Puoliautomaatti vaihteisto??

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
Sprinter
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 19 Elo 2013 21:25
Location: Syrjäinen etelärannikko

Re: Puoliautomaatti vaihteisto??

Viesti Kirjoittaja Sprinter »

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Puoliautomaatti vaihteisto??

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Ollut jo vuosia
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Puoliautomaatti vaihteisto??

Viesti Kirjoittaja b12m »

Tämä AFC-821 on toinen kahdesta viimeisimmästä Paunun aikanaan hommaamasta B58:sta. Brasiliasta hankituille rungoille asennettiin omia, kunnostettuja komponentteja ja lopulta teetettiin kori Ajokilla (kahteen alkupään yksilöön Kutterilla). Vaihteistona kaikissa ulkomuistini mukaan 16:ssa yksilössä oli Wilson ja jousituksessa luotettiin ilmattomaan ratkaisuun. Useimmissa ellei kaikissa, oli sähköflekti syylarin edessä. En muista varmaksi, oliko laturit edelleen etukardaanivetoisia vai ei. Muutamaan viimeiseen koritettuun yksilöön asennettiin uudemman mallin kojelaudat ja säädettävät ohjauspylväät. Osassa yksilöistä oli 2-nopeuksinen perä, osassa Telman sähköjarru. Autot palvelivat varsin pitkään, useimmat yli 15 vuotta sekä pitemmän matkan vakiovuoroilla että seutuliikenteessä.
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Puoliautomaatti vaihteisto??

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Että mielenkiintoinen historia....

Löyty bussidatalta 15 ajokkia ja kaksi kutteria näitä uudelleen rungotettuja/koritettuja.
Lempinimeltään nämä erikoisuudet ovat tunnettu "TOBUSseina".

Auto 50/IBU-150 on ainakin tallessa Linja-autohistoriallisella seuralla ja varustettu juurikin tuolla Wilsonilla kera pienen "diodikepin".
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Puoliautomaatti vaihteisto??

Viesti Kirjoittaja b12m »

Juu mielenkiintoinen historia hyvinkin. Nuo ToBus'it saivat kaikki käsittääkseni uudet runkonumerot, eivätkä jatkaneet elämäänsä vanhalla Volvon tehtaan antamalla alustanumerolla. Siksipä käyttöönottovuotena mainitaan se, jolloin autot koritehtaalta ajoon saatiin. Perinteisessä uudelleenkorituksessahan useimmiten käyttöönottovuosi on alustan mukaan papereihinkirjattu.

Noissa ToBus'eissa hyödynnettiin osassa yksilöitä myös vanhojen purettujen autojen koreista komponentteja: pantterikuosiset, vanhat matkustamon penkit lähinnä tulee mieleen.
Vastaa Viestiin