Tuli ostettua tollanen otsikon mukainen vanha minibussi mersu 3.0 koneella josta joku on rakennellut matkailuauton.
Matkustamon puolella on molemmilla seinillä isojen bussien tyylisesti vesipatterit jotka eivät oikeen lämpene. Kuskin penkin takana vasemmalla puolella on kotipatterin tyylinen termostaatti joka on ruuvattu täysin auki, siitä kohdin patteri vähän lämpenee ajon aikana mutta oikeanpuoleinen patteri ei lämpene ollenkaan. Kuskin oven takana "astinlaudalla" on vanha eberi joka ei toimi. Ajon aika moottorin lämmöt nousee muistaakseni 60-70 tienoille auton oman jäähdytysneste lämpömittarin mukaan.
Olisiko jotain vinkkejä mistä kannattaisi alkaa katselemaan? Luulisi että ajon aikana patterit kuumenisi ihan hyvin jos ne toimivat oikein.
MB 309D -88
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: MB 309D -88
Moro ja tervetuloa. Ekaks tulee mieleen että toimiiko termari eli aukaseeko mitään ja toinen onko ilmaa patterissa ?
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- happa66
- Rattiamiraali
- Viestit: 391
- Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
- Truck: MB-913
- Location: Nakkila
- Member id: 123
Re: MB 309D -88
Onnea hankinnasta ja tervetuloa joukkoon kirjavaan. Aloita termarista, onko olleenkaan, onko koko ajan auki. Jos pistät uuden, niin tarkkaile öljykorkista tuleeko valkoista vaahtoa sinne (toivotaan ettei).
a-p
a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: MB 309D -88
Termari ja syylärin- / paisuntasäiliön korkit. Ja pattereiden ilmaus. Löytyyks jostain kummallisia hanoja?
Re: MB 309D -88
Tänään tuli otettua patterista kokonaan irti patteritermostaatti, ei auttanut yhtään. Yksi hana löytyi eberin jälkeen olevassa putkessa joka on auki, muita hanoja ei nyt ainakaan vielä löytynyt.
Takaosassa on kanssa pieni syyläri ja tuuletin siinä kiinni, saman kokoinen jäähdytin mitä käytetään moottoripyörän moottoreissa. Siitä tuli otettua letku irti, tyhjäkäynnillä sieltä ei tullut vettä yhtään mutta kaasua reippaasti poljettaessa vettä tuli mutta hyvin vähän. Ei taida ihan normaalia olla?
Millä tyylillä noi patterit ilmataan?
Täytyy tutkia moottoripuolen termostaattia, ei siellä taida ihan kunnossa kaikki olla kun pidemmällä ajolenkillä ei lämpö noussut kun 60 asteen kieppeille.
Takaosassa on kanssa pieni syyläri ja tuuletin siinä kiinni, saman kokoinen jäähdytin mitä käytetään moottoripyörän moottoreissa. Siitä tuli otettua letku irti, tyhjäkäynnillä sieltä ei tullut vettä yhtään mutta kaasua reippaasti poljettaessa vettä tuli mutta hyvin vähän. Ei taida ihan normaalia olla?
Millä tyylillä noi patterit ilmataan?
Täytyy tutkia moottoripuolen termostaattia, ei siellä taida ihan kunnossa kaikki olla kun pidemmällä ajolenkillä ei lämpö noussut kun 60 asteen kieppeille.
Re: MB 309D -88
Voi olla ettei moottorin oma vesipumppu riitä kiertojärjestelmään, vaikka webasto ei toimi
pitäis kiertovesi pumppu saada pyörimään vaikka erillisellä virran syötöllä ( -autossa saattaa olla
Jo valmiinakin katkaisia!) katso myös moottoritilan onko sieltä kiertoputki vai onko etulämmitys
kennon rinnalla otettu siellä vois olla sulku/ säätöhans. Noita hanoja voi olla järjestelmässä
monen laisella kytkennällä, kannattaa tutkia ajanmyötä kokojärjestelmä esim vebaston lämmön
ohjaus matkustamoon tai moottoriin ja omistajien oman ideat lisäksi.
Joissain jos korkeus eroja voi olla takaiskuventtiileitä , voivat jumittua .
Patteritermostatti varmaan huomioitkin jo kun ottas terostaatti osan pois
Katso liikkuuko vesiventiilin tappi ellei vedä ulos päin ja painellessa tutee liikkuuko
Pelkkä tappi vain myös vedenohjaus osa ellei,, joskus pikku napauttelulla irtoaa.
Lisäys jos moottorin termostaatti viallinen esim auki tai heikentää nesteenkierron
,
pitäis kiertovesi pumppu saada pyörimään vaikka erillisellä virran syötöllä ( -autossa saattaa olla
Jo valmiinakin katkaisia!) katso myös moottoritilan onko sieltä kiertoputki vai onko etulämmitys
kennon rinnalla otettu siellä vois olla sulku/ säätöhans. Noita hanoja voi olla järjestelmässä
monen laisella kytkennällä, kannattaa tutkia ajanmyötä kokojärjestelmä esim vebaston lämmön
ohjaus matkustamoon tai moottoriin ja omistajien oman ideat lisäksi.
Joissain jos korkeus eroja voi olla takaiskuventtiileitä , voivat jumittua .
Patteritermostatti varmaan huomioitkin jo kun ottas terostaatti osan pois
Katso liikkuuko vesiventiilin tappi ellei vedä ulos päin ja painellessa tutee liikkuuko
Pelkkä tappi vain myös vedenohjaus osa ellei,, joskus pikku napauttelulla irtoaa.
Lisäys jos moottorin termostaatti viallinen esim auki tai heikentää nesteenkierron
,
-
- Kuski
- Viestit: 23
- Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
- Location: Kittilä
Re: MB 309D -88
Tarkistithan patteritermostaatin irti ottamisen lisäksi, että itse venttiilin neula liikkuu herkästi ja venttiili ei ole jumissa? Neulaa pitäisi voida pystyä painamaan jokunen millimetri sisäänpäin ja sen pitäisi palautua jousen avulla takaisin ylös kun painamisen lopettaa. Jos termostaatti ollut esim. koko kesän kiinni niin venttiili on voinut jumittua, silloin venttiilin runkoa voi koputella ja yrittää siten saada neulan liikkeelle.