Moi
Onko hyviä vinkkejä mitä tulisi ottaa huomioon kun valmistelee bussin talvisäilytystä?
Lähinnä tulee mieleen tuommosia asioita:
1. Akkujen säilytys, sisällä lämpimässä vai paikallaan ladattuna. Kuinka usein olisi ladattava?
2. Sisäilman kosteus. Kattoluukku raolleen vai mikä olis hyvä konsti välttää huonon ilman aiheuttamat vauriot
3. Moottorin käynnistely. Onko tarpeenkaan talven aikana, onko enemmän haittaa kuin hyötyä
4. Pressu bussin päälle. Pysyis varmemmin vesi ulkopuolella. Pitääkö jättää irti katosta vai laitetaanko vaan auton päälle? toisaalta jos keksii lähtä kesken talven jonnekin pressu saattaa olla huba repiä lumen kanssa pois
5. Nostaisko pukeille. Meidän Volvo köllöttää kuskin kyljellään lepotilassa. Luulenpa että tuo osaksi johtuu viime talvesta kun parkkipaikka oli
kallellaan
6. Tietenki kaikki vesipumput ja putket pitää tyhjentää vedestä. pumpun irrotin varalta viime talveksi ja vein keittiön kaappiin turvaan. Syylärinveden pakkaskestävyys kannattanee kans tarkistaa.
7. Muita huomioitavia juttuja?
Talvisäilytys
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Talvisäilytys
Tulevaisuus on sähköinen
- B9M
- Kansleri
- Viestit: 1481
- Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
- Truck: Volvo FH12 380 XL
- Location: Kokkola
- Member id: 048
- Paikkakunta: Kokkola
Mielipiteitä talvisäilytyksestä.
1. Ladatut ehjät akut pitää virtaa, jos niitä ei joku kuluta, eli miinuskaapelit irti. Vie aikaa noin 3 min ja saman verran kun kytkee uudestaan. (Omassa vie virtaa koko ajan piirturi, jänniteenmuunnin ja päävirtakytkin)
2. Tuuletuksella kosteus poistuu, ja kattoluukut raollaan läpiveto tehostuu. Paitsi jos auto on "muovipussissa" telttatallisssa, varmasti homehtuu.
3. Moottori aina käynnsistettäessä normaaliin lämpötilaan ja autolle pikku jalottelua. Omalla aina 50 metrin ajolla edestakaisin kiihdyttelyä ja jarruttelua 4-6 viikon välein.
4. Parempi aina jos katos päällä, mutta ilmarako pitäisi olla. Unelma olisi iso vanha heinälato, ilma kiertäisi hyvin ja katto päällä.
5. Rungosta roikottamalla lehti ja ilmajouset saisi lepoa. Renkaatkin pysyisi pyöreämpänä.
7. Eipä tuo seisottaminen hyvää tee. Pitäs vanhan aina kevyesti jalotella säännöllisin väliajoin. Sinun ei tarvi käyttövoimaveron kanssa pelleillä niin kannattais miettiä säästääkö seisonnassa niin paljon. Onhan kiva että auto on aina valmis tulille.
Tv. Ari
1. Ladatut ehjät akut pitää virtaa, jos niitä ei joku kuluta, eli miinuskaapelit irti. Vie aikaa noin 3 min ja saman verran kun kytkee uudestaan. (Omassa vie virtaa koko ajan piirturi, jänniteenmuunnin ja päävirtakytkin)
2. Tuuletuksella kosteus poistuu, ja kattoluukut raollaan läpiveto tehostuu. Paitsi jos auto on "muovipussissa" telttatallisssa, varmasti homehtuu.
3. Moottori aina käynnsistettäessä normaaliin lämpötilaan ja autolle pikku jalottelua. Omalla aina 50 metrin ajolla edestakaisin kiihdyttelyä ja jarruttelua 4-6 viikon välein.
4. Parempi aina jos katos päällä, mutta ilmarako pitäisi olla. Unelma olisi iso vanha heinälato, ilma kiertäisi hyvin ja katto päällä.
5. Rungosta roikottamalla lehti ja ilmajouset saisi lepoa. Renkaatkin pysyisi pyöreämpänä.
7. Eipä tuo seisottaminen hyvää tee. Pitäs vanhan aina kevyesti jalotella säännöllisin väliajoin. Sinun ei tarvi käyttövoimaveron kanssa pelleillä niin kannattais miettiä säästääkö seisonnassa niin paljon. Onhan kiva että auto on aina valmis tulille.
Tv. Ari
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4280
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
lunta tulee
Täällä onkin sitten satanut lunta
eikä aivan vähää kun kattelin bussin katolle siellä oli 40 senttiä
lunta.
Paljonkohan bussin katto kestää lumikuormaa? Kävely katolla onnistuu mutta jokin sanoo että kannattasko astella kattoruoteiden kohdilla...
Meidän bussissa katto on onneksi yhtä peltiä keulasta perään.
En arvannut jäädä odottelemaan lämpimiä säitä, tuollainen 40 senttinen lumilasti kun kastuu saattaa olla kohta kerrossängyt täynnä loskaa:(
joten kipaisin katolle ja pukkasin lumet alas.
Yhtenä päivänä bussissa käydessäni panin merkille että porrasaskelmapa on matalalla. Kai se pehmytkin lumi sitten aikalailla painaa. Bussi on ollut loppusyksystä pukeilla väsyneeltä puolelta. Väsyyköhän nyt toisenkin puolen jousipakat niin että kun keväällä otetaan pukit pois jäiskö bussi suoraan...



Paljonkohan bussin katto kestää lumikuormaa? Kävely katolla onnistuu mutta jokin sanoo että kannattasko astella kattoruoteiden kohdilla...


En arvannut jäädä odottelemaan lämpimiä säitä, tuollainen 40 senttinen lumilasti kun kastuu saattaa olla kohta kerrossängyt täynnä loskaa:(

Yhtenä päivänä bussissa käydessäni panin merkille että porrasaskelmapa on matalalla. Kai se pehmytkin lumi sitten aikalailla painaa. Bussi on ollut loppusyksystä pukeilla väsyneeltä puolelta. Väsyyköhän nyt toisenkin puolen jousipakat niin että kun keväällä otetaan pukit pois jäiskö bussi suoraan...

Tulevaisuus on sähköinen
Täällä hyvinkäänsuunnalla lunta on tullut tasaiseen tahtiin joulukuun alusta. Pihallamme on puoleen reiteen ja jotakuinkin samanverran 50-60cm nuoskalunta lapioin toistamiseen bussin katolta toissapäivänä. Oli aika painavaa kun oli lämpötila nollassa, mutta katto kyllä kesti sen, eli oletettavasti juuri enempää kuormaa ei normaaliolosuhteissa kyllä pääse kertymään. Oma arvioni on että lunta oli reippaasti yli tonnin. Enpä usko että busseista katot hevin romahtaa vaikka koko talven antaisi lunta sataa.
Samalla veivasin käyntiin ja ekalla lähti nätisti. Kytkin on täysin tunnoton, eli löysä???, mutta jarruihin tuli paineet.
Samalla veivasin käyntiin ja ekalla lähti nätisti. Kytkin on täysin tunnoton, eli löysä???, mutta jarruihin tuli paineet.