Renkaan kulumisesta
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Renkaan kulumisesta
Rankaista
Ohjaus joskus oikein lämpimällä kelillä nytkyttää jonkun aikaa.
Edessä sivut kuluu matalammaksi ja aallolle.
Paineet huoltokirjan mukaiset vaan olisiko auraus kohdallaan?
Mikä olisi teidän mielestä ?
Ohjaus joskus oikein lämpimällä kelillä nytkyttää jonkun aikaa.
Edessä sivut kuluu matalammaksi ja aallolle.
Paineet huoltokirjan mukaiset vaan olisiko auraus kohdallaan?
Mikä olisi teidän mielestä ?
- Liitteet
-
- image.jpg (217.26 KiB) Katsottu 17938 kertaa
-
- image.jpg (266.78 KiB) Katsottu 17938 kertaa
-
- image.jpg (273.6 KiB) Katsottu 17938 kertaa
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Renkaan kulumisesta
Kyllä näyttäs kulmat olevan melko pahasti pielessä, paitsi jos oot ajanu ovaalirataa täysillä useemman tunnin?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Renkaan kulumisesta
Aurauksen / harituksen mittaa aika äkkiä kotosallakin ihan mittanauhalla. näkee vähän suuntaa kuinka pielessä ollaan.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Renkaan kulumisesta
Haritukselta näyttää tuosta kumin harjanteesta päätellen. Teipin pätkät renkaisiin, mittaus takapuolelta, 180 astetta pyöräytys / ajo eteenpäin ja mittaus samoista pisteistä. Toki vanteen reunastakin voi mitata jos komttailee ja on "metallimiehenmitta". Ducatossa meni talvikumet piloille ku kulmat oli säädetty väljällä alapallolla ja vaihoin timmit pallot. 12mm oli haritusta kulutuspinnasta mitattuna... Kummasti rauhottu meno ku säädin nolliin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Renkaan kulumisesta
Täytyy mitata !
Miten muuten bussien säätö ?
Taitaa mennä scania korjaamo hommiksi !
Onko kokemuksia ja hinnoista tietoa ?
Missä raja arvoissa sitten aurauksen pitää busseissa olla ?
Miten muuten bussien säätö ?
Taitaa mennä scania korjaamo hommiksi !
Onko kokemuksia ja hinnoista tietoa ?
Missä raja arvoissa sitten aurauksen pitää busseissa olla ?
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Renkaan kulumisesta
Kuorma-autot ainakin säädetään nollille. niissä pyöritettävä raidetanko ku avaa lukitusmutterit ja säätää..
- VANHOOL
- Rattiamiraali
- Viestit: 283
- Liittynyt: 10 Kesä 2007 02:46
- Truck: Scania/Superstar
- Location: Teuva
- Member id: 053
- Viesti:
Re: Renkaan kulumisesta
Jotain vaikutusta voi olla kuluneilla iskareilla ja monesti nähnyt vanhojen nastarenkaiden kuluvan noin.
Kulkurit löytyy tosta osoitteesta:
http://www.ukkonenoy.com
http://www.ukkonenoy.com
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Renkaan kulumisesta
Kyllä, huonot iskarit ja lisänä renkaiden epätasapaino (nytkyttää) lähinnä voi myös olla ettei renkaat ole enää ihan pyöreät (seissyt samoilla sijoilla muutaman vuoden) ei silloin enää saa kunnolla painoihin jos paljon pystyheittoa.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Renkaan kulumisesta
joskus ne vaan lähtee kulumaan miten sattuu. varsinkin vetävän runko vapaastipyörivällä akselilla. voit yrittää vaihtaa renkaat puolelta toiselle, mutta saattaa olla myöhäistä.
- Kolumbus
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 11 Huhti 2012 11:10
- Truck: Scania K113 / Delta
- Location: Lumijoki
Re: Renkaan kulumisesta
Tässä viestiketjussa kysytty alkuperäinen ongelma on tuttu. Nuo kuvat voisi ottaa minunkin scanian (K-113) renkaista. Kuvasta näkyy aivan sama kulumisilmiö:
- eturenkaan ulkoreunan viimeinen 5 cm kuluu selvästi muuta kulutuspintaa alemmaksi
- ajon jälkeen alue näkyy puhtaana, vaikka muu kumi on hiekkainen
- reunan viiste kasvaa koko ajan jyrkemmäksi ja reuna-alueesta tulee muhkurainen ihan niinkuin tuossa kuvassa näkyy
Sama ilmiö on molemmissa eturenkaissa. Oikean puolen renkaan olen jo uusinut, mutta näyttää saaneen tartunnan vanhasta renkaasta. Renkaat on tasapainotettu ja eivät tärise tavanomaisissa tilanteissa ehkä satasen vauhdissa tuntuu pikkuisen, mutta ei haittaavasti tärinää. Voimakkaassa jarrutuksessa joskus täristää, mutta sekin loppuu, kun vähän löysää. Iskarit on melko uudet ja ohjaus tuntuu melkoisen normaalilta takatuupparilta (tuulella mutkittelee). Ainakin pari kertaa olen pyytänyt katsastushuollon yhteydessä tarkistamaan aurauskulmat, mutta hakiessa on jäänyt kysymättä tuliko tarkastus tehtyä.
Keskeltä renkaat kuluvat normaalista, mutta tuo reuna-alue vain katoaa. Onko tuo alustan ominaisuus, väärä aurauskulma, väärä pystykallistuma, väärä ilmanpaine, väljyys jossakin, ajotyylikysymys... Onko joku löytänyt jonkin selityksen/ratkaisun? Renkaan voi tietenkin kääntää, jolloin saa kulutettua myös toisen syrjän, mutta olisiko jollakin muu täsmäratkaisu?
- eturenkaan ulkoreunan viimeinen 5 cm kuluu selvästi muuta kulutuspintaa alemmaksi
- ajon jälkeen alue näkyy puhtaana, vaikka muu kumi on hiekkainen
- reunan viiste kasvaa koko ajan jyrkemmäksi ja reuna-alueesta tulee muhkurainen ihan niinkuin tuossa kuvassa näkyy
Sama ilmiö on molemmissa eturenkaissa. Oikean puolen renkaan olen jo uusinut, mutta näyttää saaneen tartunnan vanhasta renkaasta. Renkaat on tasapainotettu ja eivät tärise tavanomaisissa tilanteissa ehkä satasen vauhdissa tuntuu pikkuisen, mutta ei haittaavasti tärinää. Voimakkaassa jarrutuksessa joskus täristää, mutta sekin loppuu, kun vähän löysää. Iskarit on melko uudet ja ohjaus tuntuu melkoisen normaalilta takatuupparilta (tuulella mutkittelee). Ainakin pari kertaa olen pyytänyt katsastushuollon yhteydessä tarkistamaan aurauskulmat, mutta hakiessa on jäänyt kysymättä tuliko tarkastus tehtyä.
Keskeltä renkaat kuluvat normaalista, mutta tuo reuna-alue vain katoaa. Onko tuo alustan ominaisuus, väärä aurauskulma, väärä pystykallistuma, väärä ilmanpaine, väljyys jossakin, ajotyylikysymys... Onko joku löytänyt jonkin selityksen/ratkaisun? Renkaan voi tietenkin kääntää, jolloin saa kulutettua myös toisen syrjän, mutta olisiko jollakin muu täsmäratkaisu?
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Renkaan kulumisesta
epäilen syyn renkaiden outoon kulumiseen olevan arkadianmäellä. Koskaan 40 eli vuoteni aikana tiet eivät ole olleet yhtä uraisia mitä nyt. ajamistani työkoneista häviää samoin oikea reuna tosi nopeasti. Koneet ei mahdu kulumisuriin, vaan oikea reuna pyörii siinä kulumisuran reunalla. ilmiö on uusi, muutama vuosi sitten samat koneet eivät syöneet renkaita epätasaisesti.
Re: Renkaan kulumisesta
Reilu 30 vuotta sitten minulle kerrottiin reunan kulumisen syyksi teiden kaltevuus......
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Renkaan kulumisesta
Mullakin on kadonnut ulkoreunat ja muuten vielä hyvät. Kuluuko renkaat käännettäessä jyrkemmin eli taittuuko ne hiukan alle ja siksi kuluu. Renkailla on ajettu 70 tuhatta. Lisäsin kokeeksi ilmaa että josko kuluisi keskeltäkin. Aiemmin oli painetta 6,5 ja nyt 7,5 baria. Tosin en tarkistanut ekan 7 vuoden aikana kertaakaan 

Tulevaisuus on sähköinen
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Renkaan kulumisesta
En tiedä miksi bussit noin kuluttaa mutta uskoisin että siellä on kulmat monella pielessä koska ei mulla oo ainakaan kuorma-autoissa ikuna kulunu tolleen paitsi sillon kun on kulmat persiillään. Kulmat kohallaan niin aina on kulunut tasaisesti.
Re: Renkaan kulumisesta
On paljon mahdollista tuo, että pyöränkulmissa on vikaa. Silloin 30v sitten pitivät luonnollisena renkaan kulumista ojan puolelta kun auto "nojaa" kokoajan sinnepäin.
Sen jälkeen kulmien mittaaminen on muuttunut paljon, ehkä silloin kaikilla oli säädöt "sinnepäin.
Sen jälkeen kulmien mittaaminen on muuttunut paljon, ehkä silloin kaikilla oli säädöt "sinnepäin.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Renkaan kulumisesta
Ei kai ne kovin pielessäkään säädöt ole kun on hyvä ajaa ja on noin pitkästi menty samoilla renkailla. Menee vielä sataan tuhanteen asti.
Tulevaisuus on sähköinen
Re: Renkaan kulumisesta
Kun on joka nivelessä ja olkatapissa vähän välystä niin yhteensä niistä voi kertyä jo renkaita syövän paljon vaikkei katsastaja tai muut pahana pitäisikään. Bussin pitkä akselivälikin antaa aika paljon anteeksi huonontuvaa suoraan menemistä.
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Renkaan kulumisesta
Ymmärtäisi että aurauksessa kuluisi ulkoreuna ja harituksessa sisäreuna
Vaan nyt kuluu molemmat
Vaan nyt kuluu molemmat

- Kolumbus
- Apukuski
- Viestit: 12
- Liittynyt: 11 Huhti 2012 11:10
- Truck: Scania K113 / Delta
- Location: Lumijoki
Re: Renkaan kulumisesta
Enemmän katoaa ulkoreuna, mutta myös sisäreuna mataloituu. Lisäksi reunat muuttuu muhkuraiseksi. Renkaan keskiosa säilyy ehjänä ja hyvänä. Joskus opetettiin, että liian matala ilmanpaine kohdistaa painon kulutuspinnan reunoille, kun keskiosa joustaa silloin enemmän kuin reuna-alue, jonka tukipiste (renkaan sivu) on hyvin lähellä. Tuntuu vain oudolta, kun on kyseessä tuuppari ja mielikuvan mukaan keula on kevyt ja jokin 6,5 - 7 pitäisi riittää. Onko tässä jokin käsityksellinen harha, joka johtuu ajoneuvon pituudesta (12m) ja lyhyestä(6m) akselivälistä. Kohdistuuko etuakselille esimerkiksi kovasti vaihtelevaa kuormaa joustoissa, käännöksissä ym. ja pitäisikö eturenkaissa olla sen vuoksi enemmän painetta ja paljonko?
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1261
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: Renkaan kulumisesta
Kyllä kait yleisesti käytetään 8 kilon painetta.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: Renkaan kulumisesta
Semmonen mielikuva ku vielä käytin kapeita 315/80 eessä maansiirtoautossa pidin siellä 8.25bar kylmänä etuakseleissa ja paripyörissa takana 7.5bar.