Tämmönenkin on olemassa.
http://www.automerkit.fi/autouutiset/ko ... nvaihdolla
Puoliautomaatti vaihteisto??
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Ollut jo vuosia
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Tämä AFC-821 on toinen kahdesta viimeisimmästä Paunun aikanaan hommaamasta B58:sta. Brasiliasta hankituille rungoille asennettiin omia, kunnostettuja komponentteja ja lopulta teetettiin kori Ajokilla (kahteen alkupään yksilöön Kutterilla). Vaihteistona kaikissa ulkomuistini mukaan 16:ssa yksilössä oli Wilson ja jousituksessa luotettiin ilmattomaan ratkaisuun. Useimmissa ellei kaikissa, oli sähköflekti syylarin edessä. En muista varmaksi, oliko laturit edelleen etukardaanivetoisia vai ei. Muutamaan viimeiseen koritettuun yksilöön asennettiin uudemman mallin kojelaudat ja säädettävät ohjauspylväät. Osassa yksilöistä oli 2-nopeuksinen perä, osassa Telman sähköjarru. Autot palvelivat varsin pitkään, useimmat yli 15 vuotta sekä pitemmän matkan vakiovuoroilla että seutuliikenteessä.
- Victorjussi
- Rattiamiraali
- Viestit: 264
- Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
- Truck: Suentassu
- Location: Kajaani
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Että mielenkiintoinen historia....
Löyty bussidatalta 15 ajokkia ja kaksi kutteria näitä uudelleen rungotettuja/koritettuja.
Lempinimeltään nämä erikoisuudet ovat tunnettu "TOBUSseina".
Auto 50/IBU-150 on ainakin tallessa Linja-autohistoriallisella seuralla ja varustettu juurikin tuolla Wilsonilla kera pienen "diodikepin".
Löyty bussidatalta 15 ajokkia ja kaksi kutteria näitä uudelleen rungotettuja/koritettuja.
Lempinimeltään nämä erikoisuudet ovat tunnettu "TOBUSseina".
Auto 50/IBU-150 on ainakin tallessa Linja-autohistoriallisella seuralla ja varustettu juurikin tuolla Wilsonilla kera pienen "diodikepin".
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Re: Puoliautomaatti vaihteisto??
Juu mielenkiintoinen historia hyvinkin. Nuo ToBus'it saivat kaikki käsittääkseni uudet runkonumerot, eivätkä jatkaneet elämäänsä vanhalla Volvon tehtaan antamalla alustanumerolla. Siksipä käyttöönottovuotena mainitaan se, jolloin autot koritehtaalta ajoon saatiin. Perinteisessä uudelleenkorituksessahan useimmiten käyttöönottovuosi on alustan mukaan papereihinkirjattu.
Noissa ToBus'eissa hyödynnettiin osassa yksilöitä myös vanhojen purettujen autojen koreista komponentteja: pantterikuosiset, vanhat matkustamon penkit lähinnä tulee mieleen.
Noissa ToBus'eissa hyödynnettiin osassa yksilöitä myös vanhojen purettujen autojen koreista komponentteja: pantterikuosiset, vanhat matkustamon penkit lähinnä tulee mieleen.