terve, ja taas vastustaa mites lähtee jarruräikät irti jotka ovat sit aikuisten oikeesti jumissa? tai miten muuten
saa rummun irti suosiolla. rummussa iso kaulus, hihnat loppu ja räikät ja puslat ja s-nokka ihan jumissa. saakeli tää on
ku halavatun pappojen laulussa: ei lyönnin lommoo eipä kerkee yhtä paikkoo korjata kun taas jostain ratkee.............
räikän tappi jarrukellon varresta irti tai jos sulla on vielä mekaanisesti säädettävät räikät niin kopsauta räikässä olevasta muistaakseni 14mm pultista haittakaulus sisään ja löysää siitä kengät.
ohjekirjassa on sitte säätöohje, kun kasaat. perusmittaa kellon pinnasta räikän tapille en nyt ulkoa muista, saat tiedon yv:llä halutessasi, jarrukellon varren liikkeeksi säädetään muistaakseni 26-44mm. 10" rummuille mulla saattaa olla ylhäällä hylkyrajakin, kuinka suuri rumpu enintään saa olla.
vaihtaisin kuiteski myös kellon varren ja räikän välisen tapin. koska sitä ei "voi" rasvata, se kuluu painepuolelta pikku hiljaa olemattomiin. samasta syystä sen poistaminen vaatii oikean kohdan etsintää.
tappi on normaalia paksumpi, muistaakseni 16mm normaalin 14mm sijaan. ainaski mulla oli.
sitten olet pulassa, jos jompi kumpi kenkä on ankkuritapista juntturissa eikä räikän löysääminen auta.
Terve vaan, mut ei voi mitään löysätä eikä irroittaa ku kaikki on ruostunut samaksi aineeksi siis ei vaan
liiku mikään........Ei edes palje sekin puhki koska yläpään lautanen ihan soiro ja ruosteen raiskaama. pah oliko sittenkään
aivan unelma ostos vaikka iso olikii....................
Jos ei sit muu auta niin rumpua vaan rikki/halki niin pääsee ainakin sisäkaluihin käsiksi, sit vaikka Paimelasta ehjää tilalle tai jos oikeen hurjaks alkaa niin vaikka Onnin-autosta ihan uutta
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Kannattaisi varmaan kokeilla, josko tuo räikkä lähtisi irti. eli räikän tappi jarrukellon varresta irti ja pultti tai lukite "sokka" akselin päästä pois ja naputtaa räikän booreilta pois.
melkein tai ainakin mulatiksi koko räikkä ja ulosvetäjällä s-nokan akselin päästä, vaan oli pientä kamaa ku ruresi vaan vetäjä
leviimään. hommataan isompii. jos rummun reunasta leikkaa sen " kauluksen " irti niin eikös ole sama pulma edelleen. jos on
kaikki jumis ja vaihtaa uudet kengät ja uuden rummun paikalleen saaminen vaatii s-nokka akselin pyöritystä että kenkien säde
pienenee ja rumpu mahtuu päälle. kävin kaanialla kysyy asiasta. sanoivat että kaikki lähtee kyllä irti. äläkä säre mitään koska
ainakii siellä kaikki maksaa räikkä 300e s-nokka 600e ja niin poispäin.
Laita paineet jarrukelloon, jollei ilma pysy kellossa voit katkaista räikeällä tulevan haarukan,se ei ole kallis,varo jos rälläköit sen poikki. Tai irrotat kellon, joka on luult yhtä lujassa kun räikkä. Joskus räikkä on ollut niin jumissa ettei ole lähtenyt kun parin sentin palasina irti pooriakselilta. Rumpua ei kannata tuhota jos se on vielä ok. Levittäjäakselissa pienet välykset ei haittaa kunhan et lykkää liikaa vaseliinia sinne ettei mee sitten jarruihin. Iso leka ja kaasupillit ja terva, Parhaat kaverit noissa hommissa, ehkä pari karhunkin menee...
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987