Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Pitäisi vähän perehtyä noihin sivuluukkujen lukitukseen... Nehän toimii paineilmalla eli kun paine on poissa niin luukut (pitäisi olla) ovat lukossa. Nyt auto on Latviassa ja molemmin oli luukkuja jotka ei mene lukkoon.. laitoin kuskille mukaan pari kiristys liinaa niin hän yöksi laittaa liinat luukkujen väliin kun sopivasti olivat vastakkain.
Mistäköhän saisi uusia lukkoja noihin? Koritehtaalta mutta muistan että myös muualta saisi? Uusia toki, tämä kun on työkäytössä. Ilmaa ainakin tulee joka luukulle että ei ole katkaistu letku. Pitää tuossa kun se tulee kotiin vähän perehtyä että onko siellä ihan vaan jotain mitä pystyisi voitelemaan... Mutta samalla kun purkaa olisi kiva laittaa uudet... 6kpl luukkuja mulla on ja kolme toimii, kolme ei. Eri puolilla eli venttiili kyllä toimii
Mistäköhän saisi uusia lukkoja noihin? Koritehtaalta mutta muistan että myös muualta saisi? Uusia toki, tämä kun on työkäytössä. Ilmaa ainakin tulee joka luukulle että ei ole katkaistu letku. Pitää tuossa kun se tulee kotiin vähän perehtyä että onko siellä ihan vaan jotain mitä pystyisi voitelemaan... Mutta samalla kun purkaa olisi kiva laittaa uudet... 6kpl luukkuja mulla on ja kolme toimii, kolme ei. Eri puolilla eli venttiili kyllä toimii
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Ainakin mun 501:ssä nuo avaimella käytettävät lukot toimivat niin että ne ohittavat sen paineilma-avauksen. Eli avaimella saa käännettyä lukon pysyvästi auki, mutta paineilmalla avausta ei voi estää mitenkään. Jos avainlukitusta ei tarvitse sen pystyy räpeltämään niin että toimii pelkällä paineilmalla.
Tietysti on mahdollista että se paineilmasysteemi on rikki ja siksi se on avaimella käännetty "auki" asentoon. Mahurivehkeessä on myös se, että jos moottori ei lähde käyntiin, ei saa paineilmaa lukon avaamiseen, jolloin moottoria ei pääse roplaamaan, jonka takia moottoria ei saa käyntiin... jne....
Mulla näyttäisi olevan noissa lukoissa lähinnä se lukkosylinteri joka menee täyteen moskaa ja jumiutuu. Lukko sylinteri näyttää päällepäin samanlaiselta jota käytetään esim asuntovainujen ja autojen romulootien lukoissa... vaikea sanoa kumpi ylihinnoittelee enemmän, ccaravan kauppa, vai raskaankaluston huolto...
Tietysti on mahdollista että se paineilmasysteemi on rikki ja siksi se on avaimella käännetty "auki" asentoon. Mahurivehkeessä on myös se, että jos moottori ei lähde käyntiin, ei saa paineilmaa lukon avaamiseen, jolloin moottoria ei pääse roplaamaan, jonka takia moottoria ei saa käyntiin... jne....
Mulla näyttäisi olevan noissa lukoissa lähinnä se lukkosylinteri joka menee täyteen moskaa ja jumiutuu. Lukko sylinteri näyttää päällepäin samanlaiselta jota käytetään esim asuntovainujen ja autojen romulootien lukoissa... vaikea sanoa kumpi ylihinnoittelee enemmän, ccaravan kauppa, vai raskaankaluston huolto...

- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Olisko se ollut Adita josta sai noita lukkoja.. muistan että sprintteriin ostin jostain PKS liikkeestä, siinä oli Prostyle kori
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Avaus paineilmalla, ts menee lukkoon kun ilmat häipyy, oon ymmärtänyt että aina avattava avaimella tai paineilmapäälle
muuten lukittuna ( kaikkiluukut tavatilaan, ei työkalu kaapppi se vain avaimella), en ainakaan omassa ole onnistunut jättämään käsikäyttöiseksi.
Oletan kun ilmasylinterit laitettu on lisätty jousi joka vetää lukitusasentoon.......
muuten lukittuna ( kaikkiluukut tavatilaan, ei työkalu kaapppi se vain avaimella), en ainakaan omassa ole onnistunut jättämään käsikäyttöiseksi.
Oletan kun ilmasylinterit laitettu on lisätty jousi joka vetää lukitusasentoon.......
Viimeksi muokannut BussMAN, 26 Loka 2019 21:27. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Jaa.. onko niitä sitten erilaisia..?
Tosin noin mulla toimii vain yksi luukku. Toinen luukku on aina auki, ja loput tottelevat vain paineilmaa, koska lukot ei tottele avainta.
Tosin noin mulla toimii vain yksi luukku. Toinen luukku on aina auki, ja loput tottelevat vain paineilmaa, koska lukot ei tottele avainta.
-
- Kuski
- Viestit: 25
- Liittynyt: 09 Joulu 2013 10:58
- Truck: CarrusScania
- Location: Nokia
- Member id: 187
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Kesällä askartelin meidän 502:n luukujen kanssa, 7 luukusta lukittui 1kpl. Lukoista jumittui ilmasylinteri ja lukkosalpa.
Lukot toimivat niin,että kun päävirta katkaistaan/ lukkokytkin kojelaudassa pistetään pois / paineilma loppuu, lukot lukittuvat. Avain vain määrittää saako lukkoa lainkaan auki. Muistaakseni avain pystyssä lukot avautuvat paineilmalla ja vaakatasossa eivät avaudu lainkaan.
Lukot saa irti sisäpuolelta irroittamalla pari ruuvia ja varovasti kääntämällä avausvivut irti lukkolaitteesta (lukittu muovikoukulla). Sitten varovasti lievää väkivaltaa käyttäen lukkolaiteen saa ulos, lukon pitää olla lukitittuna/ ilman paineilmaa, muuten ei sovi ulos. Paineilmaliitin avautuu painamalla "kaulusta". Tai katkaise letku lukon juuresta. Liittimiä löytyi IKH:lta, suoria ja kulmia, joista kulma oli hieman helpompi laittaa takaisin letkun kanssa. Huolsin lukot voitelemalla VBG:n mekanismiöljyllä MEK, jota saa ainakin kuorma-auto huolloista. MEK irroittaa/ voitelee selvästi paremmin kuinmuut kokeilemani tuotteet.Kannatta voidella myös lukkolaitteet luukun reunassa. Lukitus tankojen "lukkojen" kanssa kannattaa olla varovainen ei saa erikseen. Jos tangot ruosteessa puhdista päät kunnolla, saat varmemman toiminnan.
Lukot saa paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä, muista laittaa ilmaletku lukkolaitteeseen kiinni ennen asennusta joka voi olla hieman ahdas, taas ilman paineilmaa!! Kokeile lukkojen toiminta ennekuin laitat luukun kiinni!!! Itse sain 6 luukkua kuntoon huollolla ja yhden lukon hain Paimelasta.
Uusia saa ainakin BUSSIPRO OY, Lahti. (Tarjosivat 79,90 eur alv.0)
Rattoisaa askartelua.
Lukot toimivat niin,että kun päävirta katkaistaan/ lukkokytkin kojelaudassa pistetään pois / paineilma loppuu, lukot lukittuvat. Avain vain määrittää saako lukkoa lainkaan auki. Muistaakseni avain pystyssä lukot avautuvat paineilmalla ja vaakatasossa eivät avaudu lainkaan.
Lukot saa irti sisäpuolelta irroittamalla pari ruuvia ja varovasti kääntämällä avausvivut irti lukkolaitteesta (lukittu muovikoukulla). Sitten varovasti lievää väkivaltaa käyttäen lukkolaiteen saa ulos, lukon pitää olla lukitittuna/ ilman paineilmaa, muuten ei sovi ulos. Paineilmaliitin avautuu painamalla "kaulusta". Tai katkaise letku lukon juuresta. Liittimiä löytyi IKH:lta, suoria ja kulmia, joista kulma oli hieman helpompi laittaa takaisin letkun kanssa. Huolsin lukot voitelemalla VBG:n mekanismiöljyllä MEK, jota saa ainakin kuorma-auto huolloista. MEK irroittaa/ voitelee selvästi paremmin kuinmuut kokeilemani tuotteet.Kannatta voidella myös lukkolaitteet luukun reunassa. Lukitus tankojen "lukkojen" kanssa kannattaa olla varovainen ei saa erikseen. Jos tangot ruosteessa puhdista päät kunnolla, saat varmemman toiminnan.
Lukot saa paikalleen päinvastaisessa järjestyksessä, muista laittaa ilmaletku lukkolaitteeseen kiinni ennen asennusta joka voi olla hieman ahdas, taas ilman paineilmaa!! Kokeile lukkojen toiminta ennekuin laitat luukun kiinni!!! Itse sain 6 luukkua kuntoon huollolla ja yhden lukon hain Paimelasta.
Uusia saa ainakin BUSSIPRO OY, Lahti. (Tarjosivat 79,90 eur alv.0)
Rattoisaa askartelua.
-
- Kuski
- Viestit: 25
- Liittynyt: 09 Joulu 2013 10:58
- Truck: CarrusScania
- Location: Nokia
- Member id: 187
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Korjaus edelliseen:
Jos/ kun avainpesä pystyssä lukot toimivat paineilmalla EM tavalla. Jos taas Avainpesä vaakatasossa lukon saa auki ilman paineilmaa, mutta ei myöskään lukitu!!
Tarkistin manuaalista.
Jos/ kun avainpesä pystyssä lukot toimivat paineilmalla EM tavalla. Jos taas Avainpesä vaakatasossa lukon saa auki ilman paineilmaa, mutta ei myöskään lukitu!!
Tarkistin manuaalista.
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Kävin testaamassa oman , pariluukkua joissa avaipatruuna kunnossa =toimii kuten edellisessä kirjoitin, avain käänyttyy
vakasuoraa mutta ei pysy jousi palauttaa, luukun saa auki vain samalla avainta pitämällä vaakaasennossa kun avaa
kahvasta, ts aina lukossa ellei ”ilmalla avattu” tilassa.
Oikeastaan tämä toimii kuin keskuslukko**, ei tarvii erikseen käydä tarkitelemassa (jos merkkivalo palaa luukku auki tai
ei oo täysin kiinni, taitaa olla yhd ruumavaloihin)
Ehkä bussikäytössä näin parempi**,,, caravan vois olla etu että saa määrätyn luukun saa auki ilman avainta tai ilmapainetta.
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Mulla voi avaimen ottaa ulos pesästä kummassa asennossa tahansa, niin että luukun voi asettaa "aina auki" tai "keskuslukon ohjaamana" tilaan. "Aina lukittu" mahdollisuutta ei ole.
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3097
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Jonckheeressä ei lukko jää vaaka-asentoon, joten aina lukossa.
- seepra
- Ajoneuvos
- Viestit: 533
- Liittynyt: 17 Heinä 2010 01:06
- Truck: Carrus 502
- Location: Liminka
- Member id: 418
- Paikkakunta: Liminka
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Pätevätkö nämä ohjeet Eagle 451:een?
________________________________________________
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
Linjuriauto on maantien ässä
Carrus 502 B10M-C700
- Zuikkis
- Ajoneuvos
- Viestit: 922
- Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
- Truck: K113 Golden Eagle
- Location: Hollola
- Member id: 315
- Viesti:
Re: Sivuluukkujen lukitus paineilmalla
Joo. Avain vaakasuorassa = lukko auki, Avain pystyssä = keskuslukituksen ohjaamana.