Hei.
Volvo herätelty liikenteeseen, nyt osui tälläinen kytkin ongelma. Aluksi kytkin vapautui aika normaalisti, mutta noin 60km ajon aikana kytkin vapautui kokoajan huonommin. Tarkastin nesteet jotka oli säiliöstä melkein loppu, lisäsin nestettä ja annoin bussin käydä, nestepinta ei laskenut. Tämän seurauksena kytkin meni kokonaan niinsanotusti pohjaan eikä irroita enään lainkaan. Vaihteet siis menee päälle ilman poljinta. Poljin itsessään lopetti pitkän liikkeen ja liikkuu vain noin 6cm. Laatikolta kuuluu vain vaimea pieni suhahdus, ja paineiden ollessa noin 5bar ei kuulu enää mitään. Bussi rakennettu niin, että pitää lattioita avata että pääsee kytkimen päälle kurkkimaan, joten ensin täältä kyselyä. Onko vinkkejä ja ideoita. Linkissä video. https://photos.app.goo.gl/Jfo9negWc4Q8kcY76
Volvo B10m 1984 kutteri kytkin
Re: Volvo B10m 1984 kutteri kytkin
Siis ihan nyt siis varmistan että tarkoitat sitä että auto käyttäytyy kuten joku painaisi kokoajan kytkintä? Eli vaihteet menee kyllä päälle, mutta ei liiku?
Tuo "kytkin ei irroita" tarkoitetaan yleensä tilannettä että vaihdetta ei saa päälle, mutta jos starttaa vaihde päällä autolla liikkuu.
Mulla tekee hieman samaa, ja olen herkistellyt sitä rasvaamalla painelaakerin/kytkinakselin ja herkistelemällä vivustoa. Muistaakseni kytkin kopan päällä oli rasvanippa josta painelaakerille sai vaseliinia.
Mulla kyllä poljin nousee jousen avulla ylös, mutta ihan hervoton. Ongelman juurisyyksi epäilen kuitenkin työsylinterin ruostetta, joka seurausta vaihtamattomista kytkinnesteistä ja käyttämättömyydestä.
Tuo "kytkin ei irroita" tarkoitetaan yleensä tilannettä että vaihdetta ei saa päälle, mutta jos starttaa vaihde päällä autolla liikkuu.
Mulla tekee hieman samaa, ja olen herkistellyt sitä rasvaamalla painelaakerin/kytkinakselin ja herkistelemällä vivustoa. Muistaakseni kytkin kopan päällä oli rasvanippa josta painelaakerille sai vaseliinia.
Mulla kyllä poljin nousee jousen avulla ylös, mutta ihan hervoton. Ongelman juurisyyksi epäilen kuitenkin työsylinterin ruostetta, joka seurausta vaihtamattomista kytkinnesteistä ja käyttämättömyydestä.
Re: Volvo B10m 1984 kutteri kytkin
Juurikin näin, eli siis kytkin levyt eivät ota kiinni vaan ovat juuri niin kuin joku pitäisi poljinta pohjassa. Pitää tosiaan avata se lattia ja mennä rasvailemaan, sekä ilmaamaan sitäkautta vielä. Irroittamisella tarkoitin tosiaan sitä ettei ettei päästä kytkintä takasin irtiasennosta.
Re: Volvo B10m 1984 kutteri kytkin
Ilmaus auttoi kun pääsi laatikon päästä ilmaamaan. Pitää vielä rasvat tuutata nipasta. Miten suuri liike pitäisi tässä kytkimen sylinterillä olla? Itselläni jää noin 1-1,5 senttiä näkymään sylinterin ns "kiiltävää osaa". Päällä oli kolme nippaa, kaksi sain avattua, kolmas oli niin tiukassa, että en raaskinut väännellä liikaa.