B10M 92 voitelukaavio

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

B10M 92 voitelukaavio

Viesti Kirjoittaja neppi »

Hej!

Ens viikolla pitäis mennä montulle. Ajatus vaihtaa kaikki liemet ja rasvata nännit (toi toimii ky englanniks ihan tosi paljon paremmin!).

Löytyyks mistään voitelukaavioo / ohjetta. Volvodemort-linkit ei toimi...

Onks jotain erityishuomioitavaa? Tehostimen öljyistä oli tuolla toisessa topikissa puhetta. Tää rimpulahan on myös talviajossa, joten ihan mitään tervaa en viittis laittaa, mut oireet on kyl samanlaiset ku monella muullaki: välillä jurnuttaa, hankala joskus kääntää paikallaan, jamitänäitänyton...

Mistä löytyy pakkivalolle kytkin? Pystyyks sen purkaa ja kokoo? Pitääks purkamisen ja kokoamisen välissä ottaa tässä yhteydessä asento?

Kiitos!

Neppi, DDR
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M 92 voitelukaavio

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Pakkivalon kytkin löytyy vaihdelaatikon vasemmalta puolen. Omaan katiskaani vedin uuden kaapelin pakkivaloille. Alkuperäiseen en sähköä saanut mahtumaan en sitten millään...

Rasvanippoja on olkatapeissa, vetarin ristinivelissä, vetarin kannatinlaakereissa, jarruräikissä ja varmaankin etukardaanissa ( Röllistä tuo on purettu, joten en tiedä ). Kyllä ne montulla löytää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Pilotti
Ajoneuvos
Viestit: 597
Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
Truck: Scania K112Superstar
Location: Vantaa

Re: B10M 92 voitelukaavio

Viesti Kirjoittaja Pilotti »

Ei noita kaikkia rasvanippoja löydä pelkästään montulla alustaa ihmetellessä. Itsellä tosin Scania 112K, eli tuuppari jossa oli hajonnut keskusvoitelu. Oli sinänsä melko helppo seurata noita voiteluputkia ja vaihtaa nipat tilalle. Hankalimmat löytyivät taka-akselin yläpuolelta jarrukenkien akselilta tai mikälie oikea nimi. Lisäksi kardaanistakin löytyi molemmista ristikoista nipat. Eli kyllähän se varmaan olisi parempi saada oikea rasvauskaavio, ettei jäisi joku paikka voitelematta. Minäkin havahduin vasta, kun katsastusmies totesi aika monen kohteen olevan varsin kuivia, eli ilman voitelua.
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: B10M 92 voitelukaavio

Viesti Kirjoittaja motoku »

rosvolinnan melko hyvästä listasta puuttui kytkimen käyttöakselin ja kaasuvivuston mahdolliset nipat. kytkimen painelaakerille ainakin meidän scaniassa on pieni "putkilo" joka sisältää vaseliinia ja korkkia kierros-pari kiinni päin pyöräyttämällä rasvaa painelaakeria.

on tosiaan ainakin 10" hihnoilla ne scanian s-nokkien helojen nipat todella piilossa. ja ehdottomasti kannattaa rasvata. nimittäin jarrujen heräämispaine menee lähelle hylkyrajaa ja jarrut tahtoo myös jäädä hieman laahaamaan, jos helat on kuivat. lisäksi talvella jarrut jäätyy herkästi koska rasvan tilalla on yleensä vesi.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: B10M 92 voitelukaavio

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuolla on B10M nippojen osoitteita...

http://www.volvodemort.com/technical/vo ... tml#Page90
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: B10M 92 voitelukaavio

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kiitos! Tota just etin. Ei vain volvodemort linkit auennu pitkään aikaan.

Vielä ku sais selvää notta mitä siinä lukoo...

N
Vastaa Viestiin