Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Ajoneuvon alustan teknisiset jutut, huoltovinkkejä jne.
jonimese
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Kesä 2015 10:18
Truck: MB 0 303
Location: keski-suomi

Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Viesti Kirjoittaja jonimese »

Ollaan vielä etsimässä unelmien aihiota. Vastaan tulee kolmi akselisia autoja. Onko siitä jotain etua vai pelkästään lisää polttoainekuluja? Paljonkohan se vie enemmän? Onko siinä enemmän huollettavaa? :?: :?: :?: Miksi niitä on ylipäätään tehty? :lol:
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Kolmella akselilla haetaan enemmän kantavuutta, pienempää akselipainoa. Jos peräloosterissa ei ole mukana vaikka raskaampaa pikkuautoa, niin kolmannesta akselista ei taida olla hyötyä. Tietenkin huollettavaa on enemmän ja kolmas akseli vaikuttaa myös kääntyvyyteen. Pituuskin taitaa näillä olla yli 12 m.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Hyötyä on jos säilyy linja-autona, kun saa lisää pituutta aina 15m asti. Syy miks on jopa 12m kolmiakselisia, taitaa johtua pitkälti eestistä rahdattavasta kaljasta. Auto täynnä ja kaikilla reilusti juomaa, saa kantavuuden loppumaan aika nopeesti. Hesassa näyttäs katureita olevan paljon 3-akselisia. Niissä lienee maksimipituus kyseessä jollon saadaan enemmän matkustaja paikkoja.

Miulla tähtäimessä täyspitkä kolmiakselinen, jonka perästä taka-akseleiden väliin asti olis jonkunlainen verstastila ja loppu sitten matkailukäyttöön. Pikkasen reilumpi huoltoauto siis :)
Rosmo
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kolme akselia ois mulla ongelma, kun on vain kahdet lokasuojat. Ehhehe.

Jos 12m, kolme akselia merkkaa aika paljon vähemmän tavaratilaa.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kolmella akselilla nousee maksullisen motarin maksu n. 25% Ranskassa jos ei ole nostolaitetta että saa kokonaan ilmaan.
http://www.autoroutes.fr/en/vehicle-classification.htm
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Viesti Kirjoittaja Iski »

Ja onhan noissa vaihtoehtoja, jäykkä tai kääntyvä, kevennin pitäisi olla ainakin, lisää rengaskuluja, enemmän väljiä niveliä, parit vuotavat ilmapussit ja iskarit, menetettyä tavatatilaa olikin mainittu jo, lisää painoa tonni ja kulutus kasvaa noin 5 litraa/ 100 km, katsastuskin on kalliimpi.
Ei kannata jos ei ole todella tarpeen esim rahtitilan takia, tosin lyhyt akseliväli parantaa kääntösädettä, jos auto on 12-13 metrinen.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Jos 12-metrinen 2-akselinen bussi penkkejä täynnä painaa ilman kuormaa n. 12t niin kantavuutta jää 6t. Penkkejä ulos kantamalla kevenee lisää. Luulisi riittävän kantavuus useimpiin tarpeisiin vaikka kuskaisi useampaakin henkilöautoa sisällä. Ennen oli sallitut akselimassat pienempiä joissain maissa ja tehtiin lyhyitäkin telibusseja. Nykyään se on lähinnä rasite, ja ohjaamaton teli aika kamala ajaa käännöksissä ja varsinkin liukkaalla.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Omapaino nousee ja paljon ja lisäkulut siinä samassa. Mm polttoaine ja remontit. Myöskään eteneminen huonolla alustalla ei oo teliautolla niin helppoa. Vieressä 10 vuotta uudempi teli vanhool ku mulla ja sama kantavuus.
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Onko kaksi akselia parempi kun kolme? Tyhmä kysyy...

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Lautalta poistuminen kannattanee myös muistaa. Hetki sitten oli video teliautosta jota vatuloivat lautalta pois.
Rosmo
Vastaa Viestiin