Volvo B10M takajarrut

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Jarrukilpien vaihto menossa...
oikean puolen kilpi oli kadonnut tyystin ja varmaankin jossain vaiheessa osia sitä oli mennyt myös sisälle rumpuun. Seurauksena jouset sykkyrälä rummun sisälä ja toisesta kengästä jousenpidin tappi poikki. :cry:

Eli jos jolakin on 10" kenkiä jouten, niin kohtu korvausta vastaan voisivat vaihtaa omistajaa. Vasen puoli oli kuin uusi, kengät lähes kulumattomat, mutta rummuissa kulumaa jonkin verran. Menis varmaan vielä mutta samalla, kun kilvet vaihtaa niin taijan varustaa uusilla rummuilla ja hihnoilla. Eipä tarvi sitten miettiä.

Kilven sahasin kahtia, liian kova savotta alkaa lakerointi purkamaan.....
ässäakselin pukin kiinnityspultit teetti vähän töitä, että sai pinnapultit pois ja kilven jäänteet pois välistä. Huomena hakemaan uudet pinnapultit ja kilven kiinitysruuvit, jotka piti taltan kanssa hakata irti. Pienet lämpimät niihin niin sain kaikki kuitenkin kierteiltä irti eli uuden kilven saa kaikilla ruuveilla kiinni!! :mrgreen:

Taka-akseli henkseli oli toinen poikki vänkärin puolelta ja jousijalka vuotaa etummainen, pitää niitäkin hommata ja jos jollakin on nin yv:tä vaan tulemaan ja kaupan tekoon :D

Kuvia tulee kun jaksan kamerasta siirtää.... :wink:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Onko jarrukengät niin syöpyneet, että pitää vaihtaa. Sen tapin saa kyllä vaihdettua siihen, sen takia ei tarvitse kenkiä vaihtaa.
On muuten mielenkiintoisessa paikassa se kilven alimmainen 8mm kiinnityspultti vai onko se vanhemmissa 5/16 unc. Näppäräsorminen asentaja sen kyllä asentaa kilpeä rikkomatta, mutta nakkisormille tekemätön paikka.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Juu, kyllä tuo alimmainen ruuvi vaatiin pientä sorminäppäryyttä :wink:

Galleriassa muutama kuva työvaiheista :mrgreen:
Liitteet
kilpi paikoillaan.jpg
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Sinnehhän se vaihtu, irtosko pyörät hyvin?
Miten tuo kilpi näyttää ihan ohuelta pelliltä, muistelisin kun kurkistusreiästä kattelin kenkien pintaa, että edessä tuo kilpi oli huomallavasti paksumpaa tavaraa?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Reddewil kirjoitti:Sinnehhän se vaihtu, irtosko pyörät hyvin?
Miten tuo kilpi näyttää ihan ohuelta pelliltä, muistelisin kun kurkistusreiästä kattelin kenkien pintaa, että edessä tuo kilpi oli huomallavasti paksumpaa tavaraa?
Pyörät irtos helposti, oli varautunut paljon pahempaan :roll: Ei ollu ku nykästä pois.
Kyllä tuo pelti on ohutta tavaraa. Ne kun on vaan massattu alunperin ja hiekkaa/mujua päälle niin vaikuttaa paksummalta mitä onkaan. ja nämäkin tuli ihan originaalit volvolta...
Pitää massata molemmin puolin nämäkin, koska jos nuo päästää heti lähteissään ruostumaan niin nehän saa taas kohta vaihtaa :cry:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Lähtikö tuo B10M:n jarrurumpu helpolla irti. Tuossa MB 609-autossa jouduin avaamaan navan ja poistamaan laakerit, jotta sain käsijarrun mekanismin elvytettyä. Jarrurumpu ei suostunut irtoamaan navasta ei sitten millään.

Hirsisaumat näyttää tuossa minunkin B10M auton kilvissä olevan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Kyllä rummut irtos kohtuu helpolla, kun ulosvetoreikien kierteet oli kunnossa. Pultit väänsin jännitykselle ja muutama kolaus pajavasaralla, pulttej uudelleen kireämmälle ja vielä pajavasaraa. Sitten jo lähti pulteilla tulemaan ulos. Jos nuo kierteet on umpiruosteesa, niinkuin yleensä, niin siittä voi tulla työmaa! Kannattaiski ainaki, jos uet laittaa, niin täyttää nuo reijät grafiittirasvalla tai vastaavalla, pysyvät kierteet kunnossa :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

ABS kehät puhdistettu samalla, kun paikat on auki. Oli aivan ummessa!! :shock:
Liitteet
Puhdistusoperaatio suoritettu
Puhdistusoperaatio suoritettu
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Galleriassa muutamia uusia otoksia tämänkin korjauksesta.... :roll:
takajousen ylälautanen.jpg
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Millaset ne nipat on, ku ennenki ollu puhetta että maksaavat pirusti. Onko se vaan sellanen läpivienti tuosta rautalevystä, ei mitään ihmeellistä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Osaako joku sanoa kauanko ja millaisia kilometrimääriä jarrukengät kestää. Kattelin rumpuihin vuonna 2005 ja silloin oli kengät täysillä pinnoilla. Sen jälkeen ajettu 60tkm.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Reddewil kirjoitti:Millaset ne nipat on, ku ennenki ollu puhetta että maksaavat pirusti. Onko se vaan sellanen läpivienti tuosta rautalevystä, ei mitään ihmeellistä?
se pitää samalla pohjaanvaimennuskumen paikoillaan pussin sisällä, keskellä reikä ilman syöttöä varten, saattaa tuolla galleriassa ola kuva etupään jousisavotan ajoilta. net oliki parihinta sr n. 80EUR ja sis alv. Tiheä kierre joku UNF varmaan...9/16 avaimella tahi 14mm. Mutteritki oli 12EUR kpl sis alv :shock: . Ja Wetteri Powerin hintoja. Taka-akselin kiinnityksen U-pultti 170EUR/kpl, sis alv. sikahinta :cry: .

mutta nyt on kaikki valmista ja nin loistavat jarrut että kyllä kannatti :mrgreen:
etupuolen suojapelti paikalle ja ympyriäistä reikään..
etupuolen suojapelti paikalle ja ympyriäistä reikään..
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja motoku »

Lahti32 kirjoitti:Osaako joku sanoa kauanko ja millaisia kilometrimääriä jarrukengät kestää. Kattelin rumpuihin vuonna 2005 ja silloin oli kengät täysillä pinnoilla. Sen jälkeen ajettu 60tkm.
avaa ja putsaa rummut ja rasvaa kenkien tapit niin menee ne ainakin 100tkm vielä. pölypaskalla hiomalla tai muuten laahaamalla ne loppuu nopeastikin. helsingin keskustajyrissä kestivät n.180tkm. vaikka niissä oli sähköhidastin apuna, aika hyvä suorite silti. siellä kun jarrutellaan vähän väliä... :lol: :lol: :lol:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Zyke64 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Millaset ne nipat on, ku ennenki ollu puhetta että maksaavat pirusti. Onko se vaan sellanen läpivienti tuosta rautalevystä, ei mitään ihmeellistä?
se pitää samalla pohjaanvaimennuskumen paikoillaan pussin sisällä, keskellä reikä ilman syöttöä varten, saattaa tuolla galleriassa ola kuva etupään jousisavotan ajoilta. net oliki parihinta sr n. 80EUR ja sis alv. Tiheä kierre joku UNF varmaan...9/16 avaimella tahi 14mm. Mutteritki oli 12EUR kpl sis alv :shock: . Ja Wetteri Powerin hintoja. Taka-akselin kiinnityksen U-pultti 170EUR/kpl, sis alv. sikahinta :cry: .

mutta nyt on kaikki valmista ja nin loistavat jarrut että kyllä kannatti :mrgreen:
Ympyriäistä vailla valmis.jpg
Niin on noi U-pultit sika hintasia :evil: Mä tein niin että hain yhden Volvolta (tai tuttu autoilija haki niin sain 150€) ja vein sen Vallilan takomoon ja sanoin että kolme kappaletta tälläsiä kiitos :lol: sanoivat hinnan olevan kun soitin tollaset 50-60€/kpl :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Ilmapussin nipat vois vaikka askarrella hydrauliikan läpivientiliittimistä (rst parempi)
http://www.salhydro.fi/fi/putkiliittime ... enti-suora
Pohjantähti
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Mimyy kirjoitti:Ilmapussin nipat vois vaikka askarrella hydrauliikan läpivientiliittimistä (rst parempi)
http://www.salhydro.fi/fi/putkiliittime ... enti-suora
No niin, mietin sillon etupään remontin aikana, että piirrän CAD kuvan, kun sattuu meillä virmasa noita automaatikoneita olevan, jotka pyöräyttää CAD/CAMilla suoraan kuvasta. Ei noita ihan tipitii noista liitimistä saa, helpompi tehä kokonaan uudet :mrgreen: En vaan sillon laiskuuttani saanu aikaseks niitä piirtää, enkä saanu vieläkään :shock: . Nyt on kuitenki nuo vanhat mallia, että voi jälkikäteen piirtää. Se verran on vielä kampetta jäljellä, että mitat saa :wink:
Taka-akselin takimmaisten yläosat on vielä vanhat, joten ehkä nyt ne piirrän, niin voi sitten asevelihintaan tehä niitä muillekki :lol: :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja neppi »

Jatkan tähän vanhaan ketjuun, kun en jaksa uutta alottaa...

Samalla otsikolla siis. Jarrukilpiä lähin vaihtelee. Olivat paikoillaan, mut irti. Kiinnitysreijät tiukasti pultinkantojen alla, mut ite kilpi ruostunu keskustastansa irti. Sitä ei katsastusmies viime vuonna huomannu. Piti niin väistellä putoavia öljytippoja.

Nyt kuitenki otin asiakseni vaihtaa sinne uudet. Jos se katsuri tälläkertaa vaikka huomais, ni ei pääsisikään sanomaan. Hähä.

Otin pyörät pois ja nostin auton kylelleen. Yhen puoli päivää taistelin täysin raunioitunutta alalautasta irti. Sieltä tukivarren sisältä, lautasen keskimollukasta pysty nostaa koko auton ilmaan. Ei ees ritissy. Nostinki. Sit otin semmosen alustapukin ja toisenki,laitoin niitä vuorotellen ja joskus samaan aikaan sinne lautasen reunojen alle ja sit laskin auton niitten varaan. Paikkaa vaihda, tehtävä ilmoita ja sama homma uusiks. Tunnin, vähän toista jatkoin tätä jumppaa. Meisselillä ja rengasraudalla jokavälissä raivoisaa vääntelyä. Sit lähti. Oli kyllä ihan murusina se. Ihme, että pysy ilma!

Jousipussiki siinä oli väärä. Akselin etupuolen pussi lähti siinä samalla itestään irti. Se on joskus vaihdettu näköjään. Samalla tsekkasin siitä ylälautasen. Seki oli kohtuu tuoreen näkönen. Jotain hyvääkin!

Takapuolen ylälaatta näytti hyvältä, mut ku aloin sitä rotojetillä ja kuonavasaralla puhdistaa, siihen tuli ylimääränen reikä. Piti sit tänäänki käydä Paimelassa...

Nyt on "uus" ylälaatta putsattu, maalattu ja massattu ja hyvää vauhtia menossa paikoilleen. Uudet jousipussit ja alalautaset etu- ja takapuolelle akselia asentuu siinä samalla. Ainii etupuolellehan jo laitoin. "Uudet" skarit oottaa auton vieressä myös paikalleenasentumista.

Mut siis asiaan! Se jarrukilpi. Leikkasin sen raunion halki ja nakkasin takapaksiin. Uudet rosteriset Paimelasta, ja olihan muuten hankala löytää! Scanian kilpiä on siellä rekallinen tai kaks. Volvon kilpiä ei sit oo. Ne on niin paljon vaikeempi purkaa, et ne menee napojen mukana jonnekki. Noi mitkä löysin oli neki niissä napahommeleissa kii. Siellä hallin lattialla pieksin niitä pulttikoneella ja moskalla, et sain ylimääräset osat jäämään sinne.

Tuli onneks tehtyä se homma, ni tietää nyt miten ne on siellä oikeesti kii. Helpottaa sekä purkamista, että asentelua.

No sit kotiin ja auton viereen köllimään ja ihmettelemään, et miten jumissa voi olla jarrurumpu. Ei ollu jumissa ensinkään. Pari napsua kylkeen ja ulosvetopultteja kiertämällä lähti hienosti liikkeelle. Sit erikoistyökalu (faneeri, hallitunkki ja yks vanha miäs) käyttöön ja rumpu pois. Parahin herra Jylpynkumi kävi siinä ihmettelemässä ja sano, et semmonen rumpu painaa 63kg. Enemmän ku se vanha mies, joka sitä oli nostamassa.

Sisuskalut oli hyvät! Hihnoissa hulluna pintaa ja rumpu nätti ku mikä. Pölyä ja paskaahan siellä kyllä oli, mut ne totteli sitä rotojettiä, paineilmaa ja ruuvimeisseliä. Joka paikkaan saa kyllä rasvaa työntää, ei ollu tälläkään osastolla huoltoasioissa liioteltu. Kuitenkin yllätyin, miten hyvässä kunnossa siellä kaikki oli.

No sit sen kilven kimppuun. Aattelin, et löysään S- akseliputken pultit pois, että saan rakoo siihen, ni saan sieltä välistä ronkittuu kilven jämät pois. Väärin. Toisessa päässä on räikkä ja toisessa S-nokat, ni eipä siinä tapahtunu mitään. Muuta ku et sai ne kiinnitysmutterit kaikki ehjänä pois. Se oliki hauskaa. Niitä oli 17, 19 ja 21 -kannalla ja tilaahan ei oo. Lisäks ne oli kaikki niin lehteviä, et hylsyt piti hakata paikoilleen. Ja tilaahan ei o. No kuitenki onnistu.

Sit lähdin niiden pikkupulttien kimppuun. Sinnekki kävi 10, 11, 12 mm, sekä 1/2" hylsyt. Kolme pulttia, neljä erikokosta hylsyä. Mielenkiintoista. Ja se neljäs pultti on sit siellä alinna, runkopalkin ja jarruhihnojen jossain ravossa niin, ettei sinne näe, yletä eikä mahdu. Ja kanta on semmoseks menny, ettei siihen tartu mikään. 10mm oli pienin, 1/2" suurin ja kaikki pyörii samallain. Vähän niinku tarttuisi kii, mut sit ei kuitenkaan. Ja ku ei pääse yhtään lyömään siihen hylsyn päähän. Voiks se olla pienempi ku 10? Ne mitä Paimelassa irrotin oli kaikki 13mm kannalla.

Aikani sen typerän pultin kans turasin ja sit heitin sille muutaman ruokalusikallisen suolahappoo ja lähin saunaan. Aamulla jatkuu.

Meinasin eka, et ku en ota napaa irti, otan kuitenki sen S-akseliputken löysälle ja uudesta kilvestä ne pultinreijät sivuista auki, et sit ku sen laittaa kahessa osassa sinne paikoilleen, neki isot reijät saa uitettuu sinne väliin. Höpönlöpön. Ei tule rakoa akseliputken väliin. Leikkaan sit varmaan vaan ne isot reijät pois ja yritän saada kohtuu tiukan sovituksen, ettei sieltä välistä menis kaakelperi sisään. Muuten normaali "halki-paikoilleen-sähköliimaus" tyyppinen asennus.

Ainuvvaa, et se yks pultti ei lähe irti! Minkä sille tekee? Ja mitäs rasvaa niihin liikkuviin laitetaan?

Muutenhan tää on hauskaa kyllä.

Neppi
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja neppi »

Taistelu jatkuu. Kyllästyin näpertelyyn ja kutsuin lihakset paikalle. Parahin herra Jylpynkumi kävi näyttämässä, miten jarrukenkien jousi otetaan oikeaoppisesti irti. Kiitos siitä!

Seuraava yllätyshän oli, miten ne kengät oliki jumissa! Kaikki näytti niin hyvältä, ja dynossaki näytti, eikä ajossa oo ihmetyttäny mikään. Kuitenki kengät aivan jankissa! Ei mihinkään. Alemman kengän kans meni kolme tuntii, yks kaasupatruuna ja purkillinen herkistelyainetta, että sen sai käsinliikuteltavaksi. Ylempi oli lähtökohtaisesti herkempi, mut se homma on vielä kesken. Taas tarvittiin erikoistyökaluja. Pajavasara, Starletin tunkki ja kaks rajuu kuormaliinaa sai kengät liikkeelle. Vielä se yks pultti...

N
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Siis kilven ruuvithan ovat saman kokoisia kaikki, mutta herra maantiesuola tykkää muuttaa ne erikokoisiksi, kuten myös S-akselin kiinityspultit. Kyllä siihen rakoa saa pultit löysäämällä sen verran, että uuden kilven saa rakoon. pajavasaraa kevyesti kylkeen ylös alas vuoron perään. Niin olen tehnyt jo monet kerrat ja aina on onnistunut :).Koskaan en ole S-akselia irtisaakka käyttänyt kun niisä ei ole muuta huoltotarvetta ollut. Lujassa nekin on jokatapauksessa. Nuo kilven ruuvit olen irroittanut poikkeuksetta vasaralla katkaisumeisselilä sivusta lyömällä aukaisusuuntaan. Ruuvin ei paljoa tarvi pyörähtää, kun aukeaa jo kohtuu herkästi. Eka kerralla meinasi usko loppua, kun katto kannattomia ruuvinkannan tynkiä, jotka muutaman kilon suolahiekkapatjan alta löytyi :P mutta seuraavilla kerroilla jo tiesi mitä odottaa, eli raakaa työtä vaan 8|

Kenkien tapit on ollu myös poikkeuksetta niin, että irroituksessa on pullolämpöä tarvittu herkistelyyn. Mutta aina ne on ehjänä irti saanut. Molycoten kanssa takaisin paikoilleen, niin seuraava kerta paljon helpompi. Itse olen reikätunkilla ne vetänyt ulos navan laipan reikää hyväksi käyttäen.

Eli täysillä päin vaan, kyllä se siittä onistuu :D
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja neppi »

no juujuu! Kyllähän se siitä antautu. Toinen puoli tuli tehtyy tänään, ja oli huomattavasti helpompi, ku tiesi mitä siellä on vastassa. Tai siis ei tienny. Joku hyvin kalustostaan huolta pitänyt edellis-omistaja oli vaihtany 10" hihnojen tilalle 8" hihnat ja rumpu sen näkönen. Kasasin kuitenki putsattuna ja rasvattuna palikat takas, ku nyt ei ehi...

Jos ennen lumia ehtis vaihtaa uudet rummut ja hihnat. esim.

N
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Volvo B10M takajarrut

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Uusikaa ne jarrutappien puslat samalla, seuraava kerta on helpompi irrotella tapit, ja rasvaa reilusti.
Tuo puslien uusiminen varsinkin scaniassa kannattaa ehdottomasti tehdä ja originaali puslilla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Vastaa Viestiin