No sellaiseen käsitykseen olen itsekkin päätynyt, ja varmaan muutama muukin, sen starttipilotin kanssa.
Kaverilla oli omistamansa yhtiön ekana autona 917 mese jossa kylmäkone, ja talvella se kubotan kylmäkone ei tahtonut lähteä pyörimään joten hän käytti muutaman kerran sitä pilottia, ja kun ilmat lämpeni jouduttiin se kone vaihtamaan kun rupes kesken päivän kouvolassa poikimaan.
Ja siihen mesen omaan koneeseen joutui vaihtamaan kannen sen talven jälkeen. Siinäkin oli sellainen pilotti systeemi siellä hytissä, siitä aukaistiin sellainen pieni korkki ja siihen sitten se pilotti pullo ylösalaisin ilman sitä suutinta, ja kun starttaili niin se itsekseen sieltä jotenkin sitä pilottia imi itteensä, ei se kyllä välillä siltä tuntunut, mutta kun sitä tarpeeks kauan härnäili niin sitten tulille räjähti, ja KAUHEAN sinisen savun kera, ja naapurit tykkäsivät.
No se mersu oli kyllä sellainen epäonninen auto muutenkin, ei paljoakaan ajettu mutta muuten. Pari esimerkkiä kiirepäivältä on kun siitä petti ne syylärin alapuoliset tuet 80km/h vauhdissa, vähän ennen lahtea, oli ensin yhtäkkiä kauhia kolina sitten suhahdus ja tiukka toppi, onneks ei tullut ketää vastaan kun tuli tehtyä pari piruettia, ja lopulta se kulkine pysähtyi keskelle tietä.
Kun tärinältä sitten pääsin ulos hytistä niin oli lahden mootoriliikennetiellä yks mersu keskellä tietä, ja noin sadan metrin matkalla sellaisia muovisia palasia paljon, ja sen syylärin kappaleita.
Kun ne tuet jostakin syystä pettivät niin syyläri tipahti ja osui varmaankin alareunastaan sinne ropeliin joka sitten rikkoi sen suojuksen ja kaiken minkä kerkes ennekuin rikkoutui itse.
Mutta sen sanon että ei siinä paljoakaan ehtinyt tehdä kun se kolahti, ehti vaan ihmetellä että mikä se oli ja sitten toppas ja lähti pyörimään. Toinen tapahtuma oli kun kaveri oli tuomassa sitä autoa mulle, ilta vuoroon, niin siitä räjähti toinen akku liikenne valoissa, oli kuulemma aika mossahdus ja kauhia höyrypilvi auton ympärillä ja se ajo loppu silläkertaa siihen. Akku meni ilmeisesti oikariin ja räjähti.
No takuuhan sen korvas, ja vakuutusyhtiö loput.
Mutta sitten viimeisen kerran kun siihen tuli vikaa oli se veholla huollossa, ja siellä malmin veholla olivat sitä rasvailemassa ja kun perälautaa rasvailivat niin ne perälaudan paluu öljyletkun saivat jotenkin rikki, ja öljyt pihalle. No siitä huollosta se auto ei sitten enää tullutkaan ajoon, vaan tuli toinen, joka ei ollut yhtä epäonnen auto. Mutta tietysti tekevälle sattuu, mutta aina välillä liika on liikaa.
Mutta täytyypi yrittää ehtiä mennä tutkimaan sitä 609:iä ja tutkimaan että tarviiko ne hehku jutukin vaihtaa, ja ottaa se letkulämmittimen nykyhinta selville.
Sinne kun sellaisen 500 wattisen lämmittimen laittaa letkujen väliin niin luulis riittävän. Ainakin kun olin erään kaupan kiinteistön talkkarina niin sinne saunan vesipyttyyn laitoin sellaisen letkulämmittimen ja hyvin toimi. Tunti ja oli 200 litraa vettä käyttölämmin, pari tuntia lisää niin jo kiehui. Ja senkin lämmittimen hain sisu-autosta. Niin se sauna oli sellainen parakki tyyppinen, ja oli muutettu puu lämmityksetä sähköön, kuulemma turvallisuuden takia,
no hyvät löylyt sielläkin sai aikaiseksi, kun oli se vesi pyttykin samassa tilassa niin oli tarpeeks kosteata.
Mutta taitaa mennä kyllä huomiseen, kun tuo emännän auto jätti meidät eilen tien varteen, onni onnettomuudessa että se jätti taas sellaiseen paikkaan että siitä sai kyydin kotiin hakemaan toinen ehjempi kulkine. No äsken kävin sitten niitä volvon piuhoja ravistelemassa, niin kas sepä lähti käyntiin. No hyvä niin saa sen ajettua romikselle, koska nyt se teki sen viimeisen temppunsa.
On jo muutaman kerran jättänyt tielle, tai siis tien viereen, eikä sitä vikaa sieltä virtapuolelta ole oikein löytynyt eikä kannata enään vaihdella osiakaan, ei muuta kun pois käsistä ja toinen tilalle.
Mutta ette ikinä arvaa minkälaisen äänen pitää startti kun se tippuu tielle kesken ajon, ja pakettiautosta.
Sieltä kuuluu äänet: trrrrrrishhhsss. klopklopklop patunggklilkilkklik tömps ja sitten ei mitään, ja syttyy mittaristossa se latauksen valo pariksi sekunniksi, nopeus mittari heittää pari ylimääräistä kierrosta eikä muuta. Takana tulija kyllä hämmästeli sitä mötikkää joka sieltä auton alta pomppii, kun en pysähtynyt niin takana tulija väkisin pysäytti, itse luulin ajaneeni jonkun kiven tai oksan yli jota en ollut huomannu, onneks en sammuttanut autoa, en viitsi merkkiä kertoa, kun ei kuulemma ole ainoa kerta sille auto merkille, sen verran kuitenkin että omistaa volvon henkilöauto puolen.
