjussi kirjoitti:Eihän vaan oo pakokaasujarru päällä
Googlettelulla löysin jotain keskustelua semmoisesta kun annosteluventtiilin jumiutuminen. Sanoivat että käynnistäessä kun pumpun kylkeen koputtelee samalla kohtuullisella voimalla niin vois löytyä elämää. Pitänee tänään käydä kokeilemassa tuota, ja samalla varmistaa tuo pysäyttimen ja pakokaasujarrun toiminta vielä kertaalleen.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Syöttöpumpun ongelma
Kyllä ainakin Volvossa pakokaasujarru katkaisee polttoaineen syötön painamalla sammutinta. Tietty Scaniassa voi olla vaikeampia systeemejä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Syöttöpumpun ongelma
Joo, kyllä se sammuu scaniakin, kuin saunalyhty, jos pakokaasujarrua painetaan. Onpa ollut semmosiakin autoja, joissa ei tuo varsinainen sammutin ole ollut toiminnassa enää ollenkaan.
Se pakosarjan jälkeen oleva laitos on monesti otettu pois pelistä, kun alkaa vanhemmiten jumittaa. Ja kun se jää osittain päälle, ja ajelee muutaman sata kilometriä, saa makkarat paistettua punahehkuisessa pakosarjassa kätevästi.
Tuo kertomasi ongelma voisi myös olla se venttiilin jumittuminen. Jos sais vähänkään polttoainetta läpi pumpusta, desi kaksitahtiöljyä tankilliseen polttoainetta pelastaisi tilanteen nopeasti. Vanhoissa traktoreissa tuota kuulemma joskus esiintyy.
Onkos siinä jo se relekaappi siellä konehuoneessa. Se sammuttimen rele on siellä. Nyt oon unohtanu mikä se niistä on, mutta kokeilemalla varmaan löytyy oikea.
Se pakosarjan jälkeen oleva laitos on monesti otettu pois pelistä, kun alkaa vanhemmiten jumittaa. Ja kun se jää osittain päälle, ja ajelee muutaman sata kilometriä, saa makkarat paistettua punahehkuisessa pakosarjassa kätevästi.


Tuo kertomasi ongelma voisi myös olla se venttiilin jumittuminen. Jos sais vähänkään polttoainetta läpi pumpusta, desi kaksitahtiöljyä tankilliseen polttoainetta pelastaisi tilanteen nopeasti. Vanhoissa traktoreissa tuota kuulemma joskus esiintyy.
Onkos siinä jo se relekaappi siellä konehuoneessa. Se sammuttimen rele on siellä. Nyt oon unohtanu mikä se niistä on, mutta kokeilemalla varmaan löytyy oikea.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
- andiboy
- Apukuski
- Viestit: 15
- Liittynyt: 27 Tammi 2012 02:02
- Truck: Scania Kutter BR116
- Location: Kokkola
Re: Syöttöpumpun ongelma
Noniin, ongelma ratkesi!
Vika oli sitten loppujen lopuksi kuitenkin sammuttajassa, joka jonkun sähköoikosen vuoksi toimikin yhtäkkiä väärinpäin. Eli sammuttaja oli koko ajan päällä ja sulki polttoaineen syötön. Kiitos kaikille vastanneille vaivannäöstä
Vika oli sitten loppujen lopuksi kuitenkin sammuttajassa, joka jonkun sähköoikosen vuoksi toimikin yhtäkkiä väärinpäin. Eli sammuttaja oli koko ajan päällä ja sulki polttoaineen syötön. Kiitos kaikille vastanneille vaivannäöstä
