B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Tuo korin nosto ja lasku ei oikeestaaan ole auton rakenteille mikään hyvä idea..
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Kerrotko vähän lisää millasia ajatuksia sulla on että millasia ongelmia aiheuttaa ?Puu Tiainen kirjoitti:Tuo korin nosto ja lasku ei oikeestaaan ole auton rakenteille mikään hyvä idea..
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Se rassaa aika rajusti tukivarsien puslia ja jousipussitkin ottaa nokkiinsa.wiima63 kirjoitti:Kerrotko vähän lisää millasia ajatuksia sulla on että millasia ongelmia aiheuttaa ?Puu Tiainen kirjoitti:Tuo korin nosto ja lasku ei oikeestaaan ole auton rakenteille mikään hyvä idea..
Tukivarsien puslat on tehty niin, että ajoasennossa puslat ovat keskiasennossa ja koria nostettaessa tai laskettaessa joutuu puslan kumiaines vääntymään väkisin tukivarren asennon muuttuessa. Ajanmittaan kumi repeytyy vulkanoinnista irti.
Kumipalje taas kärsii alaslaskusta kun se joutuu rullautumaan männän päälle, männän päälle kiinnitynyt piki ja paska hankaa palkeen rikki.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4445
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Eli pihassa seisottaessa pitäs laittaa puupölkyt alle ettei auto tipaha kenttään?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Vähän niinku moottorikelkan kans...
-
- Rattimajuri
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26 Loka 2010 22:01
- Truck: dethleffs
- Location: oulunsalo
- Member id: 091
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
mutta eikö se oo että kun ilmat häviää pussista niin se makaa tyynyjen varassa. sou vot
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
En suosittele laittamaan korin alle mitään, koska kun palkeet menee tyhjiksi ne voi irrota yläpäästä. Tynnyrin työt saada takaisin paikalleen. Jotain Neoplanin telin tukivarsi remppaa tehdessä nostin koria hieman ja rempan jälkeen huomasin että kaksi vetävän paljetta irti ylälautasesta. Palje kun "tottuu" olemaan tietyssä asennossa. Tietysti osassa vehkeitä palkeet on yläpäästä kiinni vähän paremmin. Mannin kuorma-autoissa oli vähän samaa ongelmaa pilkkiauto käytössä. Eli nosturiautoa ei kannata sammuttaa ja jättää pitkäksi aikaa tukijalkojen varaan.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Ei tuo palkeiden irtoaminen yläpäästä ole ongelma näissä ruotsalaisissa vanhemmissa vehkeissä.
Joissakin erillisjousituksissa ja teleissä voi palje irrota jos tarpeeks tunkkaa korista ja näissä se on hieman hankalampi laittaa paikoilleen.
Vanhemmissa alle 2000 luvun alustoissa ironnut palje menee itsestään paikoilleen kun paineet nousevat. Ja yleensä se palje jämähtää kiinni yläpäästään, pitää kangella vääntää irti.
Joissakin erillisjousituksissa ja teleissä voi palje irrota jos tarpeeks tunkkaa korista ja näissä se on hieman hankalampi laittaa paikoilleen.
Vanhemmissa alle 2000 luvun alustoissa ironnut palje menee itsestään paikoilleen kun paineet nousevat. Ja yleensä se palje jämähtää kiinni yläpäästään, pitää kangella vääntää irti.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Puutianen, olis ollu kiva jos olisit ollu vieressä kun laskettiin Lindholm linesin neoplan n117 alas ja hetken käytön jälkeen huomattiin että palkeet vuotaa. Ei menny itsekseen paikalleen. Ei vaikka rasvasi. Jousituksen korjausliikkeet tehty niin rauhallisiksi, ettei ilmaa ehdi tulla tarpeeksi. Laitettiin hallikompurasta ilmaa suoraan pistoolilla. Ei mikään musta tuntuu juttu, vaan tehnyt omin pikku kätösin.
Juu, ruosalaisissa palkeet yläpäästä paremmin kiinni.
Juu, ruosalaisissa palkeet yläpäästä paremmin kiinni.
- Puu Tiainen
- Erityisasiantuntija
- Viestit: 880
- Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
- Location: Etelä Suomi
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
On noissa ruotsalaisissakin hankalia tapauksia. Esim Volvo B12M erillisjousitettu etuakseli, siinä on pirun hankala saada yläpäätä paikoilleen. Jousipussin alamäntä on vino ja se kampeaa paljetta sivuun. Omat kikkansa tuohonkin löytyy, mutta osaa se joskus pistää hanttiin.man123 kirjoitti:Puutianen, olis ollu kiva jos olisit ollu vieressä kun laskettiin Lindholm linesin neoplan n117 alas ja hetken käytön jälkeen huomattiin että palkeet vuotaa. Ei menny itsekseen paikalleen. Ei vaikka rasvasi. Jousituksen korjausliikkeet tehty niin rauhallisiksi, ettei ilmaa ehdi tulla tarpeeksi. Laitettiin hallikompurasta ilmaa suoraan pistoolilla. Ei mikään musta tuntuu juttu, vaan tehnyt omin pikku kätösin.
Juu, ruosalaisissa palkeet yläpäästä paremmin kiinni.
Toinen hankala tapaus tulee mieleen. Scanian jäykkä etuakseli 3 sarjassa. Jos palkeet tyhjenee edestä, palje rullautuu pitkälle männän yli jopa osittain jousijalan päälle, nyt kun lähetään ajamaan ennen kuin jousitus nousee, lähtee palje yläpäästään irti. Tällöin on melkein mahdoton saada paljetta paikoilleen, joutuu joskus leikkaamaan puukolla palkeen rikki ja uus tilalle.
Onhan näitä kaikkia.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Volvo B13R:n niiaus oli ensin ohjelmoituna laskemaan vain etukulman alas. Vastakkaisen kulman telin pussi lähti aina joskus irti ja matka pysähtyi siihen. Ongelma poistui ohjelmoimalla niiauksen laskemaan koko ovipuoli alas.
Mutta jos niin moni bussi laskeutuu makuulle joka yö paineiden karattua eikä silti hajoa niin ei se ihan väärin voi olla.
Mutta jos niin moni bussi laskeutuu makuulle joka yö paineiden karattua eikä silti hajoa niin ei se ihan väärin voi olla.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Entäpä tilanne jossa bussi uppoaa pehmeään maahan. Oli kerran tilanne jossa dd vanhool olikin liian painava ja upposi mahoja myöten nurmikkoon. No eipä hätäilty ja annettiin olla siinä kun muutakaan voitu tehdä. No sitten alettiin että pois vedetään ja siihen iso nelivetotraktori. Ei lähteny mihinkään ja oli paineet laskenut alustan maahan kiinni joten pyörän pesästä tunkkaamalla kori ylös niin lähti se jousipussi irti yläpäästä ja sitähän ei saatu millään kiinni. Puoli päivää sitä kammettiin ja lopulta se nousi pois kentästä mutta oven nurkka jäi alas. Kaveri hermostui ja lähti ajamaan tosi kallellaan sillä dd.llä ja seuraavassa mutkassa pussi täyttyi ja vankkuli kiipesi pystyyn.
Tulevaisuus on sähköinen
- procold
- Tosi harrastaja
- Viestit: 37
- Liittynyt: 28 Kesä 2013 08:37
- Truck: B10M, Falcon 431 -95
- Location: kirkkonummi
- Member id: 169
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Minulla on -95 b10m ja nosto toimii mutta ei ole mahdollisuutta laskea autoa. Mikä olisi helpoin tapa laskea takapää, olisi helpompi lastata auto kyytiin?
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Äkkiseltään tuntuis, että laittaisin tasoventtiililtä pusseille lähtevään paineilmaan magneettiventtiilin, kummallekin puolelle tietty omansa. Sulkee tasoventtiilin puolen ja avaa pussien puolen. Magneettiventtiilin jälkeen tietty jakaa sen taka-akselin etu- ja takapussille... Sillä ei tietysti voi sen kummemmin säätää, se vain laskee kerralla ihan alas.
- procold
- Tosi harrastaja
- Viestit: 37
- Liittynyt: 28 Kesä 2013 08:37
- Truck: B10M, Falcon 431 -95
- Location: kirkkonummi
- Member id: 169
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Olisko jotain linkkiä venttiilistä, joku 3-tie? Pystyisikö jotenkin hyödyntämään tuota nostosysteemiä?
Ei haittaa vaikka laskee kerralla kokonaan, ei vissiin mitään vaaraa.
Ei haittaa vaikka laskee kerralla kokonaan, ei vissiin mitään vaaraa.
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
B10M. 12/1992
Taka-akselilla tasan perän kohdilla magneettiventtiilit molemmin puolin jotka ovat t-haaralla letkun välissä ja venttiilin kyljestä lähtee 20cm letku takaviistoon harakoille.
Mitä pitää sanoa tiskille että saa uuden? Mokoma on halki.
Taka-akselilla tasan perän kohdilla magneettiventtiilit molemmin puolin jotka ovat t-haaralla letkun välissä ja venttiilin kyljestä lähtee 20cm letku takaviistoon harakoille.
Mitä pitää sanoa tiskille että saa uuden? Mokoma on halki.
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Onko siulla kuvaa? Menen huomenna tolvolle ni voin kysyä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- vko516
- Rattiamiraali
- Viestit: 304
- Liittynyt: 10 Marras 2008 00:20
- Truck: B10M Carrus
- Location: Manse
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Olisko siihen mitään ideaa kun alustan noustessa takana joku paukahtelee ja laskiessa narahtelee / kirskahtelee? "Joku jumissa pahasti"
Henkilöautoasentajan korvin tuo on todella paha ääni mutta tämmösestä b10m sielunelämästä en osaa taas sanoa onko normaalia.
Henkilöautoasentajan korvin tuo on todella paha ääni mutta tämmösestä b10m sielunelämästä en osaa taas sanoa onko normaalia.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Pääsetkö missään montulle? Toinen ränkkää nappuloita ja toinen tuijottaa montusta käsin sitä alustaa. Kyllä se mullaki joskus laskiessa paukkuu. Mullahan ei oo korin laskua, joten noi paukahdukset herättää yöllä. Ü
Oon järkeilly niin, että ku paineet laskee pikkuhiljaa ni kuorma tulee iskareille / puslille vähän salakavalasti. Sit ku sitä tulee tarpeeks ni mikälie lepokitka ylittyy ja kori hyppää vähän alaspäin. Tältä se ainaki tuntuu. En tiä. Ei vaikuta kotiuttamispäivämäärään.
Jousipussihan on itteensä vasten rullalla ja jos tommonen kumi on kuivana tommosta kumia vasten ja sit niitä aletaan liikuttaa, ni kyllähän se äänen päästää.
Iskarien välissä schaiba / ferro-oksidi ja siitä ääni.
En tiijjä. Kuhan lämpimikseni tajunnanvirtaa tähä. Vähä.
Oon järkeilly niin, että ku paineet laskee pikkuhiljaa ni kuorma tulee iskareille / puslille vähän salakavalasti. Sit ku sitä tulee tarpeeks ni mikälie lepokitka ylittyy ja kori hyppää vähän alaspäin. Tältä se ainaki tuntuu. En tiä. Ei vaikuta kotiuttamispäivämäärään.
Jousipussihan on itteensä vasten rullalla ja jos tommonen kumi on kuivana tommosta kumia vasten ja sit niitä aletaan liikuttaa, ni kyllähän se äänen päästää.
Iskarien välissä schaiba / ferro-oksidi ja siitä ääni.
En tiijjä. Kuhan lämpimikseni tajunnanvirtaa tähä. Vähä.
- pelti
- Kansleri
- Viestit: 1165
- Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
- Truck: Hymer camp
- Location: vantaa
- Viesti:
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Omassa päässä paukkuu silloin, kun auto on ollut sammuksissa jonkun tunnin. Sen oon ajatellut johtuvan siitä, että ilma pakenee pusseista vähän eri tahtia ja koriin tulee erilaisia jännityksiä ja ne purkautuu sillee kivasti paukahtelemalla. Mutta noi ei kuulu silloin kun napillä ränkkää ylös/alas laitetta. Mut toi nepparihan on sellainen putkihimmeli.
peltiliiteri.com
- Rantarosvo
- Kansleri
- Viestit: 1450
- Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
- Truck: Haaveena vasta
- Location: Lappeenranta
- Viesti:
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Miulla toi työkalupakkikin natisee ja paukahtelee kun ajosta lyö parkkiin ja käy turvalleen. Jos on ollu jonkun tunnin parkissa, niin ei pidä ääntä. Kai siellä vaan metalli jäähtyessään ääntä pitää. Jousista se ei kuulu ko on ihan rautajousinen heteka kyseessä. Muuten ei huomaa ko käymällä turvalleen, senverran pientä ääni on.
Pitäs olla ilmajousivermeessä magneettikytkin linjassa jolla sais töhäytettyä jousista ilmat pihalle kojelaudasta nappia painamalla. Se miten se ei veis ilmoja muualta onkin sitten toinen juttu.
Pitäs olla ilmajousivermeessä magneettikytkin linjassa jolla sais töhäytettyä jousista ilmat pihalle kojelaudasta nappia painamalla. Se miten se ei veis ilmoja muualta onkin sitten toinen juttu.
Rosmo
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Ettei jarrurumpu pauka tms? (tekeekö jarru päällä samaa ja ilman) Yritän näyttää huomenna volvolla tuota kuvaa varaosamyyjälle ja kysyn mikä voi olla?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 514
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Pronssi bussissa kans kolahti / pamahti joskus yöllä , yhdistin paineiden laskuun keskiovessa . ( putos jokun millin alas ? )
- Pukaatti
- Vapaaherra
- Viestit: 2595
- Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
- Truck: volvo b10m dp carrus
- Location: Volvon alla yleensä
- Member id: 244
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: B10M korinnosto- ja paineilmasäätö
Sanoivat purkaamolla että on venttiili joka liittyy korinlaskuun. Tyhjentää piirin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä